Již zítra nabude účinnosti nové evropské nařízení č. 245/2014, které upravuje a doplňuje evropské letecké předpisy. Do Části FCL mimo jiné přibude úplně nová traťová přístrojová kvalifikace (EIR), která umožní pilotům létat podle přístrojů na kombinovaných letech VFR/IFR/VFR i bez klasické přístrojové doložky. Podstatně kratší bude zejména výcvik pro její získání.
"Držitel traťové přístrojové kvalifikace (EIR) má právo provádět lety ve dne podle IFR v traťové fázi letu s letounem, pro který je držitelem třídní nebo typové kvalifikace," stojí v nových odstavcích Části FCL. Držitel této kvalifikace bude moci zahájit kombinovaný let, pokud mu počasí v době odletu a předpoveď pro čas příletu umožní provést vzlet a přistání za podmínek VFR.
Novou kvalifikaci bude možné získat v certifikovaných ATO. Žadatel bude muset být minimálně držitelem kvalifikace PPL a v logbooku bude muset mít zaznamenáno alespoň 25 hodin jako PIC při traťových letech, tedy letech s jiným letištěm odletu a příletu. Výcviková osnova by měla sestávat z minimálně 80 hodin teorie a 15 či 16 hodin letové praxe - podle toho, zda půjde o kvalifikace EIR pro jednomotorové či vícemotorové letouny.
Struktura nových evropských předpisů
Platnost kvalifikace bude jednoletá, přičemž pro prodloužení bude potřeba prokázat minimální roční nálet a absolvování letu s instruktorem. Každé druhé prodloužení bude ovšem vyžadovat přezkoušení s examinátorem.
EIR není jedinou novou kalifikací, které nařízení zavádí. Další kvalifikace se týká kluzákovému létání v oblačnosti, které bude smět provozovat každý pilot, který prokáže alespň 30 velitelských hodin klasického plachtění a projde dvouhodinovým výcvikem letů v oblačnosti.