Finálový závod
Šonka bojoval v infarktovém závodě až do konce
Na základě kvalifikačních výsledků začal pro Martina Šonku závod soubojem právě s Murojou. Ten sice udělal chybu a dostal penalizaci dvou sekund, Šonka ale jeho zaváhaní nevyužil. Třísekundovou penalizací za proražený pylon duel prohrál, a mohl tak už jen čekat, jestli dál nepůjde díky solidnímu času jako nejrychlejší z poražených. Štěstí při něm nakonec stálo až do závěru úvodního kola.
„Skoro celý let jsem letěl pěkně, v jedné kombinaci bran jsem si ale až moc nadletěl, abych byl rychlejší, a vítr mě shodil na pylon. Byla to chyba, nevěřil jsem, že s pylon hitem postoupíme, ale naštěstí to vyšlo.“
Foto Red Bull Air Race
Ve druhém kole měl za soupeře v trénincích nejrychlejšího Australana Halla. „Na Matta jsem si věřil, povedl se mi rychlý čistý let. Na výsledném čase to bylo vidět a postoupili jsme do finále. Bohužel nám ale už před osmičkou odešla sonda, podle které nastavuji motor. Vyměnit už nešla, takže jsem osmičku i finálovou čtyřku nastavoval jen tak podle citu, což je velmi těžké.“
To, co se českému pilotovi povedlo v osmičce, už se ale nepovedlo ve finále. Letadlu se nedostával potřebný výkon, Šonkovi navíc let nevyšel podle představ. „Bohužel motor nešel nastavit úplně ideálně a bylo to znát. V prvním vertikálním manévru jsem také udělal chybu a když se to sečetlo, byl z toho pomalý čas a ztracené naděje na titul,“ smutnil český pilot.
Šonka se nakonec v závodě umístil na čtvrtém místě, čímž neudržel čtyřbodový celkový náskok na Japonce, který naopak v osmičce i ve finále zaletěl skvěle a vítězstvím v Indianapolis si zajistil potřebný počet bodů pro celkové prvenství. V závodě se za ním seřadili na stupních vítězů Matthias Dolderer z Německa a Španěl Juan Velarde. V celkovém pořadí Muroja o čtyři body předčil českého reprezentanta, třeti Pete McLeod z Kanady byl se čtrnáctibodovým odstupem třetí.
„Určitě to bude nějakou dobu bolet. Bylo to blízko. Na druhou stranu jsme opravdu bojovali do konce, do posledního možného letu. Je třeba sportovně poblahopřát Jošimu k titulu, ve finále zaletěl neuvěřitelný čas. Ale samozřejmě nás to mrzí, celou sezónu celý tým pracoval velmi tvrdě. Byla opravdu velmi náročná a vyčerpávající, už se těším, až si budu moct trochu odpočinout. A těšíme se na příští rok, budeme se muset dobře připravit a zkusit to znovu,“ uzavřel Šonka.
Petr Kopfstein si vzal zpět páté místo
Karlovarský závodník prožil skvělou sezonu v elitní kategorii Master Class. Přestože se v ní pohybuje teprve druhým rokem, získal 43 bodů. Jen jednou se mu během osmi závodů nepodařilo postoupit do semifinále Round of 8, jinak pokaždé bodoval. „To je skvělé. Musím říct, že se nám letos povedly všechny závody,“ říkal Petr Kopfstein z Týmu Spielberg.
Před závodem v Indianapolis si dal český pilot jediný cíl, porazit Australana Matta Halla a získat zpět celkově páté místo v šampionátu. Podmínky závodu byly velmi náročné. Celé dopoledne silně pršelo, přestalo až těsně před začátkem prvního kola. Silný vítr ale foukal dál. Francouzského pilota Le Vota v prvním kole Petr Kopfstein porazil bez problémů, Němec Dolderer v Round of 8 už ale byl nad jeho síly. Dosluhující mistr světa předvedl snad nejlepší let letošního ročníku. „Matthias Dolderer zaletěl výborný čas, my jsme sice tlačili, ale nechtěli jsme udělat chybu,“ okomentoval Petr Kopfstein semifinálové kolo.
