Martin Šonka loňské vítězství ze závodu v Maďarsku neobhájil. Probojoval se sice až do finálové čtyřky, tam ale zaznamenal střet s pylonem a dostal penalizaci tří sekund. Z Balatonu si tak veze čtvrté místo, které mu ovšem stačilo na posun do čela průběžného pořadí šampionátu.
Nejdříve všechny soupeře varoval rychlým časem ve vítězné kvalifikaci. Stejné výkony pak předváděl i v závodě až do osudného finále. V prvním kole jasně porazil Němce Dolderera, následně si stejným stylem poradil i s Američanem Chamblissem. Ve finále letěl jako poslední a všichni čekali, co předvede. V prostřední části trati ale trefil jeden z pylonů a s penalizací tří sekund bylo jasné, že na velmi rychlé soupeře to stačit nebude.
„To byla chyba koncentrace, myslel jsem o krok napřed na to, jak proletím další bránu. Takže to mě mrzí samozřejmě. I bez trefeného pylonu by ale naše strategie byla asi až příliš konzervativní. Nevěděl jsem, jak rychlé časy letěli soupeři, takže by to zřejmě stejně nestačilo. Celkově jsme si to ale tady rozhodně užili, všude byly české vlajky našich úžasných fanoušků, zajímavá trať, krásná lokalita,“ hodnotil závod český letec.
Šonka se i tak posunul do čela průběžného pořadí o čtyři body před vítěze závodu Australana Halla a o 10 bodů před Japonce Muroju, který v Maďarsku nepostoupil z prvního kola závodu. „To, že jsme teď první, vůbec nic neznamená. Ve hře je ještě 28 bodů a člověk zase může velmi rychle spadnout někam dolů. Teď je třeba si odpočinout, projít všechna data a co nejlépe se připravit na Čibu. Bude to velký boj,“ uzavírá Šonka.
Kopfstein si z Maďarska veze 9. místo
Petr Kopfstein, druhý český pilot v závodě, si od maďarského města Zamárdi odváží 9. místo a 5 bodů do celkového pořadí.
V sobotní kvalifikaci si Petr Kopfstein doletěl pro 8. místo, které mu do Round of 14 přisoudilo Američana Michaela Gouliana. V souboji se zkušeným americkým pilotem vlétl do trati jako první. Nedělal chyby. A připsal si čas 1:00.37. Goulian však letěl velmi rychle a už od prvního mezičasu měl na svého českého soupeře náskok. Nakonec byl o 522 tisícin rychlejší.
„Věděli jsme, že náš soupeř má rychlejší letadlo, které je v této rovné trati výhodou. Nesměli jsme si proto dovolit žádnou chybu a zvolili jsme konzervativnější linii. Letěl jsem nejlépe, jak jsem uměl. I když čas nebyl nejpomalejší, bohužel to nestačilo. Jsme ale rádi, že si odvážíme cenné body a těšíme se na závod v Japonsku,“ uvedl Petr Kopfstein.
Také rodák z Karlových Varů neopomněl vyzdvihnou hojnou účast českých fanoušků. „Chtěl bych jim poděkovat za jejich neskutečnou podporu, která pro nás byla velkou motivací.“
Letecký šampionát Red Bull Air Race se tímto závodem rozloučil s Evropou. Poslední, rozhodující závod se uskuteční 7. a 8. září v japonské Čibě.