Výběrová řízení do aerolinek se v posledních letech velmi proměnila. V důsledku nejrůznějších ekonomických a společenských faktorů, které by patrně samy vydaly na článek, se situace s hledáním zaměstnání dopravního pilota zejména v některých atraktivních regionech proměnila ve scénu připomínající boj stovky lidí o jednu láhev pitné vody. Aby tak pro sebe aerolinky našly ty nejvhodnější kandidáty, snaží se z výběrových řízení, či chcete-li screeningů, udělat efektivní síto, které oddělí nejen příslovečné zrno od plev, ale i „lepší“ zrno od toho „horšího“.
Štěstí přeje připraveným
Kdo se někdy chystal na takový screening, ví, že zpravidla od společnosti obdrží poměrně podrobný scénář toho, jak celé výběrové řízení proběhne – od skladby testů až po program létání na simulátoru. Důvod je prostý, dopravci tím chtějí dát prostor svým potenciálním pilotům pro co nejlepší přípravu, protože právě ti nejlépe připravení mají možnost uspět a volné místo pilota získat. Otázkou je, jak se v domácích podmínkách lze na screening připravit opravdu efektivně. Přeci jenom, ne každý má k dispozici alespoň maketu kokpitu či plnohodnotný simulátor a ještě kamaráda, který by plnil roli druhého pilota či kapitána.
Foto CATC
Výcvikové středisko pilotů Czech Aviation Training Centre proto od listopadu nabídne speciální kurz Přípravka na screening, jehož cíl je zřejmý – podle předem daného scénáře konkrétní letecké společnosti připravit zájemce na výběrové řízení tak, aby ho následný skutečný screening ničím nezaskočil.
„Je to velice jednoduché. Uchazeč od společnosti dostane například popis, že bude po vzletu stoupat do předem dané výšky a následně bude provádět pravou zatáčku na blízký VOR, eventuálně podle pokynů. Mezi řádky tak možná vyčte, že místo letu na VOR přijde nějaké ‚nečekané‘ vektorování a změny kurzů. Už si ale třeba nedomyslí, že to celé se poletí v IMC, nastane nečekaný požár motoru a k tomu v nečekané chvíli zkoušející simulátor zastaví a zeptá se, na jakém radiálu a v jaké vzdálenosti se letoun aktuálně nachází k jinému blízkému VORu. Ačkoliv to z výcviku či předchozí praxe většina pilotů má umět a umí, v té stresové chvíli při screeningu často nastane úplný zmatek a nikdo neví, co a jak se vlastně určuje,“ popisuje reálný zážitek ze screeningu jeden z odpovědných instruktorů CATC.
„Naši instruktoři jsou dopravní piloti s mnohaletou praxí, většina z nich prošla řadou screeningů v aerolinkách po celém světě a někteří se dokonce přímo podílejí na jejich tvorbě v tuzemsku. Protože se profily uchazečů o práci dopravního pilota v životopisech a na papíře prakticky neliší a počet míst v aerolinkách je stále omezený, vidíme, že právě výkony při screeningu jsou dnes klíčové v otázce, proč je někdo přijat a někdo jiný ne. A ve scéně ze simulátoru, kterou popsal kolega, rozhodují detaily – od rychlosti reakce přes používané postupy až po úspěšnost řešení. Chceme proto pilotům dát příležitost se na našich simulátorech a s naším personálem opravdu efektivně připravit,“ prezentuje nový kurz ředitel Oddělení rozvoje produktu Roman Lokaj.
Foto CATC
Připomeňme, že v budovách CATC na letišti Václava Havla stojí aktuálně plně pohyblivé simulátory Airbusu A320, Boeingu 737NG a Boeingu 737 klasické koncepce. Ty doplňují ještě statické simulátory letounu ATR 42/72 a Boeingu 737NG. „Připravíme piloty na výběrové řízení aerolinek pro kterýkoliv typ letounu, pro který máme simulátor, a pro kteroukoliv aerolinku. Čili pokud někdo přijde, že chce dělat screening v Kataru, a dá nám jejich požadavky, jsme schopni ho připravit tak, aby to výběrové řízení udělal,“ ujišťuje Roman Lokaj.
Obsah kurzu Přípravka na screening, jehož cena se pochopitelně odvíjí od typu letounu, zahrnuje předletový briefing, dvouhodinové létání na simulátoru a následný debriefing s vyhodnocením celého průběhu. „Kurz lze nicméně ušít na míru či rozšířit podle požadavků konkrétní letecké společnosti nebo jednotlivého zájemce.“
Ceník kurzu Přípravka na screening ATR 42/72: 490 eur |
MCC/JOC kurzy i typové výcviky v Praze
Kromě zmíněného nového přípravného kurzu, který je určen zejména profesionálním letcům s již hotovou typovkou, nabízí CATC své služby i držitelům „pouze“ licence a kvalifikací CPL/MEP/IR. Za automatický předpoklad pro účast ve výběrovém řízení uchazečů bez typového výcviku se dnes u většiny společností považuje kurz součinnosti v posádce (MCC) a stále hojněji také Jet Orientation Course (JOC), jehož cílem je obohatit piloty pístových strojů o znalosti specifik vysoce výkonných proudových letadel. V CATC lze navíc oba tyto výcviky skloubit dohromady a absolvovat je také v rámci kombinovaného kurzu MCC/JOC.
Foto CATC
A zajímavou nabídkou z portfolia CATC může být i samotný typový výcvik, poskytovaný opět pro letouny rodiny Airbusu A320, Boeing 737 klasické řady (verze 300-500) i tzv. nové generace (verze 600-900) a také pro letouny ATR 42/72. Velkou výhodou pro uchazeče o type rating v Praze může být spolupráce CATC s tuzemskými leteckými dopravci – spolu s typovým výcvikem tak lze v případě zájmu zajistit i tzv. Base training, tedy okruhy se skutečným letounem.
„Kromě zmíněných i dalších výcviků pro piloty, jejichž přehled lze najít na webu www.catc.cz, poskytujeme i řadu dalších výcviků pro stevardy, mechaniky a další letecký a technický personál. Každý zájemce se na nás může kdykoliv obrátit na emailu info@catc.cz či na telefonu +420 220 374 949,“ uzavírá Roman Lokaj.