AKTUALIZOVÁNO Nečekané pozdvižení vzbudilo středeční přistání letounu registrace OE-DSF na pražském ruzyňském letišti. Stroj Mooney M-20J prováděl neřízený let z německého Stuttgartu přes Česko, v okolí Prahy však bez povolení vstoupil do CTR Ruzyně a bez jakékoliv komunikace s řízením letového provozu krátce před půl desátou večerní přistál na v tu dobu uzavřené dráze 06/24. Ignoroval přitom i červený světelný signál z věže.
Podle mluvčího Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) Vítězslava Hezkého se pilot před přistáním potýkal s poruchou elektroinstalace a tudíž i ztrátou navigačních přístrojů. „Podle dostupných informací u něj zároveň došlo ke stresové situaci,“ dodal v rozhovoru pro Českou televizi.
Vážný incident je nyní v šetření Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN). Jeho ředitel Pavel Štrůbl Seznam Zprávám potvrdil, že se jednalo o pilota staršího věku.
Dráha 06/24 byla uzavřená kvůli údržbě, v době incidentu na ní nikdo nepracoval.
ÚCL vydal včera k incidentu sdělení na svém webu.
Sdělení k přistání letounu Mooney na uzavřené dráze LKPR
Dne 26.5.2020 přistálo na letišti Praha Ruzyně letadlo bez spojení, přistálo na uzavřenou dráhu. Nedošlo k žádným zraněním a škodám na majetku. Výše uvedené věty jsou jednoduché a vyjadřují skutečný stav věcí. Letectví je obor, který je postaven na neustálém poučování se z chyb a nových zjištění. Dále stojí na pevných fyzikálních zákonech, které nelze obelstít. Pokud každý účastník letectví ctí tyto dvě pravdy, je letectví nejbezpečnějším a nejsofistikovanějším způsobem dopravy.
V případě pilota, který neplánovaně překonal velikou vzdálenost a nakonec přistál v Praze, došlo z jeho strany k mnoha opomenutím, chybám, ale protože systém letectví je robustní, počítá s lidským činitelem a jeho změnou chování ve stresu. I řetězec několika chyb nezpůsobil leteckou nehodu, protože zafungovaly jiné záchranné mechanizmy.
V tuto chvíli příslušné úřady situaci vyhodnocují, ale z dostupných informací lze předpokládat, že příčinou následujícího řetězce chyb byla ztráta orientace. Piloti jsou cvičeni na ztrátu orientace, ke ztrátě orientace v méně vybavených letadlech může dojít, byť by jí měl pilot maximálně předcházet. Pokud taková situace nastane, jsou metody vedoucí k obnovení orientace. Ztráta orientace neznamená ztrátu kontroly nad letadlem, pouze neznalost polohy. V okamžiku, kdy se let stal z pohledu ostatních uživatelů nestandardním tj. vstoupil bez povolení do řízených prostorů pražského letiště, služba řízení letového provozu postupovala dle nastavených scénářů a odklonila ostatní provoz. Systém jako takový je na podobné situace připraven a zafungoval. Samozřejmě situace bude důkladně analyzována a pokud bude zapotřebí, budou přijata opatření k dalšímu zvýšení bezpečnosti.
Jistě nebylo dosud obvyklé, aby úřad ve svých sděleních psal něco jako “výše uvedené věty jsou jednoduché a vyjadřují skutečný stav věcí”. Vždyť ta věta neobsahuje žádné věcné sdělení, je znát, že úřad teď nekomunikuje s občanem či jiným subjektem, ale s davem.
Je vidět, že tomuto případu se dostalo všeobecné medializace a veřejnost reaguje, jak je léta vychovávaná: nalézt viníky - zakázat - sebrat papíry - napařit likvidační pokuty - zavřít - sestřelit - zpřísnit. To je běžná kultura v silniční dopravě. Zlovolný dav automaticky předpokládá, že řidiči páchají přestupky ze zlovolnosti. Za vydatné mediální podpory. Stejný postup se aplikuje poslední dobou třeba i na drážní dopravu. Profesionální strojvůdce udělá chybu a veřejnost žásne, že mu hned nesebrali na doživotí papíry a může jezdit dál. Nikoho nenapadne, že bezpečnost se nezvýší, když zkušeného zlikvidují a namísto něj seberou někde na ulici nováčka bez zkušeností a posadí jej na mašinu.
No a teď došlo i na všeobecné letectví. Úřad zoufale opakuje základní věci, jako že z každé chyby bychom se měli všichni především poučit a kultura ostrakizace a trestů vede na opak - přirozenou snahu chybu spíše zatajit. Jenže asi marně. I tady na Aerowebu je v každé diskusi k nějakému případu spousta příspěvků o tom, jak by se měl hledat viník, jak by se měl potrestat, sebrat mu papíry atd. A to od lidí, kteří se tváří, že jsou letci.
Hoď kamenem, kdož jsi bez viny... dav je anonymní. Chyby jsou nebezpečné. Když se vlastně díky fungujícímu zbytku systému nic fatálního nestalo, souhlasím s tím, že by bez ostrakizace stačilo udělat analýzu a poučit leteckou veřejnost. K posouzení případného trestu se necítím kompetentní. Souhlasím s názorem, že když se to přežene, inspiruje to ostatní do budoucna tutlat, nehlásit, neřešit, nevidět, ujet (třeba od nehody) a podobně. Doba a dostupné informační technologie žel dávají příliš mnoha lidem, příliš moc informací. I těm, co je nepotřebují a/nebo hlavně neumí správně vyhodnotit.
Měl kliku, pokud je věřící, měl by v kostele zapálit svíčku.
30.05.2020 v 12:27
Yarda
Když vidím na některém záznamu jeho letu, jak se motal jako hadr na holi, tak je skoro zázrak, že nějaké letiště vůbec našel. Docela by mne to zajímalo, jak se navigoval.
Grippeny zvedat kvůli němu asi skutečně bylo zbytečné, ale nějaký albatros se proletět mohl, aby ho na vhodné letiště dovedl.
RE: RE: RE: Měl kliku, pokud je věřící, měl by v kostele zapálit svíčku.
31.05.2020 v 15:56
m
To vie len on. Chcel som povedat, ze nepozname okolnosti a tak to tu netreba rozmazavat, alebo robit z toho senzaciu. V kazdom pripade dodrzal priority v pripade nudze: Aviate, Navigate, Communicate....
P.s. minuly rok, resp. rok predtym bola udalost, ked juhovychodni susedia prevetrali za dobreho pocatia Gripeny (? neviem presne co maju) na "identifikaciu" Katany, ktora preletela bez letoveho planu cez hranicu smerom na vychod. V case "identifikacie" uz sedela na travnatom letisku. Nechce sa mi to hladat.
Můj vzdálený příbuzný z Německa se ve svých 82 letech v klidu a pohodě prohání ve svém silném mercedesu 250 km/h. Bývalý hrdý zaměstnanec automobilky, co měl pod sebou 1500 lidí. Občas mu říkáme, hele, strejdo, již bys tak rychle jezdit neměl. On na to, však já již nejezdím tak často jako dříve, jen když je volná dálnice, a to medíka v pohodě zvládnu !.Má pravdu, borec, který pomohl vybudovat silnou Evropu, a ani němečtí psychologové ho neposílají do kriminálu jako psychopatickou osobnost za to, že Svůj vůz spolehlivě vodí v rychlosti 250 km/h , tedy zhruba 70 m/s. Tak se chová svobodný a sebevědomý národ.
Narozdíl od nás, kde každý, kdo si dovolí na prázdné dálnici protáhnout zakarbonovaný motor kolem 180ti km/h je našinci ihned klasifikovám jako osobnost psychopatická, zatím co ti, kteří jsou opravdovýmo psychopaty, ohrožují ostatní velice nebezpečným způsobem jízdy i při předepsané 130ce !!!
Jezdím od roku 1987, nikdy havárie, a to se velmi rád občas, na chvilku, na rovném úseku, bez viditelného provozu, projedu 220, ale jen tam, kde jsem sám, a jakmile se přiblížím provozu, ihned měním chování a jedu předvídavě a ohleduplně. Až mě změří, tak mě všichni budou označavat za psychopata a naši psychologové pošlou rovnou do Bohnic - on jel 220!!! Tak to by museli zavřít do Bohnic 70.000.000. němců.
