Rakouský výrobce malých letadel Diamond Aircraft představil elektrickou verzi oblíbeného výcvikového letadla DA40. Kromě nižších provozních nákladů nabídne také rychlé nabíjení, které by mělo zlepšit využití letounu.
Elektrický eDA40 je víceméně stejný jako model s konvenční pohonnou jednotkou. Kromě elektrické platformy EPiC od společnosti Electric Power Systems (EPS) bude mít eDA40 také upravené „břicho“, kde se budou skrývat baterie. Kromě toho budou baterie také mezi pohonnou jednotkou a kokpitem, který bude vybaven avionikou Garmin G1000 NXi.
Výrobce udává, že letoun by na jedno nabití měl být schopen letět 90 minut a největší výhodou oproti elektrické konkurenci by mělo být rychlé DC nebíjení, které dobije letoun do 20 minut. Úspora provozních nákladů oproti spalovacímu motoru by měla dosáhnout až 40 %.
„eDA40 bude prvním elektrickým letounem s rychlonabíjením certifikovaným podle EASA/FAA Part 2, který bude speciálně přizpůsoben trhu s pilotním výcvikem,“ řekl generální ředitel Diamond Aircraft Li-čchün Čang.
Diamond by měl začít s testovacími lety v druhém kvartálu příštího roku a certifikaci očekává v roce 2023.
Chtěl bych vidět, jak někdo certifikuje Lion baterii pro většinové rychlonabíjení. Tu baterku za rok zlikvidují. Bude pak provoz levnější? Každý rok nová baterie za milión? A co topení? Nebo budou létata jen v létě?
spíš jsem zvědav jak se řeší ochrana proti požáru. Nechtěl bych v tom letadle sedět až chytnou baterie, to je potom fofr. Leda mi napadlo, že jsou na břiše letadla (jak píšou) a v případě problémů je mechanicky odhodí. To by pak dávalo větší smysl.
Že je za 1-2 roky rychlím dobíjením zlikvidují a ekonomicky to tím pádem nedává vůbec žádný smysl, je další věc.
Za mě rozhodně cesta správným směrem hlavně u sportovního létáné. Jednak spolehlivost celého systému je daleko lepší už jen z logiky věci protože celý pohon tvoří daleko méně součástí.
V použití Lion baterií nevidím žádný problém pokud jsou provozovány v předepsaných hodnotách což nám zařídí kvalitní BMS nehrozí nějaké zahoření. Složení baterií prochází neustálou optimalizací a s příchodem solid state baterie a lifepo4 článku v mobilitě všechny problémy se zahořením a rychlonabíjením odpadají.
Důležité je nebýt tolik konzervativní a nebránit se novým věcem. Důležité je si danou technologii sám odzkoušet a udělat si vlastní názor zda to má pro mě nějaký přínos a smysl.
O spolehlivosti se budem bavit, az TOHLE bude mit milion hodin (nebo alespon sto tisic), v realnem provozu, protoze na mensim poctu hodin u spalovacich motoru vychazi mene nez jedna nehoda, tak aby to bylo s cim porovnat.... Potom popripade smeknu...
Odhoz baterie se nabízí pro vyřešení případného problému s požárem baterií za letu. (ovšem musely by být samozřejmě v těžišti letounu - vejdou se tam??) Ale vyřešení takového problému za letu způsobí následně řadu problémů na zemi.
Ale když si vezmeme "malé letectví", totiž modelářství, tak tam už elektrolety spalovací motory prakticky vytlačily. Zůstávají u nich jen nostalgici a ti, co potřebují "slyšet pořádnej motor".
Jasně modely létají v poněkud jiném režimu, než velká letadla. Ale vývoj pokračuje.
