Australská letecká škola Eyre to There Aviation, která je zároveň distributorem letadel Pipistrel Aircraft, překonala hned několik světových rekordů pro elektrická letadla při letu podél pobřeží Jižní Austrálie.
S letounem Pipistrel Alpha Electro letěla posádka z města Port Lincoln do Adelaide a zpět, čímž uletěli celkovou vzdálenost 1 350 kilometrů. Tímto letem překonali předchozí nejdelší elektrický přelet o 600 kilometrů. Celá akce vyžadovala tři piloty, podpůrné benzínové letadlo a dva automobily s dobíjecími stanicemi pro nabíjení na odlehlých místech.
„Protože dokážeme letět jen asi 125 kilometrů na jedno nabití, přistávali jsme na některých docela odlehlých místech, včetně prašných přistávacích drah na ovčích farmách Corunna a Nonning na poloostrově Eyre,” řekl Berrie Rogers, generální ředitel Eyre to There Aviation.
Během přeletu se australskému týmu podařilo stanovit několik dalších rekordů pro elektrická letadla. Tím byl například nejdelší let nad vodní hladinou, který čítal 30,8 km, nebo nejdelší vzdálenost uletěnou za 24 hodin (330 km) a nejvyšší dosažená rychlost mezi body (177 km/h).
To jenom ukazuje jak nezralé a nepoužitelné řešení to je. K čemu mi je, jako reálnému uživateli, elektro letadlo, které uletí celýýýýých 125km a to ještě bez rezervy? A bez toho, aby létalo neustále v dosahu nabíječky? 125km je málo i pro letecké školy na okruhy. Navíc při okruzích je spotřeba největší. Nejsem proti elektru obecně, naopak, ale bez použitelných a lehkých baterek je to v současné době použitelné jenom pro velmi málo používané letadlo, nebo jako pomocný motor pro dostání se do termiky.
Jako fanda elektrifikace jsem z toho fakt rozpačitý: "Celá akce vyžadovala tři piloty, podpůrné benzínové letadlo a dva automobily s dobíjecími stanicemi pro nabíjení na odlehlých místech." Takže celková spotřeba energie a produkce CO2 nejspíš výrazně vyšší než u C182, která by to dala na jedno natankování.
Možná to cpát do vzducholodí, tam se nějaká ta tuna navíc ztratí.
Vite jak dlouho vydrzi jet Tesla (za mega a pul) na plny plyn? 50-70kWh ma kapacita baterek, 250kW elektricky motor. Jede to sice 250km/h, mozna o neco vic, ale za 15 minut je na suchu, tzn cca 60 kilaku. A to nepocitam protopene ztraty pri tech svarovacich proudech okolo 500A ;)
Tech deklarovanych 500km dojezdu u Tesly je pri takove rychlosti, odporu karoserie a prehustenych pneumatikach, ze muj stary diesel by jel za 3.5l/100km.
Pokud bych si mel hrat na vizionare, tak chemicke baterky nebudou nikdy primarni pohon v letectvi.
Mohl by se casem prosadit hybrid. Kapacita baterek radove par desitek kWh, radove stovky kilowattu elektricky motor plus rozumny spalovak (radove stejny vykon). Tezsi baterky by mohly byt vykoupeny absenci alternatoru, starteru a setrvacniku (dnesni brushless motory muzou mit vsechny 3 funkce). A takovy motor by dokonce mohl castecne nahradit dvoumotorak. Dokonce si myslim, ze by tam ani spojka nemusela byt (tak jak dnesni pokusy delaji). Kontaminace/absence paliva, vypadek zapalovani apod. jsou nejcastejsi zavady, a tam by pomohlo 10-20 minut elektrickeho letu ve vetsine pripadu. Mrtvy spalovak by se klidne mohl tocit - stacila by dekomprese a usetrilo by se za setrvacnik na tom spalovaku - elektromotor je tezky sam o sobe a obvykle se nezadre, spalovaci motor taky vetsinou pouze vysadi, ale je schopny se otacet (v 99% pripadu).
Dale by nemusel byt spalovaci motor predimenzovany (dnes litaji motory na 55%). Mohl by letet v horizontu na 80% a pro vzlet by pomohl elektro-vykon na dve minutky. To zase zkrati vzlet a pri vysazeni po vzletu umozni bezpecny okruh zpet na letiste misto sedani do repky...
