Cestovní kancelář Čedok ve spolupráci s leteckou společností Smartwings na začátku prosince oznámila, že začne během příštího srpna létat z Českých Budějovic na řecký Rhodos a do turecké Antalye. Provoz letadel Boeing 737 s sebou přinese změnu v rozdělení vzdušného prostoru.
Cestovní kancelář Čedok ohlásila 8. prosince spuštění prodeje zájezdů s odletem z jihočeského města. Čedok celkově na příští rok počítá s 16 lety odbavenými z českobudějovického letiště, jež získalo IATA kód JCL (ICAO kód LKCS). První charterový let do Antalye je plánovaný na 4. srpna 2023 a na Rhodos se začne létat 7. srpna 2023. Na obě trasy budou nasazovány Boeingy 737 společnosti Smartwings.
Letiště České Budějovice momentálně jedná s Řízením letového provozu České republiky (ŘLP) o podobě vzdušného prostoru na jihu Čech. Podle příspěvku Aeroklubu České republiky vznikne nové TMA a RMZ (oblast s povinným rádiovým spojením). Naopak ředitel ŘLP Jan Klas v leteckém podcastu FlyRosta řekl, že ŘLP uvažuje o implementaci postupu řízeného sestupu na neřízené letiště. Jan Klas dále uvedl, že na českobudějovickém letišti by se měl také odzkoušet model Remote and Virtual Tower (RVT), který v praxi umožňuje řídit provoz ze vzdáleného pracoviště.
Tato zpráva ale nepřináší jen pozitivní ohlasy. Kriticky se vyjadřuje především Aeroklub České republiky. Na sociálních sítích tento počin označuje jako další bezhlavý pokus oživení regionálního letiště v ČR. A k vzniku nového TMA a RMZ dodává: „Aeroklub ČR vnímá vzdušný prostor jako národní přírodní bohatství a omezený zdroj, který byl v ČR (stejně tak v EU) již vyčerpán. Stejně jako se neruší národní parky, nedává smysl drancovat vzdušný prostor podnikatelskými subjekty. Aeroklub ČR odmítá vznik podobných nesmyslných omezení a podporuje revizi stávajícího uspořádání vzdušného prostoru.“
Proc ja musim byt porad v opozici :) Jsem clenem Aeroklubu CR ale necitim se omezen tim, ze v Budejovicich v srpnu pristane 10 sedm-tri-sedmicek. Pokud se zridi TMA a RMZ, pak to povazuju za velice citlive reseni, dokonce i pro ultralajtisty, kteri nemaji "rizene VFR". TMA muzou podletet a pokud poleti pres drahu, musi jen radiem oznamit umysl a koukat ven na Boeingy :) Uz jsem tady uvadel ze jsem si polital kolem KPHX, je tam v okoli mesta 10 Deckovych airspacu mezitim litaji stovky az tisice GA letadylek, a pres SkyHarbor (Bravo space) nas pustili jen s dodrzenim VFR transition route na zadost radiem dokonce bez Planku. Jaksi nemaji potrebu mezi sebou bojovat. Tady to zustane Echo space, pokud jsem pochopil. Kdyz se chce, tak to jde. ("Narodni bohatstvi" - dobre zaklinadlo :)
Souhlas s Václavem. Jestli na ASM AeČR protestuje proti tomuhle tak jsou to pěkný x (doplň nadávku). To TMA snad ani nemůže být menší. Podle tvaru to vypadá že to je jen na RWY 27 pro to ILS co tam mají navíc točej od Hosína, jen missed approach bude na druhou stranu kvůli překážkám + možná nějakej racetrack. RMZ (případně CTR) ani do Hosína nezasahuje. Citlivěji to ani nemohli vymyslet. Každopádně ty kecy o "národním bohatství" a soukromé společnosti jsou zatraceně mimo.
Kdybych měl na Hosíně IFRový letadlo tak si teď chrochtám blahem. Za špatnýho počasí stačí vyletět z ATZ a můžou přejít na IFR, pro návrat pak stačí se skouznout po ILS a udělat vpravo vbok. Takřka ideál.
Jedný co mi nejde teď moc do hlavy je jak to chce ŘLP teď udělat aby tam stačila RMZ + TMA. Zvlášť potom co EASA přinutila udělat ÚCL v předpisu L Frazeologie. RMZ je class E, tedy pro IFR řízený prostor a pro VFR neřízený. Tedy služba INFORMATION a ani ATC tam nemůže VFR provozu nic nařídit ani tam nemůžou zakázat vstup. Takže když si někdo postaví hlavu že se půde podívat na velká letadla zblízka, tak s tím nic neudělají (krom GA pro IFR). Podle mě tam bude nutné udělat klasický CTR a případně to překrýt pomocí TRAGA nebo řešit aktivaci podobně jako ve Vodochodech (RADIM) nebo v ATIS.
Lubosi, vzdyt to TMAcko se muze "vypinat" na class E jak to obcas udelaji v Caslavi, kdyz tam nikdo nesedi. Tady to mozna bude 11 mesicu z 12. Krome toho, co je za problem pozadat si s vetronem o vstup do TMA, kdyz je zive, ale temer zadny provoz....
Martine, ...jak to chce ŘLP teď udělat aby tam stačila RMZ... Nebude to zdaleka prvni ani posledni 737, ktera pristava na nerizene letiste. Pri poctu 10-20 pohybu za rok to je nabiledni. Kdokoli se muze podivat na co chce, ruci ale za svou bezpecnost i bezpecnost toho dalsiho provozu. ve FL85 se klidne taky muze potkat A380 a C172, i kdyz se to vetsinou nestava.
no zrovna pilotovi kluzaku nic nebrání tomu, si palubní radiostanicí zjistit stav aktivace TMA a proletet tak jak RMZ, anebo po ziskani letoveho povleni, tak i TMA
Ono do 1. 12. bylo alespoň teoreticky možný do RMZ někoho nepustit. Minimálně když hrozila srážka. Od 1. 12. tam ta možnost není. Proto si nejsem jistý že RMZ bude stačit a nevím jestli nebudou potřebovat CTR. Jinak máte pravdu že je možné i s velkým letadlem sednout na neřízeném letišti, jen jde o to na koho tam narazíte. :-)
Ono pro ostatní je asi v principu jedno jestli to bude TMA+RMZ nebo TMA+CTR (a RMZ mimo dobu aktivace TMA). Nikdo zodpovědnej snad do aktivovaný RMZ s letadlem na sestupu nevletí. CTR nabízí lepší ochranu proti těm nezodpovědným. Uvidíme co z toho bude.
Ano, vyposlechnul jsem si to přímo v Jenči. Tady ale nejde o TMA (to bude třída D), ale o ATZ/RMZ které bude třída G.
Jak známo, třída G je neřízená jak pro IFR tak pro VFR nehledě na status RMZ. Tedy pokud někdo vletí (poletí) do dráhy letadlu na sestupu tak mu to nikdo v tu chvíli nemůže zakázat. Stejně tak IFR provozu nemůže nikdo nařídit opakovat.
Proto si myslím že by to mělo být nejmíň Ečko nebo spíš CTR třídy D eventuálně s TRAGA. Další možnost která by situaci do značné míry řešila by byla TMZ kdy by kolize řešil alespoň reaktivně TCAS/ACAS. To by ale pro plachtaře mohlo být snad ještě horší než CTR (tedy pro ty bez odpovídače).
O nulové šanci bych radši nemluvil u ničeho - nulová není (nanejvýš limitně se blížící nule). Ten provoz o sobě vůbec nemusí vědět. Může se nejít někdo neukázněný komu v Gčku nikdo nic nařizovat nebude plus nízké základny a problém je na světě. Navíc na VFR mapě nejsou vidět IFR body, tratě a vejšky, takže VFR piloti vůbec nebudou tušit podle hlášeních kde ten IFR provoz je.
Netvrdím že to tak jak to je navržený nebude fungovat, jen že tam je určité riziko.
Jinak by se mi taky líbil podobný systém pro IFR přiblížení na neřízená letiště jako mají v USA, kde to jde i bez jakékoliv služby nebo alespoň systém jako je v Německu kdy službu INFORMATION na letištích platí stát a pak by to šlo i u nás.
To není nic novýho, Svazarm, tedy pardon, Aeroklub ČR je vždycky proti všem a všemu. Ale tentokrát se zmohli alespoň na břitké souvětí, narozdíl od tradičního "Prostě ne!"...
Navíc by prý mělo být TMA aktivováno pouze nárazově, takže tu pro problém opravdu nebude... (to však nemám z ověřeného zdroje, jen zpravodajská agentura JednaPaníPovídala)
Problém není ani tak ve velikosti TMA a RMZ a v tom o jakou třídu jde. Jde spíše o to, že jsou už v Evropě i jinde ve světě modernější způsoby navigace jako například PBN, tedy navigace podle výkonnosti, která umožňuje IFR přílet jak velké dopravě tak malému letadlu ale s využitím menšího prostoru a i s menší časovou dotací. Motorovým letadlům to moc vadit nebude ale jsou tu kluzáky a padákové kluzáky pro které to nemá moc řešení, protože aktivace těch prostorů není předvídatelná. Také organizace plachtařských kempů a závodů, právě třeba na Hosíně je tím pádem nemožná. AeČR, LAA i Hosín předkládají návrhy s kompromisními požadavky abychom mohli fungovat všichni a doufám, že se to podaří domluvit.
Chápu zde přítomné odborníky na problematiku vzdušného prostoru, svazarm, hokej, fotbal, broušení nožů a prodej pojistění.
A teď něco z reality. Ve vzdušném prostoru ČR se pohybují aparáty, které ze zákona nesmějí mít radiostanici - pro ně je tento prostor trvale nedostupný.
Problém plachtařských soutěží - sputěžící kluzáky jsou na předem zkoordinované frekvenci nebo na frekvenci k tomu určené. Nemohou se zabývat problémem, jestli je nebo není nějaký prostor aktivní. Proto se pro každý letový den musí určit, který prostor je či není dostupný, a to včetně všech dropzón a podobných prostorů po trati. Protože takovou koordinaci majitel letiště LKCS odmítl, je tento prostor trvale nedostupný. To třeba neumožňuje konání plachtařských závodů na Hosíně, a mj. to ohrožuje další dvě mistrovství světa, která byla ČR přidělena do tohoto prostoru. Ze strany FAI mohou být požadovány statní záruky - a už vidím Pjotra Fialenka, jak u chlebíčků s vládou rozhoduje o leteckých soutěžích, kdyby to byl třeba fotbal...
Pro citlivější pozorovatele je při pohledu na VP ČR evidentní, že ukonat plachtařskou soutěž, kde disciplíny mívají od 200 do cca 600 km je v ČR téměř nemožné. V současné době se to realizuje ve spolupráci s Armádou ČR na základě Koordinační dohody, kdy armáda část "svého" vzdušného prostoru přenechá sportovcům a cvičí jinde. V současné situaci a při současných požadavcích nebude ani toto uspořádání jednoduché, takže prostory se budou ještě vertikálně dělit. Pro představu - dole budou plachtaři závodit a nad nima se budou provádět svoje kejkle Gripeny. V současné situaci se pro zjednodušení dělí prostory na východní a jižní, přičemž současně nelze využívat obě dvě skupiny. Prakticky to probíhá tak, že na jihu dopoledne cvičí vojáci a závodníci letí na východ, tam se otočí a letí na jich, kde pak už vojáci necvičí, protože mají obědy. Domluvit se dá všechno...
Žadatel žádnou domluvu nepřipustil.
Volné létání motorové - v provozu motorových letadel asi nebude žádný problém. Ten ostatně není ani teď. Chcete letět IFR? Leťte, překáží někomu snad něco? Možná jen naprostá neznalost problematiky. Kombinované lety IFR/VFR s odlety/přílety LKCS jsou možné stále, dnes a denně. V případě podmínek, které neumožňují lety VFR asi neočekáváte provoz kluzáků nebo jiných aparátů. To, co je tu nové, je požadavek na určitou ochranu letů ze strany provozovatele obchodní letecké dopravy. Nejedná se o požadavek žádného předpisu. Asi se shodneme na tom, že se s boeingem nechcete na finále nebo na okruhu potkat s paraglidistou nebo Dynamicem z výletu v Č. Krumlově - otázkou je, jak to zařídit, a jestli na 16 letů v rozsahu 2 měsíců v roce je třeba přijímat opatření, které omezí VP na celý rok.
Volné létání kluzáků - kluzák jaksi nemůže vyčkávat nebo oblétat nějaký prostor, protože je pravděpodobnost, že možná přiletí 1x cessna 172. Ze statistik, které máme (i celosvětově) je zřejmé, že každé omezení vzdušného prostoru je pro bezmotorové létání těžko překonatelná překážka. To je prostě fakt, nesouvisí to s přítomností radiostanice na palubě nebo jakýmkoliv jiným technickým prostředkem. Když ta věc zkrátka padá každou vteřinou o 1 metr níž, tak není čas ztrácet čas a piloti si zkrátka průlet podobným prostorem neplánují. Argument, že prostor se bude "zapínat" na přílety/odlety podle potřeby je zcela mimo, protože lety kluzáků netrvají hodinku, jak když si Venda s Tondou zaletí vedle na letiště na kafe. Pilot kluzáků musí mít už během plánování letu jistotu, že tento prostor je nebo není pro průlet volný. Proč? Např. při letu z jihu bude naposledy točit někde na úrovní Kleti a pak bude klouzat na sever 40-50 km mezi Soběslav a Bechyni, opravdu nemůže 20 minut vyčkávat.
Oč tu tedy hlavně jde? Jedná se hlavně o plachtění (jak kluzáky, tak dalšími aparáty). Asi není tajemstvím, že termická konvekce je zčásti podmíněna orografií. Pro vznik stoupavých proudů jsou významné hory na jihu a také tzv. plachtařská dálnice (vysočina). Pak jsou místa, kde to nestojí za nic - třeba okolí Třeboně, protože tam překvapivě nejsou hory, ale rybníky. Piloti bezmotorových aparátů se obvykle mohou pohybovat tam, kde je předpoklad, že vzduch bude stooupat a ne tam, kde se tak neděje. Mají pro to několik důvodů, od "selského rozumu" po zákonné požadavky na bezpečnost provedení letů. A tím se dostáváme k navrženému TMA/RMZ. To totiž klade zásadní překážku a činí tak jižní hory velmi obtížně dostupnými pro kluzáky a zcela nedostupnými pro všechny horší aparáty. Protože se jedná o Evropsky významnou lokalitu (celý hřeben Šumavy je v sezóně plný nemců, rakušáků a tuzemců) jedná se o zásadní problém. A věřte, že Aeroklub České republiky nedokáže najít žádné vlastní řešení, například odbagrování hor a jejich přesun na lepší místo nebo vypuštění rybníků, které by umožnilo změnit obvyklé trasy letů.
Určitě nezajímavá není ani ekonomická stránka věci. Bavíme se zde o přidělení společné komodity, jakou je vzdušný prostor jedné, akciovce a to ZDARMA. Její ekonomika je v této chvíli nastavena tak, že přistane 1 ks tralalajtu, zaplatí 150 Kč a stát přiloží 150.000 Kč (najdete ve Výročních zprávách). Nová teze vyznívá lépe. Náklady na odbavení jednoho Jendy, co se poletí koupat do Řecka, budou už jen 8.000 Kč. Spolu s nařízením EK 664, 665 a 666 a nově certifikovanou kategorií eVTOL (do které mj. investují velcí letečtí přepravci) dojde k dalšímu útlumu. Regionální letiště budou muset hledat jiný způsob využití a hlavně komunikační strategii na přivedení alespoň nějakého provozu, včetně malých letadel. Jejich pilotům vytvořit návaznou infrastrukturu (kdo z vás kdy byl na LKCS a pokoušel se dostat autem do/z areálu?). Ekonomická realita projektu by mohla nastat při přepravě 150-200 tis. cestujících ročně, a přiznejme si, že se bude jednat o interval 3 měsíců v roce. Tolik lidí ale v současné dopravní situaci v areálu na letiště po silnici nelze dostat. Ale třeba se bude lítat jen v noci... Jihočeský kraj má cca 600 tis. obyvatel, opravdu každý 3. poletí do Řecka na dovolenou z LKCS? Kolik letadel dnes létá do Karlových Varů?
AeČR dokáže koordinovat VP s Armádou ČR a létat ve výcvikových prostorech společně nebo se o ně dělit. Taková filosofie však je civilnímu sektoru asi proti srsti, což je s podivem, zvláště při utichajícím provozu na regionálních letištích a obrovských prostorech, které jsou pro tento neexistující provoz vyčleněny.
Víc otázek než odpovědí. Žádost o změnu vzdušného prostoru je v popžadovaném rozsahu neadekvátní realitě a současné situaci a změnou ve prospěch jediného subjeku by došlo k zásadnímu omezení všech dalších uživatelů VP, z nichž část je chráněna zákonem na podporu sportu dle § 4 Zák. 115/2001 Odst. 4).
Žadatel o změnu VP žádné korekce záměru nepřipustil.
Na zasedání KS ASM z tohoto důvodu navrhovanou změnu VP odmítly obě organizace, a to LAA i AeČR.
> Ve vzdušném prostoru ČR se pohybují aparáty, které ze zákona nesmějí mít radiostanici ...
Otázka zní jestli to nezměnit a nevyžadovat po nich aby měli imatrikulaci a mohli rádio mít. Provoz bez rádia je komplikace pro ostatní.
> Kombinované lety IFR/VFR s odlety/přílety LKCS jsou možné stále, dnes a denně
Při kombinovaném letu musíte pro přechod na IFR nastoupat do ATCSMA a to je v okolí LKCS 5100 (5500) ft MSL - během toho musíte být za VMC a taky vám to pak nemusí povolit. Ve stejné výšce musíte být nejpozději schopný přjít při přistání za VFR. Jinými slovy za špatného počasí je LKCS nyní nepoužitelné. Porovnejte si to s 200 ft AAL (1617 ft MSL) pro ILS CAT-1 nebo stejnou hodnotou pro RNP do LPV minim.
> Problém plachtařských soutěží
Mám jak SPL tak CPL(A)/IR a ani v plachťáku nemám problém si poslechnout ATIS nebo zavolat na FIC jestli je prostor aktivní. Informace o aktivaci je platná 15 minut, tak si to prostě budou muset piloti naplánovat tak, aby to za 15 minut stihli opustit. Eventuálně budou muset mít v hlavě připravený 2 scénáře pustěj/nepustěj. Nemusí to vědět celej den dopředu (i když by to bylo fajn). Stejně tak je i do aktivovanýho TMA může řídící pustit takže nemusí čekat 20 minut až to vypnou.
Rozumím že je to komplikace, ale není to neřešitelný. Jestli navíc budete mít s tím provozem pravdu a to TMA nebude mimo provoz aktivní, tak to že tam kluzák nepustí bude opravdu ojedinělá záležitost. Mimo to hned vedle je LKSR které tím zas tak ovlivněné nebude.
Na druhou stranu, chtěl byste letět v dopraváku řekněme 180 kt v class E v prostoru bez RMZ/TMZ kde pod základnou bojuje plachtař? Tohle nechcete zažít ani v C172 která letí 105 kt. IFR provoz nějakou úroveň ochrany potřebuje a protože to nejde koukáním ven tak se to musí udělat vymezeným prostorem.
> Bavíme se zde o přidělení společné komodity, jakou je vzdušný prostor jedné, akciovce a to ZDARMA.
Toto je trochu zcestné a argumentační faul. Ona to sice akciovka je, ale 100% vlastněná krajem tedy místní samosprávou. A ono problematické TMA spadne pod ŘLP a to je státní podnik. V obou případech lze argumentovat veřejným zájmem, zajištěním dopravní obslužnosti a bezpečnosti provozu.
> Žadatel o změnu VP žádné korekce záměru nepřipustil.
Jakým způsobem byste to chtěl zmenšit? Mě příjde že už to pro tu karegorii provozu ani menší být nemůže. Bohužel AeČR nezveřejnil vertikální hranice. Pokud byste omezil možnosti aktivace tak zase zasáhnete do možnosti plánování letiště jako zálohy, pro případy spoždění nebo využitelnosti pro výcvik nebo GA.
> VP odmítly obě organizace, a to LAA i AeČR
U LAA to chápu, jejich SLZ se IFR netýká je to pro ně pouze komplikace. U AeČR bych očekával vyváženější přístup. AeČR nemá zastupovat jen zájmi plachtařů, ale i GA. GA za IFR létat obecně může a na jihu čech se nedá rozumně zklesat pod oblačnost.
Mimo soutěž dotaz: Může plachtař z kvalifikací "Cloud" legálně využít TMA/RMZ ke zklesání v IMC? V aktivovaném TRA to možné je. Tedy jestli navrhované prostory nakonec nemouhou pomoct i plachtařům ve vlně.
RE: RE: Mylné a zavádějící příspěvky odborníků z lidu
24.12.2022 v 9:13
Vaclav
Dekuju, Martine, podobne jsem chtel odpovedet panu Chovanovi, ale takhle pekne bych to asi nevyargumetoval. Dovolim si uz jen jizlivou poznamku. Z toho tonu, spis vyplyva, ze AeCR se na tech jednani necitila jako jeden ze subjektu delicich se o vzdusny prostor, ale jakysi superarbitr, ktery dokonce rozhoduje o ekonomicke naivite toho fujtajbl soukromeho projektu (ktery vlastne ani soukromy neni). Taky me zaujalo, ze fakt, ze Armada na svych pet a pul letajicich aparatu zabere pul republiky mnohdy od rana do vecera mu nevadi, ale prepravu par tisicovek koupaku z lokalniho letiste uz je potreba zatrhnout. Nojo, Svazarm. Ale hlavne ze promluvil odbornik pro nas naivni laiky...
A do tretice, ze u nas MUZOU litat aparaty bez radia je pravda a to bych nerusil, pro ne je i RMZ samozrejme zapovezene a oni to vedi. Ze vsak u nas letaji aparaty, ktere NESMEJI mit radio, to jsem obecne netusil, zazil jsem to jen na jedne mezinarodni soutezi, ktera se , slovy doktora Chocholouska, u nas stava jednou, maximalne dvakrat za deset let :)
Piloti by nemeli bojovat proti pilotum, vzdyt mista tam mame vsichni dost, kdyz se chce. Vesele Vanoce :)
RE: RE: Mylné a zavádějící příspěvky odborníků z lidu
24.12.2022 v 12:51
CurtissJenny
Martine, držitel SPL možná jsi, plachtař ani náhodu. Na tvou otázku ohledně kvalifikace CLOUD je jednoduchá odpověď: Ne, nemůže. V mraku může plachtař létat pouze v určených prostorech. Viz Dodatek P Pravidel létání L 2. Jinak létáme mraky už dávno ve všech TMA....
RE: RE: RE: Mylné a zavádějící příspěvky odborníků z lidu
24.12.2022 v 16:26
Martin
Díky za odpověď na dotaz a za odkaz do předpisu. Je jasné že to půjde jen ve vyhrazeném prostoru, ale ten jak se zdá nic dál neupravuje. Koukal jsem i do SERA a EASA Sailplane Rule Book a zdá se že je to upravené jen na národní úrovni. Co k tomu lze určitě využít je aktivní TRA v režimu OAT, ale osobně nikde nevidím překážku v tom aby to nešlo letět v TMA nad ATCSMA (v prostoru vyhrazeném povolením ATC). Je to let za IMC stejně jako IFR, tak bych čekal i podobné požadavky na prostor. Zkusím se případně doptat ještě na úřadě a případně dám vědět sem.
Jinak se taky považuju spíš na motoráře co si občas rád zaplachtí než za plachtaře. Nejsem závodník. :-)
RE: RE: RE: RE: Mylné a zavádějící příspěvky odborníků z lidu
25.12.2022 v 18:46
CurtissJenny
Martine, též přeji klidné vánoční svátky.
Tebou popisované možnosti jsou založené na ideálu. Využití kvalifikace CLOUDS není to, co je ( v současnosti, zdůrazňuji ) vyžadováno při většině sportovních plachtařských výkonů. Po jednom Mistrovství světa ( tuším Vršac 1972) bylo volné létání větroňů v mracích zrušeno sportovními řády z důvodu fatálních nehod.
Létání větroňů v mracích se dnes využívá pro získání výkonnostních FAI odznaků a je navázáno ( nejen) na prostory s výskytem dlouhé vlny. Současné vybavení drtivé většiny větroňů neumožňuje se v mraku vyhnout srážce.
Přelety ve vlně či s využitím mraků posouvají plachtění a letectví dál, je třeba je podporovat. Z technických důvodů je let větroňů v IMC ve vzájemné blízkosti problematický.
Většina plachtařů požaduje volný vzduch a možnost naplánovat trať bez omezení při dodržení VMC. Proto každé zmenšení nebo snížení E a G prostorů je ( nejen v ČR ) spojeno s protesty zastánců volného letu.
Z pohledu demokratického (“ politického”) pohledu na tuto věc lze argumentovat
1) omezeným počtem dnů s počasím pro bezmotorové výkonné létání.
2) rozdílem v počtu větroňů, plachtařů, paragladistů na jedné straně a IFRových uživatelů vzduchu a jejich aparátů na straně druhé ( těch prvních je víc). Vím, je to ošemetný argument.
3) Plachtění v řízeném vzdušném prostoru ( v ČR ) je často ( ne vždy, často) nevstřícně přijímáno jednotlivými řídícími. Proto raději vstup nepovolí. Důvody jsou nezvdělanost, pohodlnost, možná i výcvikové osnovy, pracovní přetížení a systémové důvody.
4) Motorové letadlo může vyčkat, změnit trať, výšku. Větroň také, ale ne vždy.
Proto chápu stanovisko AeČr a LAA. Je možné polemizovat s formou. Srovnávat AeČr se Svazarmem je nedůstojné a hloupé. Vím, ty to neděláš.
Mj. Mám 9500 hodin za IFR, 800 hodin SEP a ULL, 1400 hodin na větroních. Zatím 1 tandemový seskok. A stejně jako jeden z mých starších kolegů si rozmyslím IFR let v E prostoru v sobotu v červenci ve čtyři odpoledne při 4/8 Cu a neváhal bych s ním v prosinci v pět odpoledne.
RE: RE: RE: RE: RE: Mylné a zavádějící příspěvky odborníků z lidu
26.12.2022 v 0:03
Krásné vánoční svátky a pohodu všem diskutujícím...
Reagoval jsem hned na začátku diskuze na odpovědi lidí, co nikdy ve větroni neseděli.
Pak za mě kvalifikovaně odpovídali jiní (Martin Chovan….) nebyl důvod se do diskuze zapojovat.
Chtěl jsem se Martina SPL/PPL/CPL pilota poptat, jestli by nám nedal odkaz na CPSKA.CZ, kolik že toho ve větroni nakroutil, ale přiznal se sám, že není úplně závodník, komu čest, tomu čert. :-)
Létání větroňů je specifická úloha, bohužel pro většinu motorářů, a mezi ně počítám i UL piloty, naprosto neznámou a nepochopenou problematikou.
Plachtařský přelet není let z bodu A do bodu B, tedy na konci to tak je, ale má to cestou spoustou zákrut a zákoutí a nelze jej úplně přesně plánovat.
Průlet řízeným prostorem s větroněm, ať již jde o TMA, či CTR je složitá záležitost a souhlasím s Curtissem (chvíli jsem doufal, že jsi Tony Curtis, mohl jsem se seznámit s Merilyn, ale nešť..), že záleží na osobě řídícího a na tom, jak je vzdělaný, jak je odvážný, nebo jak se zrovinka vyspinkal.
Popíši jen vlastní zkušenosti formou vývojového diagramu:
Přihlásíš se řídícímu:
Má náladu
Chce ti pomoct
Máš odpovídač
Všimněte si prosím pořadí, je to zásadně důležité. Máš odpovídač, řídící o tobě ví, situace je výrazně jednodušší pro obě strany, ale nutné podmínky jsou výše.
Mimochodem, kolik větroňů v naší republice má ve výbavě dnes odpovídač?
Máš-li eS-kovej odpovídač, máš naději i kolem Prahy, tedy jestli zrovinka nejsi známý řídícího… pak jde spousta věcí. :-)
A upřímně, ani S-odpovídač není výhra, sice se motáš jen na kraji TMA, řekněme 5 km do hloubky TMA a 300m převýšení v TMA, i tak nemáš valnou šanci se domluvit.
Další část vývojáku:
Jsi v TMA Čáslav, máš vyhráno, asi ti kluci tam lítaj přeci jen vodvážnější mise, tak si s nějakým hadrákem snadno poradí.
Jsi v TMA Pardubice, odhoď kabinu a vyskoč rovnou, nejrozumnější řešení (sorry kluci, v červnu to bylo fakt na pár facek).
Když narazíš na rozumného řídícího, domluvíte se snadno, zůstaň na frekvenci, očekávaj do 30 minut opuštění, zařiď se podle toho, nahlaš mi polohu každých…, když není odpovídač… dej opuštění…
Není to složité a dá se, ale musí chtít obě strany. Samozřejmě nemám zkušenosti z té „druhé strany“, předpokládám, že hovada se najdou všude, i mezi námi plachtaři.
Alarmující je situace u nás na severu, TRA 61 a TRA 62 prostory aktivované prakticky celý pracovní týden a ne málo víkendů.
A s tím spojená komunikace s řídícím:
Žádám o vstup do TRA 61 na cca 30 minut, jsou tam mraky a na horách prší, potřebuji přeskočit na východ...
Negativ, očekáváme start cvičení v cca 14:00.
Ehm, pardon, je 12:25 to už budu dávno pryč.
Negativ, piloti jsou na obědě, co kdyby se vrátili dřív…
No to mi poser záda…. omlouvám se… :-)
Ale poučení je z toho jednoduché, sladké sliby, že něco bude aktivované jen tu a tam a občas a určitě se domluvíme.
NE!! Nedomluvíme se, nelze na to spoléhat, jen jasná pravidla a dohody platí, žádné domluvy, bohužel.
RE: RE: RE: RE: RE: Mylné a zavádějící příspěvky odborníků z lidu
26.12.2022 v 9:38
Vaclav
Ja prave polemizoval s tou formou:) A protoze mame Vanoce, omlouvam se za nejapne prirovnavani celeho AeCR ke Svazarmu. Vim, ze ho reprezentuji ruzni lide a dnes uz zdaleka ne vsichni pouzivaji ton byvalych lampasaku...
RE: RE: RE: RE: RE: Mylné a zavádějící příspěvky odborníků z lidu
26.12.2022 v 21:44
Martin
@CurtissJenny
Díky za informace k těm mrakům. Ono najít k tomu něco je docela problém, zatím co svět letounů je skoro až přeregulovanej tak k plachťákům je toho na evropský úrovni docela málo (což je dobře, jen se některý věci blbě dohledávají).
Ono dává smysl proč to neorganizované létání v "hejnech" na závodech v mraku zakázali. Létat v IMC bez separace je o život a i těch 1000 ft co tam je teď je tak akorát. Letět v v kroužení bez horizontu na zatáčkoměr, to stačí chvíli zachrápat, rozběhne se to a 1000 ft je za chvilku pryč.
Jinak mi ta kvalifikace příjde docela zajímavá. Ne třeba vždy úplně nutně použitelná při běžným lítání, ale určitě dobrá pro osobní rozvoj. Navíc při platným IR by to měla být otázka jednoho odpoledne.
Ty řídící chápu. Když to nemá odpovídač a nevidí to na obrazovce, tak to je už vůbec práce, navíc kterej plachtař zvláde pořádně "position report" aby se to dalo vůbec uhlídat procedurálně, to je jasný že to si do prostoru nechtěji úplně pustit. Navíc to na příkaz nestoupe. :-) Nevím jak to mají s těmi co by letěli s kvalifikací CLOUD - co to vlastně je jestli je to let za IFR kterej můžou jako IFR řídit, klasický let za VFR to není když je to v IMC a OAT to taky úplně není když je to v předpisech. Tady by to chtělo nějakého řídícího, abychom věděli jak to mají nastavené.
V plachťáku mám taky nejradši prostory E/G. Člověk pak může letět podle toho jak mu to kresí nahoře a ne dole. V motorovým letadle si pak radši vybírám C/D, v ČR je tam většinou větší klid - spousta "pilotů" se tam bojí létat. Za IFR jsem pak o hodně radši v v čemkoliv vyšším než E jak v prosinci tak v červenci. Takže proto chápu že na LKCS chtějí/potřebují TMA.
K "politickým" bodům:
1) Je to věcí dohody, ale jen těžko by šlo vysvětlit koupákům že teď neodletí protože je zrovna dobrý počasí. A proto chápu letiště že na podmínkách aktivace se nechce nechat úplně omezovat. Nevím co AeČR chtěl za podmínky, ale nejde dát vědět 24 h předem na minuty přesně co kdy přiletí. To ještě můžou vědět rozumně u CAT, ale ne u NCO/NCC/SPO a ne u divertů. Omezit letiště na tmu nejde protože by se zbláznili lidi v okolí a v zimě zase nelítá tolik koupáků.
2) Tady to nemusí vycházet. Cestujících v letadlech je víc než pilotů a ty většinově plachtaři, GA piloti nebo člověk na/v SLZ nezajmá. Jsou pak i lidi které nezajmá že pilot který je pak má vozit na dovolenou musí někde cvičit. Ale v rámci třeba AeČR tomuto argumentu rozumím - členů plachtařů je víc a proto spíš zastupuje jejich zájmy.
3) Viz výše. Bavil jsem se s řídícím a bez odpovídače při návratu z vlny je nepouští vůbec. Jeho slovy "jsou zpitomělí z hypoxie a je to o průser." Když mají odpovídač tak to nebývá až takový problém. Kamaráda prý pustili bez odpovídače i přes nějaký roh pražskýho TMA. Jiného s odpovídačem pustili z vlny nad FL95. Bohužel některým lidem se nedá vysvětlit že větroň do vlny odpovídač potřebuje. FLARM je sice hezkej, ale ten ATC použít nemůže.
4) Souhlas, občas je škoda že na povel bez motoru stoupat neumí.
Právě ta forma mě na tom zarazila nejvíc. Nevím jak to probíhalo na komisi, ale ta reakce po jednání vypadala hrozně. Potom co je nejspíš přehlasovali, začít na sociálních sítích burcovat lid jak si zlá soukromá akciovka uzurpuje národní bohatství - vzdušný prostor. Přitom je vlastněná krajem. Celé to z venku vypadá že se snaží spíš než najít kompromis ukřičet a když se to nepovedlo ukřičet tak vyburcovat leteckou veřejnost aby křičela s nima. Netvrdím že to tak je, jen mi to tak připadá.
Tady nějaký kompromis je potřeba - chápu obě strany. Pokud tam má být velký IFR provoz tak potřebuje ochranu formou TMA. A když si tu velikost TMA pro LKCS člověk porovná třeba s LKKV nebo LKMT tak je opravdu malé, to mi jako kompromisní návrh přijde. To co jsem zatím nikde neviděl je jak to má být aktivovaný/deaktivovaný. Uvidí se, třeba bude fungovat normální domluva nebo tam třeba žádný provoz nebude a bude se to za rok rušit stejně jako RMZ v LKHK. Taky uvidíme co s tím vším udělá to uvažovaný rušení třídy E.
Mě přijde tragikomické, jak se zde stěžuje, že to ovlivní Hosín - což je letiště, které by nyní po novu bylo 5km VEDLE nějakého RMZ a mikro-TMA. Jestli je tohle pro Hosín překážka, která tam znemožní letecké vyžití, tak jak je tedy možné že letiště jako Medlánky, Vysoké Mýto, Bubovice, Podhořany, Chrudim, Kolín nebo třeba Toužim stále tak nějak spokojeně fungují, i když jsou v situaci stejné nebo ještě horší (jsou buď přímo uvnitř nebo v těsné blízkosti dokonce trvale aktivních CTR/MCTR a pod daleko většími TMA, a zvládají to včetně pořádání různých leteckých akcí, soutěží a závodů?
Mě třeba přijde tragikomické tvrdit, že letiště jako Medlánky, Vysoké Mýto, Bubovice, Podhořany, Chrudim, Kolín nebo třeba Toužim stále tak nějak spokojeně fungují.
Medlánky - v minulém roce jsme v Medlánkách udělali první soutěž po 33 letech. Byli to bezmotoroví akrovaté. Plachtařské závody tam už nebudou nikdy. To bych nazval něco jako největší spokojenost.
Toužim - pravidelné akrobatické závody T-Cup a akrobatický Karlovarský pohár. Díky jiné geografické poloze v naprosto zbytečně zabraném prostoru byla předtím domluva s LKKV. I tak musely kluzáky během soutěže udržovat spojení s věží, ale zároveň poslouchat instrukce organizátorů.
Tady v těchto místech vznikly první TRA GA prostory - o těch tu zatím vůbec nebyla řeč.
Vysoké Mýto, dříve organizátor plachtařských soutěží, je dnes miniaeroklub a personálně už není schopen žádnou soutěž organizovat. V současné době má i TRA GA pod oblíbenými Pardubicemi, ale dlouhodobá spolupráce se myslím může taky zařadit mezi spokojenost.
Bubovice? Slyšel o nich někdo? 37. ze 70, všechny bodované lety odletěné z Rakovníka (kromě dvou). To bude asi krystalická spokojenost.
Chotěboř - Občasný pořadatel akrobatických závodů. Plachtění? 68. ze 70. Asi teda taky spokojenost. https://www.cpska.cz/public/index3.php?lpg=cps&hodnotit=clubs
Kolín - občasný organizátor akrobatických závodů, špatná polabská termika. 57./70. Pro provozování potřebují velmi složité TRA GA, které zahrunuje Kbely i Čáslav a nikdo se v tom nevyzná. Prostě spokojenost.
Podhořany - Východočeský aeroklub Pardubice - opět složité TRA GA Čáslav/populární Pardubice. Za socoše pořadatel plachtařských závodů, dnes jedna velká nula, to je ten pokrok. Uvažovali jsme nad možností pořádat soutěže v bezmotorové akrobacii, ale situace je složitá a terén pro umístění rozhodčích dost nekompromisní.
Takže bych to shrnul - vyjmenovat letiště, které blízkost TMA a CTR dostala na kolena a zásadně je ovlivňuje v rozvoji je jako se střelit do nohy. Už tam chybí jen Kladno, aby to bylo komplet. Většina aeroklubů s podobným postižením jezdí na "soustředěni" tam, kde se létat dá. Problém je ale třeba s žáky. Dnes stojí výcvik docela slušné peníze a většina lidí je svéprávných a ptá se. Proč by jezdili tam, kde jejich možnost letět řídí někdo jiný, třeba jestli se soudruh na věži v Pardubicích dobře vyspal? Ne, statisticky a celosvětově je omezení VP vždy omezení a nikdy nic jiného.
Jedna z těch věcí, co lidi na Svazarmu štvala, byla ta kultura mazáctví. Pravdu měl vždy ten, kdo měl nejvíc hodin, kvalifikací, pímenek, výkonů na CPSce atd., zkrátka mazák. Výroky typu “průkaz možná máš, ale plachtař nejsi” patřily k výbavě každého správného svazarmovce. No a lidi jsou pořád stejní, tak se nesmíme divit, že zánik Svazarmu úplnou úlevu nepřinesl. Tohle mě bohužel napadlo při pohledu do zdejší diskuse. Občas tady někdo vykřikne, že toto je odborný server a měla by tu být odborná diskuse. Pokud se tu budou používat argumenty ad hominem, tak to bude pořád jen floskule. Zatím je to tady pouze obyčejná internetová diskuse se všemi negativy, které z toho plynou. Moderním pojmem se to shrnuje jako toxické prostředí, ve kterém řada diskutujících má chuť někoho, s kým nesouhlasí, označit když už ne rovnou jako hlupáka, tak alespoň usvědčit jako nehodného vyslovit na věc názor. V letectví je tento přístup velmi silný i mimo virtuální prostor, týpky, kteří pohrdají všemi s nižší kvalifikací či zkušeností, najdete na každém letišti. Věřím, že většina zde diskutujících taková není, ale ten internet k tomu holt nějak víc svádí. Pojďme s tím bojovat a přestat se poměřovat tím, kolik čeho kdo má. V odborné diiskusi to obvykle není argument, nýbrž příznak, že relevantní argumenty absentují.
"Jedna z těch věcí, co lidi na Svazarmu štvala, byla ta kultura mazáctví. Pravdu měl vždy ten, kdo měl nejvíc hodin, kvalifikací, pímenek, výkonů na CPSce atd., zkrátka mazák."
V první řadě bych chtěl vědět, kdo jsou to "lidi", neštvalo to hlavně vás? Zkuste mluvit jen za sebe, to je často mnohem těžší než za "lidi". Kolik máte km na cpsce? Najdete se v seznamu plachtařů-mazáků? https://www.fai.org/page/igc-badges-3-diamonds
Tak co umíte? Co chcete předat, když o tom nevíte nic, než vypravování ostatních. Kultura mazáctví je v každé činnosti. I u rybářů. U myslivců taky.
Protože život je krátký, každý si nejdřív rád zjistí, co za mazáka se ho rozhodlo mistrovat a použije naprosto standardní metody, třeba "nejvíc hodin, kvalifikací, pímenek, výkonů na CPSce atd." Několikrát se mi stalo, že jsem byl poučován nějakým místním šampionem jak to správně dělat. Pak se ukázalo, že je to přeborník v pivech nebo nějaká podobná postavička. Podobně se po diskuzích (i pod falešnými jmény) potuluje můj oblíbenec Pavel Mácha, šoupilot bez pilotního průkazu, a rozdává rozumy na počkání. Jenže ten narozdíl od ještě větších rozumbadů má alespoň v historii odletěné stříbro. Ono totiž většina zásadních zkušeností se nedá odvyprávět a musí se na vlastní kůži zažít.
Pokud se tedy chcete k něčemu vyjádřit, například o vzdušném prostoru máte pocit že by bylo potřeba aby všichni znali váš názor, tak to klidně za sebe, ne za "lidi", udělejte. Piokud tomu nerozumíte, nevadí, je tu dost lidí, kteří vám to ochotně zadarmo vysvětlí. Pokud tu někdo uvádí svoje kvalifikace, je to obvykle proto, aby ostatní věděli, z jakého úhlu pohledu na tu konkrétní věc pohlíží, ne aby "lidi" viděli, že je mazák. Ostatně kdo je v letectví mazák, že?
Martin Chovan: OK, jako “lidi” si můžete představit třeba mě. Možná jste tím naznačil, že to není problém v systému, ale ve mně, to si samozřejmě každý čtenář může vybrat. Já si myslím, že to je prostě tak, že jsou tací, koho to otrávilo a šli dělat něco jiného a jsou tací, kterým to vyhovuje, takže kultura se holt replikuje. Ne, nemám záznamy na CPSce, ale moc nechápu, jak to souvisí se schopností posoudit kvalitu zdejší diskuse a způsob, jak se tu občas argumentuje, protože tam ten můj příspěvek ve skutečnosti mířil. Mohl bych se zase já Vás zeptat, kolik opravdu odborných rozprav jste již vedl a kolik jich skončilo poměřováním kvalifikací, ale je mi to trapné.
Kultura Svazarmu byla jen taková legrácka na odlehčení. Když už jste se toho chytil, možná byste se na to právě neměl ptát lidí, co mají diamanty a svůj brus v přívěsu na ploše, ale těch kluků a holek, co se rozhodují, jestli dokončí plachtařskou elementárku nebo půjdou raději dělat windsurfing nebo paragliding.
Vzhledem k tomu, že plachtařů je v populaci statisticky méně, než lidí s mozkovou obrnou a vzhledem k tomu, že AeČR je platforma udržovaná překvapivě nikoli k hájení zájmů amatérských letců, ale jako aréna pro vedení zuřivých žabomyších válek o malou hromádku dotačních peněz, tak si myslím, že není reálné nějak zásadněji získat podporu veřejnosti ve věci udržení vzdušného prostoru české republiky v podobě rezervace určené k pořádání plachtařských závodů.
Aeroklub České republiky (AeČR) je organizace založená roku 1909. Jako jediný zástupce FAI v ČR je také jediný subjekt, který zde organizuje letecké sporty - a těch je opravdu moc. Proto dlouhodobě a historicky svěřuje část pravomocí LAA a Svazu modelářů ČR. AeČR v první řadě sportovní svaz. překvapivě jeho hlavní funkcí je to, co je napsáno v zákoně na podporu sportu - a to je vést žabomyší války o malou hromádku dotačních peněz. Na organizaci sportu vydává AeČR přibliižně 38 milionů Kč ročně a od státu dostává cca 12-18 milionů Kč. Zbytek si tedy musí sportovci zaplatit ze svého. I přes to je ČR například v tom plachtění, jak je pro vás bezvýznamné, 3. nejlepší na světě:
Kdy se něco podobného podařilo našim... a teď nevím, ale řekněte jakýkoliv televizní sport. A to je jeden jediný letecký sport. Na "bedně" jsme ve všech leteckých sportech.
RE: RE: RE: RE: RE: RE: Mylné a zavádějící příspěvky odborníků z lidu
30.12.2022 v 19:49
Jen pár rychlých odpovědí, co jsem zaznamenal - ale klidně se ptejte nějak rychle odpovím, mám moribundus a jsem upoután na lůžko.
"Když mají odpovídač tak to nebývá až takový problém. Kamaráda prý pustili bez odpovídače i přes nějaký roh pražskýho TMA. Jiného s odpovídačem pustili z vlny nad FL95. Bohužel některým lidem se nedá vysvětlit že větroň do vlny odpovídač potřebuje".
No, pražské TMA - opravdu je potřeba pro přiblížení na tu jednu dráhu a občas na druhou takový gigantický prostor? To je nejlepší kandidát na zásadní revizi. S tím puštěním bez odpovídače mi to přijde jako taková rybářská latina.
Kluzáky v k tomu určených prostorech se nepohybují vzdušninou podle pravidel ICAO ale jako OAT lety, pravidla prostoru určuje jeho správce. Nově (jako reakce na dvě nehody, kdy byl problém najít trosky kluzáku) byl FLARM nebo OGN tracker zaveden povinně. Důvodem bylo to, že SAR s jejich certifikovanými postupy nedokázal vůbec nic. A protože svět jde překvapivě jiným směrem (a ve vyhledávání letadel s velkým náskokem), opět se ukázalo, že data z FLARMu a OGN se dají pro vyhledávání kvalitně využít. Kromě jiného je systém OGN využíván oficiálně ve Španělsku k tomuto účelu. Jednání mezí AeČR a ŘLP k tomuto tématu začala minulý rok, ale čekalo se na oficiální legislativu (novela zákona) a patřičná nařízení z EASA, aby se dalo něco konkrétnějšího ujednat. AeČR má síť 29 přijímacích stanic s filtrem, zesilovačem, speciální anténou atd.. která běží na různých letištích v ČR. Výstavdu sítě přerušila 1,5 roku trvající krize v procesorech. Takže ANO, letadla (i kluzáky) mohou v prostorech OAT letět třeba bez rádia, pokud to pravidla prostoru dovolí, ale pouze se svolením správce prostoru (takže tam nemůžete přiletět omrknout jak to vypadá, protože máte právě čas a chuť). Problém nastane ve chvíli, kdy pilot bude mít v plánu z prostoru vyletět a doletět na letiště daleko od takového prostoru a bez letu nad FL095 mu to nebude vycházet - tak NE, v současné době bez odpovídače to nejde.
Dosah konkrétních stanic je možno zjistit zde: https://www.gliderradar.com/?center=49.7153,14.8547&zoom=9
Zajímavý dokument k prostudování, ať víte, jak to bude: https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/amc_and_gm_to_the_rules_of_the_air_-_issue_1_amendment_6.pdf
"burcovat lid jak si zlá soukromá akciovka uzurpuje národní bohatství - vzdušný prostor."
Ano, je to akciová společnosti, podnikatelský subjekt určený k tvorbě zisku, ne ztráty, která se hradí z rozpočtu kraje podivnou konstrukcí. V současné době nemá LKCS žádnou jinou hodnotu, než kterýkoliv podobný brownfield. Vzhledem k tomu, že i skaldba akcionářů se během let měnila, není žádná záruka, že se nebude měnít dál (rozhodnutí nejvyššího soudu tomu dávají za pravdu). Pokud by se z brownfieldu stalo "skutečné letiště", už by to nějakou hodnotu mělo. Současná proinvestovaná a proprovozovaná částka bude někdo kolem 2 miliard korun "z cizího", což ve výsledku je cca 5 km dálnice? Takže nic. Vytřískat z nějakého "partnera" miliardičku a být za hrdinu, to už stojí za pokus. Za rok tam může mít 49 % třeba Accolade, proč ne? A ano, třeba se to za rok dva tři zruší, jako v LKHK. Problém je, že to narušuje již přidělená MS v plachtění na roku 2024 a 2025. V roce 2023 se budou regionů na Hosíně účastnit závodníci ze zahraničí, protože je obvyklé, že se soutěžící jezdí seznamovat se soutěžním prostorem, kde se bude konat mistrovství. To nám dost zásadně kazí plány.
" neviděl je jak to má být aktivovaný/deaktivovaný"
Stále má být takové rozšířené ATZ (na obrázku do modra) a aktivovat se bude TMA (mladorůžová). Možná člověka napadne, že ty tvary jsou na naše poměra netradiční - a ano, je to právě proto, že TMA je skutečně minimalistické a při dnešních postupech se prostě o moc zmenšit nedají.
"Ono dává smysl proč to neorganizované létání v "hejnech" na závodech v mraku zakázali."
"Přelety ve vlně či s využitím mraků posouvají plachtění a letectví dál, je třeba je podporovat. Z technických důvodů je let větroňů v IMC ve vzájemné blízkosti problematický."
To už tu myslím někdo vysvětlil, prostě s kluzákem se v mracích nelétá mimo k tomu speciálně určený prostor. Ten v současné době v ČR není. Na soutěžích je to ve všech soutěžních propozicích napsáno - zkrátka v mracích se nelétá. Kvalifikace "Mraky/ Cloud" byla pro piloty kluzáků v dřevních dobách nutná, protože z počátku nebyla ještě dobře probádaná možnost létání v dlouhé vlně. Kdo potřeboval dosáhnout převýšení 3000 m na zalo nebo 5000 m na diamant, prováděl stoupání v nějakém pěkném tučném mraku. Tato aktivita se dnes přesunula výhradně do dlouhé vlny a kvalifikace CLOUD se stala spíš potřebnou znalostí pro vrcholovou menšinu pilotů, kteří podnikají rekordní lety. Ale probíhá aktivita na (ve fázi konceptu) na vznik takového prostoru s možností výcviku. Bohužel bezpečnostní požadavky a potřeby AČR na VP jsou nyní větší než obvykle, tak samozřejmě nedává smysl podnikat podobnou aktivitu, protože ŽÁDNÝ VOLNÝ VZDUŠNÝ PROSTOR V ČR NENÍ. To si prosím stále opakujte.
Určitou vizi a směr, jak se budou identifikovat létající aparáty bez rozdílu věku a pohlaví je zde: https://www.youtube.com/watch?v=9qljv1pnkis
A proto chápu letiště že na podmínkách aktivace se nechce nechat úplně omezovat. Nevím co AeČR chtěl za podmínky, ale nejde dát vědět 24 h předem na minuty přesně co kdy přiletí. To ještě můžou vědět rozumně u CAT, ale ne u NCO/NCC/SPO a ne u divertů.
To je asi tak. Celá informace o přípravě TMA Budějic byla veřejně tajná. Tady se všechno rozkecá. Celá informace byla taková, že z určitých politických důvodů se odehraje 16 pohybů, které provede Travela pro Čedok, a tím se za celým projektem zavře voda. Žádné výcviky, žádné neplánované lety a diverty. Cca 20 dní jsme byli seznámeni s celým projektem Fáze I., který plánuje 32 pohybů Travely, výcviky, cargo... a hlavně prakticky nonstop překážku současnému provozu. Na první dobou jsme se tímto postupem cítili podvedeni (i když jak se asi můžete cítit podvedeni na základě uniklých informací), na druhou stranu už bylo potřeba se k věci nějak odpovědně postavit. Pokud jde o velikost TMA - to asi zmenšit nepůjde a ani to teď nebylo na pořadu jednání. Další důležitou složkou je RMZ ATZ v nové velikosti. Obrázky napoví:
Žádost byla samozřejmě správně politicky načasovaná, ale i kdyby nebyla, představuje poměrně velký precedens. V ČR je dnes možné prakticky všechno, třeba si nechat vyčlenit obrovský vzdušný prostor na Šumavě na provádění seskoků rakouské firmy, Karlovy Vary prakticky bez provozu nebo něco pro fajnšmekry, jako jsou Kunovice. Na jednu stranu je potřeba pokorně prosit o stoupání na 95 a doufat, že bude pilot vpuštěn, což se dozví, až když je s plnou 410 někde v 65, nebo být rakouská firma a mít u nás svůj prostor a nemuset se s nikým dohadovat. Prostě už jsme si řekli, že s definitivní platnosti nepřipustíme další drancování VP tímto způsobem. Budeme se snažit překraslit stávající mapu (pokud to půjde) a nové prostory budou jen přiměřené účelu vč. časového ohraničení. Nebo mi někdo chce tvrdit, že je potřeba mít taková gigantická omezení VP jako je např. v LKKV, kde se nehne ani prach, kdyby třeba náhodou někdo nedivertoval?
"Jsi v TMA Čáslav, máš vyhráno, asi ti kluci tam lítaj přeci jen vodvážnější mise, tak si s nějakým hadrákem snadno poradí. Jsi v TMA Pardubice, odhoď kabinu a vyskoč rovnou, nejrozumnější řešení (sorry kluci, v červnu to bylo fakt na pár facek)"
Ano, bohužel s tím je nutno souhlasit. Není to tak dlouho, kdy uvědomělý soudruh řídíci 1 ks Z-142 na okruhu zničil pokus o národní rekord Davida Macha. Ano, je to sice individuální zábava, ne žádná soutěž, ale opravdu je tu někdo, kdo si myslí, že je velikost pardubického TMA přiměřená provozu? Opravdu se naplňuje bod zápisu KS-ASM?:
Vstupy do aktivovaných vyhrazených prostorů TRA / TSA- Zástupce ODVL MO informoval o množících se nežádoucích vstupech do MTMA, MCTR a do dočasně aktivovaných vyhrazovaných prostorů, a to bez vydaného letového povolení, které je pro takový vstup podmínkou, a požádal zástupce LAA a AeK ČR o osvětu v řadách GA. Pokud to bude možné, MIL ATC vstup do těchto prostorů povolí, ale je důležité dodržovat stanovená pravidla.
Ano, na jednu stranu si sice můžeme stěžovat, že reprezentantovi ČR a rekordnímu plachtaři řídící jen tak z plezíru zničil výkon, ale na druhou stranu pak ODVL MO přinese sratistiky a záznamy letů, jak vy dobytkové létáte na ticháčka přes jejich prostory a víte o tom. To takhle z Kolína odstartuje letadlo, namíří si to na Čáslav, vypne odpovídač a letí "při zemi", přeskočí Železné hory udělá nějaké kochačky a cestou zpět se zastaví na kafe na jiném letišti. Přemýšlím, jestli existuje jiná osvěta pro takový případ, než je rok kriminálu. UZPLN prezentuje v incidentech děsivé statistiky, jak někdo říznul u Kladna růžek TMA o 100 metrů, udělá k tomu srdcervoucí prezentaci jak neřezat růžky TMA. Co je pak tohle? A takových případů jsou mraky. Problém je v tom, že LAA a ani AeČR neodpovídají za všechny piloty na světě. Dneska můžete přijít z ulice, zaplatit si piloťák v nějaké nejlepší letecké škole a půjčovat si tam letadlo. Nemusíte mít s AeČR a LAA prakticky nic společného (s LAA jen vydání průkazu). Nemáme vlastně žádný nástroj, jak skutečně účinně osvítit asi nevzdělávatelné idioty. Pokud to u někoho zarezonovalo případně máte ve svém okolí nějakého podobného odborníka-ticháčka, neváhejtu mu jít naplácat sami na prdýlku. Jak jste asi správně pochopili, je armáda naším nejlepším partnerem a fanouškem ve smysluplném a efektivním využívání vzdušného prostoru. Jak někdo jmenoval ten Svazarm, tak tohle je jeho nejlepší pozůstatek - opravdoví piloti si spolu rozumí a najdou společnou řeč i prostor. Když budete svého nejlepšího partnera často nasírat, jak to asi může dopadnout?
Problém plachtařských soutěží. Mám jak SPL tak CPL(A)/IR a ani v plachťáku nemám problém si poslechnout ATIS nebo zavolat na FIC jestli je prostor aktivní. Informace o aktivaci je platná 15 minut, tak si to prostě budou muset piloti naplánovat tak, aby to za 15 minut stihli opustit. Eventuálně budou muset mít v hlavě připravený 2 scénáře pustěj/nepustěj. Nemusí to vědět celej den dopředu (i když by to bylo fajn). Stejně tak je i do aktivovanýho TMA může řídící pustit takže nemusí čekat 20 minut až to vypnou.
Nevím, jak to lépe napsat. Tak ještě jednou polopaticky. Organizátor musí zajistit všem stejné podmínky (i s ohledem na prostor). Kluzáky musí komunikovat na určené frekvenci (nemusí být určena, je 5 "volných" koordinovaných frekvencí pro lety kluzáků, na mezinárodních soutěžích má každý tým vlastní frekvenci, žádnou jinou nesmí použít). já taky nemám problém si v kluzáku poslechnout ATIS, nebo Radiožurnál, nebo si dám Stinga, a co jako? To na provedení soutěžního letu nemá vliv. Organizátor ráno před briefingem musí zjistit volnost všech prostorů v zamýšlené trati letu. Takový typ prostoru, jako je zamýšlený v LKCS, je pro plachtařské soutěže prostě zakázaný. Můžete poslouchat ATIS celý den, ale do tohoto protoru nesmíte vstoupit. Pokud by část pilotů mohla nějaký prostor proletět a jiná ne, byly by to neregulérní podmínky a disciplína by musela být zrušena. Pro představu jedna disciplína z uvažovaného prostoru (těsně by se mu vyhnula):
Ta přesně ukazuje důvod, proč se nikde nedá počkat natož nějak komunikovat. Soutěží se v rychlosti a mezi 1. a 8. místem je rozdíl 2,5 km/h. Každý kruh navíc vás posunuje o 2 místa níž.
Dělat kvalitní soutěže umíme a zatím pro ně máme i dobrý prostor. I přes hodně pofiderní financování a ústrky ze strany NSA si stále držíme skvělé místo v IGC Rankingu, kde se s Francií přestrkáváme mezi 3. a 4. místěm. To je na takovou prdel světa myslím super výkon, který by měl být každý den v novinách a měly by se mu (v souladu se zákonem) vytvářet vhodné podmínky.
Motorové letadlo může vyčkat, změnit trať, výšku. Větroň také, ale ne vždy.
Ano, to je takový nebojím se říct skoro bazální princip této kategorie letadla, že? Protože to nejsou balony. Bavme se ale o smyslu pohybu prostorem. Letíte na výlet motorákem? Opravdu bude problém si zaletět nebo dát dva tři kroužky než se slehne prach? Nebo letíte na navigační soutěži, kde nesmíte opustit nakreslenou trasu a už vůbec ne kroužit? Nebo na plachtařské soutěži? Je potřeba rozlišit, jeslti se jedná o sportovní výkon (nebo sportovní výkon v rámci sportovního podniku, protože to má ještě tvrdší pravidla) nebo o volnočasovou aktivitu. Venčení psa nebo agility, cyklojízda nebo Tour de France, chápeme se? Pokud se jedná o nějakou individuální zábavu a prostě se s kámošem v Blaníku z Hosína budete motat nad Budějkama (že by tam chtěl žít každý?) a pokazí vám to přílet koupáků, no tak to máte jako horší zážítek, ale na počet piv večer to nemá vliv. Jako soutěžního pilota se vás přílet koupáků netýká, protože do tohoto prostoru nesmíte vůbec a pokud ho narušíte, váš let tam končí. Pokud podobnou kratochvíli provedete za soutěž vícekrát, jste ze soutěže diskvalifikován (jeden rok jsme měli pár triček od ŘLP tak jsme je dávali těmto talentům).
Mj. Mám 9500 hodin za IFR, 800 hodin SEP a ULL, 1400 hodin na větroních. Zatím 1 tandemový seskok. A stejně jako jeden z mých starších kolegů si rozmyslím IFR let v E prostoru v sobotu v červenci ve čtyři odpoledne při 4/8 Cu a neváhal bych s ním v prosinci v pět odpoledne.
A já si třeba myslím, že ten převládající způsob pohybu prostorem dost určuje úhel pohledu. Když jsem aktivněji létal akrobacii, přišlo mi naprosto nepřirozené, když letadlo letí "rovně". Po vydařené vlnové sezóně mi přišlo naprosto absurdní létat v termice, protože se furt krouží. Chápu, že IFR pilot prostě řeší úkoly a rizika s naprosto jiným přístupem. Ale tam je také potřeba sí říct, jestli je to souboj technologií nebo lidského umu. Zatímco pro IFR let je potřeba nějaká technika, jeden tým na zemi a druhý ve vzduchu, pro sportovní létání je přímo v annexu zakázána komunikace závodníka se zemí (s výjimkou bezpečnostních sdělení). Zatímco soutěžní pilot se zabije sám tak nějak za svoje, pilot IFR obvykle nese odpovědnost za náklad za sebou (pokud to není výcvik nebo let z plezíru v E, což už tu taky někde padlo, bylo by potřeba si rozdíly v těch prostorech zopakovat). Prostě pro míru rizika jsou zcela odlišná měřítka, která u smysluplných IFR provozů definuje provozovatel, a to se samozřejmě promítá i do uvážování při jiném provádění letu.
Plachtění v řízeném vzdušném prostoru ( v ČR ) je často ( ne vždy, často) nevstřícně přijímáno jednotlivými řídícími. Proto raději vstup nepovolí. Důvody jsou nezvdělanost, pohodlnost, možná i výcvikové osnovy, pracovní přetížení a systémové důvody.
Nejedná se pouze o plachtění, v leteckých sportech jde i např. o parašutismus. Do FL095 obvykle nebývá problém, ale spousta sportů se vysazuje výš, a tam pak skutečně záleží pouze na benevolenci řídícich. Dalším poměrně zdatným postupem na eliminaci "cyklistů nebes" je skryté zavádění TMZ. Na jednu stranu AČR deklaruje přístupnost prostorů na vyžádání, ale Pardubice udělá TMZ, takže 99 % kluzáků tam nesmí. Problém je na jedné straně a malém měřítku výše uvedené, ale také zaostávající legislativa. Ta už naštěstí rychle dohnala realitu. Můžeme tu poplivat všechny ty řídící, ale jedna věc je to, co mají na monitorech a co s tím provádějí certifikovaným postupem (za který se nedostanou do kriminálu) a další informace, co mají na svém vlastním notebooku vedle, kde mají ty necertifikované informace (za které by se do kriminálu dostat mohli). ŘLP na jedné straně provozuje SAR, který možná umí vypátrat nějaký omylem zapntý ELT, ale ne havarovaný kluzák. Informace ze sítě OGN jsou na ŘLP něco jako porno. Ale na druhou stranu by chtěli být integrátorem dat U-Space. OGN trackery a FLARM jsou jsou v novém AMC & GM brány jao přijatelný způsob prokazování polohy. Navíc po aktualizacích software budou vysílat věty ADS-L. Jak funguje integrace dat doporučuji nastudovat zde: https://www.safesky.app/en A tu aplikaci si všichni nainstalujte! Až to ŘLP dodělá do aisview, tak to bude nejzajímavější aplikace s prostory a aktuálním provozem.
Chtěl jsem se Martina SPL/PPL/CPL pilota poptat, jestli by nám nedal odkaz na CPSKA.CZ, kolik že toho ve větroni nakroutil, ale přiznal se sám, že není úplně závodník, komu čest, tomu čert. :-)
No, nejsem právě zrovna nejodpovědnější závodník. Jako omluvu k tomu zkusím přidat tu skutečnost, že většinu sezóny trávím podporou sportu a ne svými individuálními potřebami. Jezdím už cca 12 let s reprezentací křížem krážem světem, do toho jsem hlavní rozhodčí té CPSky https://www.cpska.cz/public/index3.php?lpg=napoveda&rezim=kontakty, jak na ní chcete odkaz, vlekám na plachtařských a akrobatických soutěžích. Když jsem měl ještě vůbec nějaký čas a menší nadváhu, tak jsem se účastnil i akrobatických soutěží, teď spíš chodím posedět jako rozhodčí nebo scoring officer. Kdysi dávno jsem se taky párkrát ztrapnil na navigační soutěži - myslel jsem si, že to je snažší, a není. Účastním se různých panelů a konferencí, které řeší vzdušný prostor, drony, financování sportu atp. abych si v tom udělal jasno a byl trochu prospěšný leteckému sportu. V roce 2023 to bude 10 let, co každý rok létám do Polska vlekat na plachtařské soutěže a Aeroklub Ostrowski je můj letní aeroklub. Jenže ono se to fakt všechno stihnout nedá, postupně jsem zapojil obě děti, takže jedno teď dělá výpočtáře na akrosoutěžích a druhé je rozhodčí na prémiových plachtařských soutěžích - mj. třeba na MS Plachtění juniorů.
Vždycky rád čtu (a píšu) nekrology, jak ten a onen věnovali život letectví. To ve většině případů znamená, že déle než ostatní dokázali docházet na letiště, nasednout do aparátu a povozit si pozadí. Já bych si taky chtěl povozit pozadí, ale nemám na to čas, protože musím zajišťovat prostor a podmínky, aby si mohli pozadí vozit ostatní.
Možná proto že nemají problém ani v tom letět na jeden motor přes půl Evropy ... (vím rýpavé, ale nemohl jsem si pomoct) :-)
Je to možné: Ano
Je to zodpovědné: Ne
Letět dobrovolně v class E se 737, 250 kt, za pěknýho počasí, IFR, může chtít jen "bezmozek". Bez toho aby byl na každém létajícím aparátu povinně přítomný a zapnutý odpovídač tak jim ani TCAS nepomůže.
A přesto tak posádky TVS činí, v létě klesají mimo TMA na svoji žádost přes E jedna radost.. Podívejte se v létě na Flight radar. Do Brna, do Ostravy.. Přes Beskydy plné vetronu atd...
Podle předpisů je IFR let v prostoru třídy E možný a běžně tak létají i výcvikové ifr lety po celé ČR a spousta bizjetů a turbopropů na další malá letiště.
Na druhou stranu je při takovýchto letech počítat s tím, že právě plachtaři předpisy nedodržují prakticky během každého letu (minimální vertikální rozestup od oblačnosti v prostoru třídy E je 300m, plachtař výšku dobírá do základy)
Zase ty kluky nepodceňujte.. Kultura té společnosti je samozřejmě otřesná, o tom není pochyb, viz ta hromada shitloadů, z nichž jen některé vyplavou na povrch. Za to ale ti flígři nemohou. Aby člověk velel dopravnímu letadlu, musí mít rychlý a zdravý úsudek a pokud říkáte, že není safe v sobotu klesat v E přes nebe plné kumulů, asi jste těm klukům neporadil žádnou novinku. Naopak jsou ale situace, kdy je to naprosto safe. Vždy samozřejmě musíme koukat ven.. Všichni.
Martin Chovan: ? Aeroklub České republiky (AeČR) je organizace založená roku 1909. Jako jediný zástupce FAI v ČR je také jediný subjekt, který zde organizuje letecké sporty
-------------------------------------
Opravdu? Justice.cz říká že IČO 00537403 vzniklo 3. května 1990. Se starým vytunelovaným aeroklubem-svazarmem ani dřívějšími organizacemi tam nevidím žádnou spojitost. Jen pro pořádek. Dále rozhodně nejste jediným subjektem který organizuje letecké sporty. To je urážka všech kteří je skutečně organizují - viz kluci co organizovali vloni mistrovství světa v akrobacii a Vlasta Dvořák jim to zaříz. Viz videa pana Pígla na youtube. Že na FAI nahlásíte jako jejich dealer výsledky soutěží z území ČR ještě zdaleka neznamená, že jste ony soutěže zorganizovali vy... Prosil bych méně dezinformací pane Chovane..
Nejen to, ale AeCR neni ani jediny zastupce ve FAI. LAA uz dnes ma nastesti svoje zastoupeni ve FAI CIMA a dokonce i prime dotovani z NSA (ne pres AeCR jako drive) a posouva se to vyrazne nahoru. Martin Ch se ohani hodne starymi informacemi, ktere dnes uz nastesti neplati. A ze jedineAeCR organizuje letecke sporty? Tam uz ani nevim, odkud to zacit vyvracet :)
AeČR je jediným zástupce FAI v ČR. Tak to je, každý se schopností číst a pochopit psaný text si to najde nan stránkách FAI. Tak je to také ve stanovách FAI a dalších odkumentech, prostě to tak je. Vímo Mácho? AeČR uzavírá s dvěma dalšími organizace smlouvu o organizaci v ránci některých vyjmenovaných sportů. Jakmile je tato smlouva uzavřena, informuje FAI dokumentem "DELEGATION OF SPORTING POWERS" o organizacích a rozsahu zastoupení pro každý jednotlivý sport. Na základě toho zašle FAI potvrzení "Confirmation of sporting power within FAI", které LAA a SMČR přikládají k žádosti o svazovou dotaci NSA, protože bez toho by nebyli vůbec oprávněnými žadateli o dotace.
Tato úřední zábava se musí odehrát každý rok. I když se to netýká VP, je to myslím zajímavé pro všechny. AeČR je členem nejen FAI, ale i dalších vědeckých (v oblasti letectví) a sportovně-vlivových organizací. Překvapivě pro EASA není nějaká švýcarská organizace partnerem, proto je v EU odbojová bojůvka EAS (Europe Air Sports) pomocí které se snažíme korigovat nápady západních soudruhů.
A teď k organizaci sportu a soutěží - primárním účelem každého sportovního svazu je "vytvářet podmínky, řídit a organizovat rozvoj daného sportovního odvětví v oblasti systémových (postupových) národních soutěží, státní sportovní reprezentace, případně systému výchovy sportovně talentované mládeže na všech úrovních v rámci celé České republiky a zastupovat a hájit zájmy daného sportovní odvětví/sportu".
AeČR jako NAC (National Airsport Control) je jediným držitelem a arbitrem sportovních pravidel pro ČR (část kompetencí předává dvěma organizacím). Pro kontrolu soutěžní kvality a aplikaci pravidel más Sportovní komisi (která fyzicky vykonává NAC) a hustou síť OO (Official Observer), které v pravidelných intervalech školí a přezkušuje.
Velmi zjednodušeně bez souhlasu "držitele licence" nelze zorganizovat v ČR žádný sportovní podnik v leteckých sportech. A nelze se ho ani zúčastnit bez platné sportovní licence.
Nástupnictví organizací od prvního založeného aeroklubu až po ten současný je zcela a bez pochyb doloženo. A stejně jako AeČR, i všechny dnešní sportovní svazy vznikly ve druhé polovině roku 1990 spolu s příslušnými zákony.
Je pekne, jak to vypada, ze i delegati z LAA jsou na tech strankach jaksi pod hlavickou AeCR :)
Hadame se ale o slovickach, Sportovni komisi a system licenci a sportovnich vykonostnich trid ma samozrejme i LAA. Ale pochopil jsem z Vasich slov, ze takovi jako ja by meli radsi drzet hubu, aby si nahodou AeCR nedupnul a LAA nevzal cele soutezeni (Nevim, jestli by to na FAI proslo, ale ostuda by to byla urcite) Budu se tim ridit a radsi zmlknu :(
Ono se opravdu platí poplatky FAI 40 tisíc franků ročně? Ověřoval jsem si tuto informaci u bývalé sekretářky AeČR. Nepamatuje si přesně, ale je prý to asi tak. Pakliže je to pravda, jaký má ekonomický smysl být dealerem FAI v ČR? Na tom se přeci nemůže dát vydělat!? Startovní poplatky jsou v řádu tisíců korun, závodů je za sezonu dohromady možná desítka? Jak to tedy je? Kdo ty poplatky platí? Stát z dotací?
Mácho, poplatky platí z části členové Aeroklubu ČR ve formě členského poplatku a částečně stát z dotace k tomu určené. Informoval jsem se a s bývalou "sekretářkou" AeČR jsi nemluvil.
Žádné dealertví FAI neexistuje.
V případě každého sportu je organizace, která je zástupcem MSA (mezinárodní sportovní autorita) povinna ze zákona řídit sport podle pravidel, které jsou ze strany MSA schváleny. Na příkladu fotbalu - třeba protože v Židlochovicích mají míň čutařů, tak by chtěli kopat jen v osmi borcích, tak fotbalový svaz je oprávněn takové utkání, které není podle mezinárodně uznaných pravidel, zakázat a udělat vše pro to, aby takový stav nebyl možný - fotbalisty seřezat a diváky rozehnat policií. Stejně tak AeČR musí neustále zkoumat změny v základních pravidlech a aplikovat je do platných soutěžních řádů v ČR. K tomu samozřejmě pravidelně školit rozhodčí a různé komise. Tak to dělá každý sportovní svaz. A kde se ta sportovní pravidla někde v centru berou? Každá země má své zástupce v jednotlivých komisích a ti navrhují změny pravidel. O těch se samozřejmě hlasuje a něco projde, něco ne. Stejně jako v parlamentu. Údržba takového mezinárodního aparátu něco stojí a to odpovídá poplatku, který musí být do tohoto kolotoče zaplacen. Stejně jako u každého jiného sportu. To je pouze jeden poplatek, další poplatky jsou za organizaci závodů 1. kategorie nebo za zalistování závodů do mezinárodních žebříčků. FAI má poměrně rozumné poplatky, pro srovnání třeba licenční poplatek za jeden závod Moto GP je 9.000.000 €. No a pro srovnání, motorkářům tento licenční poplatek zaplatí stát, kraj a město, organizátor si vždycky jen umyje ruce a služebáčky a výplaty běží dál.
Samozřejmě FAI není jedinou organizací, kde je AeČR členem. Pro EU a EASA není FAI v jednání žádným partnerem. I když je EU a EASA z pohledu historie a teritoriálního pokrytí FAI jen taková přechodná okolnost, rozhodli se soudruzi v Bruseli přistupovat k FAI jako k nějaké soukromé švýcarské firmě a požadavky leteckých sportovců ignorovat. Proto byla založena Europe Air Sports se sídlem v Helsinkách, která zastupuje sportovní a rekreační letce v jednání s EU - a jedním z členů je AeČR. Tato organizace mj. zásadním způsobem moderovala vznik legislativy k U-Space.
Politika AeČR je v tomto velmi proaktivní a vstřícná, protože za licenci k pořádání závodů a jejich zalistování v žebříčcích nevybírá AeČR od organizátorů ani korunu a za sportovní licence (nutná pro účast na sportovním podniku) nevybírá od závodníků ani korunu. Náklady na členství v mezinárodních sportovních organizacích leteckých sportů (kterých je cca 12) jsou gigantické a pokud by měly být přeneseny na jednotlivé sportovce, zanikl by letecký sport v ČR hned druhý den po takovém rozhodnutí.
Samozřejmě by to šlo dělat lépe a veseleji - třeba v Polsku musí organizátor za každého zaregistrovaného soutěžícího zaplatit polskému aeroklubu poplatek. Tato diskuze samozřejmě také proběhla, ale přístup k tomu máme jako rozumný štíhlý stát. Pokud by měl někdo takové poplatky vybírat, musel by se k tomu vytvořit přístlušný realizační a kontrolní aparát. Vybrané poplatky by skončily v nákladech na chod takového aparátu a celý výsledek by byl, že závodníci budou platit nějaké úředníky, kteří ve výsledku nepřinesou vůbec nic, jen budou vybírat poplatky, které zaplatí jejich pracovní místo. Tedy přínos nula. Při sočasném nastavení veškeré peníze vybrané organizátory závodů končí pouze na účtech těchto organizátorů. AeČR nese veškeré náklady na licenční poplatky (členské poplatky nezaplatí ani tyto náklady) organizátoři závodů realizují zisky z "užití" těchto licenčních poplatků. I přes to jsou organizátoři závodů ještě navíc motivováni k pořádání soutěží dotací z rozpočtu KKPL.
Držení mezinárodní autority tedy není žádná výnosná činnost, je to přesně naopak. Vzhledem k výši dotací se jedná o víc než zázrak, že se stále daří udržet Status Qou, který zaručuje každému leteckému sportovci a organizaci možnost sportovat za naprosto minimálních nákladů (z úhlu pohledu výše plateb za licence a organizaci).
Že je toto rozhodnutí správné, je už roky ověřeno. ČR je špičkou prakticky ve všech leteckých sportech a i v tvorbě sportovní legislativy je její hlas jeden z nejvýznamnějších. A medailová umístění reprezentantů třeba v roce 2022 si můžeš souhrnně najít třeba zde: https://www.aeroklub.cz/reprezentace-2022/
Můžeš Mácho třeba vysvětlit, jak se tvůj pologramotný dotaz týká Budějic, nebo alespoň vzdušného prostoru?
Martin Chovan: Velmi zjednodušeně bez souhlasu "držitele licence" nelze zorganizovat v ČR žádný sportovní podnik v leteckých sportech. A nelze se ho ani zúčastnit bez platné sportovní licence.
Pane Chovane, tady je asi jádro sporu jak se mi zdá a co jsem pochopil z výkladu z jiných zdrojů. Vy svazarmovci prostě nedovolíte aby se na území ČR konala jiná soutěž než ta licencovaná, která se započítává do výkonů FAI. Jestliže si kdokoliv vzpomene udělat třeba krajskou soutěž v plachtařině nebo akrobacii na vlastní pěst s vědomím, že nebude započítávána do FAI žebříčků, tak mu to prostě nedovolíte a pokud tak učiní, začnete mu vyhrožovat! A tohle už opravdu proběhlo a to stalo! Dle mého názoru na takovouto diktaturu nemáte právo!
Ale Tondo, to je nedorozumění a neporozumění z vaší strany a ... operováním "svazarmem" jako čímsi pejorativním dnes je nechutné...
Nikdo vám nezakazuje uspořádat krajskou (klubovou) soutěž v plachtění. Jděte do toho !!! Vydejte se do Čáslavy si vyjednat prostor, jednejte na ŘLP a .....
Jaká pravidla použijete ? Kam případný závodník "postoupí" ? Jak uzavřete pojistku ? Pojišťovna bude zřejmě požadovat podle jakých pravidel budete závodit ? Co víte o pořádání soutěží v leteckých sportech ? Byl jste alespoň někdy členem týmu, který to zajišťuje ?
Byl nebo jste členem např. výboru AK nebo výboru klubu LAA ? Zkusil jste někdy mít zodpovědnost za "své" létající členy ?