Jistě, jenže nějak se začít musí. Letectví je velmi konzervativní, nejrozšířenější letecké motory v této kategorii jsou v podstatě předválečné konstrukce. Není to trochu ostuda?
fascinujuce ze tak bezvyznamne riziko sa v kazdej diskusii riesi ako prve :) poziar elektrickych baterii je skutocne velmi zriedkavy jav (zriedkavejsi ako poziar spalovacieho motora, po prepocte na najazdene km daneho typu pohonu) - trapilo vas niekedy ci vam nevzblkne telefon vo vrecku? Alebo notebook nezapali dom? Nie? Pri elektropohonoch je to obvykle prvy, najviac treti komentar :)
Mimochodom autobaterie obvykle vzblknu po nejakom mechanickom poskodeni. Pokial vam na lietadle tu bateriu neprerazi nejaka nestastna cajka, tak by ste museli mat naozaj pekelnu smolu a vadnu bateriu, co akosi presla vystupnou kontrolou aj pravidelnymi prehliadkami
Nepochybujem ze elektrolety lietat budu, zrejme lacnejsie a bezpecnejsie nez bezne spalovaky (lebo elektromotor nema 20% ucinnost a nesnazi sa rozobrat sam seba...)
Limitujuca je ale Li-Ion technologia, kde ta hodina letu (+rezerva) je asi tak to maximum, co z toho dostanu. Alternativne chemie ponukaju lepsie vykony (Li-air ide az na hranicu porovnatelnosti so spalovakmi...), ale k realnej prevadzke maju daleko a bohvie ci niekedy tie prekazky prekonaju.
Tutiz je mozne ze skoncime na vodiku alebo syntetike. A tam je tazko predstavitelne ze by to bolo nakladovo aspon porovnatelne s fosilnymi palivami :(
Odhazovací hořící baterie... to fakt myslíte vážně tenhle nápad? To musí být notná dávka sebestřednosti a arogance, kdo v zájmu záchranny vlastního letadla a života klidně zbombarduje někoho jiného na zemi... Jak by řekl klasik: "Eto ne moya problema..."
@igi: Doporučil bych se zeptat hasičů, jak je s vyjímečností požárů elektro aut. A ano, zatím je jich stále velmi alé množství, nicméně pokud to vezmeme proporcionálně jsme někde úplně jinde.
@premek: no a kde niekde uplne inde sme? Ved napiste konkretne.
Ja som si to pozrel, napriklad tu https://www.autoinsuranceez.com/gas-vs-electric-car-fires/
prekvapivo horiace numero uno su hybridy. Potom v tesnom zavese spalovaky, a elektromobily su v pocte poziarov o dva rady (!!!) nizsie. Podotykam ze to su cisla preratane na pocet aut (nez zacne zase niekto pizukat ze elektromobilov je malo)
Uz davnejsie som pozeral statistiku, kde bol prepocet na najazdene kilometre, vysledok velmi podobny.
Preto pri kazdej diskusii o elektropohybovadlach horiacich ako fakla musim upozornovat na tuto elementarnu statistiku, stale zas a znovu. Ten medialny obraz je desivy a katastroficky, ale totalne zavadzajuci. To je ako ked sa bavite s laikom o lietani a jeho predstava je, ze ked sadne do maleho lietadla tak zakonite umrie najneskor pri druhom lete.
V tomto kontexte aj casto omielane namietky voci elektromobilite, ktore su skratka a jenoducho nepravdive, su tiez len ideologia.
Igi, to ale vyvracite neco jineho nez my jsme tvrdili.
Nikdo nerikal ze EV hori casteji, ale ze ten pozar ma mnohem horsi nasledy a mnohem hur se likviduje.
Ohledne toho poctu horicich aut na 100K prodeju: Prumerny EV je stary 1 rok a ma najeto 10k km, pokud vubec. Prumerny spalovak je stary 10 let a ma najeto 150k km (u nas je prumer jen 50k, ale to je jina pohadka - staceni tachometru :). Pokud budete delat statistiku horicich zanovnich spalovaku - taky vyjde nula nula nic. A pokud to prepoctete na ujete miliony kilometru, mozna to vyjde i opacne, ze spalovaky ujedou vic kilaku nez blafnou. To ale netvrdim, to nevim. Az budou v realu jezdit EV starsi nez 10 let se 100k na tachometru a s domacimi upravami - taky to bude mnohem vic nez tech soucasnych dokumentovanych 52 pripadu.
Hybridy asi maji rizika obojiho a jsou komplikovane. Taky najezdi prumerne mnohem vice kilaku nez ciste EV, to taky zkresluje tu statistiku. Ale kdyz uz to blafne , je rozdil, jestli vam hori pod zadkem baterky s kapacitou 5kWh anebo 70kWh, rekl bych.
Nemuzete rikat, ze nase argumenty jsou ideologie a lez, jen proto, ze je nedokazete vyvratit.
@vaclav - urcite som nehovoril ze VASE argumenty su ideologie, hovoril som o castych argumentoch proti elektromobilite vseobecne (v reakcii na video od Premeka a jeho popis, ze elektro ako take je ideologia). Tunajsia diskusia je naopak vysoky high level v porovnani s tym co sa clovek bezne docita na webe :))
Ked uz to zacne horiet, tak baterie su katastrofa, to uznavam a nerozporujem. Pokial ale v kazdej diskusii k elektrodoprave je tema poziaru hned v prvom prispevku, tak nevyhnutne vznika dojem ze tie veci vzblknu akonahle to clovek zapne. To je proste optika.
Preto davam statistiku ako to v skutocnosti je. Ja sa vam nesnazim nic vyvraciat, ale tu debatu treba vyvazit a doplnit o relevantne info. Elektropohon hori sice skaredo, ale velmi, velmi, velmi zriedkavo. Tak to skratka je. Cize ked ma nejaky pohon klady a zapory, tak urcite netreba medzi zapormi vytahovat na prvom mieste poziar, pretoze to je nieco co sa s najvacsou pravdepodobnostou nikdy nestane. Predstavte si, ze kazda debata o GA by zacinala pojednanim o tom, ze ked sa vam ulomi kridlo...
Jsem zaměstnanec automotive, a po pravdě, tohle mne děsí. Šance že to blafne ve vzduchu je malá, ale je reálná a hoří to proti benzínu neskutečně rychle, a zvláště nebezpečné je nabíjení. Raději bych v čumáku měl nějaký moderní spalovací motor, než koncepčně 60 let starý Lycoming. I ten Rotax 912S je cca 30 let stará koncepce (ještě spíše motocyklová). Udělat 915iS o 50% většího a silnějšího bráchu by byl velký pokrok, ale tam se Rotaxu moc alespoň zatím moc nechce, a důvody jsou známé - právní rizika. Když už nechceme ještě modernější a úspornější AE330 založený na bloku Mercedes-Benz OM640 (taky již cca 15 let starý motor) spalující JET A1. Myslím, že vývoj se brzo začné ubírat spíše k syntetické produkci uhlovodíkových paliv, než k takovému neefektivnímu plýtvání přírodními zdroji, jako jsou velké Li-XYZ baterie pro pohon čehokoliv většího než jsou malé elektrospotřebiče.
Respektuji názor, každopádně s čím nemůžu souhlasit, že používáním Lithiových baterií dochází k plýtvání přírodními zdroji. Dnes už jsou v provozu linky na recyklaci těchto baterií, kdy výsledkem je získání 97% vzácných materiálů. Přidáním zbývajícího množství materiálu získáme novou a daleko lepší baterii díky neustálému vylepšování složení baterie.
Cape, vzdyt ja to neodsuzuju z principu, dokonce jsem takovy blazen, ze bych si do toho i rad sedl a svezl se kolem komina, kdyby mi to nekdo pujcil. Musi to byt opravdu zajimava hracka. Ja se jen divim, ze Jarda, po precteni propagacnich letaku, uz vi, ze je to bezpecnejsi ....
Jardo - abyste z vyrazenych Li-xxx baterii dostal 1kg Lithiha, vite, kolik je na to potreba energie a jake chemikalie a co se s nimi pak deje??? Mozna by nam to zde mohl osvetlit nejaky chemik, nebo chemicky technolog. Ja dokonce cetl, ze recyklace je tak draha, ze ani hodnota tech kovu ve stare baterii to nezaplati, ze se vyplati vytezit nove.... Samozrejme bych si taky pral abychom litali ciste, to me ale nezbavuje realneho pohledu na fakta.