Ja v tom vidim jen sama pozitiva a socialni jistoty... - hmm zajimave, ze to nekoho jeste nenapadlo. (Delam si srandu - sleduju ty pokusy se zajmem...)
Problém je v tom, že Pipistrel Alpha není od začátku navržený jako elektrické letadlo, ale je to "jen" elektrifikované letadlo původně navržené pro klasický fosilní pohon. Až bude někdo řešit už v koncepci např. jak během pár minut vyměnit celý blok baterek za nabitý, tak to třeba z hlediska použitelnosti začne dávat smysl. Teda jestli to někdo zaplatí, což už je zase trochu jiná kapitola...
Problem je v tom, ze nekdo se snazi dokazat, ze pohon z chemickych baterek je srovnatelne pouzitelny se 150 let starym spalovacim motorem. Neni a nikdy nebude. Je to pekna hracka a je zajimave, ze s tim jde vubec letet, nic proti, ale prakticky pouzitelne to neni.
Jak budete vymenovat/pronajimat system mnoha tisic drahych clanku, vcetne BMSky, aby ta sluzba nestala statisice, nebo miliony? Lidi vam to rozkradou, nebo zbastli...
Kdybych si chtel hrat na vizionare, nadeji bych videl v hybridnim pohonu. Musel by to byt ale skutecne integrovany hybrid, ne jak dneska, ze se pres spojku prilepi vykonny brushless motor ke kompletnimu spalovaku.
98% vysazeni spalovaciho motoru byva kvuli absenci/spatnem managementu/kontaminaci paliva, zamrzly karburator, zavada/spatny management zapalovani. Jeste jsem neslysel, ze by nekdo zadrel motor ve vzduchu aby s nim neslo otocit (krome tech vyskakanych ojnic u 70 let stareho Vivata). Brushless elektromotor se taky nezadira. Takze kdyby nejaka fabrika vyrabela spalovak, kde elektromotor je bez osy a lozisek primo na klikovce misto setrvaku, pak nahradi krome tezkeho setrvaku jeste starter a alternator, tak by hmotnost nemusela byt o mnoho vetsi. Asi by to chtelo mit ovladanou dekompresi motoru, v pripade vysazeni, aby se tocil lehce (to je vec jednoducha - Zetory to umi uz 70 let.)
Radove 10-20kWh v baterkach uz je dnes taky resitelne. Spalovaci motor radove do 100kW, elekro jakbysmet. Kdyby to nekdo dobre vyrobil (ten motor je strojarska veda, ale nadejne pokusy jsou japonska hybridni auta), tak by letadlo mohlo mit pouze o cca 10-20% vetsi hmotnost ale vzletovy vykon dvojnasobny na cca 10 minut. Dale v 99% pripadu vysazeni spalovaku moznost 10-20minut elektrickeho letu - coz je de-facto dvoumotorak (s vyhodou, ze pokud je problem s palivem, jakoze vetsinou je to tak, tak dvoumotoraku chipnou oba motory, tady jen jeden :) Taky vysazeni po vzletu by umoznilo bezpecny okruh zpet na letiste misto sedani do repky.
Taky by stacila pevna vrtule na tezko. Vzlet resi oba motory, Tratovy let jen spalovak. Dalsi uspora hmotnosti a vyssi bezpecnost vrtule. Spalovak nemusi mit takovy objem/vykon/hmotnost aby se odlepil z kratke drahy...
Hmm, to je zajimave, ze ja musim rict celemu svetu tak jednoduchou a genialni myslenku :))))))
je jasne ze v sucasnosti pouzivane baterie su pre letectvo slabe, resp. ze to staci tak na lietanie okolo letiska. Existuje akysi konsenzus, ze na zmysluplne lietanie treba aspon 400kWh/kg (najlepsie Li-ion maju okolo 300)
Zaujimave je, ze baterie na baze Li-Sira alebo Li-air tuto hranicu hravo prekonavaju a ich hlavny problem je napr. malo nabijacich cyklov (rychla degradacia). Celkom by ma zaujimalo, ako by to financne vychadzalo keby sa tieto baterie posielali na recyklaciu a v ekonomike lietadla by sa skratka s tym pocitalo
To je asi radove spatne ne?? Rekl bych tak tisickrat, kdyz 50kWh v Tesle ma nekolik (5???) metraku..
Spalovaci motor da cca z 13 litru (10kg) hodinu asi s 60 konmi, cca 45kW, cili bude mit tak 4-5kWh/kg. To je DESETKRAT vic nez soucasne nejlepsi baterky.
s tymi spalovakmi je trochu chytak v tom, ze sice benzin ma v sebe 10x viac energie, ale pri ucinnosti spalovacieho motora sa polovica z toho strati ako teplo. Odvadzanie toho tepla sposobuje odpor, to su dalsie straty. Skratka, suma-sumarum, pri 400 Wh/kg, pri ucinnosti elektromotora a lepsej aerodynamike, by tie letove vykony uz boli zaujimave. Vraj.
Pre predstavu, Li-Sira moze dat 550 Wh/kg.
Li-air baterie mozu mat teoreticky az 12kWh/kg, co je blizko benzinu (s benzinom vyuzivaju spolocny trik, a sice ze kyslik beru zo vzduchu, a preto sa nezaratava do hmotnosti paliva, resp. baterie)
S Li-ionkami je to bieda, ale ine chemie vyzeraju zaujimavo. Hlavne pri prevadzkovych nakladoch obvyklych v letectve nemusi byt kratsia zivotnost baterie az taky showstopper ako pri autach.
Tech 5kWh/kg benzinu uz jsem pocital vcetne ucinnosti benzinoveho spalovaku cca 30-40%.
1kg benzinu ma merne teplo 47300 kJ/kg (kJ=kWs), tj /3600 = 13.13 kWh/kg, cili na hrideli spalovaku mame cca 5kWh za kg benzinu.
Odpor chladice, pokud nekouka nekde nad kridlo jako u prehistorickych letadel, je urcite do jednoho procenta, spis do jedoho promile (ten vzduch co protece chladicem, zase nemusi obtekat motorovy kryt.)
Ja tvrdim, ze 0.3kWh/kg i 0.4kWh/kg je uplne jedno (i kdyz nadsene vedecke studie tvrdi, ze je to treshold). Dokonce bych rekl, ze i 1kWh/kg nebo 2kWh/kg jsou spis pro par nadsencu, ale masove benzin nevytlaci. Porad je ta energie 5x tezsi, a to se ve vzduchu pocita vic nez v autech. (Leda by se na benzin dala spotrebni dan 200Kc/ litr, pak mozna ano. Pssst, nebo si toho nekdo nahore vsimne a udela to...)
~40.1 MJ/kg. This is comparable to the theoretical specific energy of gasoline, ~46.8 MJ/kg. In practice, Li–air batteries with a specific energy of ~6.12 MJ/kg at the cell level have been demonstrated.
Takze teoreticky mame 40MJ~12kWh, ale prakticky demonstrovano mame 6MJ~0.16kWh/kg.
A to nam to jeste dost rychle oxiduje a ztraci kapacitu....
Pri tom elektre je okrem ucinnosti a aerodynamiky este jedna vyhoda - nespaluje kyslik. T.j. moze letiet vyssie, s nizsim odporom.
Samozrejme vsetko su to zatial skor teorie a vizie. Realne elektrolety zatial lietaju par desiatok minut, to je proste fakt. Ale aj taka poletucha si moze najst svoj trh, pokial by mala prevadzkove naklady tak nizke ako tvrdi marketing. Kratke a ultrakratke trate, ktore sa dnes ani nelietaju lebo motor sa zohrieva dlhsie jak je potom dlzka letu (plus hlukove limity v blizkosti zastavby apod.)
Ono asi kazda nova technologia zacina ako "nedasanejdeto", potom nasleduje "dasatoalejetoblbost" a tak to pokracuje az po "vymyslelismetoprvi" :) vsak nech sa s tym hraju, ak budeme nakoniec lietat lacnejsie tak ja sa nenahnevam, vy hej? :))
Elektro muze letet vys??? Nez turbinovy spalovaci motor ktery si lebedi ve FL 400? Elektromotor s vrtuli????? Do ceho se ta vrtule bude opirat???
...Ono asi kazda nova technologia zacina ako "nedasanejdeto",....
Elektromotor a chemicke baterky nejsou "nova technologia". Jsou starsi nez spalovaci motor. Spalovak se zefektivnil hodne za tech 100 let, baterky jen trosku, eletromotor minimalne. Nechci byt za skarohlida, sam nadsenen sleduju tyto pokusy. Jen se mi zda vtipne, ze nekdo muze rict, ze az budou baterky mit 0.4kWh/kg, tak masove vytlaci benzinovy pohon v letadlech... Anebo me pobavi, kdyz je nekdo rozpacity z toho, ze elektrolet udela sotva par okruhu kolem letiste (anebo se nejaky dobrodruh pusti dale od letiste, prestoze tam ma jen tu rezervu 30 minut uz pri vzletu :)
vsetky spomenute argumenty padali aj pri elektromobiloch, napriek tomu sa dnes predavaju prakticky pouzitelne elektromobily vsade vo svete. Tie technicke problemy sa skratka podarilo prekonat alebo obist.
Nikto netvrdil ze pri 400Wh/kg zrazu vsetky lietadla budu na elektrinu. Pri tejto hustote energie ma byt mozne postavit prakticky pouzitelne lietadlo na elektrinu, to je cele.
Navyse, v letectve sa zrejme netreba bat ze by tie spalovaky niekam odisli, na dlhe trate ta elektrina skratka nestaci. Teda pokial niekto nevypimpuje tu Li-air bateriu. Takze netreba vrcat, je to skor technicka zaujimavost ;)
Igor však tu nik na teba nevrčí, dostávaš jasné technické protiargumenty na ktoré nemáš odpovede, ako väčšina elektroromantikov.
Pilotom je predsa úplne jedno, či bude pohon spaľovací, alebo elektro, ak to bude lietať s požadovanými parametrami.
Václav veľmi pekne pomenoval aktuálne nedostatky elektro v lietadlách, ktoré ak a keď sa vyriešia, tak nepochybujem, že spaľovacie motory pôjdu na smetisko dejín.
A nemiešajme autá s lietadlami, sú to odlišné svety, ktoré jednoducho majú na pohon iné požiadavky, aj keď pre laikov možno podobné. Ale to, čo je pri autách nepodstatné, je pri lietadlách kľúčové.
Mne tedy není jedno jestli má, v autě benzín nebo elektriku. Zvuk 10V ničím nenahradíš... A ted vážne, at si těma elektrosračkama po silnici jezdích nadšenci ale at to nikdo nenutí zbytku. Ty výkřiky že do 2030 a pod zakážeme fosilní paliva...Přitom co se týká emisí srovnejme auta a jednu kontejnerovou lod co jede z Číny. Mně ti elektroblázni přijdou upně mimo se svou pravdou..O ekologii likvidace baterií npřitom nikdo nemluví... Nevidím důvod proč tady dotujeme nákupy TESEL
no ked niekto napise za vetou 4 otazniky, tak to vyzera ze je asi trochu vyhecovany :)
Mne sa sice paci predstava cisteho a ticheho lietania, nikde ziadny olej, hluk, smrad, len odpojim kable a letim... Ale rozhodne nie som elektroromantik co nevidi technicke prekazky. Ved to aj od zaciatku pisem, ze sme este daleko. Len sa snazim sprostredkovat informacie o elektrolietani, ktore sa daju na webe najst. Ja som to ani nevymyslel ani nepocital, len sprostredkuvam.
Skratka sa snazim pozerat na to pozitivne, dufam ze nieco z toho bude. Len mam obcas pocit ze jak niekto pise o elektro pozitivne, hned vyzera ako terc. Ano Vaclav vymenoval validne technicke prekazky - ale tie boli aj pri elektroautach (preto som ich spomenul) a niektore sa podarilo prekonat. Nespominal som auta ako ekvivalent lietadiel, ale ako ekvivalent tej debaty co k nim bola pred 10 rokmi.
A este raz opakujem - spalovaky nam v lietadlach nikto nezoberie najblizsich XX rokov. To si ani pri mojom pozitivizme neviem predstavit.
No ano, Igore, ctyri otazniky davam opravdu jen k tem nejvice utopickym nerealistickym vykrikum.
