Milí čtenáři, tento článek na téma jak se stát dopravním pilotem odpovídá roku 2006 a nereflektuje nejnovější změny a trendy ve výcviku dopravních pilotů, jako je například výcvik MPL, který se v České republice provádí až od roku 2013. Pro vaši snazší orientaci tak najdete veškeré články na toto téma chronologicky seřazené v rubrice Jak se stát pilotemRedakce Aerowebu |
Studium můžete absolvovat na ČVUT nebo v komerční škole.
Studium
Náplň celého studia se odvíjí od předpisu JAR-FCL 1. Je to jednotný předpis ve všech zemích EU.
Studium je náročnější na aktivitu během studia, zdravotní způsobilost, ale hlavně vyniká finanční náročností.
Výcvik
Pro získání průkazu ATPL(A) je nutné absolvovat několik výcviků a to teoretický a praktický. Výcvik je stavěn pro lidi, kteří s lítáním neměli nikdy nic společného. Maximální délka jakékoliv fáze výcviku nesmí být delší než 36 měsíců. Výcvik je možné provádět pouze v certifikovaných organizacích tzv. FTO – Flying Training Organisation.
Teoretický výcvik
Absolvent oboru profesionální pilot je postupně připravován s tím, že v prvním ročníku se seznámí se základy potřebnými k pochopení dalších předmětů. Ve druhém a třetím ročníku je studium rozloženo podle již zmiňovaného předpisu JAR-FCL 1 a to na:
- Letecký zákon a postupy ŘLP
- Všeobecné znalosti letounu
- Plánování a provedení letu
- Lidská výkonnost a omezení
- Meteorologie
- Navigace
- Provozní postupy
- Základy letu
- Spojení
Na konci 3 ročníku dostane student certifikát o absolvování teoretické části a tím je schopen na ÚCL skládat zkoušku z jednotlivých předmětů.
Finanční náročnost
Mezi největší problémy patří finance. Celý výcvik výjde zhruba na 750.000 – 850.000,- Kč bez DPH. Celý výcvik si musí student hradit ze svého. Mezi nejlepší způsoby jak získat peníze je úvěr, kdy ke studentským účtům je možné si půjčit peníze s nižší úrokovou sazbou. V současné době se s ČSA řeší, že by výcvik částečně dotovali, protože ČVUT je hlavní zásobárna pilotů pro ČSA.
Co bude potřeba k přijímacímu řízení.
Přijímací zkoušky probíhají tak, jako na jiných typech škol. Jsou zde však nějaké odlišnosti.
- přijímací zkoušky z matematiky a fyziky
- zkouška z angličtiny
- zdravotní stav – Medical class 1 (zdravotní zkouška na ÚLZ www.ulz.cz ) Jedná se o dvoudenní lékařkou prohlídku, která zjistí zda je člověk schopen vykonávat jak z fyzického tak psychologického hlediska daný obor. Z důvodů minimalizace zjištění zdravotní nezpůsobilosti během studia je proto tento dokument požadován již při přijímacím řízení!
- Podepsaná smlouva, že si student výcvik hradí ze svého.
Ostatní informace o přijímacím řízení najdete na webu ČVUT
Praktický výcvik
V této části se naučíte základům pilotáže a postupně děláte nástavby. Studenti tento výcvik dělají u komerčních firem.
Výcvik probíhá v integrované formě. Integrovaný výcvik je zejména vhodný pro ty studenty, kteří nemají žádné předchozí zkušenosti s létáním a nevlastní žádný průkaz způsobilosti. Počet letových hodin daných předpisem JAR-FCL 1 je minimalizován, díky vzájemné provázanosti teorie a praxe, činí podle předpisu cca. 197 hod. Sled provádění výcviku z hlediska získávání kvalifikace dopravního pilota ATPL(A) během studia je v ideálním stavu popsán v následující tabulce (je splněna maximální délka trvání výcviku – 36 měsíců).
Ročník |
Teoretický výcvik |
Praktický výcvik |
Poznámka |
1 |
všeobecně průpravné předměty |
neprovádí se |
během 1. ročníku absolvují studenti předmět „Teorie k zahájení pilotního výcviku", který slouží jako nutné minimum znalostí pro zahájení pilotního výcviku |
2 |
předměty podle JAR-FCL 1 |
pilotní výcvik ve vybrané FTO |
optimálně se výcvik zahajuje během letních prázdnin před nástupem do 2. ročníku |
3 |
předměty podle JAR-FCL 1 |
pilotní výcvik ve vybrané FTO |
po ukončení letního semestru 3. ročníku vystavení „Certifikátu o absolvování celkové teoretické výuky" |
4 |
neprovádí se |
pilotní výcvik ve vybrané FTO |
skládání teoretických zkoušek na ÚCL, dokončování pilotního výcviku, skládání praktických zkoušek |
Modulový výcvik
Druhou možností výcviku je tzv. modulový výcvik
Rozdělení:
PPL(A) - Soukromý pilot letounů (Private Pilot Licence) : Lítání pro své potřeby
CPL(A) - Obchodní pilot letounů (Commercial Pilot Licence) : umožňuje živit se pilotovi létáním, ovšem pouze v omezené míře s jedním motorem tzn. minimální počet nalétaných hodin pro CPL/IR je 181 h 45 min., pro ATPL (A) Frozen je to 196 h 45 min. Držitelem platné licence ATPL se pilot stává až poté, co složí teoretickou zkoušku ATPL a jako druhý pilot nalétá 1500 hodin, včetně např. 250 hodin jako velitel letadla (PIC) a 75 hodin podle přístrojů (IR). CPL(A), takže slovem lajka člověk pro získání ATPL(A) musí mít všechny kvalifikace včetně kvalifikace na vícemotorová letadla a kvalifikaci na pilotáž letadla ve dvou a více lidech.
ATPL(A) - Dopravní pilot letounů (Airline Transport Pilot Licence) : umožňuje pilotovi živit se létáním (v podstatě bez omezení)
Rozšiřující moduly:
IR(A) - Přístrojová kvalifikace (Instrument Rating) : slouží jako doplněk PPL nebo CPL, umožňuje létat za tzv. přístrojových podmínek („bez vidu", pilot se orientuje pouze podle přístrojů)
ME - Vícemotorová kvalifikace (Multi-Engine) : umožňuje držiteli PPL nebo CPL létat s vícemotorovými letouny (nejjednodušší forma je MEP – Vícemotorové pístové letouny)
Průkazy způsobilosti a kvalifikace lze kombinovat, záleží na požadavcích pilotního žáka. Lze tedy mít například kvalifikace PPL(A)/IR = soukromý pilot s přístrojovou kvalifikací, CPL(A)/MEP = obchodní pilot s vícemotorovou kvalifikací, CPL(A)/IR/MEP = obchodní pilot s přístrojovou a vícemotorovou kvalifikací, atd.
Je nutné si uvědomit, že průkaz způsobilosti dopravního pilota ATPL(A) obsahuje všechny výše zmíněné kvalifikace, je tedy nejvyšším možným průkazem, kterého lze v civilním letectví dosáhnout. Ekvivalentem pro ATPL(A) získaným modulovým výcvikem je kvalifikace CPL(A)/IR/MEP.
Výhody modulového výcviku jsou zejména:
- větší flexibilita při výběru leteckých škol (FTO)
- absence omezení maximální délky trvání výcviku (není omezení 36 měsíců)
- větší přizpůsobivost k finančním dispozicím studenta (záleží na „šikovnosti" v kombinacích jednotlivých modulů)
Nevýhodami jsou naopak:
- vyšší požadavky na letovou dobu, v závislosti na předchozích zkušenostech může činit 205 – 250 hodin oproti 197 hodinám v integrovaném výcviku
- nenávaznost teorie – může dojít i k tomu, že student bude muset absolvovat některý z dílčích teoretických kurzů (např. IR) mimo ČVUT, tj. v komerční letecké škole pro teoretický výcvik.
Děkuji panu Ing. Tomáši Miklovi za poskytnutí bližších informací.