Kdo je pilot?

29.03.2013 32 příspěvků

Protože se stejně jako já pohybujete delší dobu v prostředí letišť a pilotů, nemohla vám ujít do očí bijící realita. Piloti nejsou normální.

Kdo je pilot?
Kdo je pilot? (Zdroj: Aeroweb.cz)

Úvodním prohlášením chci říci, že průměrná osobnost pilota se svými charakteristikami vymyká statisticky průměrnému občanovi, kterého slovem normální bez obav označíme. Pokud jste také pilot, pravděpodobně se i pro vás hodí spíše slovo „abnormální“ nebo „odlišný“. Pojďme se podívat na osobnostní charakteristiky, které nás odsouvají na okraj běžné populace.

Snažil jsem se popsat profil osobnosti profesionálního pilota, ale zjistil jsem, že to za mě lépe a vtipně udělal někdo jiný. Proto jsem volně přeložil článek, který vyšel poprvé asi na Alpa.org, ale autor mi zůstal neznámý. Berte ho s laskavou velkorysostí jako sarkastickou nadsázku s perlou pravdy na dně. Dámy ať mi prominou, prosím, ale o nich tento článek není. Duše pilotky zůstává pro vědu neprozkoumána.

Jistě, pilot musí být fyzicky a duševně zdráv. K tomu ale dodejme, že piloti potřebují své odlišné povahové vlastnosti jako nutný doplněk ke svému vzdělání a pilotním dovednostem. Kdyby takoví nebyli, nebyli by dobří piloti. Některé povahové vlastnosti jim umožňují létat bezpečněji.

Osobnost pilota je orientována na aktuální realitu a prožívání současnosti. I když to nejsou ochotni přiznat, podstatou jejich práce je každodenní testování fyzikálních zákonů a následků jejich porušování.

Piloti jsou samostatné, soběstačné a sebestředně orientované osobnosti. Mají problémy fungovat v kolektivu, ve kterém se jim brzo komplikují mezilidské vztahy a ocitají se na jeho okraji. K týmové spolupráci v kokpitu nutně potřebují CRM výcvik (Crew Resource Management, systém řízení lidských zdrojů na palubě, povinný pro všechny dopravní piloty). Piloti mají zásadní obtíže přijmout myšlenku, že někdo jiný je schopen dělat jejich práci stejně dobře, než oni sami. Jsou podezřívaví k schopnostem ostatních lidí v okolí, někdy až mírně paranoidní. To jim pomáhá vyhnout se za letu malérům a přežít v tomto zaměstnání až do chvíle, kdy jejich podezřívavost přesáhne únosné meze. Jsou podezřívaví k fungování všech přístrojů. Proto si obvykle nařizují na noc dva až tři budíky, ačkoli obvykle vstanou dříve, než některý z nich zazvoní. Podezřívavé až paranoidní sklony jim pochopitelně komplikují i jejich soukromý život.

Piloti jsou obvykle nadprůměrně inteligentní, ale typicky nejsou intelektuálně zaměření. Piloti rádi přemýšlí konkrétně, prakticky a přímočaře. Vyhýbají se abstraktním pojmům, filozofickým myšlenkám a teoretizování. Milují různé „hračky“ – lodě, auta, motorky, velké náramkové hodinky a podobně. Jsou velmi dobří v jejich rozebírání, někdy i ve skládání zpět dohromady.

Psychologové rozřazují osobnosti mezi různě analyticky a emocionálně orientované. Není pochyb, že piloti patří až na analytický konec škály osobností. Jsou extrémně zaměření na cíl. Rádi si sepisují seznamy problémů, které musí vyřešit, ale neradi si o problémech povídají. O co více se zaměřují na krátkodobé cíle, o to méně na ty dlouhodobé. Piloti fungují ve dvou módech: zapnuto/vypnuto, černá/bílá, dobře/špatně, bezpečný/nebezpečný, předpisový/nepředpisový.

Piloti mnohem raději mění chování svého okolí než svoje chování. K přežití nutně potřebují vzrušení. Práce od 7 do 15 hodin je přivádí k šílenství. Jsou soutěživí, cítí nutkání dosáhnout svého a nezvládají zpracovat vlastní selhání. Netolerují lidské slabosti, naprosto nesnáší upozorňování na vlastní nedostatky a velmi dlouho si pamatují utržené křivdy.

