Směrnice se týká pravidel pro nácvik nouzových a bezpečnostních přistání, nácvik nouzových situací a související přezkoušení a její účinnost je už od 21. února.
Směrnice Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) stanovuje podmínky, za kterých mohou piloti, resp. instruktoři a examinátoři v České republice provádět lety v nižších výškách, než je uvedeno v Standardised European Rules of the Air (SERA) a v předpisu L 2 - Pravidla létání.
Pro examinátory provádějící zkoušky dovednosti, přezkoušení odborné způsobilosti a hodnocení odborné způsobilosti a instruktory provádějící udržovací výcvik za účelem prodloužení nebo obnovy třídní kvalifikace pro jednomotorové pístové letouny bez vysoké výkonosti nebo třídní kvalifikace pro TMG, pokud platnost skončila nanejvýš před třemi lety, tedy platí následující podmínky:
- Nácvik nouzového přistání do terénu mimo schválené letiště se musí ukončit v minimální výšce 50 m AGL. Instruktor může pouze předvést podle potřeby manévr nouzového přistání do výšky ne nižší než 20 m AGL. Nácvik nouzového přistání na dráhu schváleného letiště je možné provádět bez výškového omezení, pokud lze na dráhu bezpečně přistát nebo provést postup nezdařeného přiblížení.
- Nácvik nouzového přistání po vzletu do výšky 100 m nad letištěm je možno provádět na dráze, která je dostatečně dlouhá pro bezpečné přistání.
- Při nácviku bezpečnostního přistání je povoleno provádět prohlídku plochy v průletu po předchozím zhodnocení sklonu terénu a překážek ve výšce ne nižší než 20 m a přiblížení v závislosti na překážkách až do výšky ne nižší než 10 m.
- Minimální výška nad překážkami je 20 m. Veřejná komunikace je považována za překážku vysokou 10 m. Horizontální vzdálenost od překážek musí být minimálně 50 m, od nadzemního vedení 100 m.
- Všechny manévry v průběhu nácviku přistání musí být prováděny tak, aby nebyla ohrožena bezpečnost osob a majetku na zemi a nedošlo k nadměrnému zatěžování obydlených míst hlukem, při dodržení ustanovení minimálních výšek pro let nad zastavěnými místy a shromážděním osob. Přelétávání osob ve výšce nižší než 50 m je zakázáno.
- Simulace vysazení motoru u vícemotorových letadel musí být prováděna v takové minimální výšce, která umožní v případě vysazení běžícího motoru bezpečné dokončení letu s použitím motoru, u kterého bylo instruktorem vysazení simulováno. Vypnutí jednoho motoru je možno provádět pouze u letadel, kde toto není letovou příručkou zakázáno.
- Směrnice neopomenula ani na plachtařský provoz. Pro nácvik přistání kluzáků do omezeného prostoru platí, že je možné provádět nácvik i mimo dráhu, nebo na dráhu v nepoužívaném směru. Použití ploch mimo letiště je možné po souhlasu majitele dané plochy a po posouzení osobou odpovědnou za výcvik. Místo pro přistání musí být vhodně označeno, odlišně od místa přistání na letišti.