Saudi Hawks i slovenská ekipa
Důležitým je letošní ročník Dnů NATO a Dnů Vzdušných sil AČR hlavně pro vzdušné a pozemní síly Slovenska, které se pro tento rok zhostily každoročního speciálního partnerství a v rámci akce tak na ně kromě domácích vzdušných sil bude upřena hlavní pozornost. To se samozřejmě odrazí i na účasti slovenské vojenské techniky, která bude letos opravdu rekordní, navíc s mnoha prvenstvími i s jedním smutným loučením. Vůbec poprvé se v zahraničí představí zcela nové vrtulníky UH-60M Black Hawk, kterých slovenské ministerstvo obrany objednalo celkem devět. Na zemi bude k vidění i vládní Tu-154, který se již tento rok se svou kariérou rozloučí ve prospěch novějšího Airbusu A319 v moderních atraktivních barvách. Ten se v Ostravě představí i v dynamické letové ukázce podobně jako frontový MiG-29AS.
Na nebi je již standardně doprovodí hned několik letounů Erofighter Typhoon a samozřejmě i české Gripeny a Alcy, kromě těch však bude k vidění i vystoupení dvojice francouzských Mirage 2000D či slovinský PC-9M. Tou nejzajímavější podívanou bude zřejmě sedmičlenná akrobatická skupina Saudi Hawks ze Saudské Arábie létající na letounech BAE Hawk 65A. Nebude však sama, dalších sedm strojů, turbovrtulové PZL-130 Orlik, bude reprezentovat s představením skupinové slétanosti i polské letectvo. Pokračování bude mít i každoroční představení historických letounů, letos v podání švédského podzvukového stroje Saab 32 Lansen. Reprezentováno bude i transportní letectvo, a to jak v podobě typicky okázalého a odvážné představení Italského Spartanu C-27J, tak velmi unikátně i představením L-410FG, fotogrammetrické varianty Turboletu, díky pevnému přednímu podvozku kvůli prosklené přídi od ostatních verzí tak nezaměnitelného.
Novinkou pro letošní rok budou Saudi Hawks / Foto natodays.cz
Velmi neobvyklým účastníkem bude na statické ukázce i jeden z kanadských Hornetů CF-18. Již stálicemi na ploše letiště Leoše Janáčka jsou pak tři velké americké letouny: bombardéry B-52 a B-1 a samozřejmě i KC-135 vybavený ráhnem pro tankování za letu. Příznivce pozemní bojové techniky kromě řady pásových i kolových obrněných vozidel z výzbroje Armády České republiky potěší i účast několika unikátních moderních kolových obrněnců – Oshkoshe M-ATV z výzbroje polské armády, minometné úpravy vozidla Pandur II 8x8 nabízené i AČR a šestikolového vozidla TITUS české Tatry, taktéž ucházejícího se o kontrakt naší armády. Pro dva prvně jmenované přitom půjde před českou veřejností o úplnou premiéru.
Pro lepší přehled si lze podobně jako loni zdarma stáhnout aplikaci Dny NATO, která kromě podrobných informací nabídne i interaktivní mapu areálu či aktualizovaný program.
Informace pro přílet vlastním letadlem
Vzhledem k hustotě letového provozu v době konání Dnů NATO v Ostravě, kdy se v okolí Mošnova pohybuje současně IFR a VFR provoz od pomalých ULL přes linkové a charterové lety až po velmi rychlé vojenské stroje, je opět nutné při víkendových příletech dbát speciálních pokynů. K hladkému průběhu celé akce slouží opět systém slotů. Volné sloty je stále možné získat na stránce http://www.airport-ostrava.cz/cz/page-prilette-na-dny-nato-vlastnim-letadlem-rezervace-slotu/.
V případě nutnosti provedení změn ve slotech – změna letadla (imatrikulace), počet letadel ve skupině, zrušení slotu apod. kontaktujte přímo handling@airport-ostrava.cz.
Příletové postupy
- Plánujte svůj přílet tak, abyste dodrželi svůj slot. V případě příletu mimo slot vám nebude umožněno přistání. Musíte na let podat letový plán s uvedením vašeho čísla slotu v poli 18 tohoto plánu. Pro lety ve skupině musí být v poli 18 uvedeny typ a imatrikulace všech letadel ve skupině.
- Sledujte NOTAMy – v CTR Mošnov – TRA bude vyhlášen dočasně omezený prostor. Bez přiděleného slotu nebude povolen vstup do TRA.
- Sledujte ATIS Mošnov při příletu (118,055 MHz). Je vhodné naladit Mošnov TWR (120,805 MHz) dostatečně dopředu a monitorovat provoz i s ohledem na provoz nad vstupními a vyčkávacími body. Počítejte s možností přeladění na Ostrava Radar (119,375 MHz).
- Číslo slotu sdělte řídícímu letového provozu při navázání spojení, buď na Ostrava Radar – 119,375 MHz nebo Mošnov věž – 120,805 MHz, podle toho, v jaké výšce a v jakém prostoru vstupujete. (Př.: „Mošnov věž, OFA, poloha Vítkov, přes vstupní bod W do vašeho CTR, informace Q, QNH ..., ČÍSLO SLOTU 04.“)
- Do CTR vstupujte přes vstupní body definované v AIP ČR str. AD 2-LKMT-16 § 2.22.4.4 (viz mapka VFRC)
- Očekávejte vyčkávání nad body ALFA a BRAVO CTR LKMT. Počítejte s dodatečnou zásobou paliva na půl hodiny vyčkávání.
- Při přistání berte v úvahu, že RWY je 3 500 m dlouhá a 63 m široká, plánujte rozpočet na TWY Z.
- V případě špatného počasí je možný IFR přílet v době přiděleného slotu – kdo má vybavené letadlo a příslušné licence.
Návštěvníci parkují na travnaté ploše v bezprostřední vzdálenosti před výstavištěm. RWY uvolníte na dočasně zřízenou travnatou TWY Z (naproti TWY B). Na místo stání vás navede marshaller.
Celková částka za přistávací poplatky a parkování letadla je 500 Kč včetně DPH. Po zaplacení poplatků vám handling vydá identifikační pásky. Sdělte ihned po přistání případný požadavek na plnění palivem a domluvte se s handlingářem na přesném čase plnění. K dispozici je Avgas 100LL a JET-A1.
Odletové postupy
- Odlet proveďte v době přiděleného slotu. Při jakékoli objektivní komplikaci s dodržením slotu pro odlet kontaktujte handling. V tomto případě očekávejte značné zdržení, protože provoz by měl být silnější.
- V případě špatného počasí upřesní organizátoři sloty pro odlet. Po zlepšení počasí se bude odlétávat podle přidělených slotů (pořadí).
- Odlety VFR jsou možné s podaným letovým plánem s uvedeným číslem slotu v poli 18. IFR odlety jsou možné po podání FPL na dobu přiděleného slotu.