Všeobecný radiofonický průkaz? Jde to!

17.06.2023 19 příspěvků

Jako původní držitel OFL jsem o rozšíření nijak hlouběji neuvažoval. Stačilo se podívat za humna, vyšší cíle jsem si nějak ani nekladl, nebylo proč. Jednoho dne ale přišla manželka s tím, že by se nám naskytla možnost létat ferry flights. A to bez ICAO angličtiny a VFL prostě nejde…

Všeobecný radiofonický průkaz? Jde to!
Všeobecný radiofonický průkaz? Jde to! (Zdroj: Aeroweb.cz)

Do vzduchu mě to táhlo už dlouho – v příštím životě chci být nejspíš orel. V tom současném si potřebu proudícího vzduchu a adrenalinu kompenzuju nejen jako zapálený paragán, ale i jako rekreační soukromý pilot. Původně jsem každopádně mířil spíš k CPL, jako výsadkový pilot. Snad časem… Letecký rybníček je ale poměrně malý, všichni se znají se všemi, nebo aspoň o sobě ví. A tak mě jednoho dne moje žena, která taky lítá (aktuálně s pauzou na rodičovské), seznámila s jejími kontakty. Do cesty jí totiž přišla možnost létat tzv. „ferry flights“ (přelety letadel z jedné základny na druhou, tedy jakési „stěhování“ letadel z jedné země do nějaké jiné), jenže v současné době s malým dítětem delší trasy nebyly myslitelné. A tak tuto nabídku posunula mně. Protože přelet z Česka do zahraničí je víc než jen lákavá nabídka dobrodružství, ale hlavně obrovská zkušenost, neváhal jsem.

Jak jistě tušíte, s omezeným radiofonickým průkazem moc parády nenaděláte. A tak jsem se přihlásil na zkoušku VFL. Termín mi napsali poměrně brzo, dokonce tak brzo, až jsem se chvílemi bál, že nemám šanci tuhle zkoušku složit. Materiály na ČTÚ sice jsou, ale jsou velice strohé, preferuju interaktivní učení. Proto mě nedlouhé pátrání přivedlo na Aeroweb, kde nabízí přímo studijní program na VFL.

Jak to probíhá na ČTÚ

Na zkoušku nás dorazilo celkem 12. Zavedli nás do zasedačky, kde nás posadili a pan předseda si vzal úvodní slovo. Bylo vcelku důrazné a bylo vidět, že vyvolalo vlnu počáteční nervozity v nás, „žácích“. Poté byly rozdané testy, vše dle otázek a pravidel ČTÚ zveřejněných na webu. Po dokončení jsme test odevzdali a místnost opustili. Kdo neudělal, opustil rovnou celou budovu. Po písemných testech následuje zkouška ústní. Byli jsme všichni venku a zvali si nás do místnosti v pořadí odevzdání testů. Zkoušející komisaři byli celkem tři. Po příchodu jsme se posadili v zasedačce vedle sebe a nastalo zkoušení spíše formou rozhovoru a lze ho rozdělit do tří větších částí – teorie, modelové situace a poslech ATIS.

První úkol, který jsem dostal, bylo přeložit článek z JAR staršího předpisu. Byl to odstavec o přistávání záchranných vrtulníků mimo letiště. Zde, aspoň co jsem tak slyšel i od ostatních, používají starší předpisy, nikoli aktuální. A pozor na leteckou angličtinu a její specifická slova. Zkouška přešla plynule ve vyhláskování různých slov z přeloženého textu. Nechtějí Otakary a Karly ale Oscary a Kila… Obecně, když netápete, nikdo Vás nekoupe a jdete dál. Zkouška se přelila v rozhovor o čtení čísel, stupních čitelnosti rádia, technice řeči, zkratkách v METARu a leteckých schválených frázích. Občas se vyskytnou i otázky záludnějšího charakteru, jako například rozdíl mezi převodní hladinou a převodní výškou, QDM, QDR a tak dále. Mezi jednotlivými tématy hází komisař otázky, například co je to CAVOK a kdy se vydává, co je to FEW,  BKN a kolik je u toho pokryto oblohy. Tuto fázi zkoušky jsme proběhli vcelku svižně i díky tomu, že jsem při učení čerpal z předpisu frazeologie a kurzu na Aerowebu. Vše, na co se ptal bylo v obou materiálech obsaženo, na Aerowebu dokonce i s výkladem.

