Necelý měsíc zbývá do první vlny hromadného přechodu leteckých pozemních stanic na nové frekvence. Od 10. listopadu se změna dotkne zejména řízených letišť v Praze.
Již tři roky platí v České republice pravidla, která umožňují v případě nových letadel či při modernizaci komunikačního vybavení uvolnit do provozu pouze letadla s rádii schopnými ladit frekvence s kanálovým rozstupem 8,33 kHz. A už za necelý měsíc se důvod této povinnosti projeví u nás poprvé v praxi - na nové frekvence přejdou první letiště a stanoviště.
Tři vlny
Jedná se o první ze tři vln, které vnesou nové frekvence do vzdušného prostoru České republiky. Přimomeňme si znovu, kdy by měly které změny vstoupit v platnost:
10. listopad 2016 (konkrétně viz dále v článku)
IFR prostory v oblasti Prahy
Prostory TMA a CTR – letišť Praha-Ruzyně, Praha-Kbely, Praha-Vodochody
Přelazení frekvencí proběhen v 0:00 UTC, tedy 01:00 SEČ.
Praha VOLMET
128,600
128,605
Kbely VĚŽ
120,875
120,880
Kbely APPROACH/RADAR
124,675
124,680
Ruzyně VĚŽ
118,100
118,110
Ruzyně GROUND
121,900
121,910
Ruzyně DELIVERY
120,050
120,060
Ruzyně RADAR
118,300
119,000
118,310
119,010
Praha RADAR
120,525
127,575
120,530
127,580
Ruzyně ATIS
122,150
122,160
Vodochody VĚŽ
133,075
133,080
Vodochody RADAR
127,475
127,480
Vodochody RADIM
123,025
123,030
Důvodem této změny je snaha o vměstnání většího počtu frekvencí do kmitočtového pásma vyhrazeného pro leteckou radiokomunikaci a zároveň izolaci menších VFR letišť, která sdílela provozní frekvence a v četných případech se na nich vzájemně rušila.
Provozovatelé, kteří mají letadla s radiostanicemi schopnými ladit frekvence pouze s rozstupy 25 kHz, tak mají skutečně nejvyšší čas pro výměnu radiostanice.
ano, technicka uroven radiostanic je tak vysoko ze se temer nekazi. Tudiz neni potreba delat nove takovym tempem jake by vyhovovalo vyrobcum. Kdovi kdo, kde ale hlavne kolik dostal od avionicke lobby za tento nesmysl. Prosim, horni vzdusni prostor je presycen protoze radiova dohlednost v deseti kilometrech je opravdu obrovska ale koho trapi nejake frekvence na Ruzyni? Letam tam leta a pravidelne ale ze by dochazelo k nejakym interferencim nebo podobne? Mozna se pletu a asi nebudu sam kdo by na toto rad dostal vysvetleni. Letiste po cele Evrope maji v 99 procentech pripadu rozestup 25 kHz a ty co nemaji tak maji klauzulu "if not equipped 8.33 contact...". Podpora letectva je u nas na prikladne urovni a dosahne se jenom toho ze lidi budou letat bez spojeni protoze bazarovy trh s temito radii neexistuje a nova jsou draha. Tak hura, radsi bez radia nez s rozestupem 25 kHz. Obdoba plati i s odpovidaci. Vzdyt penize jsou az na prvnim miste, ne?
Ja na to sice nadavam - jsou to velke prachy, ale na druou stranu netusim kde letas (mozna v jinem svete ;) Mi mame nejblizsi letiste se stejnou frek. takrka za rohem (40km) a druhe vzdalene cca 60km mame dokonce v "opticke" viditelnosti letadla na okruhu (OPI si mohou vetsinou navzajem pokecat). Nastesti drahovy system ma jine smery a shoduje se az u letiste ve vzdalenosti prez 100km kde se navzajem nerusime "na okruhu".
Takze kdo tvrdi ze tato akce v evropskem regionu je zbytecna, at si otevre skripa radiotechniky a prolistuje frekvencni pridel letist.
Pripadne v sobotu za letu naladi nejakou "cstejsi" frekvenci.
Mozna mate na letisti kliku, ze "sousedi" maji minimalni provoz, ale treba uz i vasi "sousedi" to mohou videt jinak.
Nechapu nac invektivy ale budiz. Letam po celem svete a ve svem volnem case na 123,6 MHz na kterem kolikrat nepredpisove visi plachtari s jejich vykecavanim o nicem. Stary system pridelovani frekvenci historicky souvisel s volnyma frekvencema ktere nebyly za penize a vlastnil je AK CSSR (122.5 , 122.6 , atd...) Tohle nic nevyresi, retez je silna tak jako jeji nejslabsi clanek a tim budou letadla bez RDST. Stalo spoustu usili aby se lidi hlasili i v prostorach G a E kde radio ani nemusi byt a timhle se to vsechno zkazilo. Jasne nejde o "velka" letadla, ty byly donuceni ale o UL, rogala a padaky coz je vetsi prusvih. Takze si muzete libovat ve sve nove radiostanici s 8.33 a vykroutit si hlavu pri vyhledavani provozu ktery by byl za jinych okolnosti byt spatne ale predce slyset. Ale samozrejme vsechno ma sve pro a proti a kazdemu se libi neco jineho. Letu zdar a tomu bezpecnemu zvlaste.
Ale pánové, mícháte brambory s jablkama....
Plošný přechod na 8,33 má na svědomí Eurocontrol ve "spolupráci" s lobby výrobců radiostanic.
Samozřejmě že se to uživatelům vzdušného prostoru G a E, létajících za VFR nelíbí - a zcela právem, protože to přináší velké finanční náklady.
Nemá to ale nic společného s dodržováním pravidel komunikace.
Zcela mylná je domněnka, že to že mám rádio mě zbavuje povinnosti koukat kolem sebe.
O tom,že přechod na 8,33 je nutnost není sporu,ale že průšvih jsou "zase ti ultralajtisti" ,to asi ne.Je to o lidech ,viz poslední incident na stránkách ÚZPLN.
Zajímalo by mě, jak je to oficiálně s používáním ruční rádiové stanice v letadle. Spousta pilotů ULL jí používá. Připojená na správnou anténu plní svou funkci na 100%. Teď jsem se doslechl, že radiotelekomunikační úřad ale hodlá za takové počínání dávat pokuty v desetitisících.. Přišlo by mi jako vstřícný krok k provozovatelům UL, kdyby se v prostoru G a E používání ruční stanice v letadle povolilo. Ale mám pocit, že tu jde zase o biznis. Nicméně jestli si má majitel np. stratona, či Himaxe v hodnotě 35 000 kč vybrat zda investovat dalších 30 000, nebo létat dále bez rádia, myslím, že to bude mít v budoucnu docela neblahé následky.
Já si nemyslím, že je to až taková nutnost. S dělením 25kHz je k dispozici už nyní 760 kanálů. To by bohatě stačilo na všechna letiště a služby v ČR. Jenže momentálně je nacpaných na jedné frekvenci třeba 5 letišť, která se vzájemně slyší. Stačilo změnit toto. Nyní bude k dispozici 2280 kanálů. Asi je záměr Eurocontrolu, aby každé letadlo mělo svojí frekvenci, jinak si nutnost takového počtu kanálů neumím vysvětlit. Kolik kanálů bude v ČR využito po přechodu na 8.33? Náklady aeroklubů a soukromých pilotů díky eurobuzeraci půjdou do desítek milionů. Děkujeme...
samozrejme nejde o "ty ultralajtisty" jed o to jak psal Mara. Cena UL 30 tisic, radio to same. Taktez nejde o koukani ven, to je jasne a nezbytne. Co vyresi prechod z 118,1 na 118,110 a tak dale? Nic, chceme byt papezstejsi nez papez, jen tak narychlo jsem mrknul na nekolik "velkych" letist a vse po starem. Ale nase "oaza klidu" to bude mit po novem a svetove. Jak to zvysi bezpecnost? No jednoduse, po 119,0 , pardon 119,010 za zleho pocasi automaticky 118,1 nez si to uvedomim trikrat zavolam, preladim, zase zavolam, po pristati 121,9, nedovolam se, uvedomim si to, preladim atd... Puvodni frekvence jsou tam minimalne od roku 1963 (nasel jsem mapu kde jsou jeste drahy 08/26 , 17/35) tak nechapu.
S dělením 25kHz je k disposici 760 kanálů, ale nikoli jen pro ČR, naše vysílání se na našich hraničních kopcích nezastaví.
Problém je ale někde jinde. Rádia 8.33 jsou sice drahý pokrok, ale technologicky dneska už beznadějně zastaralá, v podstě totéž, co ty na 25kHz, takže se můžeme těšit, že za pár let budeme všichni nakupovat nové digitály. To přijde zcela nevyhnutelně a je jenom k vzteku, že moloch Eurocontrol nebyl schopen tento fakt zprocesovat a krok 8.33 jednoduše odvolat a začít zavádět rádia rovnou digitální.
Ne že bych tomu rozuměl, ale mám nějak zažito, že když je slabý analogový signál, tak to šumí, prská, ale trochu něco slyšet je. Když je slabý digitální signál, zpravidla to ani nešumí, ani neprská, ale ani nemluví. Ani trochu.
Láďo letadla nelétají rychlostí světla (cca rychlot šíření radiových vln), aby se projevil Dopplerův efekt on to Novák vyjádřil nejpřesněji a kdo je blíže komunikuje
když se podívám že systém MATRA-PEGAS pro IZS se v ČR připravoval cca od roku 1995 do 2003, stál 6 miliard a pořád to ještě není úplně ono. Např. pokrytí mimo "civilizaci" atp. Dokážete si představit jak dlouho by něco takového trvalo připravit v rámci EU nebo světa?
Přechod na 8.33 je teda určíte menší zlo než digitalizace, na druhou stranu si ale nemyslím že tento přechod byl nutný. Ve spojených státech mají +- stejný počet letišť jak v EU a problém s nedostatkem frekvencí nemají....
Tak fakt nevím. Pokrok dobrý asi jen pro kapsu výrobců nových raádií. Po staru: 123,475 Kotvrdovice, Kladno, Jihlava heliport. Po novu: 123,480 Kotvrdovice, Kladno, Jihlava heliport...
Jasně že těch 760 kanálů je pro celý svět, ale kolik je dosah rádia v prostoru G, E kde se většinou pohybujeme? Max. pár desítek kilometrů. Takže by stačilo vyřešit kolize na frekvencích blízkých letišť, ať už u nás, nebo těsně u hranic. Bude to řešit přechod na 8.33? Schválně jsem se podíval na RLP na seznam nových FQ. Existují duplicity? No samozřejmě! Běžně opět až 3 letiště na jedné nové 8.33 FQ. Takže mi pořád budou žvanit do ucha na okruhu další dvě letiště a já budu chytat čísla drah a podobně. A to se ze těch 40tis co to bude stát mě vyplatí... Fakt mi to hlava nebere, proč se jednoduchý problém řeší tak složitě a nákladně. Ale vlastně chápu...
Vlasta: dopplerov jav sa prejavuje aj pri NF takze pri VHF urcite. za seba 8.33 je uplna zbytocnost, bude to drahe, lebo radia musia mat vysoku frekvencnu selektivitu pritom pasmo je uplne hlupo vyuzite.
je to přesně tak jak píšete. Přechod na 8.33 nic nevyřeší pokud se zároveň nezmění frekvence blízkých letišť. Spíš se bojím že spousta starých rádíí se bude používat nelegálně i po tomto přechodu a při vysílání zahltí po novu 3 frekvence zároveň.
Ve spojených státech je cca 15000 letisť. V Evropě cca 8000. Proč USA mají frekvencí dostatek i se starým systémem a Evropa ne? Zakopaný pes bude asi v Bruselu...
Na Kladně se na 123,475 reálně setkávám s Nymburkem - zato teda tak kvalitně, jak je leckdo slyšet místně. Kotvrdovice nebo Jihlava možná někdy zaruší, ale aspoň nevedou ke zmatku.
Což nic nemění na tom, že změna možná měla původně nějaký jakž takž obhajitelný účel, ale výsledná (CZ?) implementace je na hlavu.
ICOM A210E umoznuje 8.33. Podrz 5 sec. tlacitko RCL. Objevi se setup. Potom otacej vnejsim (vetsim) kolikem volby frekvence dokud se neobjevi CHANNEL SPACING. Malym kolikem vyberes 8.33kHz. Potom myslim jen podrzis RCL a hotovo.
To máš D-0679 sice pravdu, ale mluvíš o ICOM A210E. Pilot se ptal na ICOM A210 (bez toho E) a to nejde. Prověřovali jsme všude možně, ne a ne. Takže jsme kupovali ICOM A210 s tím E.
Ahoj, já jsem z toho zmatený... Myslel jsme si, že při dosavadním kroku 25 kHz = 0,025 MHz byly dostupné frekvence např. 118.000 - 118.025 - 118,050 - 118,075 - 118,100 atd., zatímco při kroku 8,33 kHz = 0,0083 MHz by měly být 118.000 - 118.008 - 118.015 - 118.025 atd. Tj. STARÉ frekvence by měly být podmnožinou NOVÝCH frekvencí, jen těch nových by mělo být 3x tolik. Proč je teda všechny frekvence posouvají "o kousek" nahoru - např. LKPR TWR nyní 118.110 (=118.10833)? Vždyť 118.100 by mělo být schopné naladit jak "staré", tak "nové" rádio.
Zdravim vospolok, ale neda mi reagovat. K predmetnej zmene a to ci je spravna alebo nie reagovat nebudem. Zial taky je svet a nase krajiny detto. Ale je pre mna zaujimava jedna vec. Pozeral som ceny radii pre 8,33 a da sa zohnat uplne nove zhruba za 1000e. To mi chcete povedat ze pre vacsinu z vas alebo vacsinu majitelov lietadiel, ktore ani jedno nieje pod 30000eur je vela dat za uplne nove radio 1000eur? Ktore naviac budete mat v lietadle zabudovane mozno X desat rokov?
Číslo letecké frekvence je vlastně spíš číslo kanálu. U 25kHz kanálu je vždy kanál shodný s frekvencí, kterou používá - ale u 8.33kHz tomu tzak není. Ono číslo obsahuje informaci jednak o samotné frekvenci signálu, jednak o tom, zda se jedná o 25 nebo 8.33 kanál. Takže kanál 120.875 je "frekvence 120.875MHz s šíří pásma 25kHz", ale kanál 120.880 je "frekvence 120.875MHz s šíří pásma 8.33kHz".
Toto kódování se dělá proto, aby mohly 25kHz and 8.33 kHz frekvence koexistovat a aby se pak nemuselo do rádia říkat "contact 120.875 na kanálu 8.33/25kHz" - protože nové rádio umí vysílat jak na 8.33, tak na 25kHz kanálu. Takhle stačí říct prostě "contact 120.875" nebo "contact 120.880". Do rádia pak naťukáte 120.880 a je vám jedno, že to vlastně vysílá na 120.875, jen s jinou šířkou pásma než když naťukám 120.875 přímo.
K té radiostanici jak psal výše Honza. Mám ji taky (ICOM IC A210E) a kupoval jsem ji loni ze stejného důvodu. Obdržel jsem na ni povolení od ČTÚ pro provozování v ultralehkém letadle. Teď mě ovšem kamarád upozornil, že může být všechno špatně. Ačkoliv je to certifikovaná letecká radiostanice a přesto, že mi ji ĆTÚ schválil, tak na některých zahraničních e-shopech je u jejího popisu doplněno, že není schválená EASou pro zástavbu do letadel. Na stránkách EASy jsem se žádného seznamu schválených radiostanic nedopátral. Pochopitelně. A netuším ani, kde něco takového zjistit.
Problém je totiž v tom (jak jsem pochopil z informací na internetu), že přechod na 8.33 bude pouze částečný. Některé frekvence, jak už výše popsal Michal Řeháček budou i nadále se šířkou pásma 25kHz A jejich přechod na 8.33 se neplánuje. Jsou to frekvence, které pokrývají geograficky velkou plochu (např. Praha info), kde službu nelze pokrýt jediným vysílačem. Proto se používá vysílačů více. A každý provozuje na trochu jiné frekvenci, aby se vzájemně nerušili. A všechny dohromady by se do šířky pásma 8.33kHz nevešly. Do 25kHz ano. To znamená, že nové radiostanice MUSÍ umět vysílat se šířkou signálu 25 i 8.33 kHz, podle toho, jak nastavíte frekvenci (kanál) na radiostanici. A problém je patrně ten, že Icom A210E umí buď 25 nebo 8.33 ale neumí je současně. Ještě jednou upozorňuji, že to je výklad učiněný na základě neoficiálních a kusých informací různě po internetu. Nemohu tvrdit, že je to 100% takto. Oficiální, správné a vyčerpávající informace jsem nikde nenašel. Podlě mě prostě neexistují.
Michale, to nebude tak úplně pravda. Teorie amplitudové modulace nám říká, že šíře pásma je dvojnásobek modulačního kmitočtu. V telefonii se bere za standard modulace do 3400 Hz. Při vysílání řeči prostě využíváme šíři pásma do sedmi kilohertz. Není to žádná novinka, vysílače na středních vlnách mají od sebe rozestupy 9KHz již od poloviny minulého století.
Nejde totiž jen o nosnou frekvenci, ta, pravda, muže byt stejná. Rozdílná je ale šířka filtru, která souvisí právě s kanálový rozestupem. Dvě stanice na identickem kmitočtu ale každá s jiným rozestupem se budou slyšet mizerně. Vysílač s rozestupem 25 svými postranními pásmy zahlti několik 8.33 kanálů. Přijímač 25 zase bude produkovat interferencni hvizdy od sousedících vysílačů s rozestupem 8.33. Proto musí vždy přijímač i vysílač pracovat se stejnou nosnou i se stejným kanálový rozestupem.
Seznam schválených výrobků dle ETSO naleznete zde:
https://www.easa.europa.eu/easa-and-you/aircraft-products/etso-authorisations
popřípadě přímo odkaz na pdf:
https://www.easa.europa.eu/download/etso/etsoa.pdf
RDST ICOM A210E v tom seznamu nenajdete.
S kolegou jsme prakticky zjišťovali možnosti ladění 8.33 a 25kHz: Pokud využíváte předvoleb v paměti tak RDST umožňuje ladit 8.33 i 25kHz. Přímá volba frekvence však je vždy buď v jednom nebo druhém. Zatímco standardní RDST dle ETSO tohle umožňují. Programátoři ve firmě ICOM to asi úplně nedomysleli, možná s nějakou novou verzí firmware to opraví.
A210E je stanice, ktera je na strankach ICOMu a v ruznych evropskych eshopech prezentovana jako pozemni stanice pro zastavbu do aut. Takze je letecka, ale nikoliv letadlova...
Aby nedošlo k omylu: Schválení dle ETSO se týká pouze letounů GA, pro Ull není potřeba. Takže A210E je možno provozovat v Ull bez problémů a legálně. Kdo chce ETSO, ten si malinko za RDST připlatí. Je potřeba zmínit nutnost přihlásit na ČTÚ - změna v Oprávnění letadlové stanice, poplatek 3.000,-kč, ale to všichni určitě vědí....:)
Určitě se platí těch 3000,-Kč? Rádio jistě přihlášené být musí, ale přeci jen, když je to výměna "požadovaná shora", mohlo by se to bez poplatku obejít, nebo se pletu?
Poplatek se neplatí, pokud měníte svoje stávající oprávnění, tzn, budete tam mít zapsané nové rádio se stávající platností oprávnění... Pokud si necháte napsat platnost novou tak je to jako při prodloužení oprávnění, tedy za 500,- Řešil jsem to na jaře ...
Pokud se mění stávající oprávnění letadlové stanice ve smyslu např. změna adresy, prodloužení platnosti, tak se skutečně poplatek 3000,- neplatí (jen 500,-). Ale pokud se jedná o změnu ve vysílacím zařízení, tak se poplatek určitě platí, protože se jedná fakticky o vydání individuálního oprávnění na nové zařízení. Vlastní zkušenost - při prodloužení platnosti jsem zároveň měnil starý typ ELT za nový typ (E-01 za AK-451) a poplatek jsem musel zaplatit (analogie výměny RDST). V rozhodnutí je napsáno, cituji: "Protože se jedná o změnu technických parametrů, úřad udělí nové individuální oprávnění"...původní oprávnění bylo odňato a dostal jsem nové s novým číslem.
ETSO nebo TSO Technical specification order, po "nasem" atest je opet jenom zalezitost avionicke lobby. V tu ránu jak stisknu vysilaci tlacitko radiostanice vysila do prostoru a nevybira si takove nebo makove stanice prijmu. Tudiz musi splnovat stejne parametry jako vsechny ostatni. Je to kazdeho volba co si za kolik koupi, nejde tu o to ci mam na RDST za 3,5 nebo tisic euro, jde o princip ze nebudu podporovat vyrobce a veci kterych hodnota je prehnana. Taky si nekoupite chleb za 300 korun i kdyby na nem bylo napsano cokoliv. Porad jsou i jine varianty
Asi záleží v jakém režimu fungujete, já mám rdst v kluzáku a tedy pro sportovní a rekreační účely. Vzhledem k tomu, že výměna rádia byla vynucena jakýmsi prováděcím nařízením EU, ČTÚ mi taktéž vystavil oprávnění s novým číslem, nicméně protože výměna byla vynucena z moci úřední, poplatek jsem neplatil žádný.
TSO/ETSO neni vymysl avionicke lobby, jsou to standardy, ktere by meli vsichni vyrobci dodrzovat, jinak se stane, ze se radia ci jina zarizeni mezi sebou nedomluvi. To, ze do UL nemusi byt TSO/ESTO je ptakovina (i kdyz je to legalni) - protoze s UL budes ve stejnem prostoru, kde jsou desitky dalsich letadel a Tvoje radio muze znemoznit/rusit/ztezovat komunikaci ostatnim. To stejne odpovidace - odpovidac musi fungovat tak, jak rika TSO, jinak je to matouci a nebezpecne pro ostatni
Vidím, že když přijde nějaké stanadardizační opatření a snaha o pokrok, tak je za tím vždycky nějaká lobby, co nás jenom utlačuje. Dovolte mi osvětlit pár technických omylů. Především na vysílací straně se zabere šířka pásma daná dvojnásobkem modulační frekvence, jak správně popsal Peha. Tomášovo tvrzení je chybné, omezení modulačních kmitočtů se praktikuje už desítky let. Důvodem rozestupu 25kHz nebyla "hifi" modulace, ale (ne)stabilita naladěného kmitočtu, rozumně dosažitelná letadlovou stanicí v době před 40 lety. Teploty, otřesy, přetížení...přitom oscilátor a filtry musely mít rozumnou velikost a trvanlivost.
Dneska je technika už desítku let někde jinde, jen ta administrativa trochu trvá. Takže přecházet se bude postupně všude (ne že "sousedi to mají pořád postaru") a v přechodném období mají plánovačí hlavu v pejru jak zachovat stávající počet kanálů. Víc kanálů samozřejmě bude -až se přejde kompletně. To je taky hlavním důvodem, podobně jako změna z 25kHz rozestupu u pozemní pohyblivé služby (podnikové sítě, sanitky, dráhy...) na 12,5kHz -i za cenu omezení FM zdvihu.
Větší poptávka po nových stanicích je ovšem vedlejším vítaným efektem pro radiotechnické firmy.
Zobrazovaná (= hlášena) frekvence u kanálů 8,33 není přesně ta vysílaná, ta je přesně odstupňovaná ve zlomcích kHz, zaokrouhlení je nutné pro rychlejší komunikaci (snížení stresu posádky). Přechod např. ze 118,100 na 118,10833 (na displeji 118,110) je tak trochu násilnou dopomocí k eliminaci zastaralých byť jinak funkčních stanic -stanice bude poslouchat blbě a dispečer neuslyší (skoro)nic.
Ahoj, ještě k té technické stránce frekvencí: Rozumím tomu tedy správně tak, že např. nosná frekvence LKKB TWR zůstává stále 120,875, ale pokud naladím 120,875, vysílačka podle toho "pozná", že může zabrat 25kHz, zatímco pokud naladím 120,880, fyzicky jde o úplně stejnou nosnou frekvenci (120,875), ale vysílačka pozná, že musí použít užší pásmo (8,33)?
A druhý dotaz - jaká frekvence (fyzická) je spojená s LKPR TWR (118,110)? Dostupné frekvence nosné by měly být 118,083 -> 118,166 -> 118,250. Je tedy označení "kanálu" 118,110 jen pokyn pro rádio, aby naladilo 118,083 a použilo 8,33 pásmo?
V případě výměny RDS se skutečně za normálních okolností platí 3000Kč, ale v případě výměny stanice s dělením 25kHZ za stanici s dělením 8,33kHz se jedná o změnu vynucenou státem a tudíž se poplatek odpouští. Dobré je do žádosti napsat něco ve smyslu, že žádáte o odpuštění poplatku na základě vynucené změny dle směrnice XY. V případě, že žádáte o nové oprávnění s délkou platnosti původního, tak je to bez poplatku, v případě, že chcete nové oprávnění na celých 5let, je na to pohlíženo jako na prodloužení a to stojí 500Kč.
taky pravdepodobne urcite dodrzuji (IC-A200E) jenom jsou firmy ktere z toho nechteji vytlouct navic. Ono by nakonec i vytloukly protoze vic s mensim ziskem byva ekonomictejsi nez min s vetsim. Kazdopadne jde o predrazenou techniku ktera se musi udat. A to tim zpusobem ze to nekdo urci jako nezbytne i kdyz je to zbytne. Na to aby to bylo nezbytne je asi potreba optiky eurouradnika ktera je tvorena nekolika vrstvami bankovek nebo jimymi motivatory. Jak uz bylo tady psano v U.S. je husteji a nic se nedeje. A pak jsou urednici easovstejsi nez EASA a z iniciativy pomeni i to co fungovalo 50 let a nikomu nevadilo. Zajimalo by mne kde na okoli se risila 118.1, 119.0, 127.525 nebo 122.15 A to teda "nas" ATIS je sakra silny, chytam ho v pohode 200 mil pred PRG a nic. A v Nemecku maji dve relativne blizke letiste stejnou frekvenci ATIS a taky se nic nedeje. Ale zas asi jde o tu optiku...
@ off: Je pravda, že zadání rádiu, aby přepnulo na 118.110 znamená, že bude vysílat 118.0833. Stanice to "vědí" neb jsou mikroprocesory příslušně naprogramované.
Není pravda, že zadání rádiu 118.100 znamená, že se zabere 25kHz kanál. O tom to je, že vysílání na jakémkoliv kmitočtu smí zabrat už jen nově stanovené užší pásmo. Proto se vyhazují původní stanice, které buď vysílaly v širším kanále nebo neměly dostatečně úzké filtry (neodladí +/- 8,33kHz). Proto také není pravda tvrzení, že jinde v Evropě si nechávají 25 kHz kanály. Jsou to 8,33 kHz široké kanály, ale s původním kmitočtem.
@robo: argument, že je v USA hustěji neberu. Jestli si dobře pamatuju školní zeměpis, Evropa se rozlohou s USA nemůže měřit. A hlavně: jedna věc je počet letišť a druhá věc je hustota tratí + počet států, které samozřejmě musejí mít svoje ATC, OPC, MIL, ATIS, ...
neni pravda, ze "Není pravda, že zadání rádiu 118.100 znamená, že se zabere 25kHz kanál.". Neco v 25 khz zustane (treba 126.10) a musi by cesta, jak radiu rict, ze ma vysilat v 25 khz. Aby radio poznalo, ze chcete vysilat na 118.100 v 25 khz, tak proto se mu zadava 118.10.
To, ze A210E umi akorat 8.33 nebo 25 je spatne a je to problem toho radia. Letecka radia zvladaji oboje najednou.
cituji z webu ČTÚ:
http://www.ctu.cz/informace-o-vyuzivani-radiovych-kmitoctu
Vzhledem k tomu, že výše uvedené změny jsou vyvolány v důsledku povinné implementace prováděcího předpisu Evropské unie, tedy v důsledku rozhodnutí z moci úřední, jsou dány důvody pro osvobození od správního poplatku podle § 8 odst. 2 písm. b) zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. To však neplatí v případě, že v rámci žádosti bude žadatel požadovat provedení ještě jiné změny, než jak je výše uvedeno.
@Podotek: moc děkuji! Jen mi ještě není jasné, jak poznám, že nějaká "kulatá" (třeba frekvence PRAHA INFO 126,100) je "25 kHz, zatímco ta samá frekvence někde v Německu už může být použita v rámci "8,33" kroku. Pokud ji tedy na svém rádiu nastavím jako 8,33 a ona bude 25, tak asi neuslyším jak mám, pokud ji naopak nastavím jako 25 kHz a ona bude 8,33, tak budu rušit sousední 8,33 "kanály". Bude to nějak vyznačené na mapách?
@Michal: Jestli jsem správně pochopil návod k ICOM IC-A6E, tak vyťukání 118,1 (ENTER) vezme jako 118,1 s roztečí 25kHz, zatímco vyťukání všech 6 čísel (118,100) jako stejnou frekvenci, ale s rozteční 8,33.
ty, jako pilot nemusis a nepotrebujes vedet jestli je dana frekvence 25 nebo 8.33. Na mape mas 126.10, naladis 126.10. To uz je zalezitost koordinace na evropske urovni, aby nekde ve vychodnim bavorsku nemel nekdo prirazenych 126.105 v 8.33. Jestli mas A210E, tak hold musis vyzkouset naladit v 8.33, kdyz to nepujde, prepnes do 25khz a tam to pujde. A naopak. Anebo si koupit radio do letadla a ne letecke radio do auta;-)
@MICHAL: ICOM A210E nemám, ale stejně tomu nerozumím. "Jestli mas A210E, tak holt musis vyzkouset naladit v 8.33, kdyz to nepujde, prepnes do 25kHz a tam to pujde. A naopak."
Jak se v tomhle liší "správná" letadlová stanice? Bavíme se jen o pragramování, takže nemusím myslet na to, zda 126,1 je 25kHz? A nebo je to o nějaké vlastnosti, kdy stanice automaticky pozná šířku pásma?
Protože jinak, pokud mám na mapě napsáno 126,1 a neznám kanálovou rozteč, tak to stejně budu muset vyzkoušet.
Nebo jsme vedle jak ta jedle a třeba některé vyhrazené frekvence (např. ta 126.1) jsou prostě celoevropsky a nafurt "natvrdo" 25 kHz a stanice to má v sobě naprogramované?
Ono je to tak, že s přechodem na 8,33 došlo k rozdělení fyzické frekvence a zobrazovaného kanálu. Pokud naladíte na stanici např. 126.100, tak budete vysílat na frekvenci 126.1 s dělením 25kHz, pokud naladíte 126.105, tak vysíláte také na frekvenci 126.1, ale s dělením 8,33kHz. Tomu b mělo odpovídat i značení např. v mapách. Obecně lze říci, že kanály xxx.x00, xxx.x25, xxx.x50, xxx.x75MHz (vlastně ty stávající) jsou s dělením 25kHz, ty ostatní jsou určeny pro 8,33kHz.
No pokud je to takto, tak jsem jenom rád. Ovšem otázka je, zda změna radiostanice a zároveň prodloužení platnosti není na naše úřady moc změn najednou...mimochodem výměna ELT také nebyla z mé hlavy, ale že se přestala používat původní frekvence 121,5. A zaplatit jsem musel. No to povolení budu řešit během několika dnů, tak potom mohu dát info.
Takže Martin měl pravdu. V případě výměny RDST s dělením 8,33kHz a zároveň prodloužení stávajícího oprávnění se platí pouze správní poplatek za prodloužení, tzn.500,-kč. Ověřeno přímo na ČTÚ.
Spojení stanic s 8.33 a 25kHz na stejný frekvenci jsme zkoušeli na dvou ručkách na krátkou vzdálenost. Nějak to fungovalo, ale kvalita nebyla nijak super. Problém je i v tom, že ta 25kHz vysílačka zahltí i okolní kanály v režimu 8.33, takže teoreticky může dojít k rušení i jiných stanic na podobné frekvenci (kanálu).
Už ta otázka jednou padla a nikdo neodpověděl. Je pravda, že v ULL nebude možné použít ruční radiostanici a že ČTU za to bude dávat pokuty? Chtěl jsem si koupit YAESU FTA-550L. Teď používám k plné spokojenosti všech ICOM A-5 s externí anténou a mám čistší vysílání, než většina A-210.
Dle mých informací z LAA je použití možné. Také jsem pořídil do UL ručku. Doteď jsem lítal na A-15 a A-6 je důstojná náhrada. Ale pokud chceš předejít pochybnostem, vznes dotaz na techniky LAA a nebo ČTU. Po mailu ti rádi odpoví a odpověď bude mít větší váhu, než od kohokoliv někde v diskuzi pod článkem od téměř anonymních osob.
Neřešte zde problém rozestupu 8,33 a 25 kHz.
Od 1.1.2018 nesmíte použít radiostanici, která má větší šířku kanálu než 8,33 kHz (s určitou výjimkou, která sem nespadá). Je to proto, že při použití starší radiostanice by jsi v podstatě překryl (rušil) dva sousední kmitočty (chcete-li „kanály“). Proto jsou tu ty nové radiostanice, které tuto šířku pásma svými vnitřními filtry zajišťují.
Prajem prijemne sviatky.
Riesim prechod na 8,33. Momentalne mam zabudovany Bendix King KY 97A. Vie mi niekto poradit ake su technicke moznosti? Je moznost "plug/play" vymeny radia?
priama vymena kus za kus je KY-196B. Cena 3700 USD. Ja by som to riesil ICOM A200E, je sice necertifikovana ale kto to pozna vo vzuchu? Vymena je povinna do konca roka 2017. Do tej doby este pretecie vela vody.
Záleží na tom, jestli musíš mít rádio certifikované nebo můžeš použít necertifikované. Při prohlížení nabídky radiostanic jsem u popisu některé viděl zmínku, že ji lze zaměnit za KY 97 bez úprav elektroinstalace, bohužel už si nevzpomenu, která to byla. Napohled podobný konektor má ICOM 210E, ale jestli pasuje nebo ne, nevím. Asi se budeš muset smířit s výměnou šuflete. Každopádně bych volil některý z běžně rozšířených typů, u kterého je předpoklad servisu a provozních zkušeností.
A210 je letecka stanice, ale nikoliv letadlova. Jak zmineno nahore, je to radio do aut na letisti a ne to letadel. Jak ho prepnes do 8.33 tak nenaladit nic v 25khz. A v 25khz neco malo zustane.
Myslim ze to nebude uplne pravda. Do aut je A-110 ktora sa kupodivu prepina medzi 8.33 a 25 kHz sama. Je len neprakticka na obsluhu. Ak by bola A-210 urcena do aut nemala by vsetky tie vychytavky. Da sa na nej naladit vsetko, len tie zakladne 25 kHz frekvencie sa zobrazuju inak.
teraz som sa pozeral do navodu. Idu naladit samozrejme aj frekvencie s rozstupom 25 kHz v mode 8.33 len su inak zobrazovane, napr 118.000 je zobrazovana ako 118.005 Je to trocha neprakticke ale za tie prachy sa na to da zvyknut...
Pozor - 118.005 je kanál, který naladí frekvenci 118.000MHz s šířkou pásma 8.33kHz. I v té tabulce na stránce 29 manuálu je to tak napsané.
Aby rádio podporující 8.33 kanály vysílalo na 25kHz kanálu na frekvenci 118MHz, musí se naladit 118.000 a ne 118.005.
no jasne, debata ale bola o tom ci to radio dokaze komunikovat v sucasnom prostredi. A to zrejme dokaze len je to trocha nepohodlne. To je ale dan za cenu.
Už dříve tu někdo psal, že problém se šířkou pásma se dá u A210E obejít tím, že se frekvence uloží do paměti rádia. Jinak řečeno, nastavím rádio na šířku 25kHz, uložím frekvence které potřebuju do paměti (např. těch výše zmiňovaných 118.000) a opět nastavím rádio na šířku 8.33. Žádná frekvence už nejde ručně naladit se šířkou 25kHz, ale měla by jít vyvolat z paměti. Ještě jsem to nezkoušel, ale bylo by to řešení.
Zdravím do diskuse. Druhým rokem používám RDST Dittel KRT 2 s možností 8,33. Předesílám že nerozumím těm vnitřnostem jen popisuji reálný uživatelský stav. Od namontování mám nastaveno na 8,33, ale lze i pouze na 25. Ale já mám od začátku nastaveno 8,33. Rozdíl je pouze v tom, že v 8.33 režimu přibydou v ladění ty další dílky pro nastavení FREQ. Připomínám, že teď není cílem řešit jak fungují filtry, vnitřnosti rádia nebo způsob vysílání. Pouze praktický popis v reálném používání. V režimu 8,33 nemám problém ve vysílání na letištích s klasickou freq např. 122.4 na 25 a ani na letištích s novou freq už na 8,33. Podotýkám, že nikde nedochází k rušení nebo jiným nešvarům. Nevím jak to je v tom rádiu udělaný ale funguje to při režimu 8,33 normálně u všech letišť s novým i starým odskokem. Jediný viditelný rozdíl pro uživatele v odskoku 25 je dílkování freq po 25 khz. Chtěl jsem jen popsat zkušenost uživatele s tímto konkrétním rádiem.
Zdravím. Obecně všechna radia (Becker, King, KRT, Icom, nevím jak Garmin) pracují dle následujícího schematu: při nastavení v SetUpu na rozteč 25kHz "zdánlivě" pracují, jak jsme zvyklí tj. nastavujeme kmitočet nosné. Ve skutečnosti Vám nedovolí nastavení jiné hodnoty, než rozteč 25kHz. Při nastavení 8.33 se projeví to, že nastavujeme ne kmitočet, ale kod kanálu, jímž je dáno rozlišení 25/8.33kHz. Např.118.000 je 118.000/25kHz, ale 118.005 je 118.000/8.33kHz, dále 118.010 je 118.00833/8.33, 118.015 je 118.01666/8.33, 118.025 je 118.025/25, 118.030 = 118.025/8.33. Z uvedeného vyplývá, že pokud je na konci číslo dělitelné 25, pracuje v kanálové rozteči 25kHz, jinak 8.33kHz. Tudíž nenastavujete kmitočet nosné, ale kod, se kterým se procesor vypořádá bez Vaší další zátěže a nastavování v SetUpu.
Jardo, souhlasím s Tebou, přesto ale praktické zkušebosti mám odlišné. Snažím se již dva roky létat s A210E na 8.33. V 90% případů vše funguje bez problémů. Ale na některých frekvencích Munich info, Langen info a teď naposledy Karlovy Vary RDR jsem byl nucen rádio nastavit na rozteč 25kHz, protože vysílání ATC bylo zcela nečitelné. ACFT stanice byly čitelné bez problémů....
Tome,
pouzivat A210 prepnuty do 8.33 pro naladeni 25 Khz frekvence je proste spatne a vubec neni divne, ze jsi se nedomluvil. Munich Info neni jedna frekvence, ale cele uzemi je pokryte nekolika vysilacema na frekvencich kousek od sebe - ale porad v ramci tolerance 25 khz. Takze se starym 25 khz radiem (nebo napr. G1000 prepnutou do 8.33) se bez problemu domluvis, ale kdyz naladis 126.955 (coz je 126.95 v 8.33 jak se nekteri MYLNE domnivaji), tak se skutecne muze stat, ze se v nekterem miste domluvis. ale jak jsi si prakticky overil - dost casto to ale nefunguje.
jak bylo zmineno nahore "je to nepohodlne" - ano, protoze pred kazdym ladenim frekvence, ktera je v 25khz musis radio PREPNOUT do 25 Khz. Nahradni reseni (ladeni 126.105 misto 126.100) je naprosto spatne a funkcni pouze nekdy, kdy jsou elementalove nakloneni a je suda sobota v mesici.
Michal: "Takze se starym 25 khz radiem (nebo napr. G1000 prepnutou do 8.33) se bez problemu domluvis, ale kdyz naladis 126.955 (coz je 126.95 v 8.33 jak se nekteri MYLNE domnivaji), tak se skutecne muze stat, ze se v nekterem miste domluvis. ale jak jsi si prakticky overil - dost casto to ale nefunguje."
Není v té závorce chybka? Naladění 126,955 přece je 126,950 v 8,33 - je tak?
pokud RLP (DFS v pripade Langen Info) chce, aby jsi s nimi mluvil na 126.950 MHz s sirkou kanalu 8.33, tak by napsalo na mapu 126.955. Ale oni napsali 126.95 a tedy chteji, aby jsi s nema mluvil na 126.950 Mhz se sirkou kanalu 25Khz. Takze tim, ze toho, kdo ma napsane 126.95 volas na 126.955, pouzivas nespravny nastroj. v pripadě, ze volas 25 khz stanici na 8.33 asi moc skody nanadelas (krome toho, ze se casto nedovolas na ofsetovych frekvencich), ale kdyz pouzijes 25 khz radio pro volani 8.33 stanice, tak zaplevelis kus pasma okolo. Takze kdo mate A210E, tak prosim prepinejte v menu a netisknete si tabulky, ze 118.005 v 8.33 je 118.000
Na vykrese bylo napsane, ze plech ma byt 0.8mm a dural. Udelal jsem to z 0.8 hlinik. close enough fakt neni v tomto pripade dobre, borci, co postavili Koalu z hliniku by mohli vypravet
Ahoj, Tak jsem dnes přepnul na 8,33 na mém 210E. Po vzletu jsem šel na: "Náměšť Tower, Oscar Kilo *** **, dobrý den." > " OK *** ** Náměšť věž, vysílejte." > "Náměšť věž, OK *** ** po vzletu ze Znojma, bez plánu, za vidu, jedna osoba na palubě, místní let. Přepnul jsem rádio na 8:33, zkouška spojení." > "Náměšť věž, spojení dokonalé, pětkou." > "I já vás slyším pětkou, děkuji, přecházím na vlastní, vaši frekvenci přepínám na DUAL, naslyšenou, Oscar Kilo *** **." > "Naslyšenou." Takže jediná změna, co nastala, je, že se mi na displeji nabízela ne 126,50, ale 126.505, a dále 126,510 atd. Zvolil jsem logicky 126,505, výsledek jsem popsal. Dále jsem poslouchal provoz jak u nás, tak na letišti Kyjov, který jsem slyšel dokonale. Takže si myslím, že rádia, jak jsou postavena, jsou chytřejší, než většina z nás. Jen přejít na nový systém, a eliminovat ty, co ruší i vysíláním, i kecáním - na 130,600 zrovna dnes jeden takový byl...
Jako do dubu - Ano, nekdy a nekde to funguje. Ale nediv se, ze najednou nekdy jindy a nekde jinde se nedomluvis. muze nekdo vyzkouset 126.105 pri preletu celou republikou? Jsem si jisty, ze to vsude fungovat nebude.
takže jestli tomu rozumím správně:
1.Radia 8,33 umí i 25kHz (pravděpodobně z důvodu kompatibility neb letadlo letící z Evropy do zemí s šířkou pásma 25kHz by jinak asi mělo problém a bylo by i dost schizofrenní chtít po pilotovi aby v nouzi řešil že místo 121.500 má ladit 121.495 či 121.505 atp.)
2.přepínání mezi 8,33 a 25kHz se děje zcela automaticky
3.uživatel naladí pouze označení kanálu co je v mapě a neřeší jestli je to frekvence s šířkou 8,33 nebo 25kHz
4.na rádiu 8,33 lze vynutit i režim čistě 8,33 nebo 25kHz, nemá to ale smysl.
5. čistě teoreticky-pokud létám jen na letišti kde zůstane frekvence s šířkou pásma 25kHz tak staré rádio můžu neoficiálně používat dál. Když totiž naladím třeba 121,500 -jak staré tak i nové rádio vysílá s šířkou kanálu 25kHz a tudíž nic nebudu rušit.
Přesně tak jsem to taky pochopil. Moc ale nerozumím proč se něco takového schválilo. Jakou logiku má vyměňovat rádio např. v Blaníku, který lítá pouze okruhy na letišti kde nedojde ke změně šířky pásma na 8.33. Nebo se chystá změna frekvencí všech aeroklubových letišť?
Celé je to přesně popisuje situaci jak funguje Evropská unie. Nedokážeme zjednodušit služby ŘLP nad Evropou aby zůstalo jen pár řídících středisek, pro které by počet frekvencí v pásmu 25kHz bohatě dostačoval, tak radši zvýšíme počet frekvencí a vymyslíme něco podobně šíleného jako že ladím 121.505 ale ve skutečnosti vysílám na jiné frekvenci....
bod 1, 3 a 3- ano, radia 8.33 umi i 25 Khz, prepinani je automaticke. Naladis 126.100 vysila v 25, naladis 126.105 - vysila na 126.100 v 8.33. Takto funguje letecke radio. Ladim proste presne to co je na mape/AIPu a neresim,jestli je to 8.33 nebo 25khz. Bohuzel takto nefunguje ICOM 210E, ktery je ve spuste UL a ktery nekteri prodejci vydavaji za letadlovou stanici.
Bod 4 - 25 khz lze vynutit (to jsme meli treba na G1000 do letoska), vynuceni 8.33 only mi nedava smysl (jak budu ladit v pripade nouze 121.50? vynutit 8.33 asi nejde
bod 5 - ne, zadne letiste nezustane v 25 khz, vsechno se meni, mkrni do AICu 2015-008 (ale pozor, mohou byt zmeny)
nadavani na EU - ano, to je presne to, jak funguje nepochopeni fungovani EU. Nekdo prodava radio , ktere nesplnuje to, co ma a potom se vymysli, ze EU pozaduje ladeni 126.105 kdyz mam vysilat na 126.100. Toto nikdo nepozaduje, staci mi vybaveni,ktere ma byt potreba. Hold je nas v Evrope moc a kazdy chce svoji frekvenci a nestaci mu UNICOM jako v USA. Ale jestli je to skutecne pravda uz je jina debata a my to nevyresime
to Michal (O?):
Nechci a ani nebudu nikoho urážet. Ale nemyslím si, že by inženýři vyvíjející tuto techniku byli tak blbí, že by vynechali každou třetí frekvenci, a nebyla by v 8.33. Podle mě byla logika taková, aby se jen rozlišilo mezi starým a novým systémem, a mohly se nové frekvence jasně prezentovat = odlišit v tisku, zejm.mapách.
If ATC sends you to 132.000, as I mentioned
earlier it will be because that is a 25kHz
frequency and your radio will function just like
the old radio. However, if they send you to
132.005 it will be because it is an 8.33 channel
and when you select that your radio will stay on
frequency 132.000 but operate in 8.33 mode.
If you select 132.010 the radio will change to
frequency 132.083, again in 8.33 mode.
Take a look at the table and you can see that
for every 25kHz of spectrum you can have one
25kHz frequency or three 8.33kHz channels
but not both. The "channels" you select (.005
.010 .015 etc) are named like that for ease of
reference but the corresponding frequencies the
radio uses are really 8.33 kHz apart (.000 .0083
.0166, etc). Note that you cannot select 132.020
etc because it does not exist!
Pokud toto platí, tak není třeba mít obavy.
Více se už k tomu vracet nebudu, i dnes jsem létal na 8.33 a frekvence "seděly".
Michal má pravdu.
Vynechaná není žádná část spektra. Na 118.000 je možné v 8.33 vysílat - jen se musí vyťukat 118.005. Důvod, proč v 8.33 se ladí 118.005 a ne 118.000, je ten, abychom nemuseli kromě frekvence ještě přepínat, jestli jde o 8.33 nebo 25 kanál. Šest čísel tak jednoznačně určuje jak kanálovou rozteč, tak nosnou frekvenci. Cenou za toto zjednodušení je, že kanál a frekvence nemusí sedět (tedy když naladím 118.005, vysílám na 118.000 s šířkou 8.33; když naladím 118.000, vysílám na 118.000 s šířkou 25). V každém případě platí, že pilot vždy musí vyťukat stejné číslo, které mu řekne ŘLP nebo které je v mapě - žádné upravování nepřichází v úvahu (pokud by po úpravě byla komunikace možná, pak to bude buď náhoda, nebo to bude za cenu, že naruším jinou komunikaci, nebo že mě neuslyší, kdo mě slyšet má - pozor na to, že když já slyším řídícího a on mne, neznamená to, že vše funguje, jak má).
Používání kanálů odlišných od frekvence není v letectví žádná novinka - přesně stejně se ladí DME a ILS GP. Např. pokud chci přijímat PSK DME, které vysílá na 1147 a 1210 MHz, musím vyťukat 117.6 MHz, stejně tak pro naladění ILS GP 24 v Ruzyni, které vysílá na 331.4 MHz, musím vyťukat 109.1 MHz.
Ono by úplně stačilo, kdyby byla zařízení používána jen na věci, ke kterým jsou určená; omezení v manuálu nejsou proto, že by si je někdo vymyslel.
Kdo má zájem o detailní popis:
http://www.lightaircraftassociation.co.uk/2013/Magazine/May/radio.pdf
(nebo vygůglete "8.33 explained")
Mohol by mi niekto zosumarizovat, aky je vlastne problem s tou ICOM 210E. Od 1.1.2018 budu vsetky kanaly 8,33 a ked ju prepnem do 8,33 a naladim to, co je v mape, resp. to co dostanem od riadiaceho resp. AFIS malo by vsetko fungovat. Na mojom UL mam zabudovany Bendix King KY 97A a hodlam ho vymenit za ICOM 210E, nakolko nemam zaujem o rozsiahle prestavby. Na nete som nasiel toto:The ICOM IC-A210 is designed as an direct slide-in replacement for existing Bendix/King KY-97A, Garmin SL-40, or IC-A200 installations. Popise niekto skusenosti s tymto radiom? Ine moznosty na vymenu /bez vascich zasahov/. Vopred vdaka. Prajem pekneho Silvestra a vsetko dobre v novom roku
pochopil jsem s diskuse že ne všechny kanály budou od 1.1.2018 s roztečí 8.33, některé kanály asi zůstanou nadále 25kHz asi zcela jistě např. nouzová frekvence 121.5 Díval jsem se na návod k IC-210E a je to tak jak se zde píše, tato radiostanice umí sice obě rozteče ale neumí mezi nimi automaticky přepínat, takže když vás řídící přeladí na kanál s jinou roztečí tak musíte první přepnout "channel spacing 8.33 nebo 25" a pak teprve naladit kanál. Naproti tomu ale např ručka IC-A6E už má toto automaticky - takže neřešíte žádné šířky pásma a pouze naladíte označení kanálu -channel ID - třeba 118.000 nebo 118.005 (operační frekvence pro oba dva kanály je stejná 118.000MHz ale první kanál je s roztečí 25kHz a druhý 8,33kHz)
Po 9.11.2017 budou všechny letiště na 8,33. Zůstane jen nouzová frekvence 121,5 (na tu má IC-A210E samostatné tlačítko) a několik málo výjimek, běžně nepoužívaných. Trochu nepohodlné to bude do 9.11.2017, ale za to, že nebude nutné předělávat kabeláž, je to vcelku přijatelné omezení. Kanálová rozteč je hned první položka v menu při otočení knoflíkem doprava, takže se nemusí v menu dlouho nahledávat. Po přechodnou dobu si také lze pomoci uložením často užívaných frekvencí do paměti.
Zdravim ctene osazenstvo. Tak to tady zase trochu ozivim. Rad bych si ve svem ULL vymenil stavajici radiostanici Microair 760 za 8,33 nahradu. Poradi mi prosim nekdo z vas, co by tam slo strcit, aniz bych musel menit palubku nebo pachat nejakou prestavbu? Mam to dost natesno, takze si stejne myslim, ze tam nic vetsiho nedostanu. Proste neco normalniho s interkomem za podobny penize co stal Microair. Diky za pripadne masmerovani. 16
Díky za info. V nabídce českého dodavatele není v popisu uvedeno, jestli stanice disponuje interkomem, který tam nutně potřebuji. Na zahraničním e-shopu mají tohle rádio (nechci porušovat pravidla případným vkládáním odkazů) pojmenované stejně, jen s přídomkem 2ND EDITION a tam už v popisu interkom včetně VOX funkce je. Tak nevím. Napíšu českému prodejci a zjistím více. Ještě jednou moc díky.
Tak aktuálně doplním. Český prodejce mi dnes potvrdil, že Dittel KRT2 interkomem disponuje. Objevil jsem ještě pár radiostanic, tak ještě prověřím, která z nich bude na výměnu nejjednodušší. Myslím co se kabelů a konektorů týká. A potom samozřejmě poměr cena/výkon.
Microair760 jsem v letadle prohodil za KRT-2 (lidově krtka) ale dal jsem i novou kabeláž.Zatím spokojenost.Jen v tom softwarovém nastavení interkomu,sql,hlasitosti a úrovni mikrofonů se chce trochu pohrabat.Interkom mám aktivován buď tlačítkem,nebo voxem,můžu si vybrat...