„Rozhodně více výška“

11.05.2013 9 příspěvků

Tak nějak zněl překlad z němčiny vytvořený překladačem. Nebo též „Jistě výšky“. Dovolte mi úhel pohledu na nová navijáková lana Dynatec Hoistline.

„Rozhodně více výška“
„Rozhodně více výška“ (Zdroj: Aeroweb.cz)

Německy umím jen něco z leknutí, ve škole jsem opisoval od kolegy Josefa a nějak jsem prošel. Němcům, zejména však plachtařům ale věřím. Stejně jako první pojednání o termice, kromě Gončarenka, bylo od Němců.

Jde o to, jak je člověk sečtělý, pak jak je jiný šikovný, stejně jak je jiný jazykově vybaven a v poslední řadě, jak a kdo to vyzkouší první. Dovolte mi úhel pohledu toho případně naposledy zainteresovaného, na nová navijáková lana Dynatec Hoistline. Nevím, zda náhodou nejme první v ČR, kteří vyzkoušeli něco, co západně hranic funguje již mnoho let. Rovněž si myslím, že roční zkušenost s navijákovými lany, která nejsou z oceli, jako byla doposud, stojí za krátký článek.

Proč létáme naviják? Nejsem asi ten pravý, kdo by byl jednoznačně optimisticky propagující navijákové létání. Tedy pro upřesnění, létání ano, ale výcvik univerzální osnovou, která zahrnuje kombinaci vzletů za letounem a navijákem, už o něco méně. Jsem přece jenom trochu starším pamětníkem. Výcvik žáků pro vzlety za navijákem je poněkud náročnější pro instruktora. Zejména proto, že se žáčkům většinou zdá snadnější, ale my víme své.

Pokud probíhá všechno podle pravidel a bez problémů, pak snad ano. Jenže, nastane-li nějaký problém, smrskne se čas pro rozhodovací procesy na minimum. Létáme nízko nad zemí, v nepřirozených úhlech, a praskne-li lano nebo pojistka, jde o zlomky vteřin. Na toto téma však navazovat nechci (třeba někdy jindy…). Létání za navijákem je výrazně lacinější, kolektivně stmelující a k rychlému rozhodování nutící disciplína.

Abych se ale držel tématu. Nápad zakoupit za hranicemi plastová lana vzešel od vzdělaného, sečtělého, zcestovalého kolegy. Jednoho dne lana přišla. Jiný, technicky zdatný kolega provedl úpravu našeho bájného Herkula 4. Pak zahlásil, že je vše připraveno.

Premiéra se odehrála bez obecenstva v Letňanech. Po prohlídce letadla L 13A, navijáku a toho, co bylo na bubnech, jsem trochu znejistěl. Létám naviják 39 sezón, ale tohle, co nás má vyvléci do „více výška“, připomíná tkaničku do bot. Kostky jsou vrženy. Pro první let odmítám dvojí obsazení Blaníka, připadám si trochu jako ta krysa, které dávají ostatní ochutnat potravu jako první a pak čekají, co to s ní udělá.

Letím v sólo obsazení z důvodu hmotnosti. Očekávám něco jako gumicuk pro modely. Jsem dost napnutý a taky nervní. Jenže, rozjezd, přechod do stoupání, stoupání a vypnutí je jako na lanku ocelovém. Nepruží to, nemám vůbec žádné nové vjemy a pocity, pohled na výškoměr, nemetodicky nastavený na QFE mi napovídá, že máme o něco „více výška“…

Odlétali jsme s kolegy na těchto lanech celou loňskou sezónu bez jediných problémů. Lano je výrazně lehčí než ocelové, sice dražší, ale mělo by být rovněž trvanlivější. Navijákaři si pochvalují snadné zaplétání. Sekací zkouška stávajícími noži dopadla dobře a praská-li nám něco při vzletech, jsou to tahové pojistky nebo vlastní uši. Naviják s „vikslajvantovými“ lany je k vidění na letišti v Havlíčkově Brodě, našem letním působišti. Bývá někdy opravdu i „více výška“.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Dosažení větší výšky

11.05.2013 v 12:08 Kolben

Dobrý den, zajímavý článek. Vždy mně potěší jakákoliv inteligentní technická novinka? Opravdu jste dosáhli větší výšky? O kolik procent? Nebylo to jen náhoda? A pokud ano, čím si to vysvětlujete? Mně teď žádné fyzikální vysvětlění nenapadá a rád bych tomu přišel na kloub. Děkuji a přeji pěkný den.