Komunikace je nezbytnou znalostí každého pilota (Zdroj: Envato)

 

Poté jsme se přesunuli k druhé části zkoušky. „Proveďte zkoušku rádia, tam kde létáte.“ Trochu jsem se orosil, že teď budu muset mluvit. „Slany Radio, OK-ABC, RADIO CHECK, 122,406“ odpověděl jsem a sledoval komisařovu tužku, jak odškrtává „fajfku“ v listu průběhu zkoušky. Trochu hujersky jsem si chtěl šplhnout a říkám ještě: „můžeme použít how do you read me.“ „Letíte ze Slaného do Prahy, jak se ohlásíte na Tower?“ Tím začala asi nejtěžší, ne však nezvládnutelná, fáze zkoušky. Prakticky sehrajete přílet nebo odlet do/z CTR. Obecně nejde o to, abyste vygenerovali situaci letecky přesně, záleží na komunikaci. Zkoušející reaguje na vás a vaši schopnost se domluvit a když vidí, že tápete, snaží se Vám pomoci a nasměrovat správným směrem. Vždy říkáte, kde jste, co budete dělat a jak to ohlásíte, případně co budete REQUESTovat atd. Do komunikace občas hodí nepřípustné fráze jako Landing Approved, Take-Off Approved a dbají na read back důležitých zpráv. Jdete dál a začnete řešit pořadí zpráv, kdy použijete pilnostní a kdy tísňovou zprávu a jak jednu či druhou sestavit, dle zadání příklad engine failure, windshear broken. Dbá se na pořadí zprávy a zda je dobře sestavena.

Poslední byl poslech ATIS. Posadí vás před počítač a dostanete sluchátka a papír. ATIS si můžete poslechnout víckrát. Z mého pohledu byl ATIS trochu zrychlený ale vcelku srozumitelný, žádné šramocení, praskání… Byl jednoduchý z LKKV, dvě oblačnosti, DME Approach, vítr variable bez nárazů. ATIS byl staršího data vydání, protože DME Approach. ATIS přečtete komisař, jak máte zapsaný, a tím prakticky celá zkouška byla u konce. Po úspěšném ukončení zkoušky si ještě počkáte, až vám přinesou průkaz a vypustí ven z budovy.

Přeji uchazečům hodně štěstí v jejich zkoušce na VFL!

Rádi byste si otestovali své znalosti Frazeologie? Využít můžete náš online kurz!

 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

VRF

19.06.2023 v 12:58 TOMAS

za celých mých 22 let za kniplem tohle po mě při kontrolách vůbec nikdo nikdy nechtěl. ČTÚ se sice tváří důležitě a nepostradatelně, jako každý úřad v Čechách, ale zkoušky z frazeologie IFR / VFR jsou někde jinde. To zkoušení jim ještě zůstalo z doby cca před 20 lety, kdy se AJ na ČTÚ pro piloty zkoušela a nebyla ICAO zkouška ještě :-)

Odpovědět

Stále požadují českou hláskovací tabulku pro získání průkazu Omezený průkaz radio.

19.06.2023 v 15:16 Vladač

Prosím můžete někdo (já to již udělal) zaslat na úřad ČTÚ dotaz proč stále požadují po uchazeči "omezený průkaz" českou hláskovací tabulku? Proč se uchazeč o "všeobecný průkaz" českou hláskovací tabulku učit neumsí?

Česká hl. tabulka se již 30 let nepoužívá a nikde se s ní nesetkáte. Úřad je mimo realitu.

Odpovědět

RE: Stále požadují českou hláskovací tabulku pro získání průkazu Omezený průkaz radio.

20.06.2023 v 2:04 Martin

Já jim tam volal když jsem se snažil zjistit informace pro žáky. Taky jsem se na to ptal a odpověď byla aby prý rozumněli když to nějaký starší pilot použije.

Dle mého názoru, pokud to někdo použije, tak je potřeba mu odpovědět tou mezinárodní s poznámkou ať si přečte aktuální předpis L frazeologie. Druhou možností je odpovědět tou původní mezinárodní nebo lépe ruskou hláskovací abecedou z příruček svazarmu, ale to by také odporovalo předpisu.

Nemá to kdo co používat a ČTÚ zkoušet.

Odpovědět

RE: Stále požadují českou hláskovací tabulku pro získání průkazu Omezený průkaz radio.

26.06.2023 v 18:32 Petr

Mě docela bavilo se to naučit. Při ústní zkoušce to po mě myslim chtěl, tak si třeba člověk trochu šplhne, když to umí. :) 

Odpovědět

VFL

19.06.2023 v 17:00 Jiří

Já jsem se omezil při létání do zahraničí jenom na ICAO zkoušku, VFL nemám a pochybuju že by to někdo v zahraničí kontroloval.

