FOTOREPORT: Den ve vzduchu 2016

09.05.2016

Krásné počasí, vítr ve směru dráhy a rekord v počtu návštěvníků – to byly základní atributy leteckého dne v Plasích. Začátek sezony plný letecké historie i současnosti se tradičně vydařil.

FOTOREPORT: Den ve vzduchu 2016
FOTOREPORT: Den ve vzduchu 2016 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Seskoky parašutistů, akrobatické lety, letecké simulátory, historické stroje a další zážitky nás provázely celým víkendem na letišti v Plasích u Plzně, kde se konal o víkendu 30. dubna a 1. května tradiční Den ve vzduchu, pomyslný start sezóny leteckých akcí.

Z návštěvníků, které jsme měli příležitost vidět poprvé, jmenujme P3 Flyers – The Swiss Pilatus Warbird aerobatic team pod vedením teamleadera letky Marca Guscia, létající na letounech Pilatus P-3. Vystoupení to bylo velmi hezké a při váze 1 500 kg a výkonu motoru 250 koní šlo chvílemi na maximum možností všech pěti strojů.

Další premiérou bylo vystoupení Pragy E 114 Air Baby, historického stroje pana Sezemského z roku 1947. Motor Praga „B“ s dechberoucím výkonem 40 koňských sil umožňuje letadlu nečekané obraty a má také krásný zvuk.

Ozvěny minulosti pokračovaly, viděli jsme start ve vleku za automobilem, díky němuž se do vzduchu vznesl školní kluzák Hol´s der Teufel. Tichá krása pokračovala vystoupením historických větroňů Olympia 2b a VT-125 Šohaj.

Akrobaty zastupovali nejen parašutisté, ale i pan Miloš Ramert na kluzáku Lo-100, se strojem Jak-55 poté skvěle létal Karel Kuthan. Armáda ČR se rovněž blýskla svými gripeny.

Jedním z nejzajímavějších strojů, který se dá na leteckých dnech spatřit, je dvoumotorový Twin Beech C45H „Southern Comfort“ z roku 1942, který po různých peripetiích sloužil také u Strategic Air Command 807th Air Base Group, která měla mimo jiné na starosti přepravu VIP pasažérů. Z této doby zůstal na trupu modrý pruh s hvězdami. Postupem času se z USA dostal přes Velkou Británii do Irska, kde byl v roce 2006 uzemněn a v roce 2014 objeven a zakoupen nynějším majitelem, společností Pure Aviation. Díky jejich nevšední ochotě jsem měl příležitost pozorovat vzkříšení a znovuuvedení letounu do provozu po zimní přestávce, což u takto velkého stroje není věc jednoduchá, v neposlední řadě kvůli ručně leštěnému povrchu, který má svoje velmi specifické nároky. Pokud je splníte, letadlo vás i sebe odmění nádherným leskem.

Poslední kusy tohoto typu byly vyrobeny roku 1968 a zároveň to byla poslední vyrobená dopravní letadla s hvězdicovými motory, o kterých si řekněme pár detailů. Jedná se o hvězdicové devítiválce Pratt and Whitney Wasp Junior o výkonu 450 koní. Použity byly třeba k pohonu typů Vultee B-13 Valiant, DHC-2 Beaver, Grumman G-21 Goose či helikoptéry Sikorsky H-5. V Čechách se se stejnými také potkáte, třeba ve stejně raritním Lockheedu Electra. Letadlo samo jsme měli příležitost vidět na různých místech ve skupinovém letu, např. s B-25 a Corsairem. Do filmového světa se Twin Beech dostal také několikrát, byl k vidědí např. v novém filmu Lída Baarová

Pořízení podobného skvostu je věc nelehká, je to běh na dlouhou trať a na dlouhé vyprávění… Ale přítomnost tohoto stroje na českém nebi dokazuje, že jít za snem se vyplatí.

Velký dík patří vystupujícím a samozřejmě pořadatelům akce, Aeroklubu Plasy a Agentuře 4PRO, za začátek sezony, který vždy stojí za návštěvu a na který se rádo vzpomíná.

Fotogalerie

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář