Přesně 13 hodin a 13 minut trval nevídaný noční testovací let speciálně upraveného Zlínu 143 LSi s infračerveným kamerovým systémem Flir. Stroj určený pro nejrůznější pátrací, kontrolní či monitorovací účely testoval pilot Jiří Kobrle a pod "dohledem" Řízení letového provozu překonal za daný čas více než 2 500 km.
Foto Zlin Aircraft
Letoun registrace OK-ICU se odpoutal z otrokovické dráhy v pondělí 12. srpna ve 20:45 hodin a přistál po nočním kroužení nad Českou republikou v úterý 13. srpna krátce před desátou hodinou dopolední. Vzhledem k možnému nasazení i do déletrvajících "misí" výrobce pro účely testování ověnčil stroj přídavnou nádrží, zvyšující výdrž letounu na více než 14 hodin při spotřebě 33 litrů za hodinu.
Systém Flir, jehož jádrem je infračervená kamera Cobolt 275, má být efektivním pomocníkem například při hledání živých i neživých objektů, při záchraně osob a majetku, ale i při ostraze hranic či sledování dopravní situace. O letoun údajně projevily zájem státy z různých kontinentů. "Například státy, které mají pobřeží, nebo republiky bývalé Jugoslávie kvůli častým požárům," doplnil ředitel společnosti Zlin Aircraft Miloslav Tutter.
Model Z143 LSi Flir je čtyřmístný dolnoplošník vycházející z osvědčeného modelu Zlín 143 LSi. Je vybaven motorem Lycoming IO-540 o maximálním výkonu až 240 koní a třílistou vrtulí od německého výrobce MT Propeller.