Piloti jsou zvyklí rychle analyzovat různé situace a okamžitě si v duchu odškrtávají checklisty závěrů z těchto situací. Analyzují lidi stejně, jako by byli přístroje: odškrtávají si checklisty závěrů z prvních dojmů, než aby spoléhali na zdržující a příliš emocionálně zaměřené rozhovory s nimi.

Mají obtíže rozlišit, vyjádřit a porozumět vlastním pocitům. Pokud jsou vystaveni nežádoucím pocitům, snaží se je zamaskovat – někdy humorem, někdy rozčílením se. Snaha zbavit se emocí pomáhá pilotům vyrovnat se s kritickými situacemi, ale znemožňuje jim to vcítit se do pocitů ostatních. Manželky a děti pilotů si často stěžují, že piloti mají obtíže jim vyjádřit vřelejší lidské city, které jsou v rodině obvyklé. Tento emocionální „blok“ může způsobit problémy v komunikaci s okolím. Kolik incidentů a nehod se už v letectví odehrálo z důvodu špatné komunikace?

Piloti se vyhýbají uvažování o sobě. Pokud vám tento článek připadá poněkud pitomý, může to být tím, že jste pilot. Nebo máte pocit, že nezapadáte do tohoto popisu? Máte vyhráno. Pravděpodobně nejste tak nesnesitelně sebestřední a emocionálně ploší, jako často piloti bývají. Bohužel se ale musíte smířit s tím, že z vás nikdy nebude opravdu dobrý pilot.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

většinou ano

29.03.2013 v 6:57 pavel

Ne, není to pitomý, zajímavá úvaha, jako bych za ní viděl hned konkrétní tváře:-)

Odpovědět

minimalně z 90procent

29.03.2013 v 7:52 Petr

jsem to já :) možná né až tak naprosto přesně, ale našel sem se v tom dokonale, a to jsem hobby pilot, co se snaží lítat na ULL aspoň 1x za 14dní.

Odpovědět

... jo to sedi

29.03.2013 v 9:05 Lubor

Jen bych dodal, že piloti jsou bytosti velmi plaché, které se zavírají do okřídlených plechovek aby létali vysoko a pryč od lidí, a od těch, co jim tam z nějakých důvodů furt lezou se oddělují alespoň oplechovanými dveřmi a mohou k nim jen pečlivě upravení a proškolení členové létajícího personálu, kteří vědí, jak s nimi správně hovořit. Pozn. to co ten kapitán na fotce drží v pravé ruce - to je ten nový portable ADS port pro lety do výběrových destinací?

Odpovědět

RE: ... jo to sedi

29.03.2013 v 9:21 Jakub

Já bych tipoval že je to jen nástroj jeho hobby. Patrně létá do afriky a tam tímto výkonným nástrojem řeší otázky hladu ;-) Jinak článek velmi zajímavý :D

Odpovědět

charakteristika

29.03.2013 v 9:28 Libor

jak to tak ctu, tak je to o me, takovy jsem byval. Neni tedy divne ze jsem se casem stal pilotem. Protoze to na me nesedi na 100% jsem asi jen PPL pilot

Odpovědět

tak to je parádní

29.03.2013 v 9:31 Petr

:-) to je fakt výstižný. Kdo se nepoznal ať zvedne ruku

Odpovědět

nemám škatulkování rád :-)

29.03.2013 v 9:42 Vojta

Myslím, že se v článku najde mnoho egoistů, kteří si o sobě myslí, že jsou "dobří piloti". Otázkou ale zůstavá, co to je "dobrý pilot"...:-)

Odpovědět

Re: nemám škatulkování rád...

29.03.2013 v 9:54 Honza

Taky nemám škatulkování rád. Existuje spousta pilotů, kteří dělali předtím jinou profesi - právníci, lékaři, učitelé a jiní. Proto si rozhodně nemyslím, že tohle sedne na každého stejně. Každý jsme individuum a stejně jako všichni Dánové nejsou věčně v lihu, všichni černoši nedělají rap, tak nejsou všichni piloti takoví. Znám spoustu pilotů, kteří mají šťastné vztahy (to je o dobrém výběru;-)) a jsou velmi empatičtí, neuzavření, a jsou to piloti excelentní. Takže zejména tu poslední větičku článku bych hodil do koše. Ale popravdě tam pár věcí pravdivých je - já jsem pilot a na noc si dávám dva budíky, opravdu se zpravidla budím tak 15 minut před jejich zazvoněním:-)