Odpovědět

RE: VFL

19.06.2023 v 23:18 Václav

Oni vubec netusi, ze tady na vychode se neco takoveho vubec vyzaduje :)

Americkeho kolegu, PPL pilota, jsem pobavil dokonce i ICAO angl. certifikatem, FAA inspektor ani nic takoveho nechtel, rekl jak mam vyplnit dotaznik a napsal "english proficient". VFL, kdyz jsem jim ukazoval a popisoval zkouseni, uz vubec nepobrali ani inspektor ani kolega :)

My to tady proste chceme mit slozity, vyrostli jsme v tom :)

Odpovědět

RE: VFL

20.06.2023 v 2:08 Martin

Do prvního průšvihu. Pak vám to mile rádi zkontrolují a v případné závěrečné zprávě zmíní. Je to stejné jako třeba s pojistkou, potvrzením o údržbě nebo piloťákem. Dokud se nic nestane tak klidně můžete létat bez dokladů. Jakmile se ale něco stane tak přeji pevné nervy při jednání s pojišťovnou nebo příslušným úřadem.

Odpovědět

RE: RE: VFL

20.06.2023 v 11:02 Petr

"Do prvního průšvihu."

To by mohl být problém.

V rámci mentální gymnastiky by mohla být situace ještě zajímavější, kdyby tento český pilot při průšvihu pilotoval letoun registrovaný a provozovaný ze státu, kde takový průkaz neexistuje.

Odpovědět

RE: RE: RE: VFL

20.06.2023 v 11:49 Martin

Tam by to problém být nemusel. Průkaz radiotelefonisty se vyžaduje pro pilotování letadla registrovaného v českém leteckém rejstříku. Viz zákon 151/2000 Sb., Oddíl 3, §67, odst. 1, písmeno a.

Najít to byl ale docela oříšek, kupodivu na to úřad na stránkách neodkazuje.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: VFL

20.06.2023 v 14:45 Petr

Á díky za nalezení.

Když si to tedy shrnu. Všeobecný průkaz je využitelný v situacích:

- při vnitrostátním letu českým prostorem, s českou imatrikulací, a potřebě mluvit anglicky - tedy do Prahy.... třeba když si letíte udělat VFL zkoušku :-).

- při mezinárodním letu, s českou imatrikulací.  ...ale to je nejisté, takže jen pro jistotu, aby si pojišťovna nemohla najít vymluvu proč neplatit v případě průšvihu. Přestože v případném státu je podstatný zapis o jazykové zkoušce v licenci. 

Existence omezeného průkazu by mě až tak nepřekvapovala. Nějaké přezkoušení z komunikace v začátcích bylo užitečné. Ale existence VFL mi přijde vesměs duplicitní. Když pominu písemnou část, která je stejná s OFL, tak ta ústní se alespoň dle popisů jeví nápadně podobně s ICAO en zkouškou.  

To asi bude celé v rámci podpory cestovního ruchu pro Prahu. X-D

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: VFL

21.06.2023 v 11:30 Pepa

Vámi odkazovaný zákon byl zrušen zákonem č. 43/2005 Sb., o elektronických komunikacích. Ale ZEK obsahuje v § 26 obdobnou úpravu. 

Odpovědět

je to třeba

20.06.2023 v 14:12 m

Mám OFL a k tomu ICAO english.  Pro létání po CZ mám ten omezený průkaz (když by někdo chtěl) a v zahraničí všem stačí ICAO english zapsaná v PPL. 

Je mi k něčemu řešit VFL?

 

Odpovědět

RE: je to třeba

20.06.2023 v 14:15 Martin H.

§ 26

Odborná způsobilost(1) Odborná způsobilost k využívání rádiových kmitočtů se vyžaduje pro obsluhu

a) radiotelefonních, radiotelegrafních nebo jiných vysílacích rádiových zařízení umístěných na palubách letadel a lodí zapsaných v leteckém, plavebním nebo námořním rejstříku České republiky,

b) radiotelefonních a radiotelegrafních pozemních vysílacích rádiových zařízení letecké pohyblivé služby a námořní pohyblivé služby a radiotelefonní služby na vodních cestách13),17),

c) radiotelefonních a radiotelegrafních pozemních vysílacích rádiových zařízení provozovaných v pásmu krátkých vln,

d) vysílacích rádiových zařízení pro amatérskou radiokomunikační službu.

(2) Obsluhu vysílacích rádiových zařízení uvedených v odstavci 1 mohou vykonávat osoby, které mají platný průkaz odborné způsobilosti k obsluze těchto zařízení. Držitel oprávnění k využívání rádiových kmitočtů je povinen zajistit, aby obsluhu vysílacích rádiových zařízení prováděla pouze osoba, která má platný průkaz odborné způsobilosti. Úřad na žádost ověřuje zkouškou způsobilost k obsluze vysílacích rádiových zařízení a vydává průkazy odborné způsobilosti. Jestliže zvláštní způsobilost žadatele nebyla Úřadem uznána podle zvláštního právního předpisu18), ověří Úřad způsobilost žadatele k obsluze vysílacích rádiových zařízení vždy.

(3) Žadatel se ke zkoušce podle odstavce 2 přihlašuje písemně u Úřadu. Úřad žadateli stanoví datum vykonání zkoušky tak, aby se konala nejpozději do 3 měsíců od doručení přihlášky.

(4) Žadateli, který prokázal odbornou způsobilost k vykonávání obsluhy vysílacích rádiových zařízení zkouškou nebo pokud jeho zvláštní způsobilost byla Úřadem uznána podle zvláštního právního předpisu, vydá Úřad průkaz odborné způsobilosti.

(5) Náležitosti přihlášky ke zkoušce podle odstavce 3, obecné podmínky pro vykonání zkoušky, rozsah znalostí potřebných pro jednotlivé druhy odborné způsobilosti, způsob provádění zkoušek, náležitosti zkušebního řádu pro provádění zkoušek, druhy průkazů odborné způsobilosti a dobu jejich platnosti stanoví prováděcí právní předpis. Zkušební řád pro provádění zkoušek vydává předseda Rady.

(6) Na žádost držitele průkazu odborné způsobilosti lze dobu platnosti průkazu odborné způsobilosti opakovaně prodloužit. Žádost o prodloužení doby platnosti průkazu odborné způsobilosti musí být držitelem průkazu podána nejméně 1 měsíc přede dnem uplynutí doby jeho platnosti.

(7) Pokud doba platnosti průkazu odborné způsobilosti uplynula, lze v období do jednoho roku ode dne pozbytí jeho platnosti vydat nový průkaz, pokud žadatel doloží žádost potvrzením, že v době platnosti průkazu nejméně dva roky vykonával obsluhu vysílacích rádiových zařízení, na niž byl průkaz odborné způsobilosti vydán.

Odpovědět

RE: RE: je to třeba

20.06.2023 v 14:46 m

teď nevím co jste kopií předpisu chtěl říci?

Odpovědět

RE: RE: RE: je to třeba

21.06.2023 v 8:32 Václav

No, pocitam, ze chtel rict neco jako "security through obscurity".

Anebo chtel rict, ze kdyz by si chtel Francouz pujcit letadlo na OKckach ve Nemecku, bude muset do Prahy na CTU udelat VFL. Nakonec je to spravne, co maji co nejaci Nemci litat na ceskych letadlech, ze :)

Odpovědět

RE: RE: RE: je to třeba

21.06.2023 v 8:39 Martin H.

No měla by vám stačit schopnost porozumět psanému textu + ideálně v kombinaci s tím, co píše "Martin" "Včera v 2:08", čili přesně "Do prvního průšvihu". Zkrátka, pokud letíte na českých značkách a máte v letadle rádio, ten průkaz musíte mít. A samozřejmě: dokud se nic nestane, jste tzv. v pohůdce. To, zda ten průkaz má nějaký hlubší smysl, je zas na jinou debatu.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: je to třeba

21.06.2023 v 8:52 Václav

No a o te jine debate se prave bavime ....

To, ze vas pojistovna, kdyz ma platit, vykoupe v jakemkoli reliktu z minulosti je jasne kazdemu.

Musim ale rict, ze jste to panu "m" nandal. Ja ale taky nepochopil, co MartinH tim vypisovanim predpisu chtel rict k teto debate, prestoze jsem schopen pochopit co se v tom predpisu rika. Mozna nam chtel rict, at o tom vubec nedebatujem, protoze je to "narizeno shury"

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: je to třeba

21.06.2023 v 10:31 m

Je jasné že pojišťovna při případném problému bude hledat mouchy všude. 

Ale mám omezený radietelegrafický průkaz na létání v CZ, tzn že předpisy splňuji. V zahraničí každého zajímá pouze ICAO English (který mám) a nějaký průkaz radiotelegrafisty neznají a nechtějí. Při nehodě v CZ mám všechny papíry OK, při nehodě v zahraničí to bude vyšetřovat tamní úřad a je otázkou zda bude řešit nějaký průkaz radiotelegrafisty. 

Můj přípěvek do diskuse byl jenom dotaz, kde může vzniknout případný problém, nemusím vidět některé skutečnosti a souvislosti. Přečtením ocitovaných předpisů jsem si ničeho nedobral. Děkuji

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: RE: je to třeba

21.06.2023 v 10:56 Martin

Při nehodě v zahraničí bude osloven i náš úřad. Ten to případným vyšetřovatelům nezapomene zmínit. Rozhodně bych nespoléhal na to, že se na to nepříjde.

Ta zkouška je sice opruz, ale není těžká a je to jen za 500. Při porovnání s hádáním s pojišťovnou si myslím že se to vyplatí.

Případné doporučení pro ty co ještě radiotelefoňák nemají: Pokud umíte alespoň trochu anglicky nedělejte OFL ale rovnou VFL. Neotravují tam s českou hláskovací abecedou ale jinak je ta zkouška stejná a za stejný prachy.

Odpovědět

Přidat komentář