GO light má být novou zbraní proti ztrátě prostorové orientace

22.07.2014 6 příspěvků

GO light má být novou zbraní proti ztrátě prostorové orientace
GO light má být novou zbraní proti ztrátě prostorové orientace (Zdroj: Aeroweb.cz)

Ztráta prostorové orientace za podmínek IMC či v noci se v minulosti podílela na řadě fatálních nehod včetně známé tragédie letu Air France v Atlantickém oceánu. Co je ovšem alarmující, podle výzkumů se v 85 % případů posádkám letadel při dezorientaci vůbec nepodařilo tento jev identifikovat. To má nyní vyřešit vynález australského pilota zvaný Green Orientation Light - GO Light. O novince informoval server Generalaviationnews.com.

"GO Light je systém světelné roviny, která pilotům udává pevný horizont v jejich periferním vidění a usnaďnuje jim tak mít neustále přehled o polohách letounu v prostoru," říká Russel Crane, který si nechal svůj vynález i patentovat. "V současnoti pokud chce pilot ověřit polohu letadla v prostoru, musí se soutředit na malý umělý horizont. To nicméně vyžaduje, aby nejprve vůbec odhalil, že může být prostorově dezorientován," naráží Crane na výsledky shora uvedeného výzkumu.

Hlavní výhodou GO Light ve srovnání s umělým horizontem by mělo být šíření roviny po celém kokpitu, což má podle Cranea umožnit pilotům se více soutředit na další přístroje a sledovat polohu letadla de facto bez nutnosti koukat na umělý horizont. Součástí návrhu je navíc také modifikace vnějšího osvětlení letadla, pomocí něhož by se světelná zelená rovina promítla i do okolního prostoru před výhledem pilotů.

Crane nyní doufá, že jeho nápad zaujme výrobce letadel a z GO Light se stane standardní bezpečnostní prvek v kokpitech nejen dopravních letounů.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

napad dobry clanok nezmyselny

23.07.2014 v 16:21 Martin

Napad je to super, ale clanok je nezmyselny. Air France nepadlo koli strate priestorovej orientacie pilotov a dalsia vec je ze IFR pilot ma cumet na umely horizont skoro stale, preto je to v strede T arragementu. Ked uz nieco prekladate je to fajn ale obcas by nezaskodilo sa nad tym aj zamysliet, original moze byt aj takyto blud.

Odpovědět

RE: napad dobry clanok nezmyselny

23.07.2014 v 16:55 Adam Zuska

Martine, díky za zpětnou vazbu, byť negativní. Nikde nepíšu, že AF spadlo kvůli tomu, že byli piloti dezorientovaní. Byl to ovšem spoluviník na začátku řetězce, který přivedl letoun k pádu. Názor s neustálým "čuměním" do um. horizontu při IFR letu už mě zaráží trochu víc. Jak se dá podle něj prosím držet výška, zaletět radiál, kontrolovat rychlost...? Asi tuším, že jste tím chtěl dát najevo jeho nespornou důležitost bez vidu skutečného horizontu, ale ta vaše formulace mi přijde trochu hodně přehnaná.

Odpovědět

RE: RE: napad dobry clanok nezmyselny

23.07.2014 v 17:52 Tom

Moderní avioniky mají roztažený umělý horizont přes celou obrazovku, takže tam na něj pilot opravdu "čumí" skoro pořád :-)V případě klasické šestice je to o skenování a opět nejvíce času stráví pilot na umělém horizontu. Zrovna pro udržení letové hladiny ("výšky") je AI primární přístroj. Držet ji podle výškoměru nebo nedejbože VSI skončí při nejlepším letem ve vlnovce.... Nápad se zelenou rovinou vypadá zajímavě, nicméně představa, že kritickou informaci vnímám jako pilot jaksi mimochodem a periferně, zatímco sleduji ostatní přístroje je trochu zvláštní.

Odpovědět

světlo

24.07.2014 v 9:59 Jan Marek

Mě osobně jako pilotovi by nebylo úplně příjemné, kdyby mě v kokpitu obklopovalo zelené světlo. Vždy jsem se spolehl na umělý horizont a zatím jsem s tím neměl žádný problém. Myslím, že v případě dopravních letounů to může být skvělý pomocník, ale záleží na tom jestli ostatní piloti budou souhlasit.

Odpovědět

světlo

24.07.2014 v 10:43 Lubor

Určitě bude záležet na vlastní implementaci. Světelná informace nesmí být vtíravá a rušivá a neměla by přebíjet světelné podněty vně kabiny. Zajímavý je nápad promítat rovinu na oblačnost před sebou, avšak nepřebije to právě ty vnější světelné vjemy ...? Zkrátka uvidíme, jestli uvidíme a pak se uvidí. pozn. zajímavé by bylo promítat na tu "mlhu" výnos z TCAS přesně do místa, kde se má ten provoz očekávat - takový oblačný headup display ... možná i s naváděcí řadou pro LVP ... prostě aby piloti více koukali ven ... ale to již fantazie pracuje.

Odpovědět

SR71

24.07.2014 v 19:19 otecinternetu

Tohle měli v SR71 Blackbird. Tedy jen červenou linku, ne zelenou plochu.

Odpovědět

Přidat komentář