Rozbor
- Pilot měl pro let odpovídající kvalifikaci a platné osvědčení o zdravotní způsobilosti.
- Vzlet z letiště Brno proběhl bez závad.
- Během letu zaznamenal pilot signalizaci poklesu tlaku oleje, což považoval vzhledem k bezchybné práci motoru za závadu v signalizaci a pokračoval letu bez náznaku činnosti automatického zvýšení dodávky paliva do motoru za účelem zastavení jeho chodu.
- Od okamžiku poklesu tlaku oleje do okamžiku vysazení motoru letoun uletěl vzdálenost cca 50 km. Pilot se rozhodl pro nouzové přistání na dálnici D1 vzhledem k tomu, že v dané situaci jiná volba plochy pro přistání nebyla k dispozici.
- Letoun byl ošetřován podle platných zásad a před letem byl bez závad.
- Letiště vzletu ani místo přistání na dálnici neměly na vznik události vliv.
- Počasí pro let vyhovovalo, nemělo na vznik nehody vliv.
Závěry
- Pokles tlaku oleje byl způsoben vzniklými úsadami v dutinách ojničního čepu válce č.3, které přerušily průtok oleje do ložiska s následkem jeho zadření. .
- Nefunkčnost automatického zvýšení dodávky paliva do motoru při poklesu tlaku oleje nebyla provedenými zkouškami potvrzena. .
- Rozhodnutí pilota pokračovat v letu od okamžiku zjištění poklesu tlaku oleje bylo v rozporu s letovou příručkou pro provoz daného typu letounu, ust.3.5.
Příčina události:
Hlavní příčinou vysazení motoru bylo zanesení mazacího kanálu válce č.3 úsadami, které přerušily průtok oleje do ložiska.
Datum : 25.června 2003 UTC : 2203
Místo : D1
Typ letounu : Z-43