Okolnosti nehody Dash 8 v Káthmándú jsou stále nejasné, obětí je již 51

15.03.2018

Okolnosti nehody Dash 8 v Káthmándú jsou stále nejasné, obětí je již 51
Okolnosti nehody Dash 8 v Káthmándú jsou stále nejasné, obětí je již 51 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Nedělní tragická nehoda letounu de Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8 v nepálském Káthmándú, při které přišlo o život 51 osob, byla zřejmě souhrou nešťastných událostí, které podle všeho iniciovala špatná orientace pilotů při přistání. Podle dosavadních informací havaroval dvoumotorový stroj registrace S2-AGU na cestě z Dháky poté, co jeho posádka v konečné fázi přiblížení zřejmě vlivem dezorintace několikrát měnila svůj záměr, což vedlo k chybně provedenému navedení letounu na dráhu. 

Obrázky z místa nehody letounu Dash 8 v Káthmándú / Foto Nárájan Amrit

Podle přepisu konverzace letu BS211 s řídicím letového provozu na věži mezinárodního letiště Tribhuvan zveřejněné na portálu Aviation Herald, působila posádka letounu v posledních momentech přistání dezorientovaně. Poté, co věž vydala stroji s jednasedmdesáti lidmi na palubě povolení k přistání na dráhu 02, se letoun začal odklánět ze sestupové dráhy, načež posádka požádala o povolení k přistání z opačné strany letiště, na dráhu 20. Krátce nato ovšem piloti letounu ve službách US-Bangla Airlines svoje rozhodnutí znovu přehodnotili, načež se letoun začal vracet do kurzu pro přistání na dráhu 02. 

Ze zatím nejasných důvodů se přitom stoj před dosednutím znovu odchýlil od správného směru přistání, přičemž měl proletět nízko nad několika zaparkovanými letadly na západním okraji letiště a v relativně malé vzdálenosti minout řídicí věž. Po tvrdém dopadu na plochu letiště přibližně uprostřed vzletové a přistávací dráhy letoun vybočil na východ a zastavil se až na blízkém fotbalovém hřišti, kde jej zachvátily plameny.

I když řada svědků chválila rychlý zákrok záchranných složek, náraz a následný požár měl za následek celkem 51 mrtvých, další necelá desítka zraněných nadále zůstává převážně v kritickém stavu v nemocnici.

Kromě fatální dezorientace pilotů se ovšem mluví i o možných zhoršených meteorologických podmínkách na letišti, kromě nepříliš dobré dohlednosti hlavně o bouřkové oblačnosti, která se v té době přesouvala přes jižní okraj letiště.

Velkým problémem již tak rizikového letiště obklopeného úpatím Himálají je navíc absence pokročilejšího naváděcího systému. To již v minulosti přispělo ke dvěma tragickým nehodám během roku 1992, při kterých zemřelo celkem 280 lidí, v obou případech po nárazu letadla do terénu kvůli špatné navigaci a dezorientaci pilotů.

METAR letiště Káthmándú-Tribhuvan v čase nehody

VNKT 120850Z 26007KT 140V300 7000 FEW015 FEW025CB SCT030 BKN100 21/10 Q1015 NOSIG CB TO SE AND S

VNKT 120820Z 28008KT 240V320 6000 TS FEW015 FEW025CB SCT030 22/11 Q1015 NOSIG CB TO SE S AND SW

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář