Alpha Aviation jako jedna z prvních leteckých škol v ČR nabízí speciální kurz, který vás seznámí se všemi aspekty navigace založené na výkonnosti, od teorie pro praktické létání RNAV přiblížení. První kurz se uskuteční již nadcházející sobotu.
Co je to Performance Based Navigation
Kdo létá IFR, určitě už mnohokrát letět po RNAV letové cestě (neboť v Evropě nad FL95 je třeba B-RNAV vybavení), případně prováděl RNAV přiblížení na letiště. Zmáčknu pár knoflíků v GPSce, vyberu letovou cestu nebo přiblížení, zmáčknu Enter. Vždyť je to tak jednoduché… anebo že by na tom přece jen něco bylo?
Aby mohl provozovatel obchodní letecké dopravy létat RNAV postupy, musí mu úřad mimo jiné schválit letadla a kurzy pro výcvik posádek. V soukromém létání a v leteckých školách se to většinou krátce odbude během IFR výcviku, kdy si student zaletí pár RNAV přiblížení. Sjednocení požadavků pro výcvik na RNAV v Evropě se očekává v roce 2018; do té doby pravidla určují jednotlivé státy. Ve Švýcarsku například bez speciálního školení nesmíte letět RNAV přiblížení, podobné požadavky existují i v několika dalších zemích Evropy.
Navigace založená na výkonnosti (Performance Based Navigation, dále jen PBN) vznikla mimo jiné proto, aby sjednotila různé dříve používané standardy pro navigaci mimo letové cesty. Zastřešuje jak RNAV specifikace, tak RNP specifikace (které na rozdíl od RNAV vyžadují monitorování integrity pozice, tedy například musejí varovat pilota v případě nedostatečné navigační přesnosti). V Evropě se nejčastěji setkáme s RNAV-5, která je povinná při letech nad FL95, dále s RNAV-1, často používanou pro standardní přílety a odlety, a se specifikací RNP Approach, pod kterou spadá většina RNAV přiblížení. Každá navigační specifikace má určité požadavky, které musí vybavení splňovat; tyto požadavky mohou zahrnovat navigační databázi, funkci Direct To, nebo automatickou navigaci ve vyčkávacích obrazcích.
V malých letadlech se pro RNAV navigaci používá až na naprosté výjimky GPS. Základní GPS má menší přesnost a menší schopnost monitorovat integritu pozice (může trvat až dvě hodiny, než se přijímače dozví, že jeden ze satelitů vysílá špatný signál); použití základní GPS je většinou limitováno na RNAV-5 a na RNP Approach bez vertikálního vedení. Rozšíření SBAS zásadně zvyšuje přesnost a snižuje čas potřebný k rozpoznání chyby (až na cca 6 sekund), díky čemuž SBAS systému většinou podporují i RNP-1 specifikaci a RNP Approach až do LPV minim, stejných jako ILS CAT I.
Procedury v databázi se často mírně liší od oficiálních map, protože standard ARINC 424, který specifikuje pravidla pro kódování procedur v databázích, má jistá omezení. Pilot však musí porovnat, zda procedura v databázi odpovídá oficiální verzi z mapy, což je bez dobré znalosti problematiky těžké. Přiznejme si – kdo se nikdy nepozastavil nad divně pojmenovaným bodem jako třeba D301O nebo CD12?
Nejdůležitější částí přednášky je nepochybně RNP Approach. Tato přiblížení bývají komplexnější než konvenční přiblížení, ať už díky složitější trajektorii (RNAV přiblížení často vede mnoho bodů s několika výškovými omezeními), různým minimům (LNAV, LNAV/VNAV, LP, LPV) nebo nutnosti mít v záloze plán pro případ výpadku RNAV systému. LNAV a LP přiblížení poskytuje jen horizontální vedení (byť některé Garminy přidávají neoficiální vertikální navigaci - LNAV+V či LP+V), LNAV/VNAV má vertikální vedení založené buď na Baro-VNAV nebo SBAS, a LPV poskytuje vertikální vedení přesností srovnatelné s ILS.
Přiblížením se kurz zabývá opravdu podrobně; další témata, kterým se věnuje, zahrnují například:
- Jak vybrat správný IAF, pokud mi řídící neřekne, přes který mám letět?
- Kdy je nutné respektovat step-down fixy?
- Kdy mě může vertikální vedení přiblížení navést pod zem?
- Kdy (a proč) musím respektovat teplotní omezení pro provádění LNAV/VNAV přiblížení?
- A jako zajímavost se dozvíte, proč bychom si RNAV přiblížení nezaletěli pomocí GPS, kdyby se pan Einstein nedal na fyziku, a jaký rozruch způsobila jeho teorie relativity během konstrukce prvních dvou testovacích satelitů pro GPS.
Kurz Alpha Aviation
Teoretický kurz se koná buď formou celodenní přednášky na učebně, nebo v omezené variantě jen jako online prezentace čítající přes 300 slidů a 100 testových otázek, případně jako kombinace obojího. Kromě teoretické Alpha Aviation zajistí i praktický výcvik RNAV postupů na letadle nebo v simulátoru.
Přednášky se konají v učebně Alpha Aviation na letišti Praha-Letňany (LKLT), Hůlkova 39, vždy od 9 do cca 17 hodin s přestávkou na oběd. Nejbližší volné termíny jsou následující:
- sobota 9. července 2016
- sobota 30. července 2016
Ceny kurzů jsou následující:
- Přednáška + e-learning: 3 200 Kč + DPH
- Pouze přednáška: 1 800 Kč + DPH
- Pouze e-learning: 2 000 Kč + DPH
- Praktický výcvik: podle typu letadla, kontaktujte Alpha Aviation pro podrobnosti
Létání je nekonečné vzdělávání - neváhejte se přednášky zúčastnit, případně si zajistit online prezentaci v e-learning systému. Chcete-li se přihlásit či máte-li jakékoliv dotazy, neváhejte kontaktovat Alpha Aviation!
- email: teorie@alpha-aviation.aero
- telefon: +420 702 161 575