Zlín Z-142 vznikl jako typ nahrazující starší Z-42M a Z-42MU. Bylo využito zástavby pohonné jednotky M-337AK s výkonem 154 kW ( 210 hp ) předtím využitý pro stavbu čtyřsedadlovou Z-43. Stroj byl koncipován jako univerzální stroj pokrývající všechny základní potřeby pilotů Svazarmu, zároveň splňoval americký předpis FAR Part 23 pro akrobatickou, výcvikovou a normální kategorii, což značně usnadnilo vývoz.
Letoun byl převážně určen pro základní a pokračovací výcvik motorových pilotů.
Dále mohl plnit funkci vlečného letounu, ale u nás byl vždy považován za náhradní vlečný stroj, poněvadž hlavní vlečné letadlo vždy zastávala některá z verzí Trenéru. Z-142 je také určen pro výcvik základní akrobacie. Přes všechny negativní přezdívky je pro základní akrobacii dostatečný a hojně využívaný.
Kabina
Zlín Z-142 je dolnoplošník s tříkolovým podvozkem příďového typu a sedadly vedle sebe. Již z tohoto jsou patrny některé vlastnosti. Z letadla je i na zemi velmi dobře vidět do všech stran a nahoru. Pedály nožního řízení jsou blízko u sebe, stejně jako např. v Cessně. Vzdálenost od pedálů
|
Na středním panelu mezi sedačkami jsou umístěny úsekové spínače, směrové a podélné vyvážení a velká páka mechanicky vysouvaných vztlakových klapek připomínající ruční brzdu. Mechanické vztlakové klapky mají oproti elektrickým menší náchylnost na poruchu a možnost si, například při nouzovém přistání. podržet klapky v kterékoli poloze.
Manipulace je rychlá, ale zároveň při neopatrné manipulaci, kdy si je pilot rychle zavře, může znamenat nebezpečné prosednutí.
Na zadním konci středního panelu je madlo odhození vlečného lana. Toto řešení je velice příjemné, protože umožňuje bezmyšlenkovité nahmátnutí a vypnutí lana v případě nouze, nebo při cíleném odhozu.
Na středním panelu palubní desky jsou umístěny všechny ostatní ovládací prvky. Již zmíněnou přezdívku „Kuchyňské linka" si letadlo vysloužilo od některých lidí, kterým připadalo ovládání složité. Je pravda, že oproti Cessně 150/152 má Z-142 stavitelnou vrtuli a kompresor. Ale rčení: Těžko na cvičišti, lehko na bojišti je trefné.
Člověk zpočátku opravdu má trochu problém všechno se naučit a udělat správně, ale to stejně teď díky ÚCL odpadá, poněvadž jsou na palubě povinné tabulky s úkony. Viz Nápravné opatření UCL
Již za krátkou dobu si však všechny úkony a postupy člověk osvojí. Navíc Z-142 není příliš náročná na klasickou pilotáž, proto je ideální typ na výcvik „ovládání letadla". Přeškolení na další typy po Z-142 nebyl problém, poněvadž přibyl maximálně zavírací podvozek.
Létání
|
Je prověřeno, že pružina hlavního podvozku vydrží pád z takové výšky, kdy se disky podvozku otisknou na spodní stranu křídla. Vlekání
Z-142 není na vlekání úplně ideální. Je sice velice dobře vidět dopředu, což je u vlekání také důležité, ale díky umístění zpětného zrcátka je obtížně vidět na vlečený kluzák. Z-142 oproti Zlínům řady Trenér, nebo L-60S Brigadýr nevyniká takovým přebytkem výkonu oproti své váze a odporu, takže při nepříznivých podmínkách je rozjezd často dlouhý a gradient stoupání malý.
Akrobacie
|
Z-142 je určitě velice zajímavé letadlo. Pokud si člověk uvědomí, ve které době a k jakému účelu bylo stavěno, jistě mi dá za pravdu, že je to letadlo na danou dobu ovedené a i dnes má pilotům co nabídnout. Je to letadlo, na kterém jsem se učil a i nyní s ním rád létám, přestože díky náročnosti údržby a spotřebě je jako typ odsouzen k odsunu z pozice dominantního výcvikového stroje v naší republice.