Rakouské letectvo zřejmě kolem roku 2020 po 13 letech provozu vyřadí všech svých 15 stíhacích letounů Eurofighter Typhoon. Impulzem pro takový krok je hlavně nákladný provoz dvoumotorových strojů a vzhledem k variantě, jakou Österreichische Luftstreitkräfte disponují, i velmi nízké operační schopnosti.
Kontroverze provází rakouské Eurofightery už od samotného nákupu strojů na začátku tisíciletí, kdy byla rakouská vláda kvůli postupně rostoucí ceně donucena počet objednaných letounů konstantně snižovat. K tomu se navíc musela potýkat s poměrně výrazným nesouhlasem s nákupem letounů z řad široké veřejnosti. Výsledkem bylo pořízení 15 strojů v celkové ceně 1,71 miliardy euro. Tím však problémy teprve začaly, jak se totiž později ukázalo, celé jednání bylo propleteno řadou korupčních skandálů a podvodů. Rakousko tak namísto moderních Eurofighterů druhé výrobní řady Tranche 2 nakoupilo schopnostmi pouze velmi omezené Eurofightery z Tranche 1, které navíc našeho jižního souseda vyšly ještě o 90 milionů euro dráž.
První rakouský Eurofighter přistává v Zeltwegu v roce 2007 / Foto Leonhard Foeger
Rakouské Eurofightery tak jsou i přes všechny snahy schopné pouze vzdušného boje a to navíc jen v omezené míře kvůli absenci některých pokročilých systémů. K tomu Vzdušné síly Rakouska průběžně trpí nedostatkem vycvičených pilotů – například před třemi lety sloužilo na tamních 15 Eurofighterech jen 12 pilotů, tedy prakticky jen 40 % potřebného počtu.
Vyřazení Typhoonů však rozhodně nemá znamenat konec pro rakouské nadzvukové letectvo. Tamní ministerstvo obrany již připravuje plán na nákup či pronájem celkem osmnácti levnějších a schopnějších ekvivalnetů současných strojů, nejčastěji se přitom mluví o švédských gripenech C/D i E/F a některé z modernějších variant F-16. Tím má obranný rozpočet státu v příštích 30 letech ušetřit až 2 miliardy eur. Zároveň už Rakousko podalo i žalobu na firmu Airbus s podezřením na podvod při nákupu strojů v roce 2007.