Aerolinky Malév a Spanair přestaly létat kvůli nedostatku peněz
Špatná finanční situace zůstává černou můrou leteckých společností i na počátku roku 2012. V pátek ráno oznámil pozastavení činnosti maďarský národní přepravce Malév. Kvůli nedostatku finančních prostředků zrušil veškeré lety. Podle vyjádření společnosti ztratili její dodavatelé důvěru a začali požadovat platby předem, což firma nebyla schopná plnit. Maďarský premiér Viktor Orbán i přesto věří, že se podaří najít investora, s jehož pomocí budou aerolinky zachráněny. O klienty Malévu se tak nyní starají partnerské aerolinky, cestující z České republiky do Maďarska a nazpět přepravují ČSA.
Již počátkem týdne ohlásila ukončení činnosti také španělská letecká společnost Spanair. Učinila tak poté, co ji katalánská vláda přestala podporovat. Spanair nejvíce utrpěl při nehodě ze srpna 2008, kdy kvůli nevysunutým klapkám letoun McDonnel Douglas MD80 nevzlétl z madridského letiště a krátce za dráhou havaroval. Při nehodě tehdy zemřelo 154 lidí.
Gripenům údajně vadí vysoký atmosférický tlak
Švédským letounům JAS-39 Gripen, kterými disponuje i česká armáda, údajně neprospívá vysoký atmosférický tlak. Přístroje letounu na něj prý reagují zmateně a vydávají falešné signály. S tímto přinejmenším překvapivým prohlášením přišel v týdnu podle agentury AP velitel vojenského cvičení ve Švédsku Mats Hakkarainen. Právě kvůli přístrojovým chybám muselo být asi 12 gripenů z vojenského cvičení vyřazeno, nad Švédskem totiž momentálně panovala 40letá tlaková maxima (až 1 053 hPa). „Gripeny sice dokážou létat za každého počasí, ale hodnota atmosférického tlaku je tak extrémně vysoká, že přístroje ho vyhodnocují jako chybu,“ vysvětlil později Peter Liander, mluvčí výrobní společnosti Saab.
FAA zavede elektronické lékařské dotazníky a žádosti
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) oznámil, že počínaje 1. říjnem zavede povinné elektronické dotazníky a žádosti pro vydání osvědčení zdravotní způsobilosti pilotů. Stane se tak mimo jiné z popudu leteckého lékaře Freda Tiltona, podle nějž vedou papírové dotazníky k „příliš mnoha chybám, nedostatku místa a představují také bezpečnostní riziko“. FAA navíc dodává, že vytištění papírové žádosti o zdravotní osvědčení stojí úřad 150 000 dolarů (asi 2,9 mil. korun) ročně. Všechny tyto problémy by měl řešit elektronický databázový systém MedXPress, který je již v provozu na dobrovolné bázi. Asociace pilotů a vlastníků letadel (AOPA) naproti tomu namítá, že vyplňováním dotazníků na veřejných počítačích v knihovnách či na veřejných bezdrátových sítích riskuje člověk zneužití citlivých dat. V týdnu o tom informoval server AVweb.
NTSB se bude zabývat amatérsky vyrobenými letadly
Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) se bude zabývat problematikou tzv. Experimental amateur built aircraft, tedy experimentálních a amatérsky postavených letadel. Cílem studie má být především zajištění větší bezpečnosti této rychle se rozvíjející oblasti všeobecného letectví, která si v minulém roce vyžádala celkem 67 životů při 222 nehodách. Předsedkyně NTSB Deborah Hersmanová věří, že výsledky rozboru pomohou domácím stavitelům k bezpečnostním inovacím jak v oblasti stavitelství, tak při následném provozu. Informoval o tom server Flightglobal.com.