Má pravdu Igi - u mobilů i počítačů nikdo neřeší problém vzplanutí. Lionové baterie se dnes používají více, než si většina lidí umí představit.
Když vzlétli bratři Wrightové, tak jejich stroj byl prakticky sotva použitelný. Spalovací motory byly těžké a slabé - přesto mnohem lepší, než motory parní, do té doby dominující. 20 let po jejich vzletu bylo vše jinak.
Chci tím říct, že tím, že se do toho dnes vrhá tolik peněz a energie, že lze očekávat zajímavý pokrok v oboru. A letadla vhodná na výcvik jsou evidentně "na dosah ruky". Zrovna tak by to mohly být fajn vlečné - třeba s výměnnou baterií, než jednu vylítáme, další se nabije. A elektromotorům by režim "plnej nahoru a volnoběh dolu" vůbec nevadil.
Jenze s mobilem, kdyz riznu o zem a rozdupu ho, on zkratuje a vzplane, muzu ho zalit kafem. Neudela krater do zeme. Pokud ale nalozim deset tisic mobilu do auta a narazim do betonove zdi - uz to muze byt zajimavejsi...
Sto tisic hodin prece nemusi nalitat jedno letadlo. Vzdyt si sto skol na celem svete muze nakoupit tisice e-letadel, kdyz je to tak super na vycvik. Vzhledem k tomu jak je to paradni, bezpecne a levne, budou mit milion hodin za rok a pak se uklonim az k zemi a omluvim za svou staromileckou skepsi :)
Ja jen rikam ze z toho prestanu mit posvatnou hruzu, az se vychytaji detske nemoci. Az to bude mit nejakou realnou statistiku nejakeho realneho provozu, ne jen par okruhu v peknem pocasi. Elektromotor je starsi nez spalovak, to neni nic noveho. Proc se sto let pote porad z 99.9% pouziva kourici zadirajici spalovaci motor? Ocekavam dogma o ropne lobby, ale ja myslim, ze je radove praktictejsi nez elektro s baterkama, i pres ten zajimavy posun v poslednich desetiletich ....
Václave, staromilecká skepsa je úplne na mieste, väčšina "prevratných nápadov" sa nikdy neuchytí. Ale na to aby sa tých pár uchytilo treba zase nepoučiteľných optimistov :)
K tým požiarom - ono keď napáliš takú Cessnu do betónovej zdi, tak tiež nejaký ten ohýnek bude. Keby sme sa riadili týmto, tak nelietame, nejazdíme, neplávame...
Súhlasím že po milión nalietaných hodinách uvidíme na čom sme. Ale k tomu sa nejako treba dostať. Ak budú všetci len čakať až to bude skvelé a dokonalé, nevyvinie nikdy nikto nič.
Ohľadom elektromotorov, v podstate si si sám odpovedal - spalováky sa presadili pretože boli praktickejšie, vďaka energetickej hustote benzínu. Lenže fosílne palivá majú to svoje malé špinavé tajomstvo, ktoré vtedy nikto neriešil, pretože plyny nie sú vidieť. V dnešnej dobe už vieme urobiť batérie dostatočne výkonné pre praktické použitie (hoci asi hlavne pre autá) a hlavne máme IT technológie, čo dokážu do tých batérií napratať energiu v praktickom čase.
Energetická hustota je opravdu velice důležitá, protože třetinu palivové nádrže u auta, ať nekecám i s obalem 25kg, nahrazujeme cca 750kg baterii. Řekněme bez bezpečnostního rámu v autech, kde je to nutnost, ať to je s termomanagementem 500kg, to je stále šílený nepoměr! Zrovna u letadla kde počítám, kolik si vezmu benzínu abych s cestujícím nebyl "přes", mi to přijde jako docela problém. Navíc tuto energii do baterii nedostaneš za doslova pár minut (i s pokecem s maníkem u stojanu). Až to začneš reálně jako firma řešit, také zjistíš, že si za rohem musíš koupit trafačku za několik milionů až několik desítek milionů, jestli ti to teda ČEZ vůbec dovolí! Ono k té trafostanici ty kilowatty musí něčím také "dotéct"... Dovalit na letiště za městem rezervovanou kapacitu několik stovek kW není jednoduché a nebude to tedy ani levné. Je to pěkná hračka a technologický demontrátor, ale praktická použitelnost je silně limitovaná. Na rozdíl od automobilů, kde se obvyklý odběr z instalovaného výkonu pohybuje kolem 15-35% je to u letadla spíše 50-80%, to bude pár okruhů a stojíme. Já mám osobně s elektromobilem problém, že najedu v normálním roce 35 000 - 50 000km, za tři roky by baterka byla na 63-70% své nominální kapacity (výrobci se domluvili na záruce 160 000km/8 let a 70% využitelné kapacity baterie = obvykle 90% instalované kapacity), to je potřeba zohledňovat i tady. V praxi to není až tak tragické, ale pokles tam je každý rok. Podle mne nelétající letadlo je to nejdražší letadlo, i to auto. Tady si to TCO nějak neumím ani představit. Protože jinak to u aut vychází nejlépe těm, co téměř nejezdí a hrozba nákupu baterie je pro ně v nedohlednu. Kdo si ale kupuje letadlo aby téměř stálo a když už, téměř nikam nedoletělo? Spíše vidím budoucnost v uhlovodíkových palivech syntetického původu, vyrobit je umíme, ale zatím draze. Co se týče recyklace baterii, zatím se to těžce nevyplácí a jak již bylo výše zmíněno, má taková recyklace dost nízkou účinnost. Dělá se to tedy tak, že se celý vůz se zbylou kapacitou prodá na trh, kde je menší vymahatelnost práva a menší důraz na ekologii. Aha, ono to už tak "zeleně" nevypadá? Ale to je realita, ne PPT prezentace pro tisk. Mne to přijde horší, než provozovat klasický spalovací motor po nějakém vývoji a decentní modernizaci, zrovna ta dieselová DA40 je pěkný příklad, 60 let dopředu a stále téměř 20 let na zemi důkladně prověřována technologie s podstatně vyšší účinností a podstatně vyšší praktickou použitelností.
... a výraz "létání okruhů" dostane úplně nový rozměr :-D Navíc nemusíme řešit baterky. Budiž inspirací následující video, technologie už je lety ověřená: https://youtu.be/OGwl90oeFGE?t=206
Igi, Cim jezdis do prace a na dovolenou? Ja prece nikomu neberu, aby si hral a zkousel, ja to nakonec delam taky. Jen nedelam ukvapene zavery, ze tohle nebo tamto prevrati nejake odvetvi. Ze od ted to koncene bude jine. Kdyz si chci hrat, tak treba jedu s elektrovehiklem, kdyz chci nekam dojet, jedu dieselem.
Rikas: ...vieme urobit baterie dostatecne vykonne pro prakticke pouzitie... To mi prave porad nevychazi. Steny pocet kWh prace je u soucasnych baterii porad asi 10x tezsi nez benzin (vcetne pocitani 35% ucinnosti spalovaku. Samotna energie je totiz cca 30x tezsi, viz teticka wiki).
Rychlost dobijeni uz dnes asi nebude hlavni prekazka, hlavni prekazka je cena baterii, omezeny (i kdyz dnes uctyhodny ~1000) pocet cyklu a hmotnost na jednotku vyuzitelne energie (vykon krat cas). SW "nenaprata energii". SW je jen takovy sotek, ktery nekdy pomuze a nekdy muze uskodit, kdyz je realita jina nez on si mysli. Ale nabijeni baterii je chemie a fyzika, ta se moc odrbat neda. SW jen hlida nejake udaje a pokud ma spravne informace tak muze o nekolik procent uspisit "tupe" rychlo-nabijeni.
Ohledne pozaru - videl jsem, jak se hasi osobni auto i horici tirak, ale nevidel jsem (jen jsem cetl nejaky hasicsky postup), jak se hasi elektroauto - neni to porovnatelne....