Přestože se mu nepovedlo postoupit do finále, v Indianapolis skončil na pátém místě – a především před Mattem Hallem. Sezona tak pro něm končí více než výborně. „Cíl byl skončit v první desítce, kdybychom byli v půlce, tak super, páté místo je famózní,“ radoval se český pilot.
Kvalifikace
Šonka byl v kvalifikaci čtvrtý, hned v prvním kole poletí souboj proti Murojovi
Martin Šonka skončil v kvalifikaci na poslední závod letošní sezóny světového šampionátu Red Bull Air Race na čtvrtém místě. A protože na jedenáctém skončil po penalizacích ve svých letech Japonec Jošihide Muroja, dle systému nasazování pro první kolo závodu se utká právě se svým nejbližším pronásledovatelem v celkovém pořadí šampionátu.
„No je to pěkná zápletka, musím říct, o tisícinku a měli bychom jiného soupeře a ještě jsme pomohli Peteovi McLeodovi. Ale nedá se nic dělat, budeme si to muset vybojovat,“ sděloval Šonka hned po přistání posledního kvalifikačního letu. „Ve vertikálním manévru jsem to jednou utrhnul, a to mě zpomalilo, navíc jsme bohužel celý den řešili problém s ideálním nastavením motoru. Data nám totiž ukázala, že se pod kapotáží odehrávají věci, které by se tam dít neměly. Nemohli jsme tak využít stoprocentní výkon a musí teď zjistit proč. Zítra ho rozhodně budeme potřebovat. Tady v Indy se startuje ze země hned do trati, takže je to naprosto klíčová věc.“
Šonka až do svého druhého letu figuroval na pátém místě a vypadalo to, že poletí proti Francouzi Brageotovi. Posledním letem celého dne se ale zlepšil, o pouhou tisícinku sekundy předstihnul do té doby čtvrtého Kanaďana McLeoda a tím pádem se v prvním kole potká s japonským vyzyvatelem. „Bude to napínavé, ale věřím, že když se přípravíme a budeme se soustředit pouze na sebe a náš let, Jošiho porazíme.“
Kopfstein nestačil jen na Halla, právě toho ale chce porazit
Loni se český pilot Red Bull Air Race Petr Kopfstein do muzea motorsportu v americkém Indianapolis ještě nedostal, letos už si ho prohlédl. Na takzvané Stěně slávy viděl i stále ještě úřadujícího mistra světa Matthiase Dolderera, který na ikonickém okruhu v roce 2016 zvítězil a navždy se zapsal do jeho historie. Letos by si Kopfstein přál, aby mezi legendy přibyl on. „Návštěva muzea motorsportu v Indianapolis každého závodníka motivuje poprat se zde o skvělý výsledek. Kdybych přebíral cenu na místech, kde stály největší osobnosti motorsportu, tak to by byla bomba,“ sní Petr Kopfstein.
V sobotu večer středoevropského času k tomu udělal důležitý krok. V kvalifikaci skončil druhý o 0,24 vteřiny za nejrychlejším Mattem Hallem z Austrálie. Právě s ním se pere o páté místo v celkové páté místo klasifikace šampionátu.
„Vypadá to, že Matt Hall našel starou formu, kdy proháněl Paula Bonhommea a trápil ho v boji o titul. Bude to těžký, ale není vyloučené, že můžeme i vyhrát a tím se vrátit mezi nejlepší pětku,“ říká sebevědomě Kopfstein a už nyní vysílá soupeřům vzkaz, že v další sezoně se bude rvát o titul mistra světa i on.
Foto Red Bull Air Race
V Round of 14 se Petru Kopfsteinovi na úvod do cesty postaví francouzský pilot Francois Le Vot, který je rozhodně porazitelný soupeř. „U oběda mi říkal, že má problémy s letadlem, teď toho nejspíš lituje,“ usmívá se karlovarský závodník.
