„Pardubická Aviatická pouť je mezi příznivci letectví pojem, a proto jsme se při skladbě programu letošního, devětadvacátého ročníku co nejvíce snažili pro diváky připravit takový program, který by je nejen nezklamal, ale přinesl i něco nového,“ říká Jan Rudzinskyj z organizačního štábu Aviatické pouti. „I v letošním roce je hlavní část programu koncipována nejen jako letové ukázky, ale opět jsme zařadili i dvě velkoprostorové scény, do kterých bude zapojena jak letecká technika, tak pozemní ukázka v podání nadšenců z klubů vojenské historie s dobovou výzbrojí a výstrojí. Potud program navazuje na úspěšný koncept, který má již několik let divácký úspěch.“
V kontextu posledních událostí se ještě větším unikátem stane premiérové vystoupení Demo Red Bull Air Race. Jedinečná ukázka adrenalinového létání mezi pylony známého z celosvětově úspěšného seriálu soutěží Red Bull Air Race. Mezi známými nafukovacími pylony své umění předvedou čeští akrobaté Martin Šonka a Petr Kopfstein. Ti na svých speciálech prolétnou trať vymezenou pěti branami, kdy hlavní část trati bude situována přímo před hlavním prostorem pro návštěvníky. Ti budou moci sledovat nejen vlastní soutěžní lety, ale obdobně jako na oficiálních závodech budou mít možnost vidět i přípravy pilotů a jejich týmů před samotným letem. Dvoukolový Demo RBAR bude zařazený mezi ostatní vystoupení Aviatické pouti a uskuteční se po oba dny. Vedle toho se oba čeští mistři oblohy předvedou i v samostatných exhibičních letech.
„Samozřejmě to nebude jediná akrobacie v programu Aviatické pouti. Diváci si dnes snad ani nedovedou představit pardubický svátek letectví bez účasti světoznámé akrobatické skupiny Flying Bulls Aerobatics Team, která patří ke stálicím programu. Důkazem toho je, že na letošním devětadvacátém ročníku bude vystupovat již po pětadvacáté,“ dodává Jan Rudzinskyj.
Program Aviatické pouti je vždy putováním v historii letectví a to se neobejde bez dobových letadel. Tu nejstarší historii v podobě letounu Blériot XI, krásného letounu Caudron a dalších strojů z období první světové války zastoupí zdařilé repliky, ale ostatní vystoupení již budou patřit originálním historickým strojům. Na pardubickém nebi pochopitelně nemohou chybět takové druhoválečné legendy jako jsou Spitfire a Mustang, jejichž piloti vždy tyto skvosty předvedou v plné kráse.
V květnu letošního roku uplynulo sto let od založení první pilotní školy v Československu a významné výročí připomene i program. Symbolicky se tak stane právě v Pardubicích, které jsou s určitými přestávkami již od druhé světové války spojeny s výcvikem vojenských pilotů. Nejstarší generaci budou zastupovat variace dvouplošníků Bücker 131 a legendární britský typ de Havilland DH.82 Tiger Moth. Ten bude i nejstarším originálním letadlem zařazeným v programu, protože byl vyroben již v roce 1935.
Pozdější generaci cvičných letadel budou zastupovat typy Boeing Stearman, Beechcraft T-34 Mentor a T-28 Trojan. V české premiéře se představí i zajímavý cvičný typ Vultee BT-13 Valiant a pardubickou premiéru bude mít i typ C-11 v barvách československého vojenského letectva. Z tohoto typu naši piloti přecházeli v padesátých létech na proudový typ MiG-15UTI, který bude na Aviatické pouti také zastoupen. Současné cvičné typy pak bude prezentovat pardubické Centrum leteckého výcviku.
„Vystoupení CLV patří pravidelně k programu Aviatické pouti. Nejenže všechny své typy předvede ve statické ukázce, ale ve vzduchu předvede čtveřici nových vrtulníků Enstrom 480B a ve společném letu i současný proudový typ L-39 Albatros společně s historickým vrtulovým strojem C-11 a chybět nebude i, dnes již historický, vrtulník Mi-2. V programu budou mít svou účast pochopitelně i vojáci, kteří představí základní typy používané v současnosti, a to jak na statické ukázce, tak na pardubickém nebi, kde bude létat Gripen a bitevní Alcy předvedou útok na letiště. Chybět nebudou zástupci pozemního vojska Armády ČR s rozmanitou technikou, kterou si budou moci všichni zájemci dopodrobna prohlédnout,“ přibližuje vojenskou účast Ladislav Minařík z organizačního štábu Aviatické pouti.
Scénář divácky oblíbených velkoprostorových pozemních scén přiblíží Milan Vinš z organizačního štábu Aviatické pouti: „Letos opět připomeneme něco z období první světové války, kdy se z úvodní, tehdy ještě trochu romantické, fáze letecké války zastoupené letounem Caudron G.3 přeneseme na zemi i ve vzduchu rovnou do víru soubojů na italské frontě.“
„Druhou scénou chceme připomenout jeden významný mezník druhé světové války. V těchto dnech celá Francie žije přípravou na oslavy 75. výročí spojeneckého vylodění na pobřeží Normandie. My si dnes však připomeneme událost, která nastala až necelé tři měsíce poté, a to epizodu předcházející osvobození Paříže. Na té se vedle Američanů podílely i jednotky Svobodné Francie 2. obrněné divize gen. Leclerca. V našem případě to bude námořní pěchota Fusiliers-Marins s typickými barety doplněnými červenou bambulkou,“ doplnil Milan Vinš.
Vedle letového programu je připraven i tradičně bohatý pozemní program, zahrnující vedle statických ukázek letecké a vojenské techniky i předvedení Policie ČR, hasičů a autoveteránů. Během Aviatické pouti budou vždy po celý den probíhat i nejrůznější aktivity a soutěže pro děti, a tak lze z leteckého dne odejít nejen se spoustou zážitků, ale třeba i s nějakým oceněním ze soutěže.
Součástí Aviatické poutě bude i dětský den s řadou atrakcí a soutěžních aktivit zaměřených na nejmenší návštěvníky letiště.
„Nejplynulejší dopravu návštěvníků na letiště bezkonkurenčně zajistí železniční doprava, především takzvaný Letištní expres vypravovaný ze zastávky Pardubice-závodiště s cílovou zastávkou přímo v centru dění na letišti. V Letištním expresu je přeprava návštěvníků s platnou vstupenkou zajišťována zdarma. Také je možné využít zvláštní linky MHD. Železniční i autobusové spoje budou pochopitelně k dispozici i při odjezdu návštěvníků po skončení Aviatické pouti. Pro parkování vozidel budou tradičně využity prostory u hlavní letištní brány a zejména plochy na uzavřené silnici 1/37. Ve spolupráci s Policií ČR jsou také připravena dopravní opatření k zajištění plynulosti provozu. Přesto je třeba počítat s případným zdržením a čas příjezdu zvolit s dostatečným předstihem před začátkem akce. Času je dost, neboť letiště je po oba dny otevřeno již od osmi hodin,“ upřesňuje dopravní situaci Josef Hadinec z organizačního štábu Aviatické pouti.
Více informací o aktualitách a programu na Aviatické pouti lze získat na stránkách www.aviatickapout.cz.