Poslední dobou se zvědavě dívám na ruce sportovních i profesionálních pilotů a v zásadě vidím dva druhy lidí:
a) části letců jsou hodinky lhostejné a odmítají je s poukazem na to, že na palubě každého letadla jsou dnes minimálně jedny hodiny,
b) druhá skupina má zjevně v hodinkách zálibu a na rukou mají buď mechanické kousky zajímavých značek, nebo alespoň jejich napodobeniny.
Než se pustíme do přehledu typických leteckých modelů, dovolte mi jen připomenout, že náramkové hodinky se rozdělují na quartzové (na baterku) a mechanické (poháněné klasickým hodinovým strojkem, a to buď s ručním nebo automatickým nátahem). Výhodou quartzu je vysoká přesnost, jednoduchost a nízká cena. Mechanické hodinky (na první pohled je poznáte podle plynulého pohybu vteřinové ručky) jsou naopak poměrně nepřesné (odchylka do 5 sekund denně se považuje za velmi dobrou i u drahých značek). Přesto by hodinkoví fajnšmekři zpravidla quartz nevzali na ruku a mezi dražšími značkami ani příliš quartzových modelů nenajdete.
Cena hodinek je vůbec zvláštní věc – a přímo vzor relativity individuálního náhledu. Pro většinu lidí jsou hodinky za několik desítek tisíc korun absurdně drahé, ale za mobil s životností dva roky bez mrknutí oka zaplatí deset tisíc. Je to jako když jedete z letiště po krásném dni, kdy jste na navigačním letu nalétali tři hodiny. Vysvětlete někomu, kdo nelétá, že jste právě utratili 15.000 Kč a že to byly zatraceně dobře utracené peníze :-) Tolik k cenám a prosím nepozastavujte se tedy nad tím, že některé z níže uvedených značek nepatří k nejlevnějším.
Pojďme tedy na exkurzi širokou škálou leteckých hodinek. Podobně jako kdysi v případě letecké literatury jsem si i nyní dovolil subjektivní hodnocení.
Breitling – když už jsme s nimi začali...
Většina modelů mi ale připadá trochu přeplácaných a navíc se značka na můj vkus stala příliš status symbolem. Paradoxně mi nejzajímavější přijde quartzová řada Aerospace anebo retro verze klasického modelu Navitimer.
Omega – nezakládá si tolik na své letecké image,
ale pokud máte vztah ke kosmonautice, pak Speedmaster Proffessional je prostě klasika. Nedávno tento model, který nosila na měsíci posádka Apolla 11, začali (konečně!) dělat místo původního hesalitového (plastového) sklíčka se sklem safírovým. Opravdu funkční letecké hodinky od Omegy se jmenují X-33 a vypadají hrozně.
IWC – Pokud chcete vysoce prestižní značku s velkou leteckou tradicí a silným zvukem,
pak cokoliv z řady IWC Pilot je vaše volba. Vlajková loď Big Pilot staví na konceptu německých B-Uhren (Beobachter Uhr – velké hodinky, které nosil na palubě německých bombardérů navigátor, IWC byl už tehdy jejich výrobce). Spartánské Mk. XII jsou naprostá klasika.
Fortis – švýcarská značka s dobrým poměrem cena/výkon a silnou leteckou image.
Pilot Proffessional Chronograph vypadá bombasticky, B-42 s krémovým ciferníkem a modřenými ručkami působí rafinovaněji a dá se dobře nosit i k obleku.
Sinn – zajímavý německý výrobce, který si zakládá na kvalitě svých pouzder.
Praktické a nenápadné hodinky, ale díky slabé historii i marketingu máte pocit, že jim něco chybí... Když už, tak bych volil model Flieger 356 UTC.
Longines
Leteckých modelů má spoustu, ale asi nejslavnější jsou pilotní hodinky dodávané ve třicátých letech pro československé vojenské piloty. Mají otočnou lunetu a vzadu na dýnku nápis „Majetek vojenské správy“ s evidenčním číslem. Pokud se k některému kousku dostanete, kupte si ho, dýchá z nich historie.
Prim – i český Prim vyrobil několik leteckých modelů.
V osmdesátých letech hodinky na bázi Prim Sport dodávané vojenským pilotům (s pilotním odznakem na ciferníku) a úplně čerstvě hodinky pro vrtulníkáře z Přerova.
Hanhart a Tutima
Dva tradiční němečtí výrobci, které v letectví proslavil v podstatě totožný model dodávaný stíhacím pilotům Luftwaffe (Hanhart 1939, Tutima 1941). Obě firmy ho dodnes vyrábějí jako repliku svých původních hodinek.
Poljot – ruská značka a dobrá volba na začátek,
pokud se vám nechce zatím za hodinky utrácet (nebojte, to přijde). Modelů je spousta a používají vlastní ruské strojky. Když se vyhnete modelům pouťovějšího vzhledu a napodobeninám slavných švýcarských modelů, narazíte na zajímavé mechanické hodinky za dobrou cenu.
Pokud se vám zalíbily repliky německých B-Uhren a nemáte zrovna na IWC, mohou být řešením značky jako Zeno, Laco, Stowa nebo Archimede, které staví na historickém designu. Některé z těchto firem dokonce tento model za války skutečně vyráběly.
Co vlastně od leteckých hodinek – kromě pilotního spiritu - očekávat? Na odborných diskusních fórech najdete řadu kritérií. Pro mě osobně vychází jako podstatné jediné – aby z nich bylo možné rychle přečíst kolik je hodin. Hodí se datum a stopky (chronograf), dobrá věc je také otočná luneta jako pamatovátko. Shrnuto – z praktického pohledu nejlepší službu odvedou digitálky od Vietnamců. Všechno ostatní je marketing, historie, příběh...ostatně jako u každého výrobku.
A jaké hodinky nosíte vy?