Americká společnost Textron Aviation, konsorcium, pod které patří i výrobce letounů Cessna, představil na leteckém veletrhu EAA AirVenture ve wisconsinském Oshkoshi svůj zbrusu nový model pro trh s jednomotorovými turbovrtulovými letouny. Stroj pojmenovaný Cessna Denali (staronový název Mount McKinley) má konkurovat hlavně strojům švýcarské firmy Pilatus Aircraft, zvláště pak stroji PC-12, který na současném trhu téměř nemá konkurenci.
Cessna Denali není svému konkurentovi nepodobná / Foto Textron (klikněte pro zvětšení)
Dvacet let starý Pilatus má Cessna předčit ve většině parametrů jak ve výkonu, tak ve výbavě. Uživatelům by tak měl Denali nabídnout glasscockpit Garmin G3000 se třemi dotykovými 14,1palcovými multifunkčními displeji, možnost instalace metoradaru a celé řady bezpečnostních systémů včetně systému varování před blízkostí terénu (TAWS), nebo moderní automatický závislý přehledový systém (ADS-B). Samozřejmostí by pak měla být i přetlaková kabina s možností dostupu do 31 000 stop.
Nejdůležitějším prvkem nového letounu by ale měla být jeho pohonná jednotka. Textron se i přes dlouhotrvající spolupráci s Pratt and Whitney Canada rozhodl změnit hlavního dodavatele ve prospěch General Electric. Cessna Denali by totiž měl pohánět nový, podle slov výrobce revoluční motor vycházející z programu GE Advanced Turboprop, pracovně označovaný GE93. Ten má díky novému designu dosahovat až o pětinu nižší spotřebu při desetiprocentnímu nárůstu výkonu oproti předchozí verzi H85.
Počítačový model GE93. Velká část dílů by měla být vyrobená 3D tiskem / Obrázek GE (klikněte pro zvětšení)
Jednotka by měla být navíc vybavena i novou verzí elektronického řídícího systému (FADEC), která bude za pilota řešit většinu úkonů spojených s optimalizací chodu motoru za daných podmínek, které by jinak podle výrobce jen zbytečně odváděly pilotovu pozornost. Kompletní ovládání motoru tak bude zajištěno jen jedním ovladačem – pákou plynu, zbytek si motor „dopočítá“ sám.
Díky takové možnosti optimalizace provozu a celkovou úsporností motoru by měl Denali dosahovat doletu přesahujícího 3 000 km s cestovní rychlostí přes 530 km/h. Pro srovnání, PC-12NG, nejnovější verze Pilatusu, dosahuje cestovní rychlosti kolem 500 km/h, s doletem „pouhých" 2 800 km. Prostorná kabina by pak měla poskytnout pohodlí šesti až devíti cestujícím, stejně jako je tomu u Pilatusu.
Kabina ve VIP konfiguraci pojme šest pasažérů / Foto Textron
Případný úspěch Cessny Denali by měl pozitivní dopad i na leteckou výrobu na našem území. Motory GE93 by se totiž, stejně jako jeho předchůdci, měly vyrábět v české pobočce GE v Praze, kde dosud probíhá kompletní výroba všech turbovrtulových motorů, dodávaných americkým partnerem. V souvislosti s výrobou GE93 navíc plánuje GE rozšířit kapacity produkce stavbou nové výrobní haly, díky které by se měl počet zaměstnanců pražské odnože více jak zdvojnásobit.
Motor by měl být dokončen v průběhu příštího roku tak, aby se případně mohla zahájit jeho sériová výroba. Hotovou Cessna bychom měli ve vzduchu vidět do dvou let, na trhu by měla být dostupná o rok později.