Martin Šonka skončil třetí v kvalifikaci posledního závodu mistrovství světa Red Bull Air Race 2014 v Rakousku. Na Red Bull Ringu pod Alpami se před něj dostali pouze domácí Hannes Arch a Němec Matthias Dolderer. Čeští fanoušci však už nyní mohou slavit. Petr Kopfstein vytřel zrak všem svým soupeřům ve finále Challenger Cupu a slaví historický triumf v premiérovém poháru.
Kulisa patnácti tisíc fanoušků nejrychlejšího motoristického vytvořila ve Spielbergu perfektní atmosféru, ze které dokázali nejvíce vytěžit závodníci z blízkého okolí. Arch již v trénincích prokazoval, že mu domácí trať náramně sedí a ani v kvalifikaci nenechal své krajany na pochybách. Mohutné povzbuzování v němčině zřejmě nakoplo i kovaného Germána Dolderera, který jen potvrdil vynikající vzestup formy v druhé půlce sezóny. A před nemalou skupinou fanoušků z České republiky se vytáhl i náš bývalý vojenský stíhač, jehož výborný čistý let zařadil na třetí pozici.
Foto Red Bull
Lídr celkového pořadí Nigel Lamb z Velké Británie sice neletěl tak precizně jako Arch, avšak čtvrtá příčka z dnešní kvalifikace je pro něj stále dobrou výchozí pozicí. Časomíra se při Lambově závěrečném letu zastavila na stejné hodnotě jako u Matta Halla; Australana nakonec na pátou příčku sesadili rohodčí až po zpřesnění obou časů na desetitisíciny. Úřadující mistr světa Paul Bonhomme skončil šestý a pokud se nechce s titulem mistra světa rozloučit, musí se v zítřejším závodě zlepšit.
Bonhommea čeká na úvod zítřejšího závodu duel s dnes sedmým Japoncem Murojou, na Halla a Lamba zase dvojice trápících se Američanů Chambliss a Goulian. Nelehký souboj čeká i českého pilota, soupeřem mu bude vítěz závodu ve Fort Worthu a nevyzpytatelný Francouz Ivanoff. Ještě těžší úkol bude mít Dolderer, který se utká s talentem z Kanady McLeodem - ten skončil 11. kvůli dvousekundové penalizaci za přílišný náklon v jedné z průletových bran, jinak by v tabulce předstihl Šonku. Na Archa se pokusí vyrukovat veterán Besenyei.
Výsledky kvalifikace závodu v Rakousku (kliknout pro zvětšení)
Závod startuje ve 13:30 UTC, po noční změně času tedy ve 14:30 SEČ. Sledovat jej můžete živě na stránkách www.redbullairrace.cz či na redbull.tv.
Petr Kopfstein je prvním vítězem Challenger Cupu v historii
Čeští fanoušci si ve Spielbergu jeden sladký moment již vychutnali. To když Petr Kopfstein vítězoslavně zvedl nad hlavu pohár pro vítěze nižší soutěže, která je od letoška novým "předskokanem" závodů Red Bull Air Race a především pozvánkou do Master Class. Právě ve finále v Rakousku se o titul popralo šest nejlepších účastníků z předchozího průběhu sezóny.
"Na začátku sezony jsem se hodně učil. Snažil jsem se hlavně létat čistě a bezpečně. Nabral jsem zkušenosti, které se mi teď povedlo prodat. Tady jsem už v tréninku našel ideální linii, jak v trati létat, a dnes jsem se zaměřil na to, abych ji dokázal udržet a měl čistou hlavu," prozradil s nefalšovanou radostí český mistr republiky v letecké akrobacii.
Foto Red Bull
Vzhledem k bodovým ziskům do začátku dnešního závodu se Kopfstein vydal mezi pylony jako první z celé šestice finalistů a pak už jen sledoval, jak se bude dařit jeho soupeřům. Na stupních vítězů jeho triumfu nakonec přihlíželi Halim Otman z Malajsie a Francouz Mikael Brageot. Jeho krajan a velký favorit Francoise Le Vot se ani v Rakousku nepotkal s absolutní formou a skončil na nepopulární čtvrté příčce.
Kopfstein by měl nyní podle pravidel Red Bull Air Race získat možnost ucházet se o neomezenou superlicenci, která by jej opravňovala ke startu v Master Class v příštím ročníku. Pokud by se tak stalo, Česká republika by se zařadila po bok Velké Británie a USA, které mají jako jediné země po dvou zástupcích v soutěži.
