Evropská asociace pilotů (ECA) zveřejnila průzkum, jehož výsledky přihodily pomyslné polínko do ohně aktuální diskuze o neúměrné zátěži dopravních pilotů. Průzkumu se zúčastnilo více než 6 000 pilotů. Čtyři z deseti letců přiznali, že někdy během své kariéry neúmyslně usnuli za kniplem.
Ve světě dvoupilotních posádek by se nejednalo o tragédii, jenže třetina pilotů přiznala, že po probuzení zjistili, že usnul i druhý pilot. Polovina dotázaných pilotů někdy pociťovala za letu takovou únavu, že to ovlivnilo jejich výkon při řízení letadla. Piloti to ale oficiálně nepřiznají, jelikož se bojí ztráty zaměstnání.
Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) připravuje návrh na změnu podmínek práce pilotů dopravních letadel. Podle navrhovaných předpisů by mohli piloti létat až jedenáct hodin dlouhé noční lety a mohli by létat i po 22 probdělých hodinách. To je více, než dovolují současné předpisy.
ECA chce průzkum využít jako argument proti navrhovaným změnám předpisů a docílit tak zlepšení pracovních podmínek pro piloty. Bezmála před rokem upozornily na stejnou problematiku také piloti z organizace Vereinigung Cockpit několika poutavými videy (ke zhlédnutí ve zprávě ZDE!).