Představte si, že nastoupíte jako cestující do dopravního letadla a z kabinových reproduktorů (tzv. PA systému) zazní: „Dámy a pánové, vítejte na palubě, hovoří váš kapitán. Jsem systém umělé inteligence a mám na starosti bezpečné provedení dnešního letu.“ Zní to jako sci-fi? Ano, takhle daleko zatím opravdu nejsme a pravděpodobně ještě hodně dlouho nebudeme. To však neznamená, že by se systémy umělé inteligence (AI) v letectví vůbec nepoužívaly.
Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) pracuje na přípravě dokumentů, které mají očekávanému zavádění AI dát potřebný legislativní rámec.
24. listopadu byl vydán dokument popisující současný stav projektu MLEAP (Machine Learning Application Approval), jehož cílem je položit základy pro certifikaci systémů využívajících prvky umělé inteligence v letectví. Hybridní prezentace se zúčastnilo šedesát subjektů. Byli mezi nimi mimo jiné konstruktéři, výrobci letadel a systémů řízení letového provozu, zástupci leteckých úřadů a certifikační specialisté.
Na projektu se pracuje už od roku 2020, kdy byl vydán plán Artificial Intelligence Roadmap 1.0 a o rok později dokument First usable guidance for Level 1 machine learning applications. Tyto dokumenty představují první verzi požadavků na certifikaci systémů využívajících prvky umělé inteligence v letectví a stanovují první bezpečnostní a etické požadavky. Popisují také oblasti, kde je potřebný ještě další výzkum, který by definoval efektivní a prakticky použitelné nástroje a postupy schvalování.
EASA počítá s postupným schvalováním systémů založených na principech umělé inteligence a strojového učení v těchto třech úrovních:
- Level 1: Systémy asistující člověku
- Level 2: Systémy využívající spolupráce člověka a stroje
- Level 3: Plně autonomní systémy
V plánu je také alespoň jeden testovací projekt, který by měl prakticky demonstrovat efektivitu a použitelnost navrhovaných metod a nástrojů. Tento projekt má obsahovat softwarové i hardwarové řešení a EASA k němu má mít vzdálený přístup.
Projekt MLEAP končí za dva roky
Další prezentace projektu MLEAP proběhne 17. května 2023 v Kolíně nad Rýnem a má představit současný stav projektu veřejnosti a zodpovědět otázky všech zúčastněných subjektů. Celý projekt MLEAP by měl být dokončen v roce 2024 a na jeho základě by se pak měly schvalovat normy upravující využití systémů umělé inteligence.
Zatímco použití AI v samotném letovém provozu je zatím ve stádiu výzkumu, testování a přípravy legislativy, v souvisejících oblastech se už můžeme setkat s prvními příklady praktického použití. Například kalifornský startup Airspace Intelligence nabízí svou platformu Flyways, která má sloužit k plánování letů.
Robotický kapitán z úvodu toho článku tedy (zatím) zůstává bezpečně v říši sci-fi, to ovšem nic nemění na faktu, že můžeme očekávat stále větší rozšíření systémů využívajících umělou inteligenci, a to nejen v letectví.