Dobrá sluchátka nám zaručí dobrý odposlech vysílání, protistraně dobrou čitelnost a především nám poskytují komfort v podobě příjemného nošení a příjemné hlukové úrovně. Toto byl hlavní cíl dvou výrobců, produkujících aktuálně nejlepší pilotní sluchátka, která si můžete pořídit – model A20 od světoznámého výrobce audio produktů Bose a poměrně mladého, ale velmi progresivního výrobce, specializujícího se pouze na letecká sluchátka, společnost Lightspeed s modelem Zulu 2.
Důležitým faktorem pro výběr vhodných sluchátek je pochopitelně komfort – jakým způsobem nám padnou na hlavu a jak se s nimi budeme cítit i po delší době. Vzhledem k tomu, že u těchto dvou nejdražších modelů se výrobce nesnažil prvořadě o nízkou cenu a cíl obou rivalů byl spíše v maximální kvalitě produktů, dalo by se očekávat jen to nejlepší. A jaká je praxe?
Bose se poučil z chyb z minulého modelu X a u A20 již nepoužil minimalistický design, což se projevilo na zvětšení průměrů náušníků s větší hloubkou. Sluchátka tak nyní nepoměrně lépe a jistěji drží na uších, což kromě příjemnějšího nošení v podobě menšího tlaku na uši přináší i kvalitnější pasivní odhlučnění.
Hlavový most obepínající horní stranu lebky je rozpůlen na dvě poloviny s fixací pomocí pohyblivého mechanismu a pružin, díky kterým sluchátka pevně drží na hlavě a nemají tendenci sklouzávat z hlavy. Půlený most umožnil i zmenšení objemu sluchátek a při odložení tak zabírají jen minimální prostor v tašce.
Klasický problém při dlouhodobém používání běžných levných sluchátek jsou nepříjemné otlaky na vrchní straně hlavy, kdy hlavový most, respektive jeho měkké části vycpávky, tlačí na hlavu a tím způsobují nepříjemný pocit tlaku přecházející postupně až do bolesti. Dobrá sluchátka poznáte tak, že vycpávky na hlavovém mostu jsou rozděleny na dvě poloviny s mezerou uprostřed. Taková sluchátka mají předpoklad být komfortní i na delších letech. Toto řešení mají pochopitelně oba modely. Bose inovativně použil jako vycpávku hlavového mostu „ovčí vlnu“ což dělá sluchátka zajímavá a odlišuje je tak od konkurence.
V praxi se nosí Bose velmi dobře. Náušníky mají správnou hloubku, a tak hlavní tlak spočívá na měkkých částech sluchátek kolem uší, na ucho samotné není vyvíjen tlak žádný. Ani při dlouhém letu se uši nepotí, netrpí pocitem umačkání a stejně tak není problém ani v extrémních vedrech s nadměrným pocením. Hlavový most funguje po komfortní stránce stejně tak dobře, lebka nezažívá pocit skřipce a horní část hlavy netlačí. Sluchátka se tak dají nosit neomezeně dlouho a popravdě po pár minutách ani necítíte, že nějaká sluchátka na hlavě máte.
Zulu 2 čerpá z již bohatých zkušeností předcházejících generací analogových a později digitálních high-endových sluchátek, a tak je konstrukce Zulu 2 spíše potvrzením dobrého vývoje a žádné inovativní prvky oproti předcházející verzi zde nejsou. To ovšem není na škodu a v oblasti komfortu nošení nebylo lepších sluchátek na trhu.
Konstrukce náušníků i hlavového mostu je shodná s minulou generací. Pevný neskládací hlavový most je doplněn stejně tak jako Bose A20 o obligátní možnost nastavení délky a vycpávkou rozdělenou na dvě části, zde vyrobenou z měkké příjemné pěny čalouněné pravou jemnou kůží.
Samotné náušníky poskytují taktéž maximální komfort díky promyšlenému tvarování a díky optimální tvrdosti vycpávek také dobrou oporu při používání. Samotné náušníky jsou o něco větší než u konkurence, a tak poskytují ještě o pár mm větší hloubku. Stejně jako Bose umožnují Zulu 2 jejich kompaktní složení, u Zulu 2 však výrobce použil řešení otočení náušníků do plochého tvaru. V tašce tak zabírají překvapivě málo místa.
Zvukový komfort
Oba modely využívají dvou možností potlačení hluku. Pasivní a aktivní. Pasivní odhlučnění spočívá ve zvukové izolaci okolního hluku. Stará konstrukce sluchátek spočívala v těsném kontaktu sluchátek s hlavou, což většinou znamenalo nepříjemný silný stisk a nepříjemné gelové náušníky, v kterých se krásně potilo. Bose i Lightspeed jako high-endová sluchátka již nic takového uživatelům neprovádí.
Lightspeed na materiálech nešetřil a místo plastů použil hořčík, který je výhodnější pro konstrukci právě kvůli zvukové izolaci a i kladně přispívá menší váhou. Bose se o technologii nijak nezmiňuje, a tak se dá očekávat použití různých druhů plastů a tlumících hmot.
Druhý stupeň, a pro tato sluchátka stupeň zásadní, je aktivní potlačení hluku pomocí technologie ANR – Active Noise Reduction, což je elektronický způsob snižování hluku spočívající na vysílání obrácené zvukové modulace. Zvuk, v našem případě hluk, není po fyzikální stránce nic jiného než jen zvuková vlna, sluchátka pomocí mikrofonů umístěných v a na sluchátkách poslouchají hluk a vysílají „protivlnu“, která hluk potlačí. Průkopníkem této technologie je společnost Bose, která jako první začala použitelné ANR sluchátka dodávat na trh a díky vylepšování technologie se dostala na technologický vrchol současné nabídky.
Technologii ANR dnes používají všichni hlavní hráči, co mají podobná sluchátka v nabídkách. Trik ovšem není jen v samotné technologii, ale zejména v algoritmech, jakým způsobem, jak rychle a jaké frekvence budou potlačovány. Toto know-how je tajemstvím výrobců, ale z vlastní zkušenosti mohu říct, že pouze výrobci Lightspeed a Bose tuto technologii zvládají na vrcholné úrovni.
Test aktivního odhlučnění
Sluchátka jsme zkoušeli na obligátních strojích Cessna 152 a 172, tedy na středně hlučných letadlech. Lightspeed potvrdil i v nové generaci Zulu 2 pověst vedoucí pozice v oblasti ANR a potlačení aerodynamického hluku je pocitově takřka 100%, po zapnutí ANR není slušet hluk vrtule, aerodynamická pulzace od vrtule, stejně tak svist kolem letadla. Tyto nepříjemné dunivé zvuky zcela zaniknou.
Příjem komunikace je příjemně čistý, stejně tak vysílání mimo letadlo s potlačením okolního hluku od mikrofonu. Při špatné kvalitě příjmu vysílání je zcela běžné, že pilot s Lightspeedy porozumí vysílání a druhý pilot s David Clarky již nemá šanci. Hluk motoru je výrazně potlačen na nerušící úroveň.
Celkový poslech zvuků se zapnutým ANR je příjemný, krystalicky čistý. I když je vše hlukově velmi výrazně potlačeno, nepřijdete o podstatné zvuky, které je dobré zaregistrovat. Při náhlé změně charakteristiky hluku nedochází k žádným pazvukům ani dunění ve sluchátkách, což je důkazem vynikající rychlostí při přepočítávání algoritmů pro zatlumení.
Bose má celkové zatlumení ještě o něco málo výraznější. Celkové potlačení hluku pomocí ANR je tak nepatrně lepší než u Zulu 2. Co ale nepovažuji za zcela povedené, je algoritmus a selekce hluků, které se mají tlumit. Kde Zulu 2 vyhledává jen určité frekvence, u kterých maximalizuje utlumení, a určité důležité frekvence tlumí méně, tak Bose zcela evidentně utlumuje vše bez rozdílu. Výsledkem je tak sice absolutně o něco málo lepší utlumení, ale poslech je „plochý“ a v případě nastávajících problémů s motorem si odvážím říci, že potencionální problém odhalí uživatel se Zulu 2 dříve než s Bose A20 vzhledem k tomu, že Bose utlumuje hluk motoru bez rozdílu. Lightspeed hluk motoru též výrazně potlačuje, ale určité zvukové detaily motoru jsou lépe slyšitelné. Vysílání a příjem vysílání z radiostanice je kvalitativně na srovnatelné a špičkové úrovni.
Výbava sluchátek
Kromě funkce klasických leteckých sluchátek mají modely k dispozici další přidané funkce. Marketingově nejviditelnější je funkce Bluetooth. Funkce je to poměrně příjemná, ale v praxi ne moc využitelná, alespoň co se mobilních telefonů týče. Spárování po prostudování manuálu se s mobilním telefonem značky Nokia povedlo. Telefonní hovory jsou sice fantasticky čisté a dá se říct, že telefonování je velká radost, ale jen do doby, než se dostanete do vzduchu. Jak asi sami znáte, signál pro mobilní telefony se ztrácí již v poměrně nízké výšce, a tak představa o tom, jak si budu moct během létání telefonovat, se rychle vytrácí.
Co lze ovšem s úspěchem používat, je přehrávání hudby. Vzhledem k nákladné konstrukci sluchátek je i poslech hudby příjemným zážitkem. V případě rádiové komunikace sluchátka automaticky hudbu potlačí na 20% hlasitost nebo jí zcela vypnou, a opětovně zapnou až po ukončení komunikace. Dle nastavení a modelu. Externí zařízení lze připojit i pomocí audio jacku a kromě hudebního přehrávače či mobilního telefonu tak můžete připojit například i GPS. Připojení externích zařízení pomocí audio jacku je standardní výbavou, Bluetooth je standardem jen u Zulu 2, u Bose A20 si za Bluetooth připlatíte zhruba 2 000 Kč navíc.
Použité materiály
Zulu 2 jsou již od pohledu vyrobená hodnotněji. Hořčík na samotné tělo sluchátek, leštěná ocel na částech hlavového mostu a pravá jemná kůže na vycpávkách jak mostu, tak i náušníků. Za poměrně značnou cenu si tak pořídíte nejenom technologii, ale i dobré materiály, které vysokou cenu ospravedlňují. Výsledkem je maximální komfort při nošení i samotném dotyku.
„Ovčí vlna“ použitá na hlavovém mostu u sluchátek Bose je bezesporu zajímavým a luxusním nápadem, ale po praktické stránce se jedná spíše o komplikaci vzhledem k nutnosti pravidelného praní a čištění. Je totiž značně náchylná na mastnotu od vlasů, a tak je pro dobrý vzhled potřeba její pravidelná očista.
Tvar, typ i použité materiály na hlavním ovládacím panelu jsou příjemné, v případě Zulu 2 je hlavní ovládací panel potažen tenkou nesmýkanou vrstvou. Velikost i váha ovládacích panelů je nerušící a nemají tendenci stahovat za sebou kabel i sluchátka při nevhodném umístění v kabině. Indikace zapnutí a aktivace Bluetooth je též přehledná. U Zulu 2 by však mohla být indikace slabých baterií více viditelná a s větším časovým předstihem. Indikace cca 15 minut před vybitím baterií je poměrně limitní a může zaskočit.
Sluchátka jsou vyráběna v různých variantách, nejběžnější je varianta na tužkové baterie, která umožní používat sluchátka v libovolném letadle, i když není k dispozici napětí pro sluchátka z palubního zdroje. Dle výrobců by měla energie z dvou tužkových baterií vydržet cca 40-45 hodin provozu ANR. V praxi se jedná o čas spíše poloviční, v lepším případě dvoutřetinový. Záleží na použitém typu baterií, případně akumulátorů, stejně tak na využívání Bluetooth, který má evidentně zásadní vliv na životnost baterií. Náhradní baterie je tak doporučeno nosit s sebou. V případě, že dojde k vybití baterií během letu, nic zásadního se pochopitelně nestane. Pouze přijdete o funkci ANR a sluchátka tak přejdou do pasivního režimu. Funkce vysílání i poslechu je plně zachována s ohledem na funkci vylepšování zvuku, který bude taktéž vypnutý.
V balení sluchátek najdete tašku na sluchátka. V obou případech se jedná o pěkné kompaktní tašky s patřičným logem výrobce a kapsičkami na drobnosti. Bose vsadil na textilní klasickou tašku s výplní pro pohodlné vsazení sluchátek. Lightspeed použil luxusní tašku netradiční lasturové podoby z pevné tvrzené tkaniny chránící obsah i před silnějším nárazem, taktéž vybavenou výplní pro uložení a zajištění sluchátek.
Záruka na sluchátka je celosvětová, pětiletá a bez ohledu na změnu vlastníka.
Závěr?
V obou případech se jedná o naprostou špičku ve svém oboru. Ať si vyberete jakýkoliv model, neuděláte chybu. Náskok modelů Zulu 2 a A20 nad zbytkem konkurence je výrazný a pokud uvažujete o investici do sluchátek, překonejte obavy nad cenovkou a pořiďte si jeden z těchto modelů, každá koruna do nich investovaná se vám vrátí v komfortu a v pohodě při létání.
Model Bose A20 přesvědčil celkovým odhlučněním i komfortem. Ovšem pasivní odhlučnění a stejně tak použité materiály příliš nekorespondují se sebevědomou cenovkou. I úsilí o maximalizaci potlačení hluku motoru bez rozdílu, jaký zvuk je vlastně důležitý, už může teoreticky hraničit s bezpečností. Dle mého názoru, je to o zvyku pilota.
Lightspeed s modernizovaným modelem Zulu 2 potvrdil roli lídra v ANR, přesvědčil promyšleným komfortem, použitím nákladných a špičkových materiálů, lepším pasivním odhlučněním a propracovaným systémem bez kompromisů jak z hlediska komfortu, tak bezpečnosti.
Bose A20 jsou profesionální sluchátka se vším všudy poskytující i řadu moderních funkcí. Lightspeed spíš hrají na funkci komfortní a módní pro svou značku. Pokud jste profesionální pilot na vrtulovém letadle nebo instruktor, doporučuji značku Bose. Pro rekreační piloty nebo jako sluchátka pro cestující mohu vřele doporučit Lightspeed.