Odpovědět

Re:Dosažení větší výšky

11.05.2013 v 17:02 MS.

Fyzikalni vysvětlení je jednoduché: To lano je mnohem lehčí. než obyč. ocelové. 1200m metrů ocelového lana má podle údajů vyrobce hmotnost 113kg. Tedy berete s sebou o polovinu??? balastu mín.

Odpovědět

To MS

11.05.2013 v 18:35 Kolben

Díky, to má fakt logiku. Vůbec jsem si neuvědomil, že to lano musí být lehčí.

Odpovědět

Z pohledu navijákaře

11.05.2013 v 21:05 Pepa

Výhody: o něco větší výška - ale opravdu nepatrně, minimální setrvačnost bubnu a lanem - při prasknutí téměř nehází smyčky, snadná manipulace na startu - v pohodě popotáhne 1 člověk, příjemné do ruky - žádné trčící drátky, které při zaplétání trhají oděv a ruce, snazší a rychlejší záplet, ikdyž mám dojem že jsa zvyklý na ocelová lana mi připadá, že mám časy na záplet srovnatelné - plastová lana máme nová a zatím moc nepraskají, takže mám s jejich zaplétáním jen málo praxe. Nevýhody: Plastová lana máme teprve druhou sezónu a už začíná být vidět výrazné opotřebení, na některých místech se začínají třepit. Zatím sice nepraskají, ale nevím, nevím, jak to s tou proklamovanou vyšší životností bude. Další nevýhodou byla výrazně vyšší cena oproti ocelovým lanům.

Odpovědět

Cena lan

12.05.2013 v 11:53 Petr

Můžeš porovnat ty ceny lan? Podle nějakých tabulek na internetu jsem si zjistil, že cena za 1500 metrů ocelového je cca 20 000 a cena "umělého" je asi 60 000 kč. Je to možné?

Odpovědět

Re: Cena lan

12.05.2013 v 15:17 MS.

My jsme kupovali ocelová lana pr. 5mm v roce 2011. 1200m lana tehdy stálo 7800kč včetně DPH. Víc k cenám nevím. Pavel

Odpovědět

orientačné ceny lana

13.05.2013 v 14:55 Jozef

do kolonky doplnit dĺžku lana, a vyhodí šialenú cenu :( http://www.skylaunch.de/components.html

Odpovědět

výška

13.05.2013 v 20:14 autor

Omlouvám se za zpožděnou reakci, měli jsme soustředění, kde lana nezahálela. "Více výška" závisí na více faktorech. Nižší hmotnost lana, klad. Souznění pilota s navijákařem, síla protivětru, délka letiště, odvaha pilota při volbě úhlu stoupání, typ kluzáku,jeho hmotnost, a to možná ještě není všechno. Dle mého, subjektivního pohledu pilota, jsou lana lepší. Pořizovací cenu přesnou neznám, délku ano. Na bubnech je 1100 m tkaničky. To má málokterá dráha. Herkules nelze postavit do vzdálenosti maximálního natažení lana z důvodu délky plochy. Myslím si, že v průměru startů profi a výcvikových je zisk výšky kolem 10, 20 % proti oceli. Životnost sleduji a budu informovat.

Odpovědět

životnost

31.05.2013 v 13:36 classic

zdravím, lítal jsem v AK v německé Jeně (EDBJ) tři sezony a lana byla vyměněna za tyhle umělý už jednu nebo dvě sezony předtím. Tedy se tam už používají čtyři až pět let, všem k plné spokojenosti. Lítá se tam 3x týdně, cca 30-40 startů (k tomu červenec a srpen denně), takže myslím, že nápor je oproti českým aeroklubům velmi nadprůměrný. Lana se nijak zvlášť často netrhaj a když už, tak se velmi snadno zapletou (za pár minut), navíc nepíchaj do prstů:) Lana se ale z důvodů životnosti nikdy nenechávaj natažená na slunci déle než cca. 15 min. (takže když už jsou natažený a nikdo nechce do 15ti minut startovat, tak se prostě navinou a natáhnou se až před plánovaným startem). Taky je omezená rychlost při natahování lan autem na 30 km/h.

Odpovědět

Přidat komentář