Dnes kolem 18. hodiny spadlo v blízkosti letiště v Roudnici nad Labem (LKRO) letadlo typu Cessna 172 registrace OK-ACP. Při nehodě naštěstí nepřišel nikdo o život, oba členové posádky vyvázli se zlomeninami dolních končetin, což se při pohledu na trosky jeví jako jeden z nejlepších možných výsledků.
Stroj měl údajně původně namířeno z kladenského letiště k nočnímu traťovému letu. Kvůli špatnému počasí se ale posádka rozhodla pro bezpečnostní přistání v Roudnici. Stroj nakonec havaroval u místního kruhového objezdu, ležícího na okruhu dráhy 13/31.
Létal jsem včera v podvečer v okolí a počasí se rychle zhoršovalo, měli velké štěstí, že to přežili. Letošní zimní počasí nás vytahuje na výlety, což je fajn, ale je zrádné, velmi zrádné . . .
Pavle můžete mi říct, v čem je počasí dnešních dnů zrádné ? Že se večer teplota vzduchu přiblíží rosnému bodu a dělají se mlhy ? Nebo že přecházejí fronty a prší a v tvoří se námraza ? V lednu ? A co TAFy, ty nikdo nečte ? Je to tam samá mlha, nízká oblačnost, déšť, kouřmo a viditelnost tak do 5 km max. Volmet na 125,525 taky nikdo nepouslouchá ? Kolik letišť a neřízených má světla ? Roudnice a Most, dál nevím, kolik řízených ? V oblasti Roudnice Ruzyň a Karlovy Vary a Drážďany, předpověď počasí všechna letiště. Nepočítám LKVO, pokud o Vás neví, tak končí většinou v 17. hod. Závěr si udělá každý sám.
Aleši, přesně to jsem měl na mysli, ano. TAFy, Volmety atd. jsou samozřejmostí, ale lokální změny jsou v tomto období tak rychlé, že mohou (zejména méně zkušené piloty, jako v tomto případě)jednoduše zaskočit. Trocha stresu, potom panika a je hotovo. Vlastní zkušenost. Teoretiků znám taky hodně:-)
Ono to Aleši není tak jednoznačné. Díval jsem se na METARy z Ruzyně a Kbel cca půl hodiny před nehodou. Ano, teplota=rosný bod, ale viditelnost na obou letištích >10km. Jiná věc je plánovat v těchto podmínkách noční traťový přelet, a ani moc nerozumím tomu, kde se vzali na úrovni třetí okruhové zatáčky ve výšce země. P.S. těch neřízených letišť se světly je krapet víc ;-).
Tomáš: je jednoznačné, že v tuto roční dobu je nutno náhlé změny počasí - na tu pro nás špatnou stranu - očekávat, a spíše být mile překvapen, že se "to" nezavřelo. Souhlasím s Tebou, že METAR nestačí. METAR je zpráva o stavu z daného místa v daném čase. TAF je "jen" kvalifikovaná předpověď zatížená určitou mírou pravděpodobnosti, ale nikdy není 100%. Navíc se vydává pro dané konkrétní místo. Co se bude dít o 10-20km dál může být úplně jinak ... a úplně blbě.
Závěr pro mne: když jsem viděl ty fotky, tak mi blesklo, že ti kluci to prostě měli přežít, aby si z toho odnesli velké poučení a totéž předali i nám. Bezesporu závěrečná zpráva UZPLN bude pro nás pro všechny zajímavé a velmi poučné čtení.
Pánové, předpověď byla špatná, počasí bylo neletové (hluboko pod minima VFR noc) co tu řešíte? Kdyby tam na někoho spadli, co si z jejich blbosti chudák vezme?
Toto je obecné ohrožení, měli by jít sedět!!!