Sobotní kvalifikace západočeskému pilotovi vyšla skvěle. Slibný čas zaletěl hned v prvním letu a už se z druhého místa nenechal nikým sesadit. Podmínky ve Spojených státech byly ideální, slunečno a téměř bezvětří. Technická a extrémně náročná trať v Indianapolis Kopfsteinovi vyhovuje. „Každý let je jiný, vždy se musím v kabině něčemu přizpůsobit. V nedělním závodě to bude zase jiné, především se uplně změní vítr. Hodně si natrénujeme na simulátoru, ale reál bude velmi náročný,“ předvídá Petr Kopfstein
Před kvalifikací
Šonka před finále hubnul, bude hájit těsné vedení
„Tlak je největší, co jsem zažil, ale to se nedá nic dělat. To je taková nevýhoda, když je člověk první a ještě ne o moc. Snažím se na to nemyslet a soustředit se jen na závod. To je hra, kterou chceme v Americe předvést – nepřipustit si, že je to závod, kde jde opravdu o všechno a celá sezona se rozlouskne. Ale prostě jen zaletět co nejlépe,“ vyprávěl český lídr pořadí ještě před závodním víkendem.
Existuje spousta matematických variant, jak může Šonka titul získat. Ty nejzákladnější zní: když skončí druhý, může slavit bez ohledu na výsledky ostatních. A pokud Japonec Muroja v Indianapolis nevyhraje, může si Šonka „dovolit“ být třetí. I tyto propočty jsou důkazem, že není prostor taktizovat.
Už je to měsíc, co na okruhu v německém Lausitzringu skončil třetí. Od té doby byl téměř každý den ve vzduchu, cvičil si manévrování americké trati v reálném letadle. A samozřejmě hodně času strávil v simulátoru. Dřel na své fyzičce, aby zase o něco zhubl. „Problém je to tady v Americe, v zemi hranolek a burgerů, udržet. Doufám, že budu o kilo lehčí, než jsem byl v Německu. Mám ale prakticky váhu o 10 kilo nižší, než je moje standardní. Na druhou stranu, níž jít nechci, nechci vypadat a cítit se jako věchejtek.“
„Zhubnout“ ale potřebuje i letoun. A tak Šonka a jeho tým hledají jakoukoliv maličkost, která by šla ze stroje sundat. „Všechno se snažíme ještě odlehčit. Každý gram, který vozit nemusíme. Děláme na tom, protože jsme těžší o několik kilo, než bychom měli být,“ přiznává Šonka. „Tohle jsou ty okamžiky, kdy musím myslet na to, že je to tak důležitý závod. Nechci nic podcenit, všechno musí být ťip ťop.“
Rozhodovat se ovšem bude tak jako tak přímo na trati. Ta se hodně podobá té z loňského roku, jen přišla jedna zásadní změna. Organizátoři přiblížili poslední bránu před tou, ve které přichází pull up manévr. „Takže musíte obě brány proletět bez manévrování naráz, nejde v nich dělat nějaké opravy. A to při větrných podmínkách, které tady mají být kvůli silnému bočnímu větru docela divoké, bude opravdu zajímavý manévr. Bude strašně moc záležet na koncentraci, odhadu, jak to pilot nasměruje. Navíc celý ten pull up je rovněž nestandardní, takže je to klíčová pasáž tratě.“
Foto Red Bull Air Race
Kopfstein chce udržet první polovinu pořadí
Po závodě v německém Lausitzringu klesl pilot Teamu Spielberg z páté na šestou příčku poté, co byl diskvalifikován v Round of 8 za překročení povoleného limitu přetížení. Postup do Final 4 byl přitom nadosah. „Samozřejmě nás diskvalifikace mrzela, ale kdybych letěl znovu, všechno bych udělal stejně. ,Géčka‘ jsme překročili jen velmi těsně a měl na tom podíl aktuální poryv větru. Proto věřím, že se nic takového nebude opakovat,“ říká Petr Kopfstein, druhý český pilot ve startovním poli Master Class.
V celkovém pořadí se na něj dotáhl Australan Matt Hall, který v Německu obsadil druhou příčku. Oba teď mají shodně 37 bodů. Na Petra teoreticky mohou útočit i sedmý Španěl Juan Velarde a loňský mistr světa Matthias Dolderer.
„Do Indianapolis letí náš tým s cílem skončit na bedně. A když pak vybojujeme v celkovém pořadí páté místo, bude to perfektní. Před sezonou jsme si říkali, že umístění v první půlce startovního pole budeme brát jako úspěch. Páté místo by tedy bylo skvělé,“ říká karlovarský pilot s ohledem na to, že v nejprestižnějším leteckém seriálu na světě působí teprve druhým rokem.