Jedni ho nazývají Historical Airshow, druzí jej znají spíše jako Dobový letecký den. Pravdou je, že tradiční červnový letecký den v Mladé Boleslavi je „dobový“ v nejlepším možném slova smyslu. V jeho rámci se totiž snoubí kontury strojů, které kralovaly nebi v dobách minulých, a vzdušné hvězdy současnosti. Nejinak tomu bude i letos.
Po dvanácté – a znovu s novinkami
Vůbec poprvé letos zavítá na Historical Airshow druhoválečná ikona od Lockheedu – dvoumotorový P-38 Lightning. Vzhledem k tomu, že letiště v Mladé Boleslavi nedisponuje zpevněnou dráhou, vyzkouší si jeho posádka přistání na trávě, kterých si v tuzemsku dosud příliš neužila. Pro dva dvanáctiválcové Allisony V však středočeský aerodrom žádné provozní omezení nepředstavuje a návštěvníci se tak mohou těšit na nabité letecké vystoupení.
To Spitfire Mk.XVIe je už návštěvníkům minulých ročníků dobře znám, podobně jako letoun P-51 Mustang. V programu letošního Dobového leteckého dne najdeme nicméně také kolonku Chance Vought F4U-4 Corsair, který si rovněž odbude svou boleslavskou premiéru. Tento letoun, známý svými hydraulicky sklopnými křídly, by měl přiletět společně s Lightningem z Rakouska, z báze ansámblu Flying Bulls. Jeho účast by mohla zhatit pouze závada na palivové nádrži, která je aktuálně v řešení.
Druhoválečný P-40N Warhawk se návštěvníkům Historical Airshow představil už před čtyřmi lety a v roce 2018 se do Boleslavi vrátí. Do Čech znovu přiletí kus sériového čísla 42-105915, který se ve 40. letech účastnil bojů na Dálném východě, načež skončil opuštěný na letišti Taji na Papui-Nové Guineji. Odtud byl v 70. letech vyzvednut a v následujících dekádách opraven a uveden znovu do letuschopného stavu. Jeho současná registrace F-AZKU značí, že má svůj domov ve Francii.
S Francií je spojen také typ Caudron G3 – letoun, který poprvé vzlétl už v roce 1913. Ten se rovněž představí v Boleslavi poprvé, byť ve formě ultralehké repliky, kterou postavila Nadace Metoděje Vlacha.
Kromě novinek se diváci mohou těšit na osvědčená a léty prověřená vystoupení. Tím bude například prezentace Vzdušných sil Armády České republiky, zastoupených typem JAS-39 Gripen. Nebude chybět ani Martin Šonka ve svým akrobatickým vystoupením či skupinová akrobacie čtveřice letounů XA42 v barvách Red Bullu. Velkým lákadlem bude také vystoupení vrtulníku MBB Bo 105 či průlet dopravního letadla – stejně jako před dvěma lety by jím měl být Boeing 737-800.
Slot a letíme – vlastním letadlem
Pokud plánujete navštívit v sobotu 16. června Mladou Boleslav letecky, věnujte pozornost všem informacím a pokynům, které budou pro tento den v platnosti. Předně, Boleslav se stane opět letištěm s jedinou dráhou – 05/23. Na křižující dráze budou tradičně vytyčeny prostory pro letadla návštěvníků (jih) a návštěvníky samotné (sever).
Předně, je nutné před plánovaným příletem rezervovat příletový slot na webových stránkách Historical Airshow, a to v jednom z časových oken. V době publikace tohoto článku je stále pro přílet volných osm časových oken.
Důležitá poznámka se týká také paliva. Organizátor důrazně žádá všechny návštěvníky, kteří přiletí vlastním letadlem, aby přiletěli s dostatečným množstvím paliva i pro odlet z Boleslavi.
Zároveň je nutné, bez ohledu na publikované informace, pozorně sledovat NOTAMy.
Přílety
Pro vstup do prostoru Mladé Boleslavi budou 16. června určeny vstupní body ALFA (obec Bezno), BRAVO (obec Bukovno) a CHARLIE (obec Dobrovice). Všechny přílety se tři minuty před dosažením příslušného vstupního bodu nahlásí na frekvenci Boleslav Airshow 124,260, předají svou identifikaci včetně typu letadla, vstupní bod včetně vypočteného času jeho dosažení a informaci, že jde o letadlo návštěníka či vystupující.
Dále se přílety podle pokynů zařadí do okruhu (výška 1 780 stop na letištním QNH). Po přistání letadla na dráhu, jejíž šířka bude rozdělena na tři stripy s označením L, C a R (viz příloha VFR příručky SUP 13/18), pojíždějí do prostoru dráhy 34 na stojánku letadel návštěvníků.
POZOR! V době cca o 12:00 do 17:00 místního času nebudou přílety návštěvníků vůbec umožněny. Přílety jsou možné pouze s rádiovým spojením.
Odlety
Po skončení hlavního letového programu budou cca od 17 hodin místního času umožněny odlety návštěvníků. Spouštění motorů a pojíždění k dráze pro odlet provádí posádky dle vlastního uvážení s ohledem na okolní provoz, bez komunikace. Vstupy do prostoru dráhy a vzlety se následně opět koordinují se stanovištěm Boleslav Airshow.
Veškeré informace ohledně cen vstupného, podrobné skladby letového i pozemního programu a veškeré další informace o Historical Airshow najdete na webu www.historical-airshow.com.