A elektroauta? To je trefny primer. Vy vidite, ze elektroauta maji problemy vyreseny a uspesne konkuruji spalovacim autum. Ja vidim jednoho nadsence ze sta, ktery da za auto trojnasobek a ma pro nej velmi omezene pouziti. Napr pendlovani do prace. Ale do Chorvatska to vezme jen opravdovy nadsenec pro ktereho je cilem cesta samotna a ne valeni se u more. Taky se rad zeptam majitele elektroauta po 5 letech, jestli si koupi dalsi....
A ano, myslim ze muj pohled je pravdivejsi/skutecnejsi nez Vas.
I ja bych se tesil na dobu, kdy nebudu muset sledovat tlak oleje a teplotu motoru. Na druhou stranu si neumim predstavit nouzovy postup pri zkratu a vybuchu Lithiovych baterii ?????? :)
... Ja som to ani nevymyslel ani nepocital, len sprostredkuvam....
To je prave ten problem, proc se ted citite jako terc. Clovek by mel informace z internetu, ktere chce zprostredkovavat, alespon zhruba overit, aby si za svym nazorem mohl stat.
Nemuzu prece tvrdit, ze do C172 dam misto 150kg paliva 15 metraku baterek a ze to poleti (to cca odpovida tem 400Wh/kg). Anebo nemuzu tvrdit, ze do suchych nadrzi C172 dam dvacitku benzinu a poletim na vylet (to odpovida cca 200kg baterii)
pokiaľ sa pozeráte na predaje elektromobilov vo svete (a hlavne ich trend), tak tých nadšencov akosi dosť pribúda. A pokiaľ spomínate chorvátsko, tak tam Tesly s nemeckou značkou vôbec nie sú vynimočné.
Ja Vás nebudem teraz presviedčať že elektromobil nemá svoje obmedzenia, keď je úplne jasné že ich má. Ale taktiež je úplne jasné že ludia to kupujú a dokážu s tým normálne fungovať, stačí ak prestanete neustále porovnávať hrušky a jablká. Ani benzín Vám nezaručí že nikdy nedojde palivo, musíte sledovať stav nádrže a včas natankovať. V porovnaní s atómovým pohonom je to dosť bieda :) Rovnako keď jazdíte s elektrikou, tak musíte vedieť aký je dojazd a kde budete nabíjať. Skrátka musíte vedieť na čom jazdíte.
Čiže tie obmedzenia čo spomínate sú samozrejme pravdivé, ale zjavne to nie je zase až taká prekážka.
S lietadlami je to síce ešte trochu iné a ťažšie (doslova), ale ide hlavne o ten psychický prístup. Každý dokáže vypočítať jak to nejde, buď niečo odmietneme už len z princípu, alebo tomu môžeme dať aspoň šancu a možno o pár rokov nastane prielom.
to som ale predsa netvrdil. Jediné čo som tvrdil, že 400Wh/kg sa uvádza ako hranica, kedy to začína dávať zmysel. Mimochodom dnes lietajú elektrifikované lietadlá, ktoré 400Wh/kg zďaleka nemajú. Napriek tomu letia. Len krátko :)
Tie údaje sú na leteckých weboch (nie nejaké lidovky.cz...), spolu s reportážami o elektrifikácii niektorých piestových typov, tak mi prepáčte že oni nevedeli že to nejde...
Igore, držel jste se dlouho a statečně, ale proti diskutérům, kteří vědí, že mají za každých okolností pravdu nemáte na tomto poli šanci:-)
Nejsem elektroblázen ani petrolhead a Vaše příspěvky mi přišly zajímavé a dost věcí jsem si díky nim začal hledat na internetu. Chci jen, abyste věděl, že výsledkem Vašich příspěvků nebylo jen to, že Vám Václav přeneseně vynadal, že jste elektroblázen, ale i to, že jste sdílel zajímavé informace, které si někdo přečetl a inspirovaly ho k tomu, aby si je ověřil a tím si rozšířil obzory. Takže za mě díky, nenechte se odradit a diskutujte směle dál.Hezký den!Ondřej
ďakujem, ak si niekto niečo našiel a prečítal, tak tá snaha stála za to :)
Z mojej strany nejde o to kto má pravdu, nevnímam to ako súboj. Ale keď niekto niečo šmahom ruky zamietne lebo to nejde, a pritom som pred mesiacom čítal o zaujímavých pokrokoch, tak mám pocit že ľudia skrátka nemajú informácie. Že vychádzajú z údajov a predpokladov ktoré už neplatia.
