Předposlední listopadový den proběhla v Aeru Vodochody letecká svatba. Prezident a CEO firmy Viktor Sotona tak symbolicky označil spojení křídla s trupem letadla, které předchází finální kompletaci stroje a testům nového letadla před samotným záletem.
Viktor Sotona při představení nástupce „devětatřicítky“ kromě jiného připomněl nepřetržitou tradici letecké výroby, která v Aeru trvá už od roku 1919, čímž se firma řadí k nejstarším leteckým „fabrikám“ na světě. „Americký výrobce Boeing začal jen o tři roky dříve, v roce 1916. U nás v Aeru se za více než sto let vyrobilo celkem už přes 11 000 letadel,“ řekl Viktor Sotona s tím, že výhled do budoucna vzhledem k pravděpodobné kompletaci až stovky nových letadel vidí velmi optimisticky. „Čas na nový letoun L-39NG je nyní ideální, značka Aero je na trhu velmi dobře vnímána a konfigurace L-39NG je ideální jak pro většinu uživatelů typu L-39, tak i pro nové zákazníky,“ doplňuje Radka Černá z marketingového oddělení firmy.
L-39NG z Aera Vodochody
Cvičné proudové letadlo je přímým nástupcem L-39C, díky němuž byly vycvičeny tisíce profesionálních pilotů. Může plnit roli lehkého bitevníku například v tzv. asymetrických konfliktech a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil.
Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií, včetně připravovaného zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.
Aktuálně je objednáno 34 kusů, které odletí do Ghany, Vietnamu, Maďarska a státního podniku LOM Praha.
„Další objednávky očekáváme a rozšiřujeme výrobní kapacitu, v plánu jsou dvě letadla za měsíc. Budeme tedy potřebovat další zaměstnance, už nyní poptáváme zhruba 200 nýtařů a řadu dalších pozic do výroby. Objem produkce typu L-39NG výhledově plánujeme více než zdvojnásobit oproti současnému stavu, takže poptávka po nových pracovnících je trvalá,“ dodal Viktor Sotona. Dle jeho slov továrna vsadila na program výroby a dalšího vývoje typu L-39NG doslova všechny karty.
Aero Vodochody staví svou obchodní strategii na třech hlavních pilířích: nyní je to především letoun L-39NG, dále program MRO (opravy, vylepšení a modernizace dříve prodaných strojů) a nakonec tzv. programy Aerostructures, což je výroba dílů například pro letadla Airbus A220 nebo Embraer C-390 Millennium. Viceprezident pro vývoj Petr Jinda řekl, že Aero se zhruba 1 600 zaměstnanci je dnes jednou z už jen devíti firem na světě, která dokáže kompletně vyrobit letoun, tedy od návrhu až po výrobu, testování a certifikaci. „L-39NG je zbrusu nový, v EU plně certifikovaný letoun. Je to moderní, plnohodnotný výcvikový systém pro bojové letouny 4. a 5. generace, cenově nejefektivnější a nejuniverzálnější letoun ve své třídě,“ říká Petr Jinda.
Viceprezident Aera pro nákup Josef Mašín pak kromě jiného zdůraznil podporu domácího průmyslu. „Aero odebírá součástky od tradičních českých zejména strojírenských firem, jako Jihlavan, První brněnská strojírenská (PBS) nebo MESIT. Pokud jde o počty součástek, celkový podíl domácích dodavatelů je kolem 65 % všech kusů součástek. Tuzemští dodavatelé Aera pak v Česku vytvářejí více než 5 000 pracovních míst," uzavřel Josef Mašín.
L-39NG má „Vlčkovu krev“
O technických detailech strojů jak ze současné, tak i z předchozí sériové produkce Aera Vodochody informovali šéfkonstruktéři Jaromír Lang (L-39NG) a Miloš Trnobranský (L-159 Alca).
„Křídlo pro L-39NG jsme konstruovali v souladu s vysokými nároky na bezpečnost. Například náběžné hrany křídel jsou certifikovány pro případný střet s ptákem do rychlosti 650 km/h bez poškození, čímž je zajištěna dostatečná ochrana struktury a systémů křídla a tím i bezpečnost posádky letounu,“ řekl Jaromír Lang. „Design křídla i trupu L-39NG jsou výsledky intenzivního vývoje a pro zachování co nejlepších letových vlastností a šetření hmotnosti jsou náběžné hrany křídel, křidélka, vstupní vzduchový kanál motoru, hřbetní kryty, dvířka předního podvozku a mnoho dalších dílů letounu vyrobeny z lehkých kompozitových materiálů, což jim zároveň dodává velkou pevnost,“ zmínil Miloš Trnobranský.