Jeste by me zajimalo, pokud nekdo naleznete, jake je uzitecne zatizeni teto DA40 vuci klasicke smradlave a kourici DA40, a dale porovnani stoupavosti a padove rychlosti, kdyz se bavime o pouziti pro vycvik :)
Václave, nikdo ti predsa nic nevnucuje (a dufam ze ani nebude!), je to proste technicky vyvoj. Moze z toho nieco byt, nemusi, zavisi ako sa priemysel vysporiada prave s tymi obmedzeniami ktore popisujes. Ja sa tesim ze to skusaju.
Ako som pisal hned v prvej reakcii, Li-ion baterky v letectve moc nevidim, tie vykony su zufale a z tej chemie sa uz moc viac vyzmykat neda. Co sa tyka GA, tam si myslim ze toto je cisto technologicky vyvoj. Nemam data, ale uhlikova stopa GA je podla mna na hranici statistickej chyby, takze ak by niekto chcel natlacit GA do zelenych paliv, tak cisto z ideologickych dovodov.
Ina otazka je dopravne letectvo - dlhe trate zrejme skoncia na nejakych syntetickych palivach, ale business na kratkych a ultrakratkych triatiach moze vdaka elektrike (resp. skor hybridu) aj narast. Tieto trate su dnes ekonomicky nevyhodne, a nejaky ten tichy elektricky "push" pri vzlete moze tu ekonomiku dost zmenit. Uvidime.
"2821-pound gross weight (1280 kg) on a planned empty weight of 2403 pounds (1090 kg)"
Takze s jednim chlapem vazi stejne jako klasicka DA40 se ctyrmi.
Dalsi odstavec je taky pekny - v zasade predpokladame 2000 cyklu (naivne 3000 hodin - takze litame pokazde "dosucha" a kapacita nam neklesa) a za nove baterky je odhad v tom clanku $550,000. DA40 na 3000 hodin sezere paliva za $120,000 (kdyztak me opravte) , takze petinu toho co stoji baterky a to nepocitam naklady na elektrinu, jen cenu baterek.
Reknete sami, koupite si na vycvik letadlo, ktere sotva leti, jak je tezke, a zere benzin za 200 Kc/"litr"?
Ale opet opakuju, musi to byt uzasna hracka, hned byt to zkusil - a pak vratil.
Máš naprostou pravdu....a já mám pocit, že spousta diskutujících nikdy nechodila na fyziku, matiku a selský rozum jim taky chybí. Bylo by to krásné, kdyby elektrolet fungoval, ale na žádný měřitelný pokrok to nevypadá, a to je to tlačeno silou ze všech stran. Na pokusy placené z grantů a dotací super, ale jinak prakticky úplně k ničemu.
nie je to tak davno co uplne rovnaka kritika zaznievala na elektromobily. Je to fyzikalne nemozne, nikam to nedojde, v zime to zhasne, je to len na cucanie dotacii, baterka je po roku kaput atd. Medzi najvacsimi kritikmi boli velke znacky ako GM, a ich sefovia.
Par rokov na to po svete uspesne jazdia miliony elektromobilov, cudujsasvete aj v mrazoch, cudujsasvete na baterky je 8 rokov zaruka (Tesla) a po tejto dobe zvycajne maju stale cca. 70% kapacity a mozno ich uspesne odpredat. Nejako sa mnoho z tych odbornych komentarov nenaplna, ten vyvoj napreduje a problemy sa riesia.
Velmi paradoxne potom vyzera tlacovka, kde JuEs prezident trasie rukami a dakuje za elektricku revoluciu... sefom velkych automobiliek ako GM :D
Holt taky je svet. Hlavne ze karavana ide dalej...
Já mám pocit, že ohledně těch elektromobolů čteš asi jen propagační materiály Tesly.....Nicméně diskuse s tebou bude zbytečná. Těžko nám vysvětlíš, kde vzít dostatek čisté elektřiny pro dobíjení plánovaného množství elektromobilů, jak ji rozvést po republice a jak přesvědčit nevěřící Tomáše, aby si elektromobil koupili. Masová elektrorevoluce se nekoná ani na "vyspělém" a uvědomělém západě za silně dotované ceny. Zatím je to jen demagogocká masáž ze stran výrobců a spřátelených médií. A to už probíhá boj o energie a "úprava" cen elektřiny dílky zelenému tsunami. Myslím, že na jaře uvidíme...tedy pokud přežijeme blížící se zimu.
