Německý spolkový úřad pro vyšetřování leteckých nehod (BFU) v minulých dnech zveřejnil závěrečnou zprávu z nehody české Cessny 550 B Citation Bravo, která se odehrála 14. února 2010 nedaleko městečka Reinhardtsdorf-Schöna v Saském Švýcarsku. Vyšetřovatelé potvrdili, že příčinou nehody byla hrubá letecká nekázeň, když se posádka pokusila o riskantní akrobatický prvek, ze kterého už nedokázala uniknout.
"Posádka se pokusila o letový manévr (výkrut), který nepatří do obchodní letecké dopravy," konstatuje jednoznačně úřad v závěrečné zprávě a připomíná, že před nehodou šlo o běžný přelet stroje z Prahy do švédské Karlskrony. "Posádka ztratila prostorovou orientaci a následně nedokázala manévr vybrat," upřesňují závěry vyšetřovatelé a doplňují, že šlo o noční let bez zjevné vizuální reference, což podmínky pro vybrání manévru jen ztížilo. Letoun měl do země narazit pod úhlem asi 85°.
Potvrdily se tak předběžné závěry, že se sedmadvacetiletá velitelka a o pět let starší druhý pilot po vzájemném "hecování" rozhodli pro hazardní zpestření společného letu. Úřad kromě prokazatelně nefunkčních postupů CRM a chybějící hierarchie v kokpitu, umocněné blízkým vztahem obou pilotů, poukázal také na technický aspekt nehody spočívající v nesprávné funkci umělého horizontu Cessny Citation při současně velkých sklonových a náklonových úhlech letadla.
Tragická nehoda se stala inspirací k vůbec prvnímu videu bezpečnostní kampaně Doletíš?!, který se věnoval právě letecké nekázni. Ačkoliv jsou nyní po zveřejnění závěrečné zprávy patrné některé odlišnosti, je první část videa poměrně zdařilou rekonstrukcí, co se na palubě před popisovanou nehodou dělo.
Video Doletíš?!