Zajímavosti o stroji L-39NG:
Na zkompletování jednoho letounu L-39NG je třeba přibližně:
- 14 000 součástek
- 8 500 metrů různých kabelů
- 17 500 kusů nýtů
- 31 000 hodin práce
V letounu je instalováno více než 400 různých přístrojů, které buď samostatně, nebo spolu s letounem procházely fázemi vývoje a schvalování pro použití v letovém provozu, případně certifikací. Každý takový přístroj, který se do letounu montuje, má svůj vlastní certifikát, který dosvědčuje, že byl vyroben v souladu se schválenou dokumentací a prošel příslušnou kontrolou.
Letadlo pak má svoji letadlovou knihu, ke které jsou v tzv. brašně přiloženy všechny certifikáty přístrojů instalovaných v daném letadle. Pokud se přístroj vymění, mění se i příslušný certifikát v brašně. Při prodeji letounu zákazníkovi se pak s letounem a další dokumentací předává i jeho letadlová kniha a brašna.
„Při veškerém a maximálním respektu k našim současným konstruktérům v Aeru je znát, že i v našem novém letadle proudí krev pana inženýra Vlčka, který stál za zásadními typy Aera L-29 i L-39, a ačkoli je L-39NG na první pohled možná velmi podobné legendárnímu Albatrosu L-39, jehož se v Aeru vyrobilo bezmála 3 000 kusů, nenechme se zmást: L-39NG je kompletně nové letadlo, za nímž je zhruba osm let vývoje a investice několika miliard z vlastních zdrojů. To nejlepší z L-39, tedy ladný aerodynamický design, vysoká odolnost, vynikající nezáludné letové vlastnosti a zároveň provozní nenáročnost, našemu novému letadlu zůstalo,“ říká Viktor Sotona.
Testovací pilot Aera Vladimír Továrek pak pro naši redakci doplnil, že letadlo se velmi snadno řídí a kromě jiného „umí“ i travnaté plochy a (zejména vzhledem k umístění sacích otvorů nad křídly) i jiné typy ne zcela zpevněných povrchů.
Firma zvedá objem výroby a nabírá zaměstnance
Aeru Vodochody současně běží masivní náborová kampaň. „Kromě skutečně velkého množství pozic ve výrobě jsme otevřeli také třeba manažerské a instruktorské pozice nebo pozice ve vývoji. Nabízíme toho opravdu hodně a samozřejmě i s ohledem na aktuální dění zejména v Evropě, ale i ve světě máme perspektivu zajímavé práce na hodně let dopředu. Mezi naše benefity kromě finančních prémií patří mimo jiné třeba pětitýdenní dovolená, program Cafeteria, příspěvek na penzijní či životní připojištění nebo dotované závodní stravování. Také pracujeme v tzv. zkráceném pracovním týdnu, tedy v objemu 37,5 hodin,“ říká personální specialistka firmy Tereza Průšová.
Podle jejích slov najdou v Aeru uplatnění technologové, klempíři nebo lakýrníci, ale třeba i čerství absolventi strojírenských oborů. „Otevřeli jsme rekvalifikační kurzy, takže i lidé, kteří teď nemají potřebnou kvalifikaci, se mohou vše potřebné během tří měsíců naučit. Bez šance nakonec nejsou ani zkušební piloti,“ uzavírá Tereza Průšová.
Kapacita výroby letounu L-39NG v Aeru už nyní postupně narůstá. „V roce 2023 je v plánu vyrobit deset letadel, postupem času by se toto číslo mohlo zvyšovat až na 24 vyrobených kusů ročně. Aero má nyní objednávky na 34 kusů letounů L-39NG a zaplněnou výrobní kapacitu až do roku 2025, dalších 28–32 letadel lze objednat jako opci stávajícími zákazníky,“ říká Filip Kulštrunk, viceprezident pro obchod a marketing.
Zatím posledním zákazníkem se stal tuzemský státní podnik LOM Praha, který bude v Centru leteckého výcviku v Pardubicích provozovat minimálně čtyři letouny a může využít opci na další čtyři stroje.