bohuzial som v tejto debate zrejme jediny, kto svoj pohlad podklada linkami a udajmi. Vase osobne utoky za protiargument nepovazujem, hlavne ked su zalozene na predsudkoch a 20 rokov starych odhadoch
22.10.2021 v 17:44
V rozumné uvažování věřící Tomáš
Co už se v těch statistikách ale nedočteš je to, kdo ta auta kupuje. Např. v Německu to je především stát. Asi aby šel příkladem. Ve flotile má desítky tisíc aut a ta auta se prodávají po dosažení určitého nájezdu, nejpozději však po roce. V první vlně se nakupovaly hybridy a v další už jen elektro. Malou část prodejů tvoří firmy. Jen zanedbatelné minimum aut se prodá soukromým kupcům.
Jsem zvědavý, jak se to bude dále vyvíjet až nějakému vysoko postavenému úředníkovi dojde, že skokově narostly výdaje na služební cesty, jelikož nabíjení holt trvá a cestovní výdaje jsou mj. závislé na době ve službě. A s výstavbou dobíjecích stanic na parkovištích úřadů (kvůli nabíjení přes noc) to taky bude vtipné, až zjistí, že si tu jsou firmy schopné naúčtovat více jak 20.000 € za jeden sloupek s nízkým příkonem (v případě instalace více nabíjecích míst).
Už se raději ani neptám, kdo bude všechna ta auta po roce kupovat. Firmy to jednoznačně nebudou, protože si to nemohou odečíst z daní.
V tejto debate si jediný fanatik😀 Čo debata o elektropohone, to nabehnes a tapetujes svoje mantry. Ok, napriek mega tlaku politikov elektro auta rastu. Každé desiate je elektro, wau. Aby to vyzeralo super, tak k nim dajme aj plug-in, to urobí krajšie čísla . nedavno som mal pár dni plugin k dispozícii , akonáhle nemalo dobité aku, tak spotreba ako krava. No nič moc eko. Plus komicky malé nádrže pri aute vyššej strednej triedy. Fakt som si to "užil".
A že klesajú spalovaky? Po tej politickej a eko masáži sa niekto čuduje ?
Ale spat k lietadlám , údaje v diskusii ukazujú , že zatiaľ su problém baterky, su jednoducho ťažké a majú slabú vydrž . Tým pádom sa to nedá použiť ani na tie okruhy s inštruktorom , ale dobre na sóla 😀
Je to tady zvláštní debata. Raději si pánové pořádně přečtěte poslední řádky toho článku: "...řekl generální ředitel Diamond Aircraft Li-čchün Čang." - Ano Diamond Aircraft koupili během krise Číňané, ostatně stejně jako poněkud úspěšnější americký Cirrus Aircraft. S vědomostí tohoto faktu bych nějakou brzkou typovou certifikaci elektrické DA40 nečekal.
Je to pravda, Číňané jsou dnes značně progresivnější, bohatší a skupují evropské (nejen) firmy a budují opravdovou supervelmoc. Jde z toho hrůza a smutek. Bylo by zajímavé vědět, co jim všechno patří. A mám pocit, že jen využívají neochoty naší mladé generace tvrdě pracovat. Zejména to je vidět tam, kde zakladatelé - majitelé zestárli a jejich děti o jejich firmy nejeví nejmenší zájem.
Ja z Ciny primo hruzu nemam. Velmoci byly a budou. Me se jen libi ta nase naivita, ze jsme porad pupek sveta :) A mladi - ti dnes cestuji, studuji i pracuji ve svetovych firmach, o ne se nebojim. Tam kde jsme, je spis zasluhou te generace, ktera vyrostla a vystudovala za sociku a nejdal se podivala mozna k Baltu do NDR a obchodovat umela akorat se SSSR. Cest svetlym vyjimkam.
Samozrejme ze pokud nekdo zdedi rozjety podnik od tatinka, tak to nemusi vest tak dobre, jako ten, kdo to vydupal ze zeme, ale to je vcelku bezne vsude.