Italský výrobce letadel Tecnam Aircraft zveřejnil informaci, že se uskutečnil první let hybridního letounu P2010 H3PS. Cílem vývoje je dokázat, že hybridní pohon dokáže konkurovat konvenčním motorům a výrazně neovlivní užitečné zatížení ani letové výkony letadla.
Letoun vznikl ve spolupráci firem Tecnam, Rolls-Royce a Rotax a poprvé vzlétl již před Vánoci minulého roku. Jeho jedinečnost podle výrobce tkví v hybridním pohonu, který se skládá z motoru Rotax 915iS a elektromotoru Rolls-Royce. Spalovací motor přitom plní funkci hlavní pohonné jednotky, která je v provozu po celou dobu letu, a elektrický motor dodává potřebný točivý moment během vzletu a stoupání. Během letu v cestovní hladině elektrický motor funguje jako generátor dobíjející baterie a ještě před samotným letem poslouží jako startér.
Instalací hybridního pohonu bylo možné nahradit původní spalovací motor o výkonu 180 koňských sil menším Rotaxem s výkonem 141 koní a 30 kW elektromotorem. Dohromady je celkový výkon totožný jako v případě původního motoru.
Menší spalovací motor má kromě menší spotřeby ještě několik dalších výhod. Díky menší spotřebě je možné se stávající nádrž prodloužit dolet a protože motor běží téměř vždy v optimálním režimu, je celkově efektivnější a méně se opotřebovává. Tyto faktory by měly přispět k celkově menším nákladům na provoz takového letadla.
I když nebyl H3PS vyvíjen s cílem uvedení na trh, všechny zúčastněné firmy věří, že je to významný milník pro udržitelnější letectví.