Výsledky finále Challenger Cupu (kliknout pro zvětšení)
Mohu čtenářům potvrdit. Čechů bylo dost na to abychom na tomhle malebnem ringu umocnili Petrovu radost zpevem nasi hymny. Byl jsem moc hrdy na to ze jsem Cech. Martin zaletl 3. Nejlepsi cas, Petr se stal vitezem Challenger cupu a jakmile jsme odzpivali hymnu, objevila se na obloze dvojice Blaniku-snad te nejkrasnejsi chlouby nasi vlasti. Nadherna sletanost, nadherna akrobacie, nadherna Česka sobota v Rakousku. Jedine co stale neni videt tak poradna PR techto lidi. Vzdyt u nas nikdo o nich nevi. Neni to skoda? Ja rikam: "letat jako vrcholovy sportovec je tezsi a daleko nakladnejsi nez hrat fotbal, tak proc je tok penez a zajem medii pod bodem mrazu? Tady se narozdil od ostatnich opravdu reprezentuje nase vlast na te nejdustojnejsi urovni." Tak to je tak asi jedine co jsem pocitil jako trpkou prichut na patre pri konzumaci Takoveho ( s velkym "T") Ceskeho aviatickeho sousta v Rakousku. Jen tak dal, drzim palce a " smoke on!". Dekuji vam vsem kdo se o to pricinil.
Naprosto souhlasím Tomáši....ale ono se stačí podívat po letištích, o létání prostě není obecně zájem, protože se u toho musí hodně přemýšlet a snažit se! Fotbálek je masa, hraje se všude a všelijak a v hospůdce se fandí u pivka nejlépe. Jojo, bohužel, letectví je na okraji a bude těžké to změnit...ale díky klukům šance je veliká! Díky kluci!!!!!!!!
Pavle, s tím nemohu souhlasit.
Tady jsme limitovaní zdroji, které národ český může do volnočasových aktivit přesunout. Vše je o zdrojích. Dnes létají majitelé fabrik, a Ti chtějí české nebe pro sebe, a ne aby se jim pletli do cesty soustružníci atd. Tak je drží na minimální mzde již let. A protože soustružníci nejsou hloupí, všechny peníze dají na vzdělání dětí a jen je bolí u srdce, když vidí pěkné éro, nezávidí, jen si řěknou, synu, ty taky za let poletíš, a ve svém...:)
Vše je o zdrojích. Sestřenice syna z BRD, když se dozvěděla, za kolik tady dělá průměrný člověk ve fabrice, tak jen nechápavě kroutila hlavou ( 28 let ). Jak takto můžete žít? Nežijeme, přežíváme.
O tom to je
Kolegové, pište sem prosím odborné názory a vlastní zkušenosti, a nikoliv tyto pomýlené ideologické bláboly.
Na limity vzdušného prostoru nemá žádný vliv sociální status pilota. Takže psát, že "majitelé fabrik chtějí české nebe pro sebe, a ne aby se jim pletli do cesty soustružníci" může pouze levicový propagandista, který navíc setrval na úrovni Marxe, Engelse a Lenina.
Létání je prosto jakékoliv ideologie. Alespoň nyní, když se k němu můžeme dostat i bez členství ve Svazarmu, ČSM/SSM, KSČ a případné spolupráce s StB.
Jo a abych nezapomněl - Šonka je skvělý a dnes opět zapařil!
....ano pánové, je třeba si uvědomit, ze létání nebylo, není a nebude pro každého, proto srovnávání např. s fotbalem je úplně mimo mísu. Na druhou stranu to však rozhodně není zábava pro rozmařilé milionáře - ti hledají něco jednoduššího, u čeho se nemusí tolik přemýšlet, dodržovat pravidla a vůbec...
Řekl bych ze dnes je to zejména o tom "chtít" resp a to je důležitější "chtít pro to něco udělat" což je dost rozdíl. Já nemám ani fabriku, ani sponzory a na všechno si vydělávám jako věšina v zaměstnání. A to v kraji který má jednu z nejvyžsích nezaměstaností a tedy pečení holubi to fakt nelétají. Nestěžuji si, jen aby si někdo nemyslel že tu to jde samo. Můj roční rozpočet na létáni je tak 20-30tis, podobné peníze dá spousta lidi např jen za cigarety.
Letadlo si pujčuji, občas někoho vezmu s kym se podělíme o náklady, občas uděláme se známými výlet kde taky přispějí atd. Samozdřejmě to nejsou stovky hodin ročně ale desítky. Taky v ostatních věcech je to o prioritě jestli to či ono fakt potřebuji. perfekní článek na toto téma měl tady před časem K Douda , jmenoval se "Krásná setkání"