21. dubna vydal Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) rozbor bezpečnosti za první čtvrtletí roku 2022. Dle zveřejněných dat bylo během uplynulého čtvrtletí v rámci systému podávání hlášení oznámeno celkem 212 událostí, což představuje meziroční nárůst počtu oznámených událostí o 91 % oproti stejnému období v minulém roce.
Přímo na území České republiky ÚZPLN eviduje za uplynulé čtvrtletí osm leteckých nehod, pět vážných incidentů a 55 incidentů.
Dále prezentace zahrnuje výběr z událostí, které představují významné riziko pro bezpečnost letectví. Mezi nimi prezentace upozorňuje například na devět zaznamenaných laserových útoků. Drtivá většina z nich byla zaznamenána během přiblížení na přistání nebo po vzletu v okolí frekventovaných letišť: LKPR, LKHK a LKMT. Významný počet hlášených událostí byl také v souvislosti s provozem systémů dálkově řízených letadel (RPAS). Za dané období dohromady 17.
Přehled vybraných závažných událostí
Dne 12. února prováděl pilot UL letounu Bristell NG4 kondiční lety po okruhu letiště Havlíčkův Brod (LKHB). V důsledku nesprávně provedeného přistání při čtvrtém letu došlo k odskočení UL letounu. Chybnou reakcí pilota během opravy vadného přistání došlo k opakovanému odskočení UL letounu. V důsledku tvrdého dosednutí na dráhu došlo k vylomení příďového podvozku, poškození vrtule a krytů motoru. Pilot nebyl zraněn.
Odskočení letounu je následkem příliš vysoké rychlosti během přistávacího manévru. Oprava odskoku se provádí podobným způsobem jako u tzv. vyplavání letounu, tedy pilot musí zastavit dotahování řídící páky po odskoku, podle potřeby jemně povolit a nechat letoun sklesat zpět do správné výšky výdrže, přitažením ručního řízení zpomalit rychlost prosedání a přistát na hlavní podvozek. Platí, že pilot v žádném případě nesmí po odskoku potlačit páku řízení, protože by mohlo dojít k nárazu příďového podvozku do země a jeho kolapsu. Stejně tak je nutné se vyvarovat pumpování řídicí pákou během výdrže, aby se pilot vyhul sérii vyplavání s následným zpětným potlačením řízení. Nesprávnými zásahy do řízení pilot dokonce zvyšuje amplitudu pohybu letadla nahoru a dolů. Z výše uvedeného vyplývá, že v řadě situací je správným řešením a žádoucí opravou odskoku opakování okruhu.
Stejného dne byla na letišti Tábor (LKTA) poškozena tři letadla během nepovedené motorové zkoušky. Pilot po příjezdu na letiště vytlačil UL letoun TL 232 Condor z hangáru na provozní plochu. Po spuštění motoru a jeho ohřátí na provozní teplotu pilot zaznamenal nižší tlak oleje. Při kontrole regulátoru tlaku oleje pilot odhalil povolené táhlo ovládání připusti plynu, které utáhl. Po opětovném spuštění se motor samovolně rozběhl do vysokých otáček a letoun se vlivem zvýšeného výkonu dal do pohybu. Během nekontrolovaného pohybu po zemi zatočil doleva a narazil do zaparkovaných letounů P 2002 Sierra a P 96 Golf. Během události nebyl nikdo zraněn. Všechny tři UL letouny byly významně poškozeny.
Dne 9. března prováděl pilot-žák a jeho instruktor cvičný let Cessnou 152 po okruhu letiště Letňany (LKLT). Po přistání na dráze 23 levá letoun uvolnil dráhu a pojížděl po trávě na zpevněnou provozní plochu, kde následně posádka pojížděla příďovým kolem po žluté čáře. Během pojíždění došlo ke kontaktu konce pravého křídla s mobilním oplocením, jež postavili dělníci, kteří ukončili stavební práce na ploše před novým hangárem. Letoun se po kontaktu s překážkou prudce otočil doprava a zastavil se po nárazu vrtulí do kovového pletiva. Během události nebyl nikdo zraněn. Letoun byl lehce poškozen a došlo též k poškození majetku třetí osoby.
V rozboru se objevují také dvě události, o kterých naše redakce informovala čtenáře již dříve. Nouzové přistání Cessny 172RG na letišti Slaný (LKSL) a letecká nehoda ultralehkého vrtulníku Ranabot CH77, který prováděl rekreační let do oblasti lyžařského areálu Dolní Morava. Příčinou nezasunutí podvozkové nohy Cessny byla označena porucha – lom hřídele, která přenáší pohyb z hydraulického válce na vlastní podvozkovou nohu. Příčinu a okolnosti nehody ultralehkého vrtulníku ÚZPLN doposud oficiálně nestanovil.
Další zajímavý případ se odehrál 8. března v CTR vojenské letecké základny Čáslav. Pilot letounu Grob G 109 po ztrátě orientace během srovnávací navigace na trase z Benešova (LKBE) do Vrchlabí (LKVR) narušil vojenský řízený vzdušný prostor MCTR Čáslav. Následně byl identifikován vojenským letounem a po navázání spojení s TWR Čáslav byl pilotovi poskytnut kurz k jeho cílovému letišti. Zbytek letu pilot absolvoval se zapnutou GPS. „Ve svém vysvětlení k ztrátě orientace a neoprávněnému narušení řízeného prostoru pilot G 109 uvedl domněnku, že kompas byl ovlivněn permanentním magnetem uzávěru pouzdra na brýle, které pilot odložil v těsné blízkosti kompasu,“ uvádí rozbor ÚZPLN.