V Jihlavanu vyrobili třístý Skyleader, nový JA-400 létá i na elektřinu

02.02.2018

V Jihlavanu vyrobili třístý Skyleader, nový JA-400 létá i na elektřinu
V Jihlavanu vyrobili třístý Skyleader, nový JA-400 létá i na elektřinu (Zdroj: Aeroweb.cz)

Společnost ZALL JIHLAVAN airplanes uvedla koncem loňského roku na český trh nový typ letounu Skyleader 400, který splňuje požadavky předpisů ASTM F2245-14 pro kategorii LSA a předpisů UL2 a LTF-UL pro kategorii UL. Skyleader 400 je svou konstrukcí určen především pro pilotní výcviky v aeroklubech a leteckých školách a může být vybaven vlečným zařízením pro vlekání větroňů. Jeho pevná konstrukce snese i hrubší zacházení a vlečný typ podvozku odolá i tvrdším přistáním.

„Absolutní kontrola nad letadlem ve všech režimech, letové vlastnosti mnohonásobně převyšující ostatní typy v této kategorii, zcela intuitivní ovládání od prvního okamžiku nasednutí do letadla, předem očekávané chování letounu na zásahy pilota do řízení a vynikající výhled,“ vyjmenovává klíčové zkušenosti zalétávací pilot nového Skyleaderu, letecký akrobat Radim Štěrba. „Jako vlečná má Skyleader 400 potenciál stát se náhradou dosluhujících strojů v aeroklubech nejen v České republice.“

Skyleader 400 s benzinovým motoremSkyleader 400 / Foto Zall Jihlavan airplanes

Skyleader 400, někdy též označován jako JA-400, je dvoumístný samonosný dolnoplošník s uspořádáním pilotního prostoru se sedadly vedle sebe. Letoun je vybaven pevným tříkolovým podvozkem s řízeným předním kolem. Standardně letoun pohání čtyřtaktní čtyřválcový Rotax 912 ULS o výkonu 100 HP s na zemi stavitelnou vrtulí. Primární konstrukce letounu je celokovová, drak letounu tvoří přepážky, žebra a podélníky z hutních úhelníků a z ohýbaného duralového plechu. Kromě kovových dílů jsou použity i díly z kompozitních materiálů, kterými jsou překryty kabiny, koncová vřetena křídel, motorové kryty, přechody křídel a koncové oblouky ocasních ploch.

Základní technická data Skyleader 400 (UL kategorie)

Rozpětí 9,156 m
Délka 6,386 m  
Výška 2,365 m
Maximální vzletová hmotnost 472,5 kg (včetně záchranného systému)
Prázdná hmotnost plně vybaveného letounu 307 kg
Max. objem paliva 80 l (60 kg)
Max. hmotnost zavazadel 25 kg  
Maximální násobky +4 / -2
Maximální rychlosti (CAS, MTOW):
- s vysunutými klapkami VSO 63 km/h
- v horizontálním letu VH 215 km/h
- nepřekročitelná VNE 260 km/h
Délka vzletu přes překážku 15 m 250 m

Skyleader 400 provedl také úspěšný elektrolet

Pozornost si Skyleader 400 získal také v polovině letošního ledna. Tým ZALL JIHLAVAN airplanes na letišti v Českých Budějovicích úspěšně provedl první let letounu JA-400 Elektro Skyleader s elektrickým pohonem. Letoun splňuje požadavky pro kategorii ELSA a je převážně určen k dalším zkouškám a vývoji elektrického pohonu. Letoun vykazoval stoupavost přes 3 m/s i ve dvojím obsazení.

Tento letoun vychází z verze poháněné benzínovým motorem. Pohonnou jednotku tvoří elektrický synchronní motor MGM RE 80 s rotačním pláštěm o maximálním výkonu 80 kW, chlazený kapalinou od české firmy MGM Compro, spolu s třílistou vrtulí Durundal 100M o průměru 1 700 mm od firmy E-Props. Motor napájí dvě trakční do série zapojené baterie Li-Ion o kapacitě 55 Ah a celkovém napětí 324 V.

Skyleader 400 s elektrickým pohonemSkyleader 400 s elektrickým pohohem / Foto Zall Jihlavan airplanes

„Díky svým výjimečným letovým vlastnostem je létání s JA-400 Elektro ještě o kousek příjemnější než létání s konvenčním spalovacím motorem. Je to zejména proto, že zde chybí typický hluk spalovacího motoru a s ním spojené vibrace. Motor má velice tichý chod a o hluk se stará především točící se vrtule. Před vzletem se nemusí motor nijak ohřívat, celá pohonná soustava je okamžitě připravená k použití zapnutím jednoho vypínače. V případě zastavení, například na vyčkávacím místě, lze motor i zcela vypnout,“ uvádí k testování elektrické verze JA-400 pan Štěrba a dodává, že je potřeba hlídat především kapacitu baterií a teploty.

Co říká dále testovací pilot Radim Štěrba o létání s Elektro Skyleaderem?

Po najetí na dráhu a zvýšení výkonu se otáčky rychle a plynule dostanou na svoje maximum, které v tomto případě činí 2 600 RPM. To, že pod kapotou je 105 „elektrokoní“, pilot okamžitě pocítí nebývalou akcelerací, která jej příjemně zatlačí do sedačky. Vysoký krouticí moment zaručuje, že ani při strmém stoupání nedojde k poklesu otáček a letoun si razí cestu k nebi s nebývalou lehkostí. Technika pilotáže je stejná jako u běžného letadla, tj. kam kulička, tam nožička. Nicméně práce s plynovou pákou se spíše než otáčkami řídí nastavením požadovaného výkonu v kilowatech.

Výdrž je pak ovlivněna stavem nabití baterii před letem a také zacházením s plynovou pákou. Nicméně bez většího šetření se celková doba letu pohybuje okolo 1,5 hodiny, což je dostatek času na to provést např. 12 okruhů nebo traťový let o délce přibližně 300 km.

Firma ZALL JIHLAVAN airplanes je od roku 1997 tradiční výrobce sportovních letadel, počínaje velmi úspěšným typem KP-2U Sova. Portfolio společnosti tvoří v současné době šest typů letounů. Pod obchodní značkou Skyleader společnost nabízí své letouny prostřednictvím svých distributorů po celém světě a v říjnu 2017 byl vyroben jubilejní 300. letoun z dílny jihlavské letecké továrny. V roce 2017 se stala jejím strategickým partnerem čínská společnost ZALL Aviation, čímž se otevřel společnosti nový trh s velkým potenciálem, znamenající růst výroby spojeným s investicemi do inovativních technologií.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář