Na stránkách Úřadu pro civilní letectví přibyla nová prezentace, shrnující změny v souvislosti s postupným přechodem na evropské zákony a jejich dopad na piloty. Připomíná některá již dříve uveřejněná data, týkající se pilotních průkazů, nových výcviků a výcvikových organizací.
Ta nejdůležitější data zůstávají stejná. Současná registrovaná zařízení pro výcvik pilotů, na něž nové evropské zákony nepamatují, smí přijímat nové žáky a zahajovat výcviky do 8. dubna 2013. Po tomto datu budou smět cvičit nové piloty již pouze schválené organizace pro výcvik, tzv. ATO (Approved Training Organization). Všechny výcviky započaté v registrovaných zařízeních pak musí být ukončeny nejpozději do 8. dubna 2015. Opatřením jsme se více věnovali ZDE!
„Úřad je již připraven přijímat žádosti o certifikaci ATO, zájemci by však měli věnovat zpracování žádosti potřebnou péči i čas. V rámci hladkého přechodu na nová pravidla by neměli používat metodu pokus-omyl,“ sdělil Aerowebu mluvčí ÚCL Petr Navrátil ohledně zřizování organizací ATO. Zároveň dodal, že český překlad poradenského materiálu k Části ORA, která se schváleným organizacím pro výcvik věnuje, zveřejní ÚCL na svých stránkách pravděpodobně do konce září. Materiál je zatím k dispozici v angličtině.
Průvodce se dále věnuje novinkám ve zdravotních způsobilostech. (Těm jsme na Aerowebu rovněž věnovali samostatný článek ZDE!) Připomíná například, že i prodloužení či obnovu zdravotní způsobilosti bude smět nově vydávat určený letecký lékař, a nikoliv pouze letecko-lékařské centrum, kterým je v České republice Ústav leteckého zdravotnictví (ÚLZ).
Jak ÚCL na svých stránkách uvádí, zveřejněný průvodce je „živý“ dokument, který bude nadále upravován a doplňován. Dá se tedy očekávat, že bude v nejbližších týdnech doplněna také část týkající se instruktorů a examinátorů, jejichž fungování se nová právní úprava také dotýká.
Letos 8. dubna vstoupila v účinnost Nařízení Komise (EU) č. 1178/2011 a jeho první čtyři přílohy, které se věnují způsobilosti pilotů a de facto nahrazují předpisy JAR-FCL 1, 2 a 3. Koncem téhož měsíce vydala Evropská unie novelu tohoto nařízení (v novém Nařízení č. 290/2012), který doplnil zbylé tři přílohy, týkající se zejména palubních průvodčích, organizací leteckých úřadů a výcvikových organizací. ÚCL následně vydal přechodná opatření s danými termíny, do kterých bude nová legislativa postupně přijímána.