To jen pro úvod:
Letěl ve svém letadle, nikdy ho nezradilo. Najednou bez elektriky, bez navigace. Něco již zažil
Nevím, jestli má klapky na hydraulice, mechanice. Z jeho chování dovozuji, že věděl, že se nemůže spolehnout na přistávací systémy- klapky, brzdy, navigaci, nevěděl, kde je.
Motor přede, paliva mám na tolik hodin letu. Nasadil tedy odhadem kurz, nakterém, jak doufal, objeví velké letiště s dostatečně dlouho dráhou, kde bude moci přistát bez klapek na rychlosti a po doběhu maxumálně zabořit čumák do trávy.
Naštěstí objevil Ruzyni, správně vyhodnotil, že nebude blokovat hlavní letovou dráhu letiště a po vyhodnocení situace sednul na tu uzavřenou, kde nikoho neomezil!, a v nejkratším možném čase se jelo dál podle plánu.
Za mě má za 1. Nic nerozbil, nikoho nezabil, nezatížil ani zdravotní systém, ani záchranku, prostě se mu to ve velikém stresu podařilo vyřešit na jedničku. A správně se spolehnul na dispečery velikého letiště, že mu v době rekognoskace terénu přistání udělali bezpečnostní okno. Od toho tu kluci přeci jsou, a tyto situace řešit umí.
Takže máme zase jednu velice cennou zkušenost s dobrým koncem za sebou a to je vlatně DOBŘE!! Poučení pro nás? Možná by to chtělo na ose Plzeň - K. Vary mít takovou malou základničku s pár L-39 NG, kde by se cvičil náš dorost, a někdy by v Ostrém režimu řěšil podobné případy. Stejně tak i pozemní armáda. Je jich tady na Západě zoufale málo. Vidět tady naše letectvo se rovná učiněnému zázraku, tady vlastně naše armáda vůbec přestala existovat.
Hlavně, že se pánovi nic nestalo, a ať co nejvíce takovýchto krizovek dopadne tak, jako tato!!!
Promiň, ale nemůžu absolutně souhlasit!! Byla to obří nedbalost a štěstí, že v téhle době není skoro žádný provoz na LKPR. Nevím jak si představuješ že má vypadat ta šance co dal řídícímu, ale teda vykřižovat dráhu hned na první dobrou žádná šance není. Koukněte na ten záznam letu, někde nad Zbraslaví si všimnul dráhy a hned to k ní ohnul. Předpis popisuje co dělat při ztrátě komunikace, tak si to rovnou můžete nastudovat.
Já pro to obhajobu nenám, hlavně protože to byl DEN!! Ztratit se ve dne nad Evropou a doletět ze Stuttgartu do Prahy mi přijde jako hodně velkej bizár.
Mít právo lítat nebo jezdit rychle je krásné, ale máme taky zodpovědnost za sebe a ostatní. A pokud pocit "práva" převažuje, tak bude lepší spíš otevřít pivko a opéct buřta na zahradě a napokoušet štěstí. Jediné poučení pro "nás" vidím v tom, že systém licencování někde selhal.
Ale to se přece stávalo odjakživa, že se někdo s letadlem ztratil. A Mooney není zrovna pomalý stroj, dnes naštěstí není životně důležité v podobných situacích "točit od státních hranic". MAV má pravdu, pokud letadlu vypadla elektrika, vyřešil situaci naprosto správně - přinejmenším na Ruzyni má k dispozici kompletní záchranný systém. Výsledek - zdravý pilot, nepoškozené letadlo, nikomu a ničemu se nic nestalo - to je přeci ideální vyřešení nouzové situace, ne?
