Od 21. dubna dochází ve FIR Praha k poměrně významné změně v nastavování odpovídačů při letech VFR.
Za necelé dva týdny, ve čtvrtek 21. dubna, dojde ve FIR Praha k poměrně významné změně, která by neměla uniknout pozornosti pilotů. Týká se pravidel pro nastavování odpovídačů, kdy pilot letadla (vyjma letů využívajících kódů pro zvláštní účely), který je nebo zamýšlí být předmětem poskytování služeb ATS, nastaví kód 2000, pokud stanoviště ATS, s nímž naváže spojení, nestanoví jinak. Vyplývá to z dnes publikované změny AIP AMDT 407/22, která dává pravidla pro nastavení kódu odpovídače do souladu s ustanovením SERA.13005 evropských pravidel létání.
Novelizované znění části ENR 1.6 nastavení odpovídače na kód A2000 předpokládá u letů, které budou například vstupovat do CTR, odlétávat z letiště v CTR nebo letiště AFIS, u kombinovaných letů VFR/IFR nebo neřízených letů využívajících služeb FIC Praha apod.
Posádky letů VFR, které nechtějí využívat služeb ATS žádným ze stanovišť ATS v prostoru, kde nemají povinnost, respektive nejsou předmětem letového povolení (třída G a E), nastaví odpovídač na A7000. Rovněž pokud posádka neřízeného letu požádá stanoviště ATS o jednorázovou informaci, typicky FIC Praha, není toto důvod ke změně kódu A7000, má-li ho letadlo nastaveno.
Pokud je však letadlu stanovištěm ATS přidělen individuální kód, musí být tento kód udržován do ukončení letu nebo do instrukce stanoviště ATS vedoucí k jeho změně nebo vypnutí odpovídače.
Zároveň platí, že pokud je letadlo vybaveno odpovídačem SSR, musí jej mít za letu v činnosti. Odpovídač SSR musí odpovídat na dotazy alespoň v módu A a C.
Na závěr si pojďme celou změnu zrekapitulovat:
Při odletu, příletu nebo průletu přes prostor, kde je povinnost být na spojení se stanovištěm ATS, nastavíme kód odpovídače SSR na A2000, pokud stanoviště ATS nestanoví jinak. Tento kód na odpovídači ponecháme po celou dobu, kdy udržujeme spojení s tímto stanovištěm;
dále kód A2000 nastavíme při odletu nebo příletu na neřízené letiště, kde je poskytována služba AFIS;
při spojení se stanovištěm FIC Praha (neplatí pro jednorázové dotazy o informaci); a
při kombinovaných letech VFR/IFR (pokud stanoviště ATS nestanoví jiný kód).
Ve všech ostatních případech, je-li letadlo odpovídačem vybaveno, nastaví posádka na odpovídači SSR kód A7000.
Uvedené změny nabydou účinnosti 21. dubna.
Povinnost vybavení odpovídačem SSR pro lety VFR ve FIR Praha
Alespoň módem A a C
VFR lety letící vně vzdušného prostoru určeného pro povinné vybavení a provozování módu S, jak je uvedeno níže, musí být vybaveny odpovídačem SSR schopným odpovídat na dotazy v módu A s hlášením tlakové nadmořské výšky a v Módu C, jak je dále uvedeno:
všechna motorová letadla a balóny provádějící lety VFR v a nad FL 60 nebo v a nad nadmořskou výškou 5000 ft (1500 m) AMSL, je-li převodní hladina 70;
všechna letadla provádějící traťový let VFR v noci.
Módem S
Vybavení a provozování odpovídačů v Módu S s funkčností ELS je povinné pro lety VFR:
ve FIR Praha nad FL 95; a
v TMA Praha a CTR Ruzyně.
Piloti a pilotky, přijdou vám chystaná pravidla pro nastavení odpovídače jasná a bude pro vás přechod na ně snadný? Budeme rádi za vaše konstruktivní názory v diskusi pod tímto článkem.
Adam vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Univerzitě Karlově a nějaký čas vedl tento server i jako šéfredaktor. Je držitelem licence PPL(A), absolvoval teoretické zkoušky ATPL a v současnosti vede IT team vývojářů Aerowebu a studijního portálu kurzy.aeroweb.cz.
...tak pokud mám let naplánován přes CTR, měl bych přestavit odpovídač na 2000 ještě před tím, než mi je vstup do CTR povolen? Nebo už vstup do CTR není předmětem letového povolení?
A s tím jednorázovým dotazem na FIC Praha jsem to taky úplně nepochopil. To jako, když přeladím na Praha Information a zeptám se na regionální QNH, po obdržení odpovědi se zase přeladím jinam, tak si nechám 7000, ale když po celou dobu dvouhodiného letu zůstávám na poslechu Praha Info, tak musím nastavit 2000? Znamená to, že jsem řízený let? Jestli ano, musí proběhnout na začátku nějaké navázání spojení, nebo stačí, že mám tu frekvenci nastavenou?
Další krok k tomu, jak více zatížit piloty. Myslím, že by v rámci zvyšování bezpečnosti bylo lepší hledat cesty, jak jejich zátěž snížit. Toto opatření jde opačným směrem....
Naprostý souhlas! Mohl by mi někdo vysvětlit, jaký to má smysl? Bude se řídící dívat na mne jinak, pokud je nastaveno 2000 než 7000? A proč?
Fakt nad změnami v poslední době kroutím už stále více hlavou. Ani jedna mi nepřipadá ve prospěch pilotů GA – angličtina na LKPR (a nedělám si iluze, bude se to bude šířit dál), prostory TRAGA atd.
Ještě jednou jsem si přečetl ten souhrn na konci a vyplynulo z toho pro mne, že když poletím z LKLT, přes LKKB, po cestě budu na FIC Praha a potom poletím na LKCM přes TMA LKTB, tak budu mít celou cestu nastaveno 2000? Neměl by tedy někdo vzít šroubovák a implicitní nastavení odpovídačů VFR 7000 rovnou předělat na 2000?
Prolistoval jsem celou Databázi letišť, ale našel jsem jen jediné letiště se službou AFIS - České Budějovice. Poletím-li tedy z neřízeného letiště na jiné neřízené letiště a nebudu po cestě prolétávat řízené prostory ani navazovat spojení s Praha Information (což bych jinak udělal), nastavuji 7000. Ve všech ostatních případech 2000. Proč? To nevím, ale je to rozkaz, a o těch se nediskutuje. Jsem sám, kdo má poslední dobou pocit, že se s námi jedná způsobem - "My rozhodujeme a vy držte hubu a krok"?
To A7000 nebo A2000 znamená, že mám nastavit mód Alfa, kdy se můj Squawk propíše do všech letových hladin? Ono je lépe podřízeným vysvětlit, proč se od nich to nebo ono požaduje, než pouze direktivně velet. Pokud podřízení neznají smysl rozkazu, plní jej pouze mechanicky, což za určitých okolností může i proti smyslu rozkazu.
Ne. A7000 případně A2000 znamená že v módu A (kód/squawk) je nastaveno 7000 případně 2000. Nic to neříká o nastavení módu C (výška) - tedy jestli je ON či ALT. Případně o módu S (selektivní volání) případně o dalších informacích (identifikace letu, GNSS apod.).
Ono se to často plete ale "Skovej" odpovídač typicky vysílá informace v módu A+C a má možnost selektivního volání módu S. Obdobně "Cčkovej" odpovídač také vysílá informace v módech A+C. Tedy ještě jinak informace módu C neobsahuje squawk. Stejně tak ani mód S. Squawk se objeví na obrazovce řídícího z módu A a to je tím že jak "Cčkovej" tak "Skovej" odpovídač mód A umí a vysílá ho automaticky.
Kolika z vás, co tu napsalo příspěvěk, se to bude reálně týkat?
Tohle opatření smysl dává a zvyšuje to bezpečnost. Za prvé je to platné po celé evropě. Za druhé asi nevíte o čem vlastně ty kódy jsou. Jasně že vás ten řídící "vidí jinak" když budete mít 2000. Pokud budete na stanovišti FIC, tak on vám běhěm letu bude mít větší šanci dát předem vědět, že se blížíte do třeba TMA. Dávátě mu totiž tím na jevo, že jste na jeho frekvenci. Jemu to také usnadní práci. Prakticky tím řídícím dáváte na jevo, že je posloucháte. Myslím, že to bude velmi nápomocné při letech do zahraničí, kde je člověk vždy trochu víc mimo, protože nezná tolik místní prostředí. Jak tu někdo psal s těmi jadnorázovými dotazy na FIC, přečtěte si to znovu, nic nastavovat nemusíte.
Ještě k té angličtině na LKPR. 99% provozu tam jede v angličtině. VFR letadel tam moc nepřistává. Čili se musíte smířit s tím, že když se letíte jen podívat na velký letadla a udělat průlet nad dráhou, tak musíte mluvit stejnou řečí jako oni. Z pohledu dopraváka je to velký krok k bezpečnosti a větším přehledu co se děje kolem.
Představte si jak vypadá radar řídícího v Mnichově, Amstru, Paříži, Miláně atd... tam je takový mrdnik, že i na TCASu v letadle máte ty p*či všude po obrazovce.
Ja myslim, ze Honza chtel rict, ze i hobby pilot se muze za kniplem chovat profesionalne ;) Notabene, kdyz kaze, jak se maji chovat profesionalne vsichni okolo ;)