Tak som rád keď si aspoň niekto na môj podnet refreshne prehľad :)
Ale ja jsem taky elektroblazen :) Ja jsem dokonce ciste elektricky vehikl (jednostopy) pouzival jednu sezonu a najezdil asi 8000km. (I kdyz realisticky vim, ze je to hodne neprakticke, az nepouzitelne - clovek proste musi chtit to zkusit).
Pocitam ze Igor a Ondra budou mit mnohem vetsi praktickou zkusenost s ciste elektrickym pohonem, a nesdileji jen propagacni informace vyctene z internetu....
Taky vim, ze nemam porad pravdu. Rad uznam, pokud ukazete, v cem se mylim. (Kdyz ale dojdou protiargumenty, tak je dost nefer osobni utok, ze oponent je prilis namysleny...)
A taky jsem si diky teto diskusi ujasnil par veci, a jsem za tu diskuzi rad, takze doufam ze nic ve zlym... :)
...Tesly s nemeckou značkou vôbec nie sú vynimočné....
Vyjimecne jsou. Neni jich 20% ani 10% ale do jednoho procenta, tudiz jsou vyjimecne. (Prestoze existuji a clovek ji skutecne tu a tam vidi)
...Ani benzín Vám nezaručí že nikdy nedojde palivo,...
To jiste ne. ale natankuju kdekoli, kdykoli a za minutu muzu frcet dalsich 1000 kilaku. Ano, vim ze kazdy elektromobilista po dvou hodinach jizdy rekne: Ja stejne si chtel dat kafe a pit ho 50 minut (a to jen pokud dany supercharger neni zrovna obsazeny, jinak hleda nocleh.)
... že 400Wh/kg sa uvádza ako hranica....
No ano. Kdyz mame realnych 300Wh, uvadi se hranice 400Wh jako prulom. Kdyz melo olovo 50Wh, uvadela se hranice 100Wh. A opravdu Li-xxx baterky prulom byly... Do modelu, do hracek a pro velke nadsence dokonce vyjimecne i na silnici. Ja jen tvrdim, ze 400Wh ma k praktickemu porovnani s benzinem/naftou jeste velmi velmi daleko.
... tak mi prepáčte že oni nevedeli že to nejde....
Ja Vam nemam co odpoustet, me jste nic neprovedl. Ja vim, ze i C172 dokaze letet s 20 litry avgasu (pokud je pilot dostatecny hazarder, anebo si neco dokazuje).
Až na to, že jediný kto dával argumenty a aj načrtával možné riešenia bol Václav:-) Z tvojej strany sú to skôr "politické" heslá;-) Ale zase čo sa čudujem, veci sa vždy riešia politicky až potom sa hľadajú funkčné riešenia:-)
Před 5ti lety jsem jako nadšený příznivce elektropohonu spočítal, kolik váží LiPo baterie, do níž se uloží energie, kterou spalovací motor vyprodukuje z 1l 100octanového benzinu. Tenkrát to bylo 27.5kg, při zahrnutí odlišné účinnosti elektro v.s. spalovacího motoru. Bez jakékoli elektroniky a managementu pro odstavení vadných článků. Dnes to jistě nebude řádově odlišné číslo. Takže chemické baterie v letadlo jako jediný zdroj pohonu zcela jistě v nejbližší době nehrozí.
Me tedy vychazi 1:30 skutecny pomer energie mezi benzinem a Li-xxx bateriemi. Pri zapocitani male ucinosti pistoveho motoru (35%) pak cca 1:10. (Pozor, tady jsem advokat elekra :)
Ale je jasne, ze dokud to nebude alespon 1:2 nebo lepsi, tak zustavame jen u nadseneckych pokusu, jako napr z tohoto clanku.
však to píšem od začiatku, že momentálne je to technológia pre lietanie okolo komína :)
žiadna technológia ale nerastie na strome, je to tvrdá práca inžinierov a dosť často aj padanie na držku. Bez toho to nejde. Takže nech sa len hrajú a skúšajú.
teraz som nasiel jeden starsi Flying-revue, kde bola reportaz o elektrifikovanom Bristelli. Autor clanku uvadza vydrz 90 minut, t.j. po odratani rezervy 45-60 minut letu.
Neda mi to a zareaguju... Jsem velky fanda elektrickych letadel a od roku 2010 jsme se vyvoji "elektroletu" dost intenzivne venovali.
Mozna jste v roce 2014 zaregistrovali nas let "okolo CR". Doprovodne auto s nabijeckou (+ jedno navic s kameramanem), dolet cca. 60 km, shaneni zasuvek pro nabijeni po vesnicich.... proste nadherny zazitek. Jako z "pionyrskych dob letectvi" :-) To, ze budu o podobne akci cist jako o "svetovem rekordu" v roce 2021 me trochu prekvapuje, ale proste jsem se v rychlosti vyvoje elektroletu trochu spletl :-) I kdyz... v roce 2019 a 2020 jsme uz letali u Mt. Blancu, pres Norsko/Svedske hory, ve Svycarsku atd... a to s dolety pres 200 km.
Letectvi je velice konzervativni obor. Je odvazne si myslet, ze kdyz se objevi nova technologie tak se muze okamzite vyuzit pro letadla. Kdyz si prectete informace o eVTOL, eSTOL a "e-dopravnich letadlech" tak se jejich designeri zpravidla haji tim, ze cekaji na novou generaci baterii. Nase "male" sportovni letectvi ale zpravidla vyuziva dostupne a overene technologie. Nejcasteji z automotive prumyslu. Takze co si budeme nalhavat - jsme radi za Li-Ion clanky at uz typu 18650 nebo 21700. A tyto clanky maji znamy pomer Wh/kg.
Pujdeme-li "shora" pak mate jasne definovanou MTOM a minimalni pozadavek na hmotnost posadky (2x 100 kg pro dvoumistne stroje a 1x 110 kg pro stroje jednomistne).
Zazraky se nedeji... po odecteni hmotnosti draku, motoru, regulatoru a veskere "kosmetiky" Vam na baterie zustane neco pres 100 kg. Toto cislo vydelte cca. 5ti a mate vyuzitelnou kapacitu baterie - kolem 20 kWh. Pridejte "dlouha kridla" a letejte na rychlosti nejlepsi klouzavosti (tzn. relativne pomalu) :-) a dostanete se na prikon 10-12 kW.
A z toho dal plyne, ze mate rezervu na 90 minut letu s tim, ze vam po pristani v baterii neco malo zustane. To je dobre pro zivotnost baterie, takze je spravne s tim pocitat hned od zacatku. Jenze to taky znamena realny dolet kolem 150-180 km (s malou bezp. rezervou).
Co s tim? V prvni rade je nutno to tak brat a necekat zazraky. Budou casem k dispozici lepsi baterie? Super. Takze to v budoucnu bude jen lepsi. Ale spis nez na "o trochu lepsi baterii" bych se osobne soustredil na moznost mit na palube nabijecku. 400V/16A(32A) 3f zasuvku dnes sezenete po cele EU (pozor - krome Francie). Takze mala, lehka a "palubni" 10-15 kW nabijecka by umoznila relativne slusnou nezavislost. Jsou tam sice dalsi omezeni atd..., ale to uz by bylo na samostatny clanek :-)
Ze to nezni to jako pozitivni reklama na elektricke letectvi? Cestovat tak, ze pro hodinu letu budete hodinu nabijet? A to v dobe Rotaxu a nadrzi na 100-150 litru paliva (a tim padem doletu pres 1 500 km rychlostmi pres 250 km/h) to vypada jako skok zpet. Ale to nema byt negativni reklama. Spis je to o tom nahlizet na tuto technologii realisticky. Ja osobne verim, ze se elektricke pohony ve sportovnim letectvi postupne rozsiri. Zacne to pomalu a u letadel typu GLD, TMG apod. Tedy tam, kde staci relativne male vykony. Netroufam si odhadnout rychlost rozsirovani e-pohonu do GA a byl bych asi skepticky k informacim, ze za 2-3 roky budou letat certifikovane vicemistne "e-dopravni letouny". Ale o tom, ze se budeme s elektrolety setkavat stale casteji nepochybuji :-)