Sice ještě není k dispozici závěrečná zpráva, ale i z dostupných informací vyplývá že to pilot správně neřešil. Argument že se nic nestalo taky nic moc neznamená. Ono se nic nestalo kvůli shodě náhod a práci řídících, to ty by zasloužili pochvalu.Fakta jsou:1) Pilot přistál na uzavřenou dráhu řízeného letiště bez povolení.2) Neprovedl postup pro ztrátu spojení.3) Ignoroval světelný signál z věže.4) Ignoroval značení na dráze (bíle X, světla a přehrazenou dráhu).Má osobní domněnka:Vzhledem k "OE-DSF, Praha Radar, If you read me squawk ident." Tak předpokládám že mu běžel odpovídač a že tam neměl 7600 ani 7700. Napovídalo by to že mu elektrika běžela. Jestli mu fungovalo rádio nevím. Stejně tak nevím jestli přistál na Ruzyni kvůli tomu že na ni narazil, nebo kvůli tomu NOTAMu o letech z/do Schengenu. Přišlo by mi ale divné že si přečetl tenhle NOTAM, ale už zapomněl na ten o uzavřený RWY.Co jsem nikde nenašel je jestli plánoval sednout na LKPR a kolik měl paliva a času. Při rychlosti co M20 letí mohl být za míň než 30 minut v Drážďanech. Tak navigačně složitý to není, podel vody na sever.Pokud opravdu musel sednout na LKPR a žádný z postupů jak získat alternativní spojení nezafungoval, tak správnej VFR postup je: 7600 na odpovídači, zjistit si vítr, prohlédnout si dráhu, zařadit se na okruh a sledovat věž pro vizuální signály. Pro zvídavé AIP ENR 1.1 odst. 1.1.3 a dále předpis L2 odst. 3.6.5.2.1. Pilot by si za toto 1 rozhodně nezasloužil, možná tak za 4, že měl štěstí a nikoho nezabil.
Když tak vidím některé komentáře, které obhajují ten řetězec chyb hodně ledabyleho pilota. Vnuklo mi to nápad.
Uspořádáme v sobotu ve 12:00 slet letadel GA u prahu dráhy 06. Opečeme burtiky, poklabosime a zavzpominame na staré dobré časy, kde se dalo létat jak jsme chtěli. Bude předčítání z biografie Jana Kašpara.
Snad to UCL pochopí, že každý dělá občas klukoviny. Při nejhorším nás Ing. Horák vytaha za ouška a postaví do kouta. Nebo nás nechá desetkrát přepsat zkouškové otázky PPL.
Já osobně jsem pilot zatím jen s pár desítkami hodin na dvou typech, takže spíše se snažím jen poslouchat/číst, dávat pozor a učit se. Dokážu pochopit abnormální siutaci na palubě a jsem dalek toho někoho ihned odsuzovat. Z různých informací jsem ale nepřímo pochopil, že to je člověk, který podobných "příhod" za sebou má už několik. Doufám tedy, že úřad přihlédne k jakési "trestní minulosti", tak jako to (občas) dělá PČR při přestupku, tak jako se to dělá při udílení zápasových trestů v hokeji. Jestli je to u pilota první nebo ojedinělý průšvih, tak ok, chybu můžeme udělat každý. Jestli je to pravda a má takovýchhle excesů za sebou víc, tak by za to asi měl nést odpovídající trest. A vůbec mě nezajímá nějaký věk. Kromě toho by tu závadu, kterou pilot deklaroval jako příčinu svého jednání, měl někdo prověřit.
Dokážu totiž pochopit všechno od kufru, přes závadu na palubě, až po přistání na první letiště, které vidím. Že to dokážu pochopit neznamená, že tomu hned věřím. Co ale nepochopím je přistání přes naprosto jasný zákaz - světelnou signalizaci z věže. Každý máme v databázi letišt kartu, kde je přesně tohle vysvětlené - jedná se o všeobecný postup při udělování povolení k přistání kdekoli na světě. Poslední způsob komunikace mezi věží a pilotem. Pokud sedám na velké letiště, očividně tam, kam jsem asi původně nechtěl, nemám spojení, tak to budu ignorovat? Správně bych takový signál měl očima dokonce vyhledávat. Neberu ani stresovou situaci, copak to éro lítá na elektřinu? Že mi všechno zhaslo přece neznamená, že se z toho mám hned podělat. I s glass cockpitem tam stopro má základní záložní přístroje a za podmínek VFR den.....
Nesouhlasím s dehonestací pilota, protože se ještě přesně neví, jak to bylo. Stejně tak ale nesouhlasím s názorem, že se statečný pilot vyrovnal s těžkou závadou na svém letounu, a protože se nic nestalo, je vlastně všechno v pořádku.
članok hovorí iba o červenom svetle resp. červenom svetrelnom signále z veže. Ale to či svietil stálo (ostať na okruhu) alebo prerušovane to už nevieme. Apropo bohvie kolki z nas by si v prípade stratenia sa okamžite vybavili čo ten ktorí svetelný signál znamená. Od klávesnice sa ľahko mudruje. Starý človek ma zhoršené kognitívne funckie a zhnižený reakčný čas na podnety.
Bude to zajímavá zpráva UZPLN, naštěstí bez "polytraumat neslučitelných se životem". Zaráží mne jenom zmínky o úplném výpadku navigačních přístrojů. Na internetu koluje záznam z radaru, tak mu musel fungovat aspoň odpovídač. Místy letěl tak nízko, že by ani mobilní telefon nebyl bez šance. Zapadající slunce za zády, taky něco naznačuje o směru letu. Asi jediný osmdesátník na světě, kterému Covid zachránil život (zastavením provozu na Ruzyni).
CPL, IR(A), takže odpověď je zkusil :-) Ta poznámka směřovala k tomu, že jaksi nemohl mít totální výpadek všech přístrojů a 7600 se podle reakce řídící taky nekonalo.
Stále mi to přijde jako totální selhání. Ta fabulace o výpadku přístrojů ani nevím jak vznikla, ale nikdo z oficiálních zdrojů to neřekl. ÚCL má všechny informace a podívejte se do jejich vyjádření. Bere to jako selhání jedince a že pouze došlo ke ztrátě orientace.
1. Pokud by ztratil com tak každý pilot musí nastavit 7600 (odpovídat fungoval). To nařizuje předpis a je to součást osnov PPL i zkoužky. Elementární znalost, zvlášť pokud mám v plánu přistát na řízeném letišti. Nehledě na to, že výpadek přístrojů při VFR letu přece není žádná velká krizovka. Všichni jsme to při PPL zkoušeli. I v dopraváku za pěkného počasí to není zas tak strašné. Máme teda navíc STBY přístroje, ale i tak to nemusí být důvod pro vyhlášení nouze. A dá se to všechno zaletět vizuálně, ALE MUSÍ SE TO ŘÍCT ŘÍDÍCÍMU!
2. Podmínka je mít na palubě ICAO mapu. I když to tam neznám, tak dokážu zavolat na INFO, v jeho případě tuším München Information. Letěl dost vysoko na to aby ho viděl na radaru. Stačí přece zavolat a on vám dá heading nad nějaký významný bod, nebo vás dovede zpět na letiště. Od toho tam přeci celá ta služba funguje. A pokud i tak nevím a jsem v pr.... tak stačí zavolat na 121.5 a tam mě najdou. Ta funguje všude a nikdo vás za to popotahovat nebude. Od toho ta frekvence je, pravděpodobně dá frekvenci na příslušné INFO a ten už se postará.
3. Přistával v 21h a podle záznamu bylo světlo. Čili ta poznámka o noci je úplně lichá. Navíc na zavřené dráze nesvítí světla.
4. Přiletět na takhle velké letiště, tak snad každému musí dojít že je to řízené letiště. Jak se chovat ři ztrátě komunikace je v předpisu a je to závazné. Všichni jsme to měli v testech a výcviku na PPL. I dopravní piloti se musí řídit postupy. A třeba ten je, že za VMC nesmím pokračovat na cílové letiště, ale ohnout to na nejbližší možné. A tam následují další postupy jak dát všem čas a prostor se připravit. Tento pán rozhodně nepřevedl žádný postup.
5. Jako naprosto neomluvitelnou prasárnu, je přistát na zavřenou dráhu. Kouknětě na to video a uvidíte kolik příček tam bylo. I nepilot by poznal, že je zavřená. Co kdyby tam někdo zrovna pracoval? To by jste ho taky vychvalovali?
6. Ignorovat červené světlo z věže, když nejsem na frekvenci? Opět další znalost, která je vyžadována na zkouškách PPL. Tady vidíte, že i taková pitomost má občas smysl.
Přistávat bez spojení na řízené letiště, na zavřenou dráhu, a ignorovat červené světlo. Nevím jak víc se dá ještě porušit letecká kázeň. Tohle je naprosto exepmlární případ.
Mám neoficiální ifno od jedné z dotčených stran, že pán měl celou dobu v plánu přistát v ČR.
Takže bych je důležité si uvědomit, že řídící jsou to pro nás. Když je krize tak se nebát volat a říct co se stalo a dbát na to, aby vás ten druhý pochopil. Nikdo vás nikdy nebude popotahovat za to, že když máte roblém, tak potřebujete pomoct. Oni sedí na zemi u počítače a jsou třeba víc v klidu než vy. Věřím, že i kdyby zavolal něměcky, tak se pokusí v celé budově najít někoho kdo mluví něměcky. Přeci se na vás nevyprdnou (pokud to teda není italský řídící).
Dopustil se tresného činu (obecné ohrožení z nedbalosti), také proto ho zadžela policie. I když máte krizi, tak je potřeba věci domýšlet. Bude zajímavé jak to celé dopadne.
Honzo, skvěle napsáno, naprostý souhlas. Podle neoficiálních zdrojů Pan Pilot už podobný průser v minulosti udělal a toto byl jen další.... Snad jen jako dokreslení ignorance je fakt, že ani neměl u sebe pilotní průkaz a doklady od letadla. Tyto si ÚCL musel vyžádat.... Následně se zjistilo, že měl propadlý medical. No a po přistání bylo zjištěno, že avionika v letounu funguje bez závad. Můžeme jen spekulovat co pilota vedlo k takovému jednání, možná psychika, uvidíme na co příjde UZPLN. V žádném případě nechci aby to vyznělo jako hon na čarodejnice, pána je mi spíš líto, ale pro nás ostatní: Toto jednání je neomluvitelné a takhle se to fakt NESMÍ dělat. To že se ve výsledku nikomu nic nestalo byla jen souhra šťastných náhod a ne výsledek profesionální práce pilota.
Pod to se nezbývá než podepsat. A pro všechny, kteří toho "pilota" z naprosto nepochopitelných důvodů dokola omlouvají. Zkuste si pánové představit, že by totéž provedl ve Frankfurtu našinec. Domů ať jede samozřejmě vlakem, všechny průkazy sebrat, kvalifikace doživotně zrušit a letadlo zabavit. V Německu by se s Vámi vůbec nebavili. A pána mi vůbec líto není, protože v letectví se chyby skoro vždy platí něčí krví. Teď naštěstí ne...Co kdyby sestřelil bulíka plného koupáků cestou z dovolené?
pána nejdem vôbec obhajovať, ale tá posledná veta je totálna demagógia, lebo na "keby" sa v živote nehrá a ak sa bude hrať, tak rovno všetkých treba zavrieť doma, lebo potenciálne aj ten najväčší majster sveta môže spôsobiť katastrofu.
Inak tiež mi tá debata príde asi už zbytočná, nakoľko kompetentné úrady sa s tým popasujú a tu na diskusii asi nemá komplexné info nik.
Kdyz jsem se ztratil tak jsem to poznal do 5 minut letu . Jednou me napovedela Olomouc jako sedy flek v dalce a pri dalsi zakufrovani RLP. Dovedl me az k Brnu a tam jeste jednou jsem potreboval asistenci abych trefil vstupni bod. Nikdo na me nebyl neprijemny .
Kdysi mě v CTR Karlovy Vary při akrobatickém letu se Z-50 vysadilo rádio (vysílání). To bylo v době, kdy tam ještě býval provoz. Paliva málo, na palubě odpovídač není. Chvíli jsem poslouchal a když jsem usoudil, že bych nikomu do přiblížení nevletěl, přiblížil jsem se ze směru kolmo na dráhu k věži a obletěl ji před oknama dispečera a zamával křídlama. Dispečer pochopil okamžitě, slyšel jsem jak uklidil provoz mimo, zasvítil mi zeleným světlem, já mu zamával křídlama a přistál. Potom zavolal na věž. Navzájem jsme si poděkovali za spolupráci a bylo to vyřízené. Chce to hlavně nezmatkovat a postupovat selským rozumem - dát o sobě vědět, dispečeři nejsou na druhé straně barikády, ale naopak - hodně z nich taky lítá, takže mají pro piloty pochopení.