Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) dnes vydal závěrečnou zprávu z vyšetřování březnové nehody letounu Z-37 Čmelák na Chrudimsku, při níž zemřel pilot. Podle zjištění vyšetřovatelů pilot přecenil své schopnosti, když vědomě vlétl do zhoršujících se meteorologických podmínek. Toxikologické vyšetření navíc odhalilo, že byl pilot v době nehody pod vlivem alkoholu.
Ze zprávy vyplývá, že čtyřiapadesátiletý letec chemicky ošetřoval pole nedaleko obce Srbce. Přes naše území ve zmíněný den přecházela okluzní fronta doprovázená nízkou stratovitou oblačností, která v lokálních místech zhoršovala dohlednost pouze na několik desítek metrů. Podle vyšetřovatelů si byl pilot zhoršující se dohlednosti vědom, chtěl se však zřejmě vyhnout důsledkům nedokončení objednané práce a příliš se spoléhal na znalost místního terénu. Jeho let skončil nárazem do vrcholku stromů.
Foto ÚZPLN
"Pravděpodobnou příčinou byla kombinace přecenění schopností a vlivu hladiny alkoholu, která znemožnila bezpečnou pilotáž a správné rozhodnutí při nebezpečí vlétnutí do podmínek IMC (podmínky pro let podle přístrojů, pozn. red.)," konstatuje závěrečná zpráva ÚZPLN. Podle ní měl pilot v době nehody v krvi 1,12 promile alkoholu. Tato okolnost se mohla podílet jak na samotném odhodlání letět do podmínek IMC, tak na pozdní reakci na vzniklou nebezpečnou situaci.
K nehodě došlo letos 9. března odpoledne. Stroj registrace OK-HJU byl při nehodě zcela zničen. Pilot měl nalétáno přes 5 130 hodin a byl držitelem řady kvalifikací.