Odpovědět

wow

29.03.2013 v 9:55 Jirka

Výborný článek! Hluboká zkušenost autora z něj čiší na první pohled! Mohu poprosit o odkaz na tento článek v originále, nějak ho nemohu na alpa.org najít... Děkuji

Odpovědět

pro ty, co nemají škatulkování rádi

29.03.2013 v 10:23 David Melechovský

Vojto, samozřejmě je každé házení do jednoho pytle chybné. Jak jsem poprosil v článku, berte ho s laskavou velkorysostí jako sarkastickou nadsázku. Chce se tu říci, že některé lidské vlastnosti, v běžném životě jinak poměrně nesnesitelné, jsou v kokpitu mimořádně užitečné. Ten článek jsem dostal v průběhu studia v FAA v Oklahoma City s odkazem na Alpa.org. Našel jsem ho také na více serverech, třeba tady: http://www.youtube.com/watch?v=fkoog5YX5Gw .

Odpovědět

presne

29.03.2013 v 10:49 Rasťo

Sedí to presne. Som ATPL .... ;) Ta časť o hodnotení ľudí rovnako ako strojov je obzvlášť trefná! Musím ale uviesť, že tento systém sa mi zatiaľ osvedčil a ušetril more času.

Odpovědět

RE: Re: nemám škatulkování rád...

29.03.2013 v 11:13 Libor

jen pro zajimavost s temi Dany v lihu. Mam kamarada ktery je narozeny v Dansku a samozrejme ze u sklenicky musela prijit otazka na to proc se rika "pijes jak Dan" A on na to "to je zajimave, ze se to tady rika, u nas se rika Pijes jak Sved" No a co se rika ve Svedsku? "No, Pijes jak Rus" a co rikaji Rusove? "Pijes jak Rus, oni jsou na to hrdi" Omlouvam se za neletecky prispevek. No mozna ani tak neletecky neni... "jak pozna dama na baru ze se ji dvori pilot? On ji to sam rekne :-) Pekne zasnezene velikonoce.

Odpovědět

RE: presne

29.03.2013 v 13:03 Lubor

Ono to tak v praxi fakt funguje. Co se podělat může to se taky většinou podělá, když dané tvrzení umožňuje nesprávný výklad, tak 8-9 pupáků z 10 to pochopí právě blbě. Schopnost rychle oddělit pojmy a dojmy to je základem přežití. Faktem je, že obecná veřejnost na takovou přímočarost není vždy připravena a tak se člověk setkává ne zrovna vždy s pozitivní reakcí na své výroky - co na tom, že se po čase jejich správnost většinou potvrdí.

Odpovědět

Pilot

29.03.2013 v 13:45 Přemek

Hezký článek ... asi bych měl jít dělat papíry - mám velkou šanci být dobrý pilot :-D

Odpovědět

Bulshitt

29.03.2013 v 15:22 Tom

Tento článok je jeden veľký bullshit a nemám rad ked sa z pilotov robia nadludia,ked aj medzi nimi sú smradi taktiež aj alkoholici a rôzny zufalci...a práve kvôli takým egoistom ako sú popisani v článku sú nehody lebo ked si mysli že má na pleci kapitanske vylozky tak si mysli že je nesmrtelny

Odpovědět

Příspěvky

29.03.2013 v 17:40 Luboš

Pane doktore krásný článek, humorný a jiskřivě jedovatý.:-) Jen přemýšlím, jestli neznáte osobně pana doktora Cyril Höschla, který s humorem a laskavostí sobě vlastní popisuje a hodnotí v Reflexu úchylky a výchylky lidského ducha, jestli by nemohl ohodnotit některé příspěvky uvedené zde pod článkem, protože mi přijde, že krom nepochopení účelu a smyslu článku, si zde přispěvatelé léčí nějaká duševní traumata (nevím například, co ve slovenštině znamená slovo „bullshit“, předem se omlouvám za tuto invektivu a vzdávám se práva reakce na reakci, co bezesporu přijde.:-))

