Jako významný historický milník označuje společnost Tier 1 Engineering svůj zářijový počin, a sice pětiminutový let Robinsonu R44 vybaveného lithiovými akumulátory namísto klasického spalovacího motoru. Vrtulník při něm vystoupal do výšky 400 stop a v horizontálním letu dosáhl rychlosti 80 uzlů. Spotřeboval při tom pětinu celkové kapacity baterií. O události informoval server Avweb.com.
"Ještě nikdy nevykonal konvenční člověkem řízený vrtulník vertikální vzlet, let a přistání čistě na energii z baterií," hrdě prohlásil Glen Dromgoole, prezident Tier 1 Engineering. Jeho společnost, zabývající se inženýringem v leteckém, námořním či automobilovém průmyslu, vybavila odkoupený použitý Robinson R44 jedenácti lithium-polymerovými akumulátory společnosti Brammo o celkové hmotnosti 500 kg s očekávanou výdrží 20 minut a doletem 30 námořních mil.
Sponzorem celého projektu je medicínská společnost Lung Biotechnology, pro kterou by nový "tichý a ekologický stroj" představoval možnost snadno a rychle přepravovat například orgány určené k transplantaci do okolí nemocnic, citlivého na hluk a splodiny. Cílem Tier 1 Engineering je tudíž postupně vyvinout soběstačný "elektrický" vrtulník schopný nést dvě dospělé osoby a náklad o celkové hmotnosti 250 kg, který by vydržel ve vzduchu až dvě a půl hodiny. Dopomoci k tomu mají akumulátory s větší kapacitou, méně náročný elektrický systém stroje a nakonec i aerodynamičtější design draku letadla.
Tier 1 Engineering označují svůj let za první ve své kategorii. Připouští sice, že společnost Sikorsky také pracuje na elektrickém vrtulníku Firefly, nicméně ten dosud nevykonal žádný letový test. Zmiňují také francouzského vývojáře Pascal Chretiena, který v helikoptéře vlastní kontrukce též vykonal několik "vznesů", ovšem nikdy neprovedl žádný horizontální let.
Více informací o projektu se můžete dočíst na stránkách Tier 1 Engineering.