Nereagující pilot
24. dubna letošního roku lákalo počasí piloty padákových kluzáků ke svahovému létání. Na Rané, kde se to nejen paraglidisty hemží často, tomu nebylo jinak. Hodinu po poledni vystartoval k letu mezi desítkou dalších letců i pilot kluzáku Aspen 4-24. V okolí vrcholu Malá boule kroužil cca 10 minut, když se náhle stočil přímo proti kopci, do něhož plnou rychlostí narazil.
„Za sebou jsem viděl, že poškozený letí v blízkosti hrany kopce, kdy tímto poryvem větru se dostal do rotace, která jej stočila vpravo, a narazil na hranu kopce,“ popsal poblíž letící svědek nehodu vyšetřovatelům. Pětačtyřicetiletému pilotovi bohužel nebylo pomoci, utrpěl mnohačetná poranění a zemřel prakticky ihned po tvrdém nárazu.
Pracovníci ÚZPLN, kteří na místo dorazili, měli od začátku několik indicií. Kromě svědecké výpovědi, která naznačovala možný vliv turbulentního proudění na konfiguraci vrchlíku, poskytly významnou pomoc záznamy z outdoorových kamer, které měli někteří piloti na svých přilbách. Komisařům se tak poměrně brzy podařilo zrekonstruovat průběh letu před nehodovou událostí.
„Po provedení pravé zatáčky ve fázi, kdy prováděl odlet od svahu, došlo vlivem termické turbulence, popřípadě i možným vlivem úplavu vzniklým za padákovým kluzákem letícím před ním, k částečnému zaklopení pravé části náběžné hrany vrchlíku. Ze záběrů pořízených z pilotovy ‚outdoorové‘ kamery je zřejmé, že na tuto skutečnost nijak nereagoval a padákový kluzák se samovolně otočil doprava o cca 180° a pokračoval v letu proti svahu, který se nacházel velmi blízko. Po krátkodobém částečném zkolabování pravé náběžné strany vrchlík velmi rychle obnovil letovou konfiguraci. Tím se dostal do polohy před pilota a pokračoval v letu proti svahu. Pilot byl v pozici za vrchlíkem a při pohybu v kyvu jeho tělo narazilo do travnatého svahu těsně pod vrcholem Malé boule. Nárazem do země utrpěl zranění, kterým na místě podlehl,“ stojí v závěrečné zprávě.
Záznamy z kamery před nárazem kluzáku do svahu / Foto ÚZPLN
Hlídejme se a buďme soudní!
Ačkoliv vyšetřovatelé věděli poměrně přesně, co se stalo, nebylo zcela jasné, proč pilot nereagoval na hrozící náraz žádným z možných „únikových“ manévrů. Technická prohlídka padáku a postroje totiž neodhalila žádný problém bránící v pilotáži; pouze vyšetřovatelé dopočítali překročení maximální vzletové hmotnosti padákového kluzáku o 7 kg.
S významným poznatkem nicméně přišel patolog. Pitva totiž prokázala v krvi a moči zemřelého ne nevýznamné množství látky známé jako THC, přičemž závěrečná zpráva doslova konstatuje: „V krvi pilota byla zjištěna účinná látka THC (kanabinoidy, např. marihuana), což prokazuje ovlivnění jmenovaného touto látkou v průběhu letu a předmětné letecké nehody. V tomto stavu pilot nebyl schopen padákový kluzák bezpečně ovládat.“ Vliv THC se navíc mohl podle ÚZPLN podepsat i na poněkud riskantním pohybu letce v těsné blízkosti svahu.
Vyšetřovatelé tak dospěli mimo jiné k následujícím závěrům:
- „pilot nebyl způsobilý letu,
- pilot měl platný pilotní průkaz kategorie „Pilot“, ale přeškolení na daný typ sportovního padákového kluzáku prováděl jako samouk bez dohledu instruktora,
- pilot byl v průběhu kritického letu ovlivněn účinnou látkou THC,
- pilot na pravý náklon padákového kluzáku včas a adekvátně nereagoval,
- pilot, po obnovení letové konfigurace padákového kluzáku, byl tak blízko svahu, že nedokázal nárazu do země zabránit,
- padákový kluzák byl provozován s překročenou maximální vzletovou hmotností, což negativně ovlivnilo jeho letové vlastnosti."
„Pravděpodobnou příčinou letecké nehody byla nesprávná reakce pilota na částečné zaklopení pravé části náběžné hrany vrchlíku, kdy se padákový kluzák samovolně otočil doprava a následně pokračoval v letu proti svahu. Schopnost pilota reagovat na takto vzniklou situaci byla negativně ovlivněna přítomností THC látky v jeho organismu v průběhu kritického letu,“ uzavírají vyšetřovatelé.
V našich rozborech už se objevilo několik případů, kdy byl pilot během letu pod vlivem alkoholu. Toto je však ojedinělý příklad nehody, v níž svou roli sehrály drogy. A je pochopitelně otázkou, kolik podobných případů – třeba jen díky náhodě – nehodou a zápisem do statistik neskončilo.
Můžeme zopakovat tisíckrát omletou pravdu, že alkohol a drogy za knipl nepatří, ale raději si v této souvislosti připomeňme Pilotův self-checklist neboli pár „sebehlídacích“ pravidel, které nám napoví, nakolik je bezpečné jít v dané situaci létat.
Alkohol a drogy pomáhají odstraňovat zábrany. Zábrany jsou ale často přirozeným reflexem, který nám jasně říká, co ještě je a co již není bezpečné. Při létání to platí dvojnásob.