Parádnímu přistání Lukasze Czepiely předcházelo 750 cvičných pokusů

16.03.2023 11 příspěvků

Parádnímu přistání Lukasze Czepiely předcházelo 750 cvičných pokusů
Parádnímu přistání Lukasze Czepiely předcházelo 750 cvičných pokusů (Zdroj: Aeroweb.cz)

Polský pilot Lukasz Czepiela přistál a následně i odstartoval z heliportu na střeše luxusního hotelu Burdž al-Arab v Dubaji. Povedlo se mu to v úterý 14. března s upraveným Carbon Cubem, vývoj úprav stroje vedl známý konstruktér Mike Patey. Akci pořádal výrobce nápojů Red Bull.

„Projekt jsme začali plánovat před dvěma lety. Měl jsem Carbon Cub a zároveň jsem měl za to, že to je proveditelné,“ řekl dnes redakci Aerowebu Lukasz Czepiela. „Nakreslili jsme tedy fake heliport na dráze v mé domovské Čenstochové a začal jsem trénovat. Byly to stovky a stovky cvičných přistání nejen doma, ale i různě po světě, nakonec jich dohromady bylo asi 750,“ řekl nám ještě stále zjevně euforicky naladěný pilot.

Podle vyjádření pořádajícího Red Bullu přišla první myšlenka přímo od Czepiely, který přinesl nápad přistát na ploše rozměru heliportu a otestovat tak mj. minimální vzdálenost potřebnou pro přistání.

Projekt se plně rozjel v červenci 2021, kdy se poprvé sešel Czepielův tým, aby domluvil organizaci akce a vybral místo pro provedení tohoto kousku. Před koncem roku 2021 navštívil tým Dubaj a poté i továrnu CubCrafters, výrobce letadla Carbon Cub. V roce 2022 se do týmu přidal uznávaný expert na STOL letadla Mike Patey a letadlo se začalo vyrábět.

Mezitím Czepiela „piloval“ přistání ve vlastním Carbon Cubu na svém domovském letišti, letos zkraje roku pak otestoval upravenou verzi Carbon Cubu. V únoru pak probíhaly testy už přímo v Dubaji, aby si zvykl na místní podmínky.

Czepiela a Carbon Cub
Lukasz Czepiela a jeho speciálně upravený Carbon Cub / Foto Red Bull

Samotné přistání se odehrálo na heliportu známého mrakodrapu Burdž al-Arab, přičemž použitelná délka pro přistání byla 20 metrů. Heliport se nachází nad 56. patrem budovy ve výšce 222 metrů nad mořem. Takové přistání komplikují i další okolnosti, mezi jinými například nejasné referenční body kolem heliportu, budova svým tvarem mohla vytvořit turbulenci nebo to, že letadlo kvůli ostruhovému typu podvozku nemohlo dosednout hned na kraji heliportu.

Výsledek celé akce pak můžete vidět na tomto videu:

 

 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Uznávaný expert Mike Patey

16.03.2023 v 19:39 Honza Pilina

Neznalé čtenáře můžu odkázat na youtube kanál, v článku zmíněného, experta - Mike Patey. Zde se lze dozvědět, proč tomu tak je.

https://www.youtube.com/watch?v=wlwDxuxbHto

Jen musím upozornit, že všechna videa se stavbou Scrappy zaberou dost času.

Odpovědět

RE: Uznávaný expert Mike Patey

23.03.2023 v 21:38 Juraj Cisar

Pozname "back to work"

 

Odpovědět

V CR

18.03.2023 v 20:06 Jirka

Zabývá se někdo seriozne STOLz v ČR?  

Odpovědět

Úžasný výkon.

23.03.2023 v 1:36 Jenda Zima

Sice meli o dost jinej profil kridla, klapky na kterych se da letet na finale 15 kmh, byl idealni protivitr a byla to reklamni akce, ale to vubec nevadi. Predevsim je to skvely vykon.

Historie se pise kazdy obycejny den.

Lukasz se zapsal do historie.

Odpovědět

...a komu tím RedBull prospěje?

23.03.2023 v 18:37 Petr

Já jsem hlavně rád, že si nenatloukl kokos, jinak veškerý přínos všech podobných RedBull promo akcí je nulový...viz. lítání Martina Šonky pod tím mostem někdy loni? Ale chápu že reklama je reklama a jsou piloti, kteří bez adrenalinu nejsou schopni vůbec fungovat.

Odpovědět

RE: ...a komu tím RedBull prospěje?

27.03.2023 v 11:13 Vaclav

A ted si predstav, ze nekteri piloti litaji bez  motoru a jini dokonce hlavou dolu. Svet je plny blaznu co si neco dokazuji. :)

Odpovědět

RE: RE: ...a komu tím RedBull prospěje?

27.03.2023 v 12:08 Petr

Václave, sám jsem lítal a něco o akrobacii vím. Kromě toho jsem se s Martinem Šonkou a párkrát potkal a s Martinem Stáhalíkem taky. Nicméně na mém názoru, že některé akce RB jsou nesmyslné a pilotům zbytečně nebezpečné to nic nezmění. Letu zdar:-)

Odpovědět

RE: RE: RE: ...a komu tím RedBull prospěje?

27.03.2023 v 14:16 Karel

Petře, ale ti piloti to dělají naprosto dobrovolně a navíc je to zřejmě i baví. Co se smyslu týká, velká část VFR provozu jsou lety jen pro radost, a to je jejich jediný smysl.

Vnímání a akceptování rizika je hodně individuální záležitost. Spousta lidí určitou míru rizika vítá a vyhledává. Ne jen v letectví, ale i v životě. Jiní jsou bázlivější a například vyhlídkový let či let dopravním letadlem pro ně představuje velké překonání svého strachu.

Bez různých nadšenců, kteří kvůli svým snům byli ochotni podstoupit nějaké riziko bychom dnes nelétali, neplavili se po mořích, nepotápěli se a nedělali spoustu dalších věcí, které jsou potenciálně nebezpečné. Jenže nebezpečí k životu patří již od pradávna a lidé ho potřebují. Jinak si vytvářejí falešná nebezpečí, jako třeba klimatickou tíseň. 

Odpovědět

RE: RE: RE: ...a komu tím RedBull prospěje?

28.03.2023 v 6:58 čáp

Odjakživa se našli piloti, kteří dělali podivné kousky. Letecké cirkusy existují od počátků létání. Předpokládám, že každý ze zůčastněných do toho jde dobrovolně. No a my nezůčastnění se máme nad čím bavit. Továrna na limonádu obstarává průběžně airshow. Mě se to líbí. Člověk nemusí dělat v životě jen rozumné věci.

Odpovědět

RE: ...a komu tím RedBull prospěje?

28.03.2023 v 15:55 Josef

Může to prospět stavitelům busch letadel, je tam použita speciální mechnizace křídla i speciální profil.  Délku přistání i startu to může pomoci zkrátit na nízké desítky metrů.  

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: ...a komu tím RedBull prospěje?

29.03.2023 v 19:27 Petr Tichý

Pokud se to podaří, vpodstatě nic to nepřinese. Pokud by se to nepodařilo, a skončilo to nehodou, mohla by to být vítaná záminka pro nějaký příčinlivý úřad k represím, viz. uzemnění Blaníků po podobé exhibici.

Odpovědět

Přidat komentář