K nejsurrealističtějším okamžikům, jaké jsem zažila, patřil pohled na pozemní personál letiště v Abuji odstrkávající ručně Boeing 737-300. Tankovací náklaďák se porouchal a blokoval jedno křídlo. Kolem nebyl nikdo, kdo by ho dokázal opravit, ani vozidlo, které by mohlo náklaďák odtáhnout. A tak se dělníci nakonec rozhodli popostrčit letadlo. Fungovalo to, šestapadesát tun vážící kolos se posouval centimetr po centimetru, dokud nebyl dost daleko, aby se mohl vydat na let do Lagosu, byť se čtyřhodinovým zpožděním.
Letectví je jedním z mnoha sektorů v Nigérii, které utrpěly dopady korupce, špatného vedení a zanedbávání během tří desetiletí téměř nepřetržité vojenské diktatury. K civilní vládě se nejlidnatější africká země a největší vývozce ropy na tomto kontinentu vrátil v roce 1999. Za posledních pět let zisky vyletěly raketově nahoru díky rostoucím cenám ropy, ale infrastruktura zůstává všeobecně zanedbaná. Počet leteckých pasažérů se za posledních sedm let více než zdvojnásobil na osm milionů cestujících, ale většina komerční letky je starší než dvacet let.
Africké nebe patří k nejnebezpečnějšímu na světě,
když přispívá třetinou všech leteckých nehod, přestože zajišťuje jen 4,5 procenta celosvětového leteckého provozu. A dokonce i v rámci tohoto standardu je Nigérie nebezpečným místem k létání. Loni 22. října se zřítilo letadlo krátce po startu z letiště v Lagosu. Zahynulo 117 lidí. O sedm týdnů později se zřítilo další letadlo, když se pokoušelo přistát v Port Harcourtu. Víc než polovina ze 106 obětí byly děti, které se vracely domů z internátní školy na vánoční prázdniny. Rodiče přihlíželi, jak letadlo hoří na přistávací ploše, protože kolem nebyly fungující hasičské stříkačky.
Po těchto dvou tragédiích prezident Olusegun Obasanjo dočasně zakázal několika leteckým společnostem létat, dokud nebyly zkontrolovány jejich letky a propuštěni nejvyšší činitelé. Parlamentem prochází nový zákon o civilním letectví a některá ze stárnoucích letišť v zemi procházejí modernizací. Navzdory tomuto úsilí je létání v Nigérii nevypočitatelné.
Zažila jsem bezpočet případů, kdy letadlo kroužilo hodinu nad Abujou kvůli "V.I.P. přesunu",
což znamená, že prezident nebo třeba guvernér někam letí a žádné jiné letadlo v tu dobu nesmí startovat ani přistát. A pak jsou tady výpadky zásob paliva. Nigérie sice exportuje 2,4 milionu barelů ropy denně, ale nedokáže uspokojit vlastní poptávku.
Desítky letů byly zrušeny jednoho rána, když jsem potřebovala letět z Lagosu do Abuji - ironií osudu na konferenci o letectví. Když jsem konečně našla dostupný let, znamenalo to mezipřistání ve 400 kilometrů vzdáleném Kanu. Přiletěla jsem na konferenci o čtyři hodiny později. Ale nevadilo to, ani hlavní řečník na místo nedoletěl včas.