Kdo pozorně sleduje plánované změny Letové informační příručky (AIP), patrně si všiml, že od 13. října 2016 začnou platit nová pravidla koordinace místní letové činnosti (MLČ) se službami řízení letového provozu, a to na letištích Brno-Tuřany, Karlovy Vary a Ostrava-Mošnov.
Zjednodušeně řečeno, pro každou takovou místní činnost (typicky létání okruhů atp.) bude potřeba získat časový slot, jehož rezervace podléhá schválení ŘLP. Jako rezervační systém pro piloty bude sloužit webová aplikace LARS (Local Activity Reservation System - Systém pro rezervaci místní činnosti) dostupná na adrese https://lis.rlp.cz/lars.
Pro snadné plánování
„Nasazení aplikace LARS má za cíl zjednodušit a zpřehlednit plánování místní letové činnosti na vybraných letištích v Brně, v Ostravě a v Karlových Varech. Aplikace je jednoduchá a pro její použití stačí zařízení s internetovým prohlížečem a přístup na Internet,“ vysvětluje okolnosti spuštění systému Marek Dočkal z Letecké informační služby ŘLP a dodává, že podstatným motivem této novinky je také snaha o efektivnější využití řídicích letového provozu, resp. usnadnění rozvržení jejich práce.
Rezervujete a počkáte
Webová aplikace LARS je na první pohled velmi intuitivní, přehledná a uživatelsky přívětivá. Po úspěšné registraci (nově se tím zaregistrujete do jednotné databáze uživatelů, která by měla brzy sloužit pro přihlašování ke všem aplikacím LIS ŘLP) se před vámi ukáže přehled vašich rezervací s možností přidání rezervace nové.
Při utváření nové rezervace si v prvním kroku vyberete letiště, kde plánujete létat (LKTB, LKKV, LKMT), a dále zvolíte pravidla letu, vypíšete typ letadla a zvolíte jeho kategorii turbulence v úplavu. Mezitím se níže v okně rozevře další část formuláře, kde už můžeme po desetiminutových intervalech vybírat časové bloky k rezervaci, a to pro daný den a tři dny následující. Systém nás automaticky nechá rezervovat pouze čas, který vyhovuje našim dříve zadaným požadavkům, tedy zejména pravidlům letu, a pochopitelně právě volné kapacitě. Ve třetí části formuláře upřesníme, zdali budeme na místní činnost podávat letový plán, a vyplníme pár dalších informací o letu i o nás samotných.
„Jednou z výhod LARSu je také potvrzování provedených rezervací a jejich změn na email a mobilní telefon uživatele. Uživatel tak má stále přehled o aktuálním stavu svých rezervací,“ ubezpečuje pan Dočkal, že je aplikace LARS skutečně plně mobilní a použitelná jak v pohodlí briefingové místnosti, tak v případě nutnosti i v kokpitu letadla.
Co je a co není místní letová činnost (MLČ)?
MLČ se rozumí:
MLČ není:
Zdroj: AIP ČR (LKTB, LKMT, LKKV) |
Do konce roku v testovacím provozu
Ačkoliv je systém připraven na nápor prvních rezervací, jeho fungování bude prozatím pod pečlivým dohledem jeho vývojářů.
„Je třeba upozornit, že se v případě LARSu jedná o pomocný nástroj. Systém bude do konce roku 2016 v testovacím režimu. Budeme rádi, pokud nás uživatelé budou informovat o problémech, se kterými se při využívání LARSu setkají,“ vyzývá pan Dočkal všechny piloty.
Na případnou nedokonalou funkčnost LARSu pochopitelně pamatuje i AIP; zjednodušeně řečeno je třeba MLČ koordinovat přímo se stanovištěmi ŘLP na daném letišti. Konkrétní postupy pro jednotlivé aeroporty jsou zveřejněny v příslušných částech AIPu - viz odkazy níže.
Důležité odkazy na AIP
Nová povinnost koordinovat MLČ na daných letištích je zakotvena v AIP příslušných letišť. Aplikaci LARS najdete ZDE! |