Letadlo je certifikováno v kategorii ultralehkých letadel ULL(a). P92 ECHO je dvousedadlový jednomotorový vzpěrový hornoplošník, s obdélníkovým křídlem, s pevným příďovým podvozkem a pevnou vrtulí celokovové konstrukce. Letadlo bylo vybaveno motorem Rotax 912 UL, 81koňských sil (HP). Toto Echo bylo dovezeno jako druhý kus do ČR a má nalétáno přes 3 000 hodin převážně ve výcviku. Motor byl zrovna cca 100 hod před generálkou. Na svůj věk cca 10 let a nálet bylo letadlo ve velmi dobré kondici a stavu.
Pro ty, kteří by se chtěli velmi detailně zabývat parametry letadla je na konci stránky připravena možnost si stáhnout kompletní letovou příručku výrobce. Uvádím zde proto jen ty nejzajímavější parametry:
Dnes prodávané verze mají Vmax v turbulencii až 210km/h, Vne 260km/h.
Cena v základní výbavě: 1 276 520 Kč bez DPH (45 590 €, 28 za €uro ) Objem nádrží, které jsou umístěny v křídlech je 60 litrů. Jako u všech motorů Rotax se čepuje běžný automobilový benzín NATURAL 95.. Celkový dolet
tedy činí při rychlosti 180 km/h a bezvětří přibližně 600 km (3,5 hodiny ve vzduchu) ještě s rezervou na dalších 30 minut letu. Co stojí za zmínku z technického provedení letounu Rychlost Cestovní rychlost letounu je již zmíněných 150 km/h (55% výkonu). Maximální rychlost v horizontu, kterou se mi podařilo letět je cca 181 km/h na 95% výkonu. Jistě známe rychlejší letouny, ale spíše v kategorii středo a dolnoplošníků. Myslím si, že konstrukce letounu, zejména profil křídla, byla propracována velmi precizně, když s 80k motorem a na 55% výkonu letí 150 km/h při spotřebě 12 litrů naturalu. Moc jiných takových letadel opravdu na trhu není. Celokovový trup
Elektrické klapky Provedení klapek není, alespoň jak jsem byl zvyklý z jiných typů, ovládáno mechanicky pákou, ale je řízeno elektronicky. Takže mírný nezvyk je držet spínač na palubní desce do doby, než se klapky vychýlí do požadované polohy. Na druhou stranu je zde výhoda, že si úhel vytažení klapek mohu zvolit do kterékoliv polohy v rozmezí od 1 do 35 stupňů. Nedokáži posoudit toto řešení z hlediska poruchovosti. Faktem je, že když se porouchá servo, pojistka, prostě cokoliv mezi spínačem a klapkou, musíte počítat s pádovkou 74 km/h. Certifikace letounu pro vlekání kluzáků a výsadky parašutistů Toto říká příručka letounu. Je možné provádět tyto činnosti za dodržení určitých pravidel, což rozšiřuje možnosti uplatnění letounu. Osobně jsem ani jednu možnost nevyzkoušel, takže uvítám, pokud se najde někdo, kdo se pokusí tuto část v diskusích doplnit. Lze létat i bez dveří Další možností letounu je, že umožňuje před letem odstranit jedny nebo obojí dveře. Získáme tak jednak konečně ten krásný pocit, že letíme vzduchem a pak samozřejmě je to neocenitelná výhoda při focení. Křídlo je nahoře, plexi v hangáru a tak nic nebrání dělat ty nejkvalitnější fotečky naší rodné vesnice. Přípustí se točí Další věcí, na kterou jsem byl zvyklý z jiných typů je přidávat plyn pákou na dělícím panelu, dopředu - přidat, k sobě ubrat. Zde je ovládaní přípusti motoru na palubní desce uprostřed (jak je vidět na obrázku) a lze sice páku zatlačit a přidat, ale toto slouží spíše, když potřebujete rychle přidat na startu. Mnohem efektivněji se plyn ovládá šroubováním přípusti doprava - přidávám nebo doleva - ubírám. Zcela přesně lze pak držet požadované otáčky. Rychle jsem si na to zvykl, je to velmi pohodlné a návrat k páce je vždy krok zpět. Jak se s Echem létá? Kdo létá s hornoplošníkem, jistě zná klasickou charakteristiku tohoto
uspořádání letounu. Velmi stabilní v rovném letu, pro jakýkoliv manévr musíte nejen letadlu říct chci to, ale pak ještě jednou že to ale opravdu chcete. Naopak ze všech režimů se chce zase vracet do rovného letu. Tak to je pro
letadlo, které je určeno zejména pro pocit bezpečí rekreačních letců a výcvik pilotů ideální charakteristika, Letadlo bylo vyrobeno se záměrem co možná nejjednoduššího ovládání,
které umožní zejména začátečníkům létat bezpečně a tak, aby letoun sám pokud možno varoval před nestandardními režimy. A to se opravdu povedlo. Tak popořadě. Příprava a vzlet
V předletové přípravě jsem nenarazil na nějaké zvláštnosti v podobě specifických postupů. Používám checklist, který je uveden v příručce letadla. Vzhledem k tomu, že je těžiště letadla opravdu snad na milimetr v ose kol,
občas při pojíždění přes menší hrbek se letadlo zcela zaklonilo dozadu a zastavilo se až o ostruhu. To mě napoprvé trošku vyvedlo z míry, ale pohledem na klidného instruktora jsem se ujistil, že je to běžné chování
letounu. Okamžitě poté se vrátil na všechny 3 kola.
Let s Echem
Jeden výlet jsem absolvoval z Roudnice do Medlánek a zpět. Uletěl jsem tehdy přibližně 540 km. Za tu dobu jsem se s letounem zcela sžil a mohu subjektivně říct, že je velmi příjemné na pilotáž. Průletem menší přeháňkou jsem si také ověřil, co píší v letové příručce, že déšť ani znečištění hmyzem nemá vliv na letové výkony, což u jiných letadel s laminárním profilem křídla může být problematické.Akrobacie? Letová příručka připouští určité manévry, které sice nemůžeme nazvat akrobatické, nicméně je dobré vědět, že něco mohu. Můžete provádět ostré zatáčky do 60 stupňů (standard), můžete provádět bojové zatáčky (do 200 km/h) - to už je lepší a také pády (vyjma ostrého pádu), no tohle. :-)) Při přeškolení s instruktorem jsme prováděli jako povinný úkol zábrany pádu. Musím konstatovat, že toto letadlo je tak bezpečně koncipováno, že větší problém než zabránit pádu bylo vůbec letadlo do pádu dostat. Při neustálém přitahování a ztrátě rychlosti se při pádové rychlosti letadlo opět nachvilku ponoří, nabere rychlost a i při zcela přitaženém řízení dále nezáludně letí. Pokud vyloženě tomu nepomůžete nožním řízením, pak jsem nezaznamenal žádnou tendenci k pádu po křídle do vývrtky či podobné záludnosti. Z vyprávění pilotů po hangárech jsem se ještě dodatečně dozvěděl. že udržet tento letoun ve vývrtce více než jednu otáčku je skoro nemožné a to i při plném přitažení a plné noze. No samozřejmě jsem to nezažil, takže nemohu posoudit., ale věřil bych tomu ;-)) Přistání (i to nouzové)
Nouzové přistání s vypnutým motorem se provádí při rychlosti letu 100 km/h. Chce získat určitou zkušenost a natrénovat rozpočet na přistání. Echo po vypnutí motoru nejde k zemi jako hruška, na druhou stranu, není to ani větroň. Nouzové přistání (nejen s Echem) se provádí do první 1/3 vyhlédnuté nouzové plochy. Shrnuto podtrženo
Poděkování: Pokud máte další zkušenosti s tímto letounem, využijte prosím diskuse pod
článkem. Těším se na další vaše zkušenosti. Více o letadle naleznete:
|
Letěl jsem s P92 Echo Classic 80. Jaké to bylo?
Martin Kuba 14.09.2006
Jedním z letadel, která se prohánějí po našem českém nebi je i italské ultralehké letadlo P92 Echo. Měl jsem možnost se přeškolit na toto letadlo a nalétat asi 15 hodin, a proto bych se nyní chtěl podělit o svoje pocity, zážitky v této malé recenzi.
Mohlo by vás zajímat
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů