Alexandra Schoppmanna, pětapadesátiletého zakladatele mezinárodních kuřáckých aerolinek Smintair, napadlo vytvořit ráj pro kuřáky ve vzduchu poté, když jemu samému došla trpělivost s drahými nekuřáckými dlouhými lety s bídnou obsluhou. "Rozčilovalo mne, že se ceny letenek zvyšují, a služby jsou přitom stále horší," uvedl Schoppmann, který kouří 20 cigaret denně.
Až Smintair zahájí v říjnu 2007 provoz, kouření bude povoleno na všech 138 místech na palubě jeho prostorného Boeingu 747. Běžné letecké společnosti přepravují stejným letadlem až 559 pasažérů.
"Kouřit bude moci i posádka," říká bývalý burzovní makléř. Schoppmann přitom svou myšlenku představuje v době, kdy Německo zvažuje zpřísnění kuřáckých zákonů, které patří k nejmírnějším v Evropě.
Německo váhá se zákazem kouření mimo jiné kvůli vzpomínkám na Adolfa Hitlera, který vyloučil kouření ze všech veřejných míst. Sociální demokraté, kteří jsou součástí současné německé velké koalice, navrhli zakázat kouření na většině veřejných míst. Metropole Berlín možná půjde ještě dál.
Kuřácké aerolinky Smintair si už ale nyní získaly popularitu, i když ještě ani nezačaly prodávat letenky. "Poptávka je velká," prohlásil Schoppmann.
Na každodenních linkách z Düsseldorfu do Tokia a Šanghaje bude Smintair nabízet kubánské doutníky, kaviár, luxusní zábavní program a obří popelníky u každého sedadla. Na palubě bude i salonek a obchod duty-free.
Tato extravagance přitom nebude stát víc než běžný let do Japonska s jinou společností, tvrdí Schoppmann. Zpáteční letenka první třídy z Düsseldorfu do Tokia vyjde na 10.000 eur (přes 280.000 korun), zatímco za druhou třídu (business-class) cestující zaplatí 6500 eur (více než 180.000 korun).
Schoppmann očekává, že začne vydělávat už během prvního roku, experti z oblasti letecké přepravy jsou však skeptičtí. "Myslím si, že lety první a druhou třídou pouze pro kuřáky z Düsseldorfu se nemohou vyplatit," říká předseda výboru představitelů leteckých společností Německa Andreas Kretzschmar.
Ani viceprezident německé nekuřácké iniciativy Ernst-Günther Krause Schoppmannově myšlence nevěří, protože lidé podle něj čím dál víc vnímají rizika kouření. "Většina lidí už si uvědomila, že tabák pro ně není dobrý," řekl.
Problémem Smintairu je i to, že zatím nedostal licenci. Chybí mu totiž klíčová součást vybavení - letadla. Schoppmann oznámil, že kupuje tři starší Boeingy 747 od leteckých společností, které je chtějí nahradit novými Airbusy A380, jejichž dodávka se ale zpozdila.
Smintair plánuje otevřít rovněž síť hotelů, restaurací a prázdninových letovisek. Letecké linky by společnost také v budoucnu ráda rozšířila na jižní polokouli, v jejím zorném poli je kupříkladu jihoafrický Johannesburg či brazilské Sao Paulo.