O víkendu 21. a 22. září bude ostravské letiště již tradičně hostit jednu z největších armádních show ve střední Evropě. Akce se ponese v duchu oslav 70. výročí od založení NATO a 20. výročí vstupu České republiky do Severoatlantické aliance.
Akrobatické skupiny, bezpilotní letoun i obři americké armády
Nabídku stát se zvláštní partnerskou zemí letošních Dnů NATO v Ostravě & Dnů vzdušných sil AČR přijalo Rumunsko. Velká pozornost bude proto věnována této v pořadí šesté partnerské zemi, která si na dvoudenní přehlídku konající se na mošnovském letišti připravila tři vzdušné dynamické ukázky. Akrobatická ukázka legendárního Migu 21 LanceR C rumunského letectva bude nepochybně jedno z nejočekávanějších vystoupení Dnů NATO. Rumunské letectvo si pro diváky připravilo raritní dynamickou ukázku, která je zároveň premiérou vrtulníku IAR 330. Nebude chybět také dvoumístný cvičný letoun IAR 99 Soin a statickou ukázku partnerského státu doplní transportní letoun C-27J Spartan.
Letošní rok zpestří především velká várka premiér. Z nichž pro české diváky jednoznačně nejzajímavější bude světová premiéra českého cvičného letounu L-39NG. Zatímco v minulých letech se na akci představoval technologický demonstrátor nového stroje, tento rok Aero Vodochody představí finální L-39NG včetně závěsného zbraňového systému.
Premiéru zažijí také dvě akrobatické skupiny. Midnight Hawks a Patrouille de France. Finská skupina Midnight Hawks se představí se čtyřmi letouny Hawk pilotovanými instruktory letecké akademie finských vzdušných sil, zatímco francouzská skupina Patrouille de France bude svou precizní slétanost demonstrovat pouze v sobotu na strojích Alpha Jet E.
Poprvé se také představí dvojice letounů z Itálie. Konkrétně se diváci mohou těšit na statickou ukázku víceúčelového letounu s měnitelnou geometrii křídel Panavia Tornado a jednomotorový letoun italské produkce AMX International známý také pod přezdívkou Ghibli. Po deseti letech přiletí ze Spojených států také obří transportní letoun C-5M v modernizované verzi Super Galaxy. Ten na ostravské letiště dopraví dva budoucí české vrtulníky UH-1Y Venom a AH-1Z Viper, které nahradí dosluhující Mi-24/35. Na cestě jej doprovodí již tradiční a velmi oblíbený účastník, strategický bombardér B-52.
Na Dnech NATO se také představí desetimetrový bezpilotní letoun Watchkeeper britských pozemních síl, který disponuje schopností operovat až 17 hodin a po modifikaci je možné jej vybavit řízenými střelami. Víkendovou akci zpestří také alianční letoun E-3A v tematickém zbarvení, který podtrhne oslavu 20. výročí vstupu České republiky do Severoatlantické aliance a 70. výročí vzniku NATO.
Vzdušné síly Armády České republiky si připravily několik dynamických ukázek. Nebude chybět stíhací letoun JAS-39 Gripen, dvojice lehkých bitevníků L-159 ALCA a na své si přijdou také fanoušci vrtulníků při prezentaci bitevního Mi-24/35, nebo W-3A Sokol.
Návštěvníci nebudou ochuzeni ani o pozemní ukázky. O část programu se postará rumunský tank TR-85M1 Bizon, který bude společně s těžkou technikou 7. mechanizované brigády zapojen do ukázky rozsáhlé bojové činnosti. Pozemní stroje doplní lehce obrněné vozy DINGO a IVECO, protiletadlový komplet RBS-70 nebo radiolokátor Věra. Nebude chybět ani ukázka současné výstroje a výzbroje armády, model polní nemocnice a ukázka bezpilotních letounů.
Pro lepší přehled si lze podobně jako loni zdarma stáhnout aplikaci Dny NATO, která kromě podrobných informací nabídne i interaktivní mapu areálu či aktualizovaný program.
Informace pro přílet vlastním letadlem
Vzhledem k hustotě letového provozu v době konání Dnů NATO v Ostravě, kdy se v okolí Mošnova pohybuje současně IFR a VFR provoz od pomalých ULL přes linkové a charterové lety až po velmi rychlé vojenské stroje, je opět nutné při víkendových příletech dbát speciálních pokynů. K hladkému průběhu celé akce slouží opět systém slotů. Volné sloty je stále možné získat na stránce http://www.airport-ostrava.cz/cz/page-prilette-na-dny-nato-vlastnim-letadlem-rezervace-slotu/
Příletové postupy
- Plánujte svůj přílet tak, abyste dodrželi svůj slot. V případě příletu mimo slot vám nebude umožněno přistání. Musíte na let podat letový plán s uvedením vašeho čísla slotu v poli 18 tohoto plánu. Pro lety ve skupině musí být v poli 18 uvedeny typ a imatrikulace všech letadel ve skupině. POZOR! Pro přílet na Letiště Leoše Janáčka Ostrava je požadován odpovídač. Při letu ve skupině je požadován odpovídač aspoň na jednom letadle ve skupině.
- Sledujte NOTAMy – v CTR Mošnov – TRA bude vyhlášen dočasně omezený prostor. Bez přiděleného slotu nebude povolen vstup do TRA.
- Sledujte ATIS Mošnov při příletu (118,055 MHz). Je vhodné naladit Mošnov TWR (120,805 MHz) dostatečně dopředu a monitorovat provoz i s ohledem na provoz nad vstupními a vyčkávacími body. Počítejte s možností přeladění na Ostrava Radar (119,375 MHz).
- Číslo slotu sdělte řídícímu letového provozu při navázání spojení, buď na Ostrava Radar – 119,375 MHz nebo Mošnov věž – 120,805 MHz, podle toho, v jaké výšce a v jakém prostoru vstupujete. (Př.: „Mošnov věž, OFA, poloha Vítkov, přes vstupní bod W do vašeho CTR, informace Q, QNH ..., ČÍSLO SLOTU 04.“)
- Do CTR vstupujte přes vstupní body definované v AIP ČR str. AD 2-LKMT-16 § 2.22.4.4 (mapka VFRC)
- Očekávejte vyčkávání nad body ALFA a BRAVO CTR LKMT. Počítejte s dodatečnou zásobou paliva na půl hodiny vyčkávání.
- Při přistání berte v úvahu, že RWY je 3 500 m dlouhá a 63 m široká, plánujte rozpočet na TWY Z.
- V případě špatného počasí je možný IFR přílet v době přiděleného slotu – kdo má vybavené letadlo a příslušné licence.
Návštěvníci parkují na travnaté ploše v bezprostřední vzdálenosti před výstavištěm. RWY uvolníte na dočasně zřízenou travnatou TWY Z (naproti TWY B). Na místo stání vás navede marshaller. - Celková částka za přistávací poplatky a parkování letadla je 500 Kč včetně DPH. Po zaplacení poplatků vám handling vydá identifikační pásky. Sdělte ihned po přistání případný požadavek na plnění palivem a domluvte se s handlingářem na přesném čase plnění. K dispozici je Avgas 100LL a JET-A1.
Odletové postupy
- Odlet proveďte v době přiděleného slotu. Při jakékoli objektivní komplikaci s dodržením slotu pro odlet kontaktujte handling. V tomto případě očekávejte značné zdržení, protože provoz by měl být silnější.
- V případě špatného počasí upřesní organizátoři sloty pro odlet. Po zlepšení počasí se bude odlétávat podle přidělených slotů (pořadí).
- Odlety VFR jsou možné s podaným letovým plánem s uvedeným číslem slotu v poli 18. IFR odlety jsou možné po podání FPL na dobu přiděleného slotu.