V minulých dnech ovlivnily nečekané problémy s pohonnými soustavami program testovacích letů hned dvou významných a dlouho očekávaných letounů, Bombardieru Global 7000 a Mitsubishi MRJ 90. V obou případech došlo u jednotlivých testovaných letounů k vysazení jednoho z dvojice motorů za letu. V případě kanadského bizjetu šlo podle jeho výrobce jen náhodný bezvýznamný problém a událost tak nejspíše neovlivní další letové zkoušky, japonský regionální letoun však byl do vyšetření a napravení problému uzemněn.
MRJ 90 přitom trápí problémy s motory již od samotného začátku. Původně navržené jednotky Pratt and Whittney PW1200G se totiž ukázaly během letového testování jako nedostatečně výkonné. V již tolik pokročilé fázi vývoje však nakonec bylo rozhodnuto, že ke změně pohonné soustavy nedojde a menší změnou projde naopak samotný letoun. Po zdánlivém vyřešení problému aplikací podle slov Mitsubishi „celé řady“ konstrukčních úprav však program dostal během pondělního testovacího letu další tvrdou ránu, když asi dvě a půl hodiny od vzletu letounu z letiště v americkém Portlandu došlo k nenadálému zhasnutí levého motoru. Po bezpečném přistání na zbývající funkční motor bylo zjištěno, že motor za letu utrpěl značné škody. Vzhledem k probíhajícímu šetření tak musela být celá letka čtyř testovacích letounů do odvolání uzemněna. To samozřejmě nadále vyvolává nejistotu v nový letoun – i samotný první zákazník, domácí All Nippon Airways, již naznačil svou nejistotu ohledně správnosti volby MRJ jako jeho budoucí vlajkové lodi pro jeho regionální lety.
O to lépe pak skončil incident Bombardieru G7000, u kterého došlo k zhasnutí jednoho z motorů při letu vysoko ve FL 410. I když je kanadský výrobce po nastalém problému skoupý na slovo, již se vyjádřil, že šlo o „izolovaný“ problém, který vývoj stroje nijak nepostihne.
Bombardier Global 7000 při testovacím letu / Foto Bombardier