Odpovědět

manželka pilota

29.03.2013 v 18:17 Renata

Můj manžel,mi to dal přečíst a já se nad tím jen usmívala a přikyvovala hlavou.Je pilot a tenhle článek je přesně o něm.Dala jsem to přečíst svému 17letému synovi,který nechápe některé tatínkovy pochody a jen řekl"teď je to jasné, to je tím,že je pilot".Celý článek je o něm a sedí přesně.Díky

Odpovědět

RE: manželka pilota

05.11.2024 v 15:36 Monika

Ja som sa k článku dostala až dnes, poslal mi ho manžel. Naše deti tiež nechápu tú neustálu kontrolu a otázky typu, toto si už spravil a spravil si to tak, ako som vravel?.... :-D

Súhlasím s Vami, nesedí úplne všetko, ale veľa sitácií "žijem" v reále. 

Letu zdar!

 

Odpovědět

díky

29.03.2013 v 19:31 David Melechovský

Děkuji všem za příspěvky. S redakcí Aerowebu jsme si byli vědomi rizika uveřejnit takový sarkasmus a ironii. Po pravdě řečeno jsem čekal, že touto dobou budu kamenován. Ukázalo se, že ve výčtu osobnostních rysů pilota je třeba doplnit i smysl pro humor. To je dobře.

Odpovědět

hm...

29.03.2013 v 20:02 Vašek

Asi se budu muset konečně poohlédnout po nejdostupnější letecké škole :-) Jsem zájemce o létání a v mnohém jsem se poznal...

Odpovědět

No nevím

29.03.2013 v 20:10 Superpilot

Sice jsem se ve článku nepoznal, ale naprosto bezpečně vím, že jsem dobrý pilot! :-P

Odpovědět

RE: Bulshitt

30.03.2013 v 0:59 Petr

Bulshite, ty si vubec nepochopil, co autor v tomto článku chtěl formou nadsázky naznačit.

Odpovědět

Kdo je pilot a kdo je dobrý pilot

30.03.2013 v 7:07 Petr

Ano přesné- ti sebestřední si ihned přeložili, že článek pojednává o tom kdo je ,,dobrý,, pilot. Řekl bych že to docela sedí na hodně lidí. Ještě by bylo zajímavé nějaké pojednání o tom kdo je ,,pilot,, a kdo je skutečný LETEC. Řekl bych, že tam by byl značný rozdíl oproti charakteristice pilota. Podle mne rozdíl mezi Piloty a LETCI ti piloti popsaní v článku nikdy nepoznají a nepochopí. A Letci vědí o pilotech popsaných popsaných v článku své. Bohužel na letištích vídám čímdál více pilotů ale na skutečného letce narazím málokdy. Letci pochopí jak je můj příspěvek myšlen.

Odpovědět

:-)

31.03.2013 v 8:31 Petr

Dobry den ahoj, preji vsem hezkou nedeli :-) Take jsem pilot a znam mnoho pilotu a vsem vcetne me bych doporucil, klid, pokoru a zivotni nadhled u reseni cehokoli ! Uzivejte si kazde minuty letani a netrapte sebe ani ostatni nicim nepodstatnym, vzdyt to nejdulezitejsi v zivote je zdravi a pohled z kokpitu ne ? :-))

Odpovědět

super

31.03.2013 v 15:27 Další z Petrů

Musím říct, že během prvních pár řádků jsem se až vyděsil, jak moc to sedí a poznávám se v tom.. A jenom jako reakci na Toma bych dodal, že ať si vzpomene, jak je to s tou potrefenou husou a naprosto chápu, že každý server s články od lidí pro lidi si svého diskuzního trolla potřebuje

Odpovědět

přesně !

31.03.2013 v 19:28 1. Michal :D

Jo, to je přesně a naprosto dokonalý ( minimálně z 90% )

Odpovědět

Krása

31.03.2013 v 20:04 Lukáš Janů

Ahoj Davide,díky také opět za krásně napsaný článek!Krásné a na běžkách prožité pomláskování všem!

Odpovědět

Autorovi...

31.03.2013 v 20:30 Tom

Dovoluji si nesouhlasit s vaším "Ukázalo se, že ve výčtu osobnostních rysů pilota je třeba doplnit i smysl pro humor." Spíš to podle diskuse vypadá, že byste měl psát "doplnit i CHYBĚJÍCÍ smysl pro humor". Bude-li diskuse pokračovat, nutně se rozdělí na staré dvě školy příznivců a odpůrců "strojníků". Tj. profík, který má dle obecného úzu ignorovat ostatní, koukat na ně svrchu (a neumět skutečně pilotovat). Versus srdcař, který překonává obtíže a zaslouží si sympatie, ovšem reálně nelétal (postupně) v každém počasí, každém stroji a se stále rostoucím počtem PAX za sebou. Neumí třeba jazyky a nikdy to nedohoní.

Odpovědět

omg

31.03.2013 v 21:58 m

panove nechci bejt sprostej, ale ta debata o tech strojnikach a srdcarich z AK je s prominutim nejvic idiotska myslenka ceskeho letectvi... obecne spise vychazi z typicke vlastnosti naseho naroda a to je zavist... nekdo holt nedokaze unest ze nekdo ma na vycvik a tak ho pomlouva a zvani... kazdej by se mel starat o sebe a neresit ostatni... ty lidi co tohle resej sou dle meho nazoru zakomplexovany a neschopny.... a protoze se v letectvi nikam nedostali tak nadavaj na ostatni... P.S.: ten clanek vtom sem se bohuzel fakt poznal... high five autorovi... :-D

Odpovědět

To:"m"

31.03.2013 v 23:12 Tomáš

...tenhle článek ani diskuse o tom není, ale téma pilotů "strojníků" není ani idiotské, ani jen české. Rozdíl v požadavcích na dopravní piloty mezi Evropou a USA či Austrálií je rozhodně plnohodnotné téma, které zaznívá i v jiných zemích, a zasloužilo by možná i pozornost Aerowebu (zajímal by mě třeba názor pana Jurka). Dříve se i u nás na Jety chodilo až po X hodinách na turbínách, a rozdílů je mnohem více. Nejde o to, zda někdo kdo lítá v AK je nutně "srdcař" a dobrý pilot, ani o to, že kdo si zaplatí evropskou (frozen) ATPL musí nutně stát za prd. Ale fakt bohužel je, že dnes usedají do kokpitů i lidi, kteří ani tak nechtějí lítat, zato velmi touží být dopravní pilot. A to je špatně.

Odpovědět

omg?

01.04.2013 v 7:39 tom

Vážený pane, chybí vám smysl pro realitu, píšete: nekdo holt nedokaze unest ze nekdo ma na vycvik a tak ho pomlouva a zvani... kazdej by se mel starat o sebe a neresit ostatni... ty lidi co tohle resej sou dle meho nazoru zakomplexovany a neschopny.... a protoze se v letectvi nikam nedostali tak nadavaj na ostatni Koho pomlouvám? Oni s AF447 nespadli strojníci do moře? Mám si koupit letenku a neřešit, že mě strojník hodí do moře? Mám si pořídit A380, abych mohl létat přes moře? Ne ne ne, ve vaší úvaze je něco špatně. Mám letadlo a výcvik na něj, ale prostě stačí jen na lety nad pevninou... nezávidím.

Odpovědět

TOMAS

20.04.2013 v 14:43 Honza Jurek

Ahoj vsichni, Venku+37C. Sedim u bazenu a ctu si ten nadherene priptaveny clanek. I kdyz se mene honi v hlave stovky detajlu tykajicich se meho prvniho dne jako VP Qatar Airways - Regulatory compliance a leteckych predpisu, ten clanek je tak svudny ze nemohu odolat neco pripsat.Zminim se o nasledujicim paragragfu: Piloti mají zásadní obtíže přijmout myšlenku, že někdo jiný je schopen dělat jejich práci stejně dobře, než oni sami. Jsou podezřívaví k schopnostem ostatních lidí v okolí, někdy až mírně paranoidní. Jakmile se zbraborim s mojich prvnich pracovnich dnu, tak napisu maly pribeh, co se deje nekdy v kabinach, specielne kdyz se paruje posadka s relativne kurrentnim F/O a kapitanem s bankroptovane spanelske aerolinky ktery po cc 20 letech jako kapitan, neveri v CRM a mysli si ze je F/O nejaka nepotrebne napoveda v kabine. Jsem si jisty ze tohle bude opravdu actualni na tenhle prispevek. Jenom mne dejte prosim troche casu. Diky Davide za bezvadny clanek Honza Jurek

